2013-06-26, 13:51
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaston666
Någon hade sett en "sörjig pöl" någonstans mellan P49 och P27. Det skulle vara intressant med en karta märkt vart det är.
Koordinater
WGS 84 (lat, lon):
N 65° 46.463', E 21° 36.956'

Ungefär. Vi markerade det inte på kartan och har inte kartan digitalt heller. Inom 2-3 hundra meter inne i grönsakerna från den punkten.

Så beskrev min pm:are platsen.
Citera
2013-06-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Koordinater
WGS 84 (lat, lon):
N 65° 46.463', E 21° 36.956'

Ungefär. Vi markerade det inte på kartan och har inte kartan digitalt heller. Inom 2-3 hundra meter inne i grönsakerna från den punkten.

Så beskrev min pm:are platsen.

Shit den där skogsdungen är ändå rätt ordentlig, jag gör ett försök på lunchen imorgon.
Citera
2013-06-26, 14:16
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaston666
Shit den där skogsdungen är ändå rätt ordentlig, jag gör ett försök på lunchen imorgon.

Kolla om du hittar något lämpligt underlag i området för en ev styckning. Troligtvis ett underlag av trä i någon form. Byggnad, riven byggnad, träbro eller annat av trä som gm kunde hålla till på utan att förstöra sågen/yxan.
Citera
2013-06-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzzzz99999
Vet vi när spanet på MGM startade ??
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030389.HTM#K6P19

Tror det startade tämligen fort efter man hittat "plugg kompisen" KJ, från försvunnen person tisdag 7'e maj så påbörjade man FU gällande människorov fre 10 maj officiellt men den startade sannolikt redan 8'e eller 9'e. Underlaget var förmodligen förhör med KJ som var den sista som sett henne i livet, tror att han redan där var väldigt fladdrig och drog till sig misstänksamhet.

Sen kan ju masttömningar gett polisen indikation att här är det inte ett frivilligt försvinnande eller olycka utan ett bortförande.
Sms som hon skickat kan vara en tydlig indikation för polisen att något stod inte rätt till gällande KJ's uppträdande.
Tyvärr vet vi inte vad hon skrev.
Citera
2013-06-26, 14:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Tror det startade tämligen fort efter man hittat "plugg kompisen" KJ, från försvunnen person tisdag 7'e maj så påbörjade man FU gällande människorov fre 10 maj officiellt men den startade sannolikt redan 8'e eller 9'e. Underlaget var förmodligen förhör med KJ som var den sista som sett henne i livet, tror att han redan där var väldigt fladdrig och drog till sig misstänksamhet.

Sen kan ju masttömningar gett polisen indikation att här är det inte ett frivilligt försvinnande eller olycka utan ett bortförande.
Sms som hon skickat kan vara en tydlig indikation för polisen att något stod inte rätt till gällande KJ's uppträdande.

Både VB och KJ mobilrörelser är troligen något polisen lägger till grund för sin uppfattning att KJ har med försvinnandet att göra tror jag. Kanske har man sett att bådas mobiler rört sig efter samma mönster och att VB mobil försvinner där KJ mobil fortfarande lever.
Citera
2013-06-26, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Både VB och KJ mobilrörelser är troligen något polisen lägger till grund för sin uppfattning att KJ har med försvinnandet att göra tror jag. Kanske har man sett att bådas mobiler rört sig efter samma mönster och att VB mobil försvinner där KJ mobil fortfarande lever.

Förmodligen, undrar vad som tas med i FUP'en. Hans/hennes rörelser bör tas med då det blir en del i gärningsbeskrivningen.

Sms bör väl också finnas med då de kan indikera om hon redan tidigare på em/kväll var "rövad" eller kände sig hotad och hade möjlighet att sms'a men vågade inte ringa.
Sen tar GM helt sonika av henne mobilen och stänger av den.
En fråga är väl var exakt befann sig mobilen när den stängdes av och var hon fortfarande vid liv ??
Citera
2013-06-26, 16:13
Medlem
lronMaidens avatar
En fråga, i vilket skede kan man få tillgång till FUP ?
Citera
2013-06-26, 16:18
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lronMaiden
En fråga, i vilket skede kan man få tillgång till FUP ?

