Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-06-25, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
En fråga till dig mvagrippa: Är du säker på att de uppgifter du skrev om att CP-spåret var planterat, står i Lillemor Östlins memoarer? Jag googlade bara lite som hastigast och såg några sentida artiklar och någon krönika av henne själv där det inte stod något om detta möte du beskriver. Kolla t ex denna artikel skriven av henne själv publicerad förra året: http://www.magasinetparagraf.se/kronikor/jag-blev-forhord-om-mordet-pa-olof-palme

Så jag undrar bara om du läst detta själv i hennes memoarer eller om någon annan påstått det. Jag misstror dig inte, men vill bara vara säker på att de uppgifter du hänvisar till stämmer. För jag tycker det är lite konstigt att det inte nämns i de artiklar av, och om, henne som jag läst.

Det står i memoarerna. En väldigt läsvärd bok.
Citera
2013-06-25, 16:44
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Boboslacke 2013-02-14, 09:25

Citat:
Ursprungligen postat av Boboslacke
Vill du ha tag på en som "mest" skjutit på pappfigurer (och det med framgång) så pröva Hxxs Exxk Sxxhoxx. Skyddsvaktsutbildad, Ababvakt vid Palmemordet med en något brokig karriär med vissa paranoida drag mot t ex kollegor som tyvärr kostat honom dyrt. SD sympatisör och medlem i SÖÖ.

Vem vet han kanske har inside om kuppförsvaret och ABAB vid tiden för mordet med intressanta personsamband att förtälja också! Han lär punktbevaka Jallais blog av någon anledning har jag fått höra!

Kommer ihåg det här inlägget. Men jag kopplade inte ihop det imorse när jag läste tidningen. Tackar!
Citera
2013-06-25, 17:26
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
.....Kolla t ex denna artikel skriven av henne själv publicerad förra året: http://www.magasinetparagraf.se/kronikor/jag-blev-forhord-om-mordet-pa-olof-palme.....
Den här artikeln är den vettigaste och mest trovärdiga jag läst angående CP. Östlins avslöjanden från tidigare som hon också återgett i sina memoarer har polisen självklart vetat om och heller aldrig kunnat vederlägga. Att inte heller några journalister har vågat föra saken vidare visar också på vilken totalitär överstatsmakt vi har fått att göra med.
Citera
2013-06-25, 20:25
Medlem
p.norths avatar
I mars 91 börjar börjar PU utreda ABAB´s rondering. Där finns lite intressant läsning om ett förhör med en ababvakt på länsrätten hur han förklarar hur det kunde vara 2 in och utpasseringar 19:27-21:57 och en 22:25-23:09. Den senare in och utpasseringen förklarades med att han tittade på tv, eller ringde ett tfnsamtal Enligt avtal skulle endast EN! rondering ske. Chefsåklagaren Anders Helin den 1 juni 1993 fattade beslut om att förundersökningen skulle läggas ned, eftersom åtal för eventuella brott – dataintrång och undertryckande av urkund – inte kunde väckas på grund av preskription.
Citera
2013-06-25, 20:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Om du läser artikeln (tack till TinFoilBob!) så framgår det att Sjöholm inte var polare med CGÖ och ÅE, utan snarare en infiltratör.

Innehållet i artikeln är sprängstoff. Om han börjar avslöja vilka säpo-folk och personer inom rikskriminalen så kan det både ge fler ledtrådar till palmemordet och återigen bekräfta bilden av hur många personer inom dessa myndigheter bär på högerextrema åsikter. Bara en sån sak borde ha utretts för länge sen. Men det är nog inte många politiker med lite förstånd som vill börja jävlas med Säpo. Dels riskerar man att få dem emot sig och dels riskerar man att bli utpekad som riks-foliehatt inför hela svenska folket.

