2013-06-27, 14:52
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Jag tänker, går det inte fortare med en yxa?
Gör det med all säkerhet... Fast det kanske man inte använder inomhus? Nu har jag förvisso fått för mig att allt det här har skett utomhus så visst, han kan ju ha använt en yxa.
Citera
2013-06-27, 15:03
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Man kan inte få en psykopat att känna medlidande och ånger men man kan få dem att få ett beteende som gör att de undviker att skada andra.

Nej, det kan man inte. Hur kan man få en homosexuell att inte sugna till på en attraktiv person av samma kön ? Nej, det är omöjligt, det är en läggningsfråga. Precis som psykopati, psykopaten kan dölja oönskat beteende och dupera omgivningen och t.o.m. bedyra att han/hon bättrat sig - men inte bli av med beteendet. Tillfället gör tjuven, så att säga.
Citera
2013-06-27, 15:05
Moderator
OYs avatar
Kan man tänka sig att KJ stack VB med en kniv i bilen på väg ifrån KJ lägenhet? Sedan kör han runt planlöst för att hitta en plats att dumpa kroppen på? Tänker på vittnesmålet om en bil som stått lite undanskymt på västra sidan om älven, en man i bilen och något på passagerarsidan som verkade vara en gulaktig filt eller liknande som täckte över något. Kan ju förklara mobilkontakt mot Sävastmasten. KJ känner sig otrygg på den platsen då han iakttagits, tar sig därefter mot Gammelängsberget och dumpar kroppen vid fp2. Kör sedan hem till sin bror för att skaffa sig ett alibi.

Under ett antal dygn därefter besöker han platsen för att städa upp efter sig om man kan säga så, kanske som någon varit inne på, inleder en styckning för att få in kroppen i det gula huset i syfte att tända eld på det, men av någon anledning avbryts det här då KJ läst i tråden om ett ökat intresse för Gammelängsberget.

EDIT;Har vi ett datum på när KJ setts vid det gula huset? Tänker på att han fick bråttom och därför besökte platsen under den ljusa tiden på dygnet, var tvungen att ta risken. Varför inte nattetid, tyder på stress och press tycker jag.
Senast redigerad av OY 2013-06-27 kl. 15:09.
Citera
2013-06-27, 15:11
Medlem
Varför skedde mordet när det skedde undrar jag. Kan föräldrarnas resa på annan ort varit en anledning? Det kan ju
varit spänt mellan KJ och hans föräldrar med tanke på godmanskap t.ex. Han verkar ju ha funkat ganska ok med att ha fått vänner som inte har samma eventuella handikapp som han. Kanske han själv inte kände att han var i behov
av att ha sin far som godman och det byggde upp mycket frustration i honom. Han såg sig själv som 'normal' men
inte hans familj. Alltför autistisk kan han ju inte vara då han lyckats skapa sig kontakter/ vänner i en grupp 'normala' som spelar softair regelbundet. För asperger är väl en sorts autism om fattat det rätt.
Raseriet som verkar ha funnits mot mordoffret kanske var riktat mot någon annan men hon blev den som fick ta
emot det då han aldrig skulle vågat gjort det mot den som han byggt upp sin frustration mot. Spekulerar bara.
Tror dock att valet av tidpunkt kan vara en faktor. Han kanske kände sig 'fri' att leva ut sin frustration när hans föräldrar var bortresta. Jag tror att hans föräldrar gjort allt i bästa välmening för honom men han inte tyckt att han hade det behovet att bli 'hjälpt' med godman och kanske annat.
Det kanske kändes pinsamt att ha den situationen han hade inför vänner och bekanta. Försöker absolut inte hitta någon ursäkt för hans vidriga gärningar om han är den skyldige.
Citera
2013-06-27, 15:13
Medlem
Mouchinos avatar
Kanske VB aldrig ens var hemma hos KJ, han kanske såg hennes uppdatering på FB och visste vart hon brukade springa/motionera och tog bilen dit och inväntade henne där? Kanske låter lite långsökt men en tanke bara.

Eller han hämtade upp henne på ugglevägen för att skjutsa henne till spåret eller vart hon nu brukade motionera och nånting hände på vägen. Väl framme där uppstår ett gräl och hon säger kanske nånting som får KJ att explodera och mordet sker i närheten av det området hon brukar springa. Vet inte om det finns nåt elljusspår där någonstans?

Varför skulle någon person ha väntat på henne vid elljusspåret? Iofs skulle det kunna vara någon facebookvän som såg uppdateringen och tog bilen till elljusspåret innan hon kom fram och sen kidnappade henne, men det låter långsökt. Jag har en annan teori men den är VÄLDIGT långsökt och nästan omöjlig. Tror nog mer på kidnapping eller självmord.

Så nu blir det rätt.

2013-05-09, 16:27 #97
FlyingVolvo
Medlem

Reg: Dec 2012
Varför skulle någon person ha väntat på henne vid elljusspåret? Iofs skulle det kunna vara någon facebookvän som såg uppdateringen och tog bilen till elljusspåret innan hon kom fram och sen kidnappade henne, men det låter långsökt. Jag har en annan teori men den är VÄLDIGT långsökt och nästan omöjlig. Tror nog mer på kidnapping eller självmord.
Senast redigerad av Mouchino 2013-06-27 kl. 15:26.
Citera
2013-06-27, 15:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Kanske VB aldrig ens var hemma hos KJ, han kanske såg hennes uppdatering på FB och visste vart hon brukade springa/motionera och tog bilen dit och inväntade henne där? Kanske låter lite långsökt men en tanke bara.

