2013-06-24, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Dieter Allers var Stangls chef på T-4.Han var dessutom kontrollant för lägren och rapporterade personligen till Heydrich.På vilket vis menar du att han inte ska ha haft insikt i vad Stangl gjorde i sitt jobb,för det är nämligen det Serenys frågor kretsar kring.

Du får nog övervinna din kräkreflex och läsa boken,för just nu pratar du om något du inte vet ett dyft om!
Allers svarar på mycket graverande och specifika frågor,han hade direkt upptäckt om Sereny ljugit ihop frågorna.Han avslöjar även vissa av Stangls lögner på ett mycket direkt sätt.

Angående "tvivlare straffas hårt".Paret Allers var helt öppna med sin nazistiska grundsyn,tror du på allvar att de skulle bry sig om eventuella straff för sina åsikter?Ärekränkning är fortfarande ärekränkning om det så gäller massmördare.

Det är fullständigt irrelevant huruvida han hade någon insikt i vad Stangl gjorde eller inte för den här frågan. Han kunde inte veta vad Stangl sa eller inte sa och även om han visste sanningen eller inte så är det i grund och botten irrelevant för frågan. Han kan knappast ha stämt Sereny för att hon ska ha förtalat Hitler.

Det är ju patetiskt. Faktum är att Sereny inte har det minsta bevis för att Stangl sa någon av de saker som hon påstod.

Citat:
Skönt,jag hade ändå inte så mycket att tillägga om detta minimala ämne!

Du har aldrig haft något av värde att säga om något, helt enkelt eftersom din okunskap endast överträffas av din egen oförmåga om att erkänna detta.

Citat:
Fotografer har väl öron som de flesta normala människor?

Vilket är helt irrelevant eftersom vad vi behöver är en bandinspelning.
2013-06-24, 01:54
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoll
Nej, men det som du presenterade sa väl inte så mycket om kontexten som det yttrades inom eller hur?

Du är rolig du!Jag har upprepade gånger frågat om kontexten som det yttrades inom,men du vägrar att svara!Du måste ju ha känt till kontexten för att kunna avgöra om mitt påstående var fel?

Citat:
Jag vet var Lvov ligger, men du klarar tydligen bara av att gnälla. Du bad om att få bekräftat att de hamnade i Ukraina och jag gav en bekräftelse, men vissa blir aldrig nöjda. Faktum är att det är ett rimligt antagande att dessa judar måste ha passerat genom Belzec (ett förintelseläger enligt ortodox historieförvanskning!) för att komma dit, men ändå så ska inga Belgiska eller Holländska judar ha dykt upp i Belzec enligt vad etablissemanget säger.

Bli inte förbannad på mig när det är Mattogno och gänget som satt dig i denna pinsamma knipa!

Varför måste transporten ha passerat genom "transitlägret" Belzec när Lvov ligger ynka 7.5 mil bort?

Citat:
Detta gäller inte för Ukraina men det finns en dagbok av en judisk bibliotekarie vid namn Herman Kruk som skrev om 19 000 holländska judar som ska ha deporterats till Vilnius i Lituaen gettot där han befann sig. Den här siffran stämmer väl in på det antal judar som ska ha deporterats till Sobibor och Auschwitz och som enligt etablissemanget ska ha gasats.

Jag ska kolla upp dessa uppgifter imorgon!Nu väntar en revisionist-mjuk kudde!

Citat:
Om det inte duger så har jag presenterat massvis med annan fakta. Jag ser fram emot att se dig stånga dig fördärvad mot revisionistisk forskning.

Då föreslår jag att du hädanefter gör en egen källkritisk check för att kolla upp att "den revisionistiska forskningen" verkligen är så solid som du tror!Just nu är det du som framstår som mest fördärvad av oss två.
2013-06-24, 02:26
Medlem
Citat:
Du är rolig du!Jag har upprepade gånger frågat om kontexten som det yttrades inom,men du vägrar att svara!Du måste ju ha känt till kontexten för att kunna avgöra om mitt påstående var fel?

Vad jag menade var att du presenterade ett citat helt utan någon som helst bakgrund som skulle kunna förklara vad han menade. Det var väl oturligt att jag inte formulerade mig bättre så att du förstod men jag lägger inte ner särskilt mycket tid på att skriva inlägg till dig.

Citat:
Bli inte förbannad på mig när det är Mattogno och gänget som satt dig i denna pinsamma knipa!

Varför måste transporten ha passerat genom "transitlägret" Belzec när Lvov ligger ynka 7.5 mil bort?

Pinsamt? Knipa? Tala för dig själv.

De måste ha kommet dit på något sätt och Belzecs geografiska närhet gör det sannolikt att de passerat därigenom på vägen dit.

Citat:
Jag ska kolla upp dessa uppgifter imorgon!Nu väntar en revisionist-mjuk kudde!

Kolla du upp det. Jag har inga större förhoppningar.
2013-06-24, 09:35
Medlem
Enligt revisionisterna skall Belzec ha transiterat hundratusentals judar till andra orter och arbetsläger.

Även de många gravutgrävningar i Belzec som under åren företagits, talar emellertid för att nästan alla stannat på platsen, d.v.s. avlivats där.

http://www.holocaustresearchproject.org/ar/modern/archreview.html belyser detta, jag citerar litet här:

"1997
Investigations with Metal Detector:
With the use of a metal detector, a sweep was made of the Ramp area which produced important results. The most significant find was the lid of a silver cigarette case bearing on the inside the inscription: Max Munk, Wien 27. In all probability, the cigarette case belonged to a Max Munk, born in Vienna in 1892, and deported to Theresienstadt via Prague on 17 December 1941 on transport ‘N’. From Theresienstadt, a Max Munk was deported on transport ‘Ag’ to the transit ghetto in Piaski, near Lublin, on 1 April 1942. Max Munk would have been one of the early victims of Beùýec. This cigarette case is the first evidence that Jews from Vienna had ended up in Beùýec.
-------
Belzec was a temporary, experiments operation where the procedures and logistics of mass extermination by gas and the burial of corpses were tried and tested, initially on the Jews of the Lublin ghetto, before being applied at the Sobibor and Treblinka extermination camps. It can also be seen that the original camp structures and mass graves of the first phase were concentrated along the northern fence, leaving the majority of the camp area empty and unused but ready for utilisation and expansion at a later date. The primitive, experimental gassing barrack and undressing barracks were also temporary structures replaced later by bigger and more solidly constructed buildings to accommodate the increased number of victims".
------
According to SS testimonies, at least 500,000 corpses were cremated on these two pyres between November 1942 - March 1943.

It may be possible during future investigations at Belzec to estimate at least an approximate number of corpses once contained in the 33 mass graves, based on the known number of corpses exhumed from mass graves at other sites: Katyn, Kharkhov, Miednoje, etc. and the contents and cubic capacity of these graves".

Robin O’