Citat:
Ursprungligen postat av
Menschenkind
Följer du länken så ser du litet i all korthet om varför Walendy antar att bilden är falsk. Eller som det står på sidan Sköll länkade till:
Jag är inte fotografisk expert, men dock finner jag hans argumentation trovärdig. Onekligen ser bilden väldigt konstig ut, då allra särskilt det märkliga "liket" på marken. Sannolikt är det något som har målats dit.
Men sedan handlar det ju rent i allmänhet när man har med sådana här fall att göra inte heller om att man måste "bevisa" med absolut säkerhet att en bild är falsk; bara det faktum att det finns goda skäl att misstänka detta gör väl i de flesta fall att man inte bör använda den som historisk källa.
Det är fullständigt idiotiskt att då påstå att det är ett falsk fotografi när du defakto inte VET om det är det. Men det är ju som jag redan förklarat, solklart vad du har för sympatier så att du VILL att fotot ska vara falskt gör ju att du är drabbad av bias confirmation grande, om man säger så.
Själv är jag inte helt säker på vare sig det ena eller andra om detta foto, men flera saker gör att jag håller det för troligt att fotot är äkta och visar det som det sägs ska visa, alltså likbränning utomhus i Auschwitz.
Det är nämligen så att man vet en del om bakgrunden till detta foto, ungefär när och var det ska ha tagits och av vem.
Enligt uppgifterna är fotot tagit i smyg, vilket låter sannolikt. Det kan då göra att man inte har så bra tid till att anpassa exponeringen till rådande ljusförhållanden m.m. vilket kan resultera i skakningsoskärpa, utfrätta partier i bilden som gör att konturer och annat försvinner eller ser knasiga ut, och/eller att skuggpartier blir förstärkta och gör att detaljer och konturer där ser konstiga ut eller försvinner helt.
Vi vet sen heller inte hur detta negativ har hanterats och förvarats genom åren, vilket kan påverka kvaliteten på fotot. Vi vet heller inte hur ev. papperskopior framlevt tiden till idag.
Själv är jag hyfsat fotokunnig då jag varit amatörfotograf på hyfsad nivå i ca 15-20 år och har en rätt påkostad fotoutrustning.
Jag ser faktiskt inget i bilden som jag direkt skulle säga ser manipulerat ut, inget som jag skulle vara säker på att det skulle vara det. Däremot ser bilden helt klart mysko ut på vissa ställen, men då jag sett flera andra bilder där liknande saker kunnat upplevas och där det då berott på just felaktiga exponeringar och annat elände som drabbat aktuella foton ifråga så kan jag inte utesluta att det ka vara samma sak med detta likbrännarfoto.
Lägger man sen till att vi har en mängd vittnesmål från både fångar, sonderkommando, SS, att man hade just likbränning ute i det fria, på den plats där det sägs att detta foto ska ha blivit knäppt, bakom ett uthus eller nåt mot en skogsdunge i ena hörnet på lägret. Och att man dessutom har dokument och vittnesmål från krematorietillverkaren och SS att man haft stora problem med krematorierna under denna period, och samtidigt fått ta emot stora mängder fångar/judar från Ungern vilket det finns tåglistor på. Och inte nog med det, så finns det även flygfoton från den tiden och där man kan se kraftiga rökplymer stiga upp från exakt den plats där vittnen säger att det hela skedde.
Plus att analyser av fotot stöder det som sägs om fotot, var det är taget och så. För man kan se att det verkar vara taget inifrån uthuset då det stämmer med div. vinklar och detaljer i bakgrunden.
Allt detta, varav mycket alltså stöds kors och tvärs, och är kontrollerbart då det i flera fall handlar om autentiska dokument m.m. Gör att det är mer sannolikt att fotot är äkta trots sitt skick och visar det det sägs visa, än att det är oäkta.