Informatör eller inte , han umgicks i de kretsarna. Hans-Erik Sjöholm har genom åren visat att han i all väsentlighet inte skiljer sig ifrån de högerextrema kretsar han umgicks med då.
Vill du ha källa kan du ringa Tullen eller Livgardet(LG) och fråga snällt. Om han sen sprang till SÄPO eller inte är ovidkommande för kopplingarna. I detta fall kommer hönan före ägget, åsikterna och umgänget fanns före(efter och vid sidan om) hans formella eller informella informatörsroll hos SÄPO.

Tror du Knusslig på fullaste allvar att personen ifråga även infiltrerade Kasernvakten på Livgardet?
Ingick det i hans infiltrationsuppdrag att ha en tydlig politisk attityd och jargong som inte är förenlig med statstjänstemannarollen när han jobbade med bevakningstjänst på Gardet, var det så att säga en del av uppdraget?

Det är bara att ringa Tjänsteförrättande informationschef vid Livgardet och fråga varför mannen inte längre är aktuell för tjänst inom Försvaret. Du kan passa på att tipsa om att Du uppfattar det som att personen ifråga var på infiltrationsuppdrag för SÄPO när han jobbade på Gardet och att allt bara vara en chimär.

Vi får hoppas att Contra-Stig Johansson kliver fram ur skuggorna och tar bladet ifrån mun. Han berättar i intervjun med Lars Borgnäs att "Sverigepartiet, var ju dom här Herrmann och kompani och dom här, det tog ju den mesta tiden". En höger om höger-krets som "H-E Bond" ska ha "infiltrerat"

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=546Hzm5sZJQ#t=50 4s

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverigepartiet
Citera
2013-06-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Ställde frågan till Sjöholm om att berätta lite om AGAG.

Citat:
Ursprungligen postat av Hans-Erik Sjöholm
Vill du/ni verkligen veta om AGAG? De flesta vågar nämligen inte - och jag klandrar dem icke. Det får Ohly-historien att framstå som småpotatis. Jag skämtar inte, eller hur Anders Jallai :

http://www.youtube.com/watch?v=Pivu0...e_gdata_player

Detta via Facebook antar jag? Sjöholm verkar vara ett riktigt original men det verkar ju åtminstone vara befäst att han faktiskt har varit i kontakt med SÄPO oavsett vad Tommy Lindström och andra spinndoktorer hittar på...
Citera
2013-06-25, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Detta via Facebook antar jag? Sjöholm verkar vara ett riktigt original men det verkar ju åtminstone vara befäst att han faktiskt har varit i kontakt med SÄPO oavsett vad Tommy Lindström och andra spinndoktorer hittar på...

Tycker att mvagrippa i sitt inlägg uttrycker en mycket sund skepsis.

Grippa ifrågasätter ju inte nödvändigtvis Sjöholms kontakt med Säk utan Knussligs tolkning. Sjöholm var inte polare med CGÖ och Ek utan snarare en infiltratör. I varje fall primärt och i sina egna ögon. Det ironiska är att Sjöholm själv uppenbart verkar vara höger-om-höger.

Troligtvis visste nog Sjöholm inte ens själv vad han höll på med utan lider nog bara av svåra komplex, grov hybris och har sett på för många filmer.

Hans profilbild på Facebook tillsammans med meningen "jag gav mitt liv för den svenska staten" säger väl det mesta
Citera
2013-06-25, 22:53
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Troligtvis visste nog Sjöholm inte ens själv vad han höll på med utan lider nog bara av svåra komplex, grov hybris och har sett på för många filmer.

