2013-06-27, 00:07
Moderator
OYs avatar
Jag är fortfarande övertygad om att händerna ligger nära fyndplatserna, man har inte hittat dem helt enkelt, jag tror så just nu. Finns ingen anledning att dumpa på två platser nära varandra och en tredje plats på en helt annan plats om man fungerar som KJ tycker jag. Han har inte förmågan att tänka i flera steg, blodet i hans bil och på annan plats talar för det.
Citera
2013-06-27, 00:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Eller en medhjälpare. Eller någon GM eller medhjälpare har pratat med.

Så kan det naturligtvis vara, men om tipset var konkret, varför inte kika i huset direkt? Och om MPS fått ett konkret tips så borde de kontaktat polisen direkt och inte åka ut på egen hand och riskera att förstöra bevis. Nej, jag tror inte på det.
Citera
2013-06-27, 00:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så kan det naturligtvis vara, men om tipset var konkret, varför inte kika i huset direkt? Och om MPS fått ett konkret tips så borde de kontaktat polisen direkt och inte åka ut på egen hand och riskera att förstöra bevis. Nej, jag tror inte på det.
MPS vill ha publicitet. Det fick de.

Tillägg: Vem tror du blir Årets Luleåbo?
Senast redigerad av Quarrel 2013-06-27 kl. 00:13.
Citera
2013-06-27, 00:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
MPS vill ha publicitet. Det fick de.

Hahahaha, jag tänkte faktiskt samma tanke. Men tänkte också att så jävla korkade kan de väl inte vara, men visst, det kan de säkert.
Citera
2013-06-27, 00:23
Moderator
OYs avatar
- Det är inte konstigare än så. Vi vet att hon (Vatch*reeya Ban*suan reds. anm.) brukar träna runt Bodträsket och brukar röra sig i de områdena. Och inte långt därifrån ligger det här fortet. Ett fort är alltid ett fort.

Så de åkte upp till Gammelängsberget och genomsökte områden runt fortet.

- Vi hade kört förbi det gula huset på vägen upp till fortet och jag sa då att vi ska genomsöka det när vi åker ner. Det var ren intuition att det där huset måste vi undersöka kring och runt, säger Ma*ie-Lo*ise Li*dh.

Om man tittar rent krasst på hur tankeverksamheten sett ut kring den här slutsatsen.

Vi visste vid tiden att VB varit hos KJ till 21, det var en förutsättning, en annan var att mobilen kopplat mot mast vid Sävast vid 21, det område som också fick fokus på sig inledningsvis. Här någonstans skulle VB finnas. Menar rödluvan då att VB stack till Gammelängsberget för att motionera efter klockan 21 och dessutom skada sig vid ett fort eller vad MPS nu trodde kunde ha hänt VB där, hon skulle ju motionera innan hon skulle till en kompis och plugga.

Nej, rödluvan och vargen är en mycket trovärdigare saga än det MPS hövding presenterat tycker jag.

I stort sett alla vi andra utgick ifrån att KJ var den sista som såg henne och därför också bör vara den som har med försvinnandet att göra, då är det fakta kring KJ som är intressanta om ett brott är begånget vilket varje normalt funtad människa förstod att det var. Då letar man inte där VB brukar motionera, man koncentrerar sig till platser som KJ har anknytning till.
Citera
2013-06-27, 01:28
Medlem
Citat:
- Det är inte konstigare än så. Vi vet att hon (Vatch*reeya Ban*suan reds. anm.) brukar träna runt Bodträsket och brukar röra sig i de områdena. Och inte långt därifrån ligger det här fortet. Ett fort är alltid ett fort.

- Vi hade kört förbi det gula huset på vägen upp till fortet och jag sa då att vi ska genomsöka det när vi åker ner. Det var ren intuition att det där huset måste vi undersöka kring och runt, säger Ma*ie-Lo*ise Li*dh.

Om man tittar rent krasst på hur tankeverksamheten sett ut kring den här slutsatsen.

Vi visste vid tiden att VB varit hos KJ till 21, det var en förutsättning, en annan var att mobilen kopplat mot mast vid Sävast vid 21, det område som också fick fokus på sig inledningsvis. Här någonstans skulle VB finnas. Menar rödluvan då att VB stack till Gammelängsberget för att motionera efter klockan 21 och dessutom skada sig vid ett fort eller vad MPS nu trodde kunde ha hänt VB där, hon skulle ju motionera innan hon skulle till en kompis och plugga.

Nej, rödluvan och vargen är en mycket trovärdigare saga än det MPS hövding presenterat tycker jag.

