2013-06-27, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Svara i stället på frågan varför hon ej tipsade polisen om de här två ruskprickarna som Catrine hade berättat så mycket om bara någon månad före.

När polisen frågade den frågan hade hon först inget svar att ge.

Det är såklart för att hon inte kände till några ruskprickar än, då är det svårt att peka ut dom.

MS hade ju själv haft minst en kund som var av det mer våldsamma slaget (hon skriver i dagboken att hon berättat för CdC om en torsk som "hade bundit fast mig så hårt att jag trodde jag skulle dö") och för prostituerade kvinnor är detta tydligen inte så särskilt sällsynt och varför skulle hon då ha tänkt på de två "ruskprickarna" som mördare och styckare?
Citera
2013-06-27, 14:35
Medlem
Vincent + kompanjon hade tydligen aktiebolag och ett kontor, inte bara ett bihang till en jobblokal, och detta kan sätta handduken i perspektiv. Måhända kom den faktiskt från kontoret på Karlbergsvägen 66. Vincent var förvisso ingen sofistikerad man, men hade pengar, firma, flera bilar, gillade att gå på Café Opera, byggde stuteri. Visst kan han ha ägt en fin handduk eller två ...

För mer info om Vincents firma, klicka på länken nedan - Vinof/Vincent var också skriven på Karlbergsvägen 66 där företaget också hade kontor. Hans riktiga namn är Karl Vinof Olausson, och är nu knuten på ännu ett sätt till fyndplatsernas närzon. Han var skriven på 3 ställen precis i närheten av fyndplatserna.

https://www.flashback.org/sp44074730
Citera
2013-06-27, 14:36
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Du skrev att TH tydligen gillade att fota lik utanför jobbet med egen kamera, och du hänvisar till en källa, men tvingas erkänna att du inte har ngn källa alls! Ingen har sagt det fåniga där utom du
"Utanför arbetstid" och "ett annat tillfälle" är 2 skilda saker, och du medger alltså att du skarvade/ljög. Du hade ingen källa när du skrev "utanför arbetstid". Gud, du är så kass på detta.

-------------------------------------------

Det var väl ungefär som när Hagenbach spred falska uppgifter om att Seppäläs vittnesmål från 1984 och 1988 var förenliga med varandra. Även där utan några källor och även där fick Hagenbach erkänna att h*n haft fel.
Senast redigerad av _Jago_ 2013-06-27 kl. 14:38.
Citera
2013-06-27, 14:36
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Du kan aldrig svara ordentligt, och bör ta det lugnt med all kritik. Och nu hänvisar du till ett forumsvar på nätet. Är det din källa? Jag sitter med arkivmaterial, och du med ett bloggsvar. Jag har läst beslagsprotokollet från Teet hus, och det finns ingen samlagsdocka där. Det står: docka hängd i sladd. Nog om detta.

Kvinnan var missbrukare, och det fanns skäl att ljuga: pengar. Om man anklagar ngn som är mån om sitt rykte kan man såklart chans till skadestånd, eller så tar man cash under bordet. Välkommen till den skitiga, förljugna missbrukarverkligheten. Jag har jobbat med ett oändligt antal missbrukare, och de har agendor all over the place. Du vet myten om att knarkare ljuger, den är tyvärr sann Men oavsett vad Trygger hade för skäl till sitt handlande, har ingen bevisat någonting all
s.

Förresten, det sjukt konstigt att du och HB alltid har tid att göra bort er exakt samtidigt

------------------------------

För mer info om Vincents firma, klicka på länken nedan - han var också skriven på Karlbergsvägen 66 där företaget också hade kontor. Hans riktiga namn är Karl Vinof Olausson, och är nu knuten på ännu ett sätt till fyndplatsernas närzon.

https://www.flashback.org/sp44074730

Du påstår alltså att den nu avlidna kvinnan ljög om trapphusincidenten för att hon vill ha cash ?