När åtal har väckts. Då blir fup en offentlig handling.
Citera
2013-06-26, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Har skrivit det tidigare och nu igen, polisen visste redan när VB (officiellt) blev anmäld försvunnen att hon varit hos KJ. Han var "gruppledare" för en av polisens sökgrupper med frivilliga innan MP:S klev in i utredningen/skolgången.
KJ's grupp fick dock uppdrag att söka på platser som då INTE var högintressanta för polisen, 2kompisar till KJ som deltog i hans grupp (To*e och AN*e) uttalade sig i tidningen om KJ's beteende som var misstänksamt under sökningarna. DVS polisen kände till KJ Dag 1 !!!
Citera
2013-06-26, 16:45
Medlem
Läkaren som undersökt den unge mannen bedömer att det kan misstänkas att 22-åringen led av en allvarlig psykisk störning vid gärningen och att man kan misstänka att det förelåg en allvarlig psykisk störning även vid undersökningen.
Vad är det Läkaren misstänker??? Jag kanske är dum men jag förstår inte vad som menas(???)
Citera
2013-06-26, 16:47
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
OT, men jag läste om Deathgame och tyckte det lät lite kul...tänk att smyga upp med ett kola snöre eller en fingervirkad orm som dödar en eller att få en purjolök i ryggen

Tror inte att detta spel påverkat misstänkt GM utan mer att han levt i spelets, våldets och krigens värld i flera år och att största intresset är vapen. Det är där det spårat ut trorjag. Lever du och andas våld i olika former så tror jag att påverkan blir stor och tillslut undrar man hur det är att döda. Han fik ju inte komma in i det militära så då hittade han andra former för sitt intresse.

Nu tror jag inte att air softare är våldsamma men det kan ha funnits i GM fall omständigheter, funktionshinder, som gjort att han utvecklat detta intresse med en sådan intensitet.

Instämmer, och man kan fråga sig om det här hänt om KJ levt i en annan stad där det varit mer naturligt med andra "starka intressen" typiska för personer med avancerad as, till exempel tåg och tidtabeller. Om man vet att en person har något funktionshandikapp och går in för "negativa intressen" (det är inte positivt att gå runt i militärkläder, vara besviken på Pliktverket, enbart hänge sig åt "knivsidor" och "krigslekar") borde sociala ha någon mer form av stöd än vad som verkar ha funnits här. Inte för att det är förmildrande, men jag tror att efter avslaget från Pliktverket flydde KJ in i en dröm, regisserad av honom själv. Vem hade kunnat bryta det? Varför måste det bli så här att han själv sätter punkt med ett sådant här brott?

Jag kan också tänka mig att omgivningen var lite rädd för honom, och att hans far kanske avstod från delar av sitt tidigare ansvar för att det var för jobbigt att gå i klinch, eventuellt ville man inte se. Jag tror att föräldrar till personer med så här stora svårigheter som KJ (klarade inte av gymnasiet, inget jobb, ingen utbildning, fritt svävande i samhället?) borde få mer stöd. Det kan inte ha varit roligt att diskutera med KJ om sånt som kan upplevas som integritetskränkande. Jag tror att KJ hamnat mellan många stolar, på grund av rädsla, inte vilja se hur det är, brister i offentlig omsorg.

KJ är nog inte ensam om att gå all in i en fritidsaktivitet som på sikt inte är bra för just den personen. Hans tankar borde ha puffats i annan riktning, han klarade inte själv att bryta sitt spår.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-26 kl. 16:54.
Citera
2013-06-26, 17:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dexter65
Har skrivit det tidigare och nu igen, polisen visste redan när VB (officiellt) blev anmäld försvunnen att hon varit hos KJ. Han var "gruppledare" för en av polisens sökgrupper med frivilliga innan MP:S klev in i utredningen/skolgången.
KJ's grupp fick dock uppdrag att söka på platser som då INTE var högintressanta för polisen, 2kompisar till KJ som deltog i hans grupp (To*e och AN*e) uttalade sig i tidningen om KJ's beteende som var misstänksamt under sökningarna. DVS polisen kände till KJ Dag 1 !!!

Hur visste polisen det ? Vem hade berättat detta för polisen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in