2013-06-24, 01:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Jag känner inte till någon i Boden som delar mina "spirituella" intressen. Således besitter jag ingen information den vägen. Däremot skulle jag vilja veta exakt hur det var placerat osv och bedöma om det verkligen handlar om något slags ritualmord begått av en "seriös satanist".

Ska vi tolka det som att satanister faktiskt begår ritualmord, sägs ju annars att det bara är skrönor. Förekommer det i Sverige vad du känner till?
Citera
2013-06-24, 01:38
Medlem
Citat:
Jag känner inte till någon i Boden som delar mina "spirituella" intressen. Således besitter jag ingen information den vägen. Däremot skulle jag vilja veta exakt hur det var placerat osv och bedöma om det verkligen handlar om något slags ritualmord begått av en "seriös satanist".
hur bedömmer man om det är falsk eller äkta spiritism!? fake it til you make it heter det ju. kanske ändå airsoftarna ville pröva vingarna.. det har ju spekulerats tex om ett tecken som utgjordes av sju streck, något du funderat på?
Citera
2013-06-24, 01:42
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Så du drar alla aspergare över en kam och säger att den resterande 0.01 som mentalt kan stycka en människa är just aspergare?

Nej, det menar jag verkligen inte. Det var skämtsamt menat och inte seriöst. Tror absolut inte alla aspergare är psykotiska mördare.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ska vi tolka det som att satanister faktiskt begår ritualmord, sägs ju annars att det bara är skrönor. Förekommer det i Sverige vad du känner till?

Att satanister mördar folk förekommer, om än sällan, och har även förekommit i Sverige. Men då handlar det inte om Satanism i bred bemärkelse. De flesta etablerade sataniska rörelser är totalt harmlösa. Det mesta är såklart skrönor uppkomna i blåögda moralisters fantasi. Mord som haft som motiv att använda i "satanistiska ritualer" är dock inget jag känner till har förekommit i Sverige.
Citera
2013-06-24, 01:49
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
hur bedömmer man om det är falsk eller äkta spiritism!? fake it til you make it heter det ju. kanske ändå airsoftarna ville pröva vingarna.. det har ju spekulerats tex om ett tecken som utgjordes av sju streck, något du funderat på?

Mja, det är ju rätt diffust och svårt att bedöma. Men jämför 15-åringar som lyssnar på black metal och har petruskorshalsband för att det är lite rebelliskt och fräckt med en individ som hängett sitt liv åt att studera och praktisera sin religion.
Citera
2013-06-24, 01:53
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Enligt ett PM jag fått för ett tag sedan, intressant om det stämmer.

Dagen hon försvann ringde KJ och ville prata allvar med VB och försöka starta om på ny kula efter 3 år. Morsan hade då sagt att hon inte skulle följa med , men hon sa att det inte var någon fara...

Som vanligt, ta det för vad det är, obekräftad uppgift.

Det kan inte stämma, eftersom modern inte visste vem VB var hos. Bara att kasta.
Citera
2013-06-24, 01:59
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg_se
Någon vi känner? http://bajstrosa.blogg.se/2013/may/mordet-i-boden.html

Bodengrabb kommer jag ihåg...

Tjejen kanske vill berätta mer? Kontakta henne?

Noterar att hon använder... ^^ taada...
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-24 kl. 02:04.
Citera
2013-06-24, 02:03
Medlem
jukeboxflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
En teori grundad på inlägg i tråden:

Mordet är planerat av KJ att utföras då KJ: s föräldrar är utomlands. KJ har då tillgång till föräldrarnas hus och kan komma över nycklar till ett ”hemligt rum” på endera av förälderns arbetsplatser – antingen mammans vårdcentral eller fästningen som pappan är guide i - där styckningen sker i ett rum lämpat för ändamålet.

De styckade kroppsdelarna transporteras till sommarstugan: vissa delar som kläder eldas upp vid sommarstugan, andra är planerat att sänkas i träskmarkerna däromkring.