Och det är sannerligen inte bara narkomaner som kan fara med osanning Eremona, vad lever du i för förljugen värld egentligen ?

"130 kvinnor tittade på bilderna. 50 av dem kände igen ”obducenten”. 23 sa att de själva hade haft kontakt med honom. Antingen hade han köpt sex eller så hade det diskuterats men inte fullföljts (Döden…s.108). Dessutom berättade en av kvinnorna, "Elisabet", att hon nästan blivit strypt av honom.
De prostituerades uppgifter slår helt hål på obducentens egen historia att han besökt en prostituerad en enda gång, 1981. I stället knyts han hårt till den prostitutionsvärld där Catrine da Costa rörde sig.
Men Lindeberg låter sig inte rubbas. "Något allvarligt försök att pröva sanningshalten i de här vittnesuppgifterna gjordes aldrig" … "de tillfrågade var ofta påverkade av alkohol och narkotika" (s110). "konfrontationerna i sig gav upphov till rykten" (Döden…s. 110-111).
"

http://ritualabusedebate.blogspot.se/2011/12/styckmordet-pa-catrine-da-costa.html

Ps Du verkar vara lite småförvirrad och ändrar ståndpunkt som en vindflöjel, i slutet av förra året så ansåg du att Therese Trygger var trovärdig men nu så skriver du att det kanske fanns ekonomiska skäl för henne att ljuga ?

Kommer du att ändra ståndpunkt igen om låt oss säga ett halvår
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-06-27 kl. 14:44.
Citera
2013-06-27, 14:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det är på inget sätt alls omöjligt för en tung missbrukare att hinna skriva dagbok, det är märkligt att du ens vågar påstå något sådant.
Det finns tex många kända musiker, författare och konstnärer som har varit tunga narkomaner och som under sin livstid hunnit med att skapa många storverk.

Det är också märkligt att ni läkarvänner lägger ner en så oerhort stor tid på att dissa dagboksvittnet, hon namnger ju inga läkare i dagböckerna utan det är "två perversa läkare" varav den ena har en liten dotter.

Hade dagböckerna varit påhittade så hade den eller de som skrev dom givetvis namngivit de båda läkarna, då hade allt varit packat och klart

Men nu namngavs aldrig läkarna, bara det tyder på att dagböckerna är äkta !

Tokstolle där, de exempel du uppger är ju människor som har haft en redig inkomst och bra kontakter, det är ju klart att de inte kan jämföras med en standardpundare som jagar nästa "fix"

Men föralldel, du får göra en sociologisk studie ute på fältet, kolla hur många tunga narkomaner du hittar på gatan som orkar och finner det meningsfullt att skriva dagbok om sitt liv.

Jag är rätt säker på att du kammar noll, men återkom med din studie.

Dagboken är som Martinsson sa, ett falsarium.
Citera
2013-06-27, 14:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Du påstår alltså att den nu avlidna kvinnan ljög om trapphusincidenten för att hon vill ha cash ?

Och det är sannerligen inte bara narkomaner som kan fara med osanning Eremona, vad lever du i för förljugen värld egentligen ?

"130 kvinnor tittade på bilderna. 50 av dem kände igen ”obducenten”. 23 sa att de själva hade haft kontakt med honom. Antingen hade han köpt sex eller så hade det diskuterats men inte fullföljts (Döden…s.108). Dessutom berättade en av kvinnorna, "Elisabet", att hon nästan blivit strypt av honom.
De prostituerades uppgifter slår helt hål på obducentens egen historia att han besökt en prostituerad en enda gång, 1981. I stället knyts han hårt till den prostitutionsvärld där Catrine da Costa rörde sig.
Men Lindeberg låter sig inte rubbas. "Något allvarligt försök att pröva sanningshalten i de här vittnesuppgifterna gjordes aldrig" … "de tillfrågade var ofta påverkade av alkohol och narkotika" (s110). "konfrontationerna i sig gav upphov till rykten" (Döden…s. 110-111).
"

http://ritualabusedebate.blogspot.se/2011/12/styckmordet-pa-catrine-da-costa.html

Så här är det med de uppgifter som lämnades av de prostituerade.