I stort sett alla vi andra utgick ifrån att KJ var den sista som såg henne och därför också bör vara den som har med försvinnandet att göra, då är det fakta kring KJ som är intressanta om ett brott är begånget vilket varje normalt funtad människa förstod att det var. Då letar man inte där VB brukar motionera, man koncentrerar sig till platser som KJ har anknytning till.

Samt ligger ju Svartbyträsket närmare gammelängsberget än Bodträsket, finns väl till o med ett fort som ligger närmare Bodträsket. Så mycket svammel eller så gick de på tips alt. läste här men ville ge MPS pr och drog ihop den historien i efterhand.

Edit: Degerbergsfortet ligger närmast Bodträsket västerut och hela berget där är fullt av motionsslingor så argumentation varför de sökte där fallerar något eller så körde de vilse och letade på "fel" berg eller blandade ihop namnen.
Senast redigerad av Steelmachine33 2013-06-27 kl. 01:45.
Citera
2013-06-27, 01:56
Medlem
Kring Gammelängsberget finns det inte speciellt många mindre byggnader vad jag kan se på google maps, så det där huset var egentligen ganska gjutet eftersom att det var övergivet, men det visste jag inte då.

Det finns åtminstone 5 byggnader till i samma storlek som "gula huset"
Citera
2013-06-27, 02:05
Medlem
Cinnabars avatar
KJ måste ju vara "känd av polisen" sedan tidigare om de två gånger åkt ut till hans högstadieskola och genomsökt hans skåp samt beslagtagit vapen och informerats om att KJ hotat elever med vapen. Om detta rykte är sant. Frågan är vad som sedan hände med KJ? Släppte man honom utan uppföljning, vidtog man inga mer åtgärder?

KJ kommer vad jag förstår inte från en kriminell familj/miljö och därför är beteendet ännu mer alarmerande, det är ingen social markör utan tecken på att något verkligen är fel på individen.

Jag tänker att VB och hennes mor kanske pratat om KJ och att han "inte är bra", sedan revolterar VB och mörkar att hon träffar KJ, alternativt pågick något slags hotspel. Hon kanske rent av låtsades ha en crush på MB, men det var KJ hon drogs till? Hon kanske dumpade relationen med KJ på order av sin mor, men brydde sig inte om varningssignalerna? Vi har hört att hon var lite naiv, att det var hennes främsta egenskap i stort sett. KJs tjejer har lämnat honom, en del kompisar blev rädda, ganska mycket har kommit fram på det temat, om det är struntprat eller ej återstår att se. En hel del har säkert vittnat.

Det kan väl vara så att VBs mor inte visste vem hon var hos, men att hon visste att det fanns en person som inte var "bra" för hennes dotter, därav det snabba gripandet. Jag tror att KJ inledningsvis greps på grund av sin historik.

I övrigt är världen inte rättvis, KJ hade nog hellre velat ha ett "vanligt liv" med glädje som alla andra, tror att det är frågan om något maskinellt fel, genetik.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-27 kl. 02:14.
Citera
2013-06-27, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Är det inte ett lite väl stort område för endast sex st personer att söka på? Varför var det bara kärntruppen/ledningsgruppen som åkte dit?

Det är väl relevanta frågor?
De for dit för rekognosering och planering för ett senare sökning med fler personer, så deras uppgift var inte att söka, det var att planera för ett kommande letande, av en försvunnen person.
Citera
2013-06-27, 08:43
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Förödande för vad/vem ?

För hela utredningen och han själv men även alla andra exempelvis dig själv.

Ett tips, ingenting säger att han är skyldig. Blodfläcken som det talas om kommer visa sig inte vara av särskild stor vikt senare.
Citera
2013-06-27, 08:44
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:

Klokt ja, men man letar inte enbart på platser dit KJ har anknytning eftersom man inte enbart fokuserar på honom.
Citera
2013-06-27, 08:54
Medlem
Citat:
Jag hävdar att det du skriver är lögn och förbannad lögn. Det var inget samarbete nämnda aktörer emellan som ledde till att VB återfanns död och styckad, var hittar du belägg för det? Det var MPS som på eget initiativ, och sannolikt med information och konversation i den här tråden, som gjorde ett sök och hittade kroppsdelar.

Det borde uttryckas så här, det amatörbaserade arbetet och inofficiella samarbetet mellan MPS och Flaschbackdetektiverna ledde som vi vet till att den stackars försvunna VB återfanns död och styckad.
Jaaaaaaaa, eller hur!!! Med all sannolikhet lusläste MPS denna tråd eftersom de har brist på eget logiskt tänkande, för att få nya uppslag om var VB ev kan vara.
Tror inte det hörru.
MPS har stor vana att kartlägga var man ska leta, behövs inga tips från ett forum för det.
Den var bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in