Jag kan inte bedöma hans person utifrån vad han skriver på nätet eller vad andra skriver om honom. Att Lindström direkt går ut och sågar honom ger Sjöholm en viss trovärdighet i mina ögon. Men om han är äkta eller hobbyspion bryr jag mig inte så mycket om. Jag vill bara höra hans historia om Arla Gryning. Färgad, vinklad eller rena fabler spelar ingen roll för mig. Med tiden går det mesta att värdera på ett balanserat sätt. Dessvärre räckte det inte med en uppmaning på Facebook.
Citera
2013-06-25, 23:19
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
.....Det ironiska är att Sjöholm själv uppenbart verkar vara höger-om-höger.
Hans profilbild på Facebook tillsammans med meningen "jag gav mitt liv för den svenska staten" säger väl det mesta
Den här sortens karaktärsmord är så typiska mot sådana som råkar ha fått veta något som inte får lov att spridas. När Sjöholm kunde avslöja oegentligheterna hos tullen visar han civilkurage mer än något annat.
Citera
2013-06-25, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Den här sortens karaktärsmord är så typiska mot sådana som råkar ha fått veta något som inte får lov att spridas. När Sjöholm kunde avslöja oegentligheterna hos tullen visar han civilkurage mer än något annat.

Så till vida att ingen SPF-agent driver en Facebook-sida i Sjöholms namn så är det ingen annan än Sjöholm själv som står för karaktärsmördandet. Killen är dörrvakt men verkar i sin egen värld vara en blandning av Andy McNab, Jack Ryan och Carl Hamilton. Undersök hans person och du ska finna att han är mycket mycket svår att ta på allvar, och då uttrycker jag mig väldigt diplomatiskt.
Citera
2013-06-26, 00:05
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Så till vida att ingen SPF-agent driver en Facebook-sida i Sjöholms namn så är det ingen annan än Sjöholm själv som står för karaktärsmördandet. Killen är dörrvakt men verkar i sin egen värld vara en blandning av Andy McNab, Jack Ryan och Carl Hamilton. Undersök hans person och du ska finna att han är mycket mycket svår att ta på allvar, och då uttrycker jag mig väldigt diplomatiskt.

Ni övertolkar honom. Han sa väl i artikeln att han blivit illa behandlad som informatör, och det är något som många andra informatörer vittnat om på senare år.

Så länge ingen lyckats bevisa att han ljuger så finns det väl ingen vettig anledning att inte ta det han säger på allvar i alla fall?

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Informatör eller inte , han umgicks i de kretsarna. Hans-Erik Sjöholm har genom åren visat att han i all väsentlighet inte skiljer sig ifrån de högerextrema kretsar han umgicks med då.
Vill du ha källa kan du ringa Tullen eller Livgardet(LG) och fråga snällt. Om han sen sprang till SÄPO eller inte är ovidkommande för kopplingarna. I detta fall kommer hönan före ägget, åsikterna och umgänget fanns före(efter och vid sidan om) hans formella eller informella informatörsroll hos SÄPO.

Nu sa jag inget om att han inte hade högerextrema åsikter, utan bara att det är fel att dra slutsatsen att han är polare med de du nämnde. Det är också svårt att dra några slutsatser om vilka grupper han sympatiserade med och när han gjorde det. Han kan ju inte varit någon övertygad extremhöger om han överlämnade bilder och angav män ur extremhögern. Angående att han hade högerextrema åsikter redan innan Säpo-kontakten så hävdar han ju själv att han tillhörde moderaterna vid tiden då Säpo kontaktade honom. Så hur kan du veta med bestämdhet att han hade högerextrema åsikter tidigare?

Intressant att så många är ivriga att såga Sjöholm innan ni ens vet om det han säger är sant eller inte. Det får mig att tvivla en del på vissas intentioner. Självklart ska man ifrågasätta och kritiskt granska alla uppgifter, men att avfärda någon som oseriösa eller opålitliga utan att ha något konkret belägg för det känns inte seriöst eller trovärdigt. Samtidigt som man sväljer andra uppgifter lättvindigt. Känner igen det mönstret..
Citera
2013-06-26, 00:07
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmemannen86
Hittade svaret själv i kommisionens granskning av polisspåret:

Han har alltså i flera vändor varit aktuell.

Ser också att Jallai resonerar om honom som eventuell ledarfigur i AGAG.

Intressant. CGÖ dyker upp lite här o var. Har du nån länk till Jallais resonemang?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in