" Martinsson berättade hur man sökte efter en gärningsman genom att fråga ut fler än 150 kända prostituerade och narkotikamissbrukare. ”Men det gav väldigt lite. Vi hittade aldrig någon klar koppling mellan rättsläkaren och Catrine da Costa”, sa Martinsson. Han sa också att efter gripandet av Teet Härm ”var det uppenbart att informationen [om Härm] hade spridits ner på gatan”. I verkligheten var det hela 188 personer som blev intervjuade av polisen."

http://www.stadsholmen.blogspot.se/2009/12/lakarna-vittnade-om-25-ars-helvete.html

Innan de tog TH så fanns det inget som kopplade ihop honom med CdC, efter gripandet så läckte polisen ut vem och vad de sökte.

Blir ju onekligen lättare om de som utfrågas får lite information om vad och vem som söks innan, svaren blir ju som den som frågar vill.
Citera
2013-06-27, 14:47
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tokstolle där, de exempel du uppger är ju människor som har haft en redig inkomst och bra kontakter, det är ju klart att de inte kan jämföras med en standardpundare som jagar nästa "fix"

Men föralldel, du får göra en sociologisk studie ute på fältet, kolla hur många tunga narkomaner du hittar på gatan som orkar och finner det meningsfullt att skriva dagbok om sitt liv.

Jag är rätt säker på att du kammar noll, men återkom med din studie.

Dagboken är som Martinsson sa, ett falsarium.

Du är ute på djupa vatten nu Reimer och du verkar ha glömt flytvästen hemma

Självklart så hade dagboksvittnet alla möjligheter i världen att hinna skriva dagbok trots att hon var tung drogmissbrukare

Och du Reimer, om nu dagböckerna var ett falsarium skrivet i efterhand, varför namngavs inte de båda läkarna i dessa då ?

Jo därför att dagboksvittnet kände inte till deras namn när böckerna skrevs 1983 och 1984
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-06-27 kl. 14:56.
Citera
2013-06-27, 14:50
Bannlyst
Citat:
Du skrev att TH tydligen gillade att fota lik utanför jobbet med egen kamera, och du hänvisar till en källa, men tvingas erkänna att du inte har ngn källa alls! Ingen har sagt det fåniga där utom du
"Utanför arbetstid" och "ett annat tillfälle" är 2 skilda saker, och du medger alltså att du skarvade/ljög. Du hade ingen källa när du skrev "utanför arbetstid". Gud, du är så kass på detta.

Ja, det första var mina egna ord. Att jag hänvisar till uppsatsen är för att den innehåller många förhör med båda läkarna. Och läser man förhör med TH, som i detta fall, så är det tydligt att han inte kan ge något bra svar på varför han hade gjort så där. Och kan han inte ge något vettigt svar på det, så undrar man ju naturligtvis varför han inte kan det. Och mina egna personliga ord om detta speglar vad jag har för uppfattning om varför han inte kan ge några vettiga svar. Förstår du?

Vad jag själv tror behöver jag inte ha någon källa till, förresten. Mycket av det jag läst om fallet bekräftar mina misstankar, dock.

Du läser mina inlägg slarvigt och godtyckligt. Och du kommenterar inte alls vad jag är inne på, utan istället fånar du bara runt och bort från det och säger hurdan jag är som person och hur jag för mig i en diskussion. Det är ju ett ytterst lamt försök till att vända lampan åt annat håll än att snacka om själva kärnan i mitt inlägg.
Citera
2013-06-27, 14:54
Medlem
Citat:

Självklart så hade dagboksvittnet alla möjligheter i världen att hinna skriva dagbok trots att hon var tung drogmissbrukare

Han syftade på romandelen av dagboken, den Hanna Olsson sannolikt skrev när Marianne Seppelä bodde hemma hos Hanna Olsson. Det är den delen som utgör själva meneden. MS dagbok innehöll inga uppgifter om ruskprickar (är det hennes terminologi?). Det är ett riktigt allvarligt brott att försöka få två personer fällda för styckmord och dessutom smutskasta å det grövsta. Flydde MS till Phuket direkt efter det planerade åtalet för mened? Det var den sommaren Hanna Olsson började uppvakta åklagaren i panik.