KJ upptäcker att polisen satt in span på honom och ändrar sina planer på att dumpa delar av kroppen i träskmarkerna runt stugan.

Kompisar träder in under skenet av en fest vid stugan och forslar efter festen kroppsdelarna till huset där de hittas av MP. Planen var att tända eld på huset, men kompisgänget kom av sig därför att omkringboende observerat aktivitet där.

Mordet kan vara ett hatbrott i någon mening av detta ord. Mer än en gm kan finnas i själva dödandet och styckandet.

Utan att påstå att KJ skulle vara GM, så finns det förutom rödbergsfortet (tursistattraktionen), ett antal nedlagda fort/bunkers som har köks- och sanitetsanläggning. Bl. a med rostfria bänkar/hoar och stora rostfria kärl. Bl. a finns ett sådan plats drygt 1000m från fyndplatserna. Skulle också kunna tänka mig att ström, kanske också vatten tillfälligt skulle kunna tjuvkopplas in. Rödbergsfortet känns uteslutet annat än KJ eller anhörig till KJ som GM. Men även här skulle jag personligen i alla fall anse att GM bedömt denna plats för känslig för styckning. Det är för många personer involverade i anläggningen och i så fall måste man ha en detaljerad insyn i rutinerna kring anläggningen.

Ang. anläggningen som ligger 1000m från fyndplatsen så tycker jag att den helt enkelt är för nära fyndplatsen. GM vill naturligt att fyndplatsen så lite som möjligt kan leda till ev. styckplats.

Med uppgifter från rättsläkare så bör polisen numera veta mer. Ex. fanns det träfibrer, träflisor i torso eller armar. Små betongfragment. Metalloxid rester i övre hudlagret. Rester från vegitiation ej hemmahörande på fyndplatsen? Har kroppsdelarna skjöljts in vatten med en speciellt övervägande halt av ex. kopparavfällning. etc. etc. Detta borde ge utredarna en mer detaljerad bild om styckplatsen.
Citera
2013-06-24, 02:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Det kan inte stämma, eftersom modern inte visste vem VB var hos. Bara att kasta.

Hur vet vi att allt modern har sagt till media är allt hon vet? Polisen har kanske bett henne att inte berätta om just den detaljen?
Senast redigerad av OY 2013-06-24 kl. 02:17. Anledning: Stavfel
Citera
2013-06-24, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I praktiken kan man visst gå om. Du kan som programstudent följa kursmoment som du inte har klarat året eller terminen därpå på alla program som jag känner till.

Det finns det dock ingenting som antyder att VB var. Hon sägs ha varit mest intresserad av Virtuell Design, som stämde bäst med hennes gymnasieutbildning. Men där kom hon inte in.

Du kan följa en kurs ja men du kan inte vara registrerad på den mer än en gång.

Jag vet inte vad du har för källa på att hennes egentliga intresse var virtual design, det förefaller oerhört märkligt att som nödlösning då hoppa på en av de absolut svåraste universitetsutbildningar som finns. För övrigt så finns det väl ingen renodlad linje för virtual design, det är väl en delkurs som ger 7,5 poäng......
Citera
2013-06-24, 02:18
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Lättare att flytta kroppen. Rituell kannibalism, använda kroppsdelar rituellt osv. Men de 2 sista alternativen är inte så troliga då det är så sällsynt så det finns inte.
Då måste du vara helnöjd som har lyckats komma över den här bilden, http://img844.imageshack.us/img844/5850/o0uj.jpg, men det kanske inte är en riktig hand.
Citera
2013-06-24, 02:21
Medlem
Ull-Strumpas avatar
@Pentagrammaton

Är det du som plockar bort bilder för brinnande livet eller är det bilder som blivit anmälda?
Citera
2013-06-24, 02:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Interessant!!!

Mycket, så det vore kul om vi lyckas bena ut vem det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in