Vi har ju några detaljer som talar emot det, dels VB mobil rörelser, skriken ifrån KJ lägenhet samt styckningen. Vore bra om vi fick svar på om vittnesmålet som säger att KJ setts vid en bil vid lägenheten, systembolagspåse i handen, en mörkhårig person i bilen, om personerna verkade vara på väg till lägenheten eller om de var på väg att lämna området.

Om de var på väg därifrån, vart skulle de?
Citera
2013-06-27, 15:18
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det får inte operatören göra. Ett SMS ska utplånas så fort det är överfört.

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation 6 kap. Behandling av trafikuppgifter samt integritetsskydd
När jag satt häktad så trollade polisen fram minst fem A4 papper med mina sms. Till och från min familj och vänner. Det var ett halvår gamla sms, tider, datum, mottagare etc etc.
Det var raderade sms från min telefon.
Bara för info.
Och vad jag vet så sparas sms i 2 år. Är säker på detta om det inte kommit en ny lag senaste åren.
Om du har en iphone så står det om den är jailbreakad också.
Plus att har man en iphone så sparas det också i den vart man har befunnit sig, finns att läsa om på nätet.

Kan såklart ha fel om det med sparade sms, men i mitt huvud så är jag helt övertygad om detta då jag umgåtts med kriminella med erfarenhet och kunskap.
Vill inte spela allan, just sayin.
Citera
2013-06-27, 15:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
När jag satt häktad så trollade polisen fram minst fem A4 papper med mina sms. Till och från min familj och vänner. Det var ett halvår gamla sms, tider, datum, mottagare etc etc.
Det var raderade sms från min telefon.
Bara för info.
Och vad jag vet så sparas sms i 2 år. Är säker på detta om det inte kommit en ny lag senaste åren.
Om du har en iphone så står det om den är jailbreakad också.
Plus att har man en iphone så sparas det också i den vart man har befunnit sig, finns att läsa om på nätet.

Kan såklart ha fel om det med sparade sms, men i mitt huvud så är jag helt övertygad om detta då jag umgåtts med kriminella med erfarenhet och kunskap.
Vill inte spela allan, just sayin.

Fungerar en mobil som en dator, dvs, även om du raderar så sparas informationen ändå i mobilen trots att det skrivs över, det går att plocka fram i efterhand genom att återskapa? Jag vet inte hur en mobil fungerar men det kan vara en förklaring till att sms:en gick att återskapa om nu inte operatören sparat informationen.
Citera
2013-06-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino

Jag tror inte hon var där, däremot telefonen och KJ är intelligent nog att förstå att dagens telefoner kan visa var de
varit. Tror den följde med hem efter mordet och det låter bättre att säga att hon varit där och gått därifrån än att bara hennes telefon varit det.
Citera
2013-06-27, 15:22
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi har ju några detaljer som talar emot det, dels VB mobil rörelser, skriken ifrån KJ lägenhet samt styckningen. Vore bra om vi fick svar på om vittnesmålet som säger att KJ setts vid en bil vid lägenheten, systembolagspåse i handen, en mörkhårig person i bilen, om personerna verkade vara på väg till lägenheten eller om de var på väg att lämna området.

Om de var på väg därifrån, vart skulle de?

Mm om nu inte skriken kom av hockeyn på tvn men tycker man borde höra skillnaden på skrik som uttrycker ett rop på hjälp och glädjeskrik. Ja knepigt det här
Citera
2013-06-27, 15:25
Medlem
Citat:
Kan man tänka sig att KJ stack VB med en kniv i bilen på väg ifrån KJ lägenhet? Sedan kör han runt planlöst för att hitta en plats att dumpa kroppen på? Tänker på vittnesmålet om en bil som stått lite undanskymt på västra sidan om älven, en man i bilen och något på passagerarsidan som verkade vara en gulaktig filt eller liknande som täckte över något. Kan ju förklara mobilkontakt mot Sävastmasten. KJ känner sig otrygg på den platsen då han iakttagits, tar sig därefter mot Gammelängsberget och dumpar kroppen vid fp2. Kör sedan hem till sin bror för att skaffa sig ett alibi.

Under ett antal dygn därefter besöker han platsen för att städa upp efter sig om man kan säga så, kanske som någon varit inne på, inleder en styckning för att få in kroppen i det gula huset i syfte att tända eld på det, men av någon anledning avbryts det här då KJ läst i tråden om ett ökat intresse för Gammelängsberget.

EDIT;Har vi ett datum på när KJ setts vid det gula huset? Tänker på att han fick bråttom och därför besökte platsen under den ljusa tiden på dygnet, var tvungen att ta risken. Varför inte nattetid, tyder på stress och press tycker jag.
kan man inte utesluta de bilar polisen omhändertagit som fraktmedel? pga bristen på blodspår.
Citera
2013-06-27, 15:27
Medlem
Citat:
Fungerar en mobil som en dator, dvs, även om du raderar så sparas informationen ändå i mobilen trots att det skrivs över, det går att plocka fram i efterhand genom att återskapa? Jag vet inte hur en mobil fungerar men det kan vara en förklaring till att sms:en gick att återskapa om nu inte operatören sparat informationen.

Det går att få fram raderad information på dagens mobiler. Även ljud och filminspelningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in