En fråga som de journalister som följer tråden kan ställa är till Hanna Olsson: hur såg kontakten med MS ut före, under och faktiskt efter meneden och åtalshotet. Stöttade hon sin tappade syster eller var hon förbrukad?
Citera
2013-06-27, 14:56
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Inte alls, du får nog ta till lite mer av fakta innan du avgör hur djupt vatten jag är på.

" Det så kallade dagboksvittnet, Marianne Seppälä, avfärdade Pim Martinsson för sin del med att ”hennes trovärdighet var synnerligen låg. Det snuddar till falsarium”. Seppälä kände da Costa och flera år efter hennes död gjorde Seppälä entré med en dagbok som möjligen pekade i riktning mot de båda läkarna som gärningsmän. Men dagboken har senare avfärdats som en efterhandskonstruktion.

http://www.stadsholmen.blogspot.se/2009/12/lakarna-vittnade-om-25-ars-helvete.html

Motbevisa Pim Martinsson nu, Seppälä hade en djävla tur som inte fick ett åtal för mened mot sig, åklagaren lät nåd gå före rätt den gången.
Citera
2013-06-27, 15:00
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Han syftade på romandelen av dagboken, den Hanna Olsson sannolikt skrev när Marianne Seppelä bodde hemma hos Hanna Olsson. Det är den delen som utgör själva meneden. MS dagbok innehöll inga uppgifter om ruskprickar (är det hennes terminologi?). Det är ett riktigt allvarligt brott att försöka få två personer fällda för styckmord och dessutom smutskasta å det grövsta. Flydde MS till Phuket direkt efter det planerade åtalet för mened? Det var den sommaren Hanna Olsson började uppvakta åklagaren i panik.

En fråga som de journalister som följer tråden kan ställa är till Hanna Olsson: hur såg kontakten med MS ut före, under och faktiskt efter meneden och åtalshotet. Stöttade hon sin tappade syster eller var hon förbrukad?

Anledningen till att dagboksvittnet inte namnger de båda läkarna är ju med stor sannolikhet att hon inte kände till deras namn när dagböckerna skrevs 1983 och 1984, hade dagböckerna varit ett falsarium och skrivna i efterhand och i syfte att nita dit de båda läkarna så hade det väl då varit i största intresse att namnge dom ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-06-27 kl. 15:03.
Citera
2013-06-27, 15:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Anledningen till att dagboksvittnet inte namnger de båda läkarna är ju med stor sannolikhet att hon inte kände till deras namn när dagböckerna skrevs 1983 och 1984, hade dagböckerna varit ett falsarium och skrivna i efterhand och i syfte att nita dit de båda läkarna så hade det väl då varit i största intresse att namnge dom ?

Nej det finns ingen sannolikhet alls att hon överhuvudtaget hade någon kännedom om de två läkarna, däremot hade hon en djävla tur att åklagaren inte drev fallet vidare, men han ansåg väl att hon hade straffat sig själv nog och det var hennes smala lycka.

Läs nu vad en erfaren polis säger om dagböckerna.

" Det så kallade dagboksvittnet, Marianne Seppälä, avfärdade Pim Martinsson för sin del med att ”hennes trovärdighet var synnerligen låg. Det snuddar till falsarium”. Seppälä kände da Costa och flera år efter hennes död gjorde Seppälä entré med en dagbok som möjligen pekade i riktning mot de båda läkarna som gärningsmän. Men dagboken har senare avfärdats som en efterhandskonstruktion."
Senast redigerad av Reimer 2013-06-27 kl. 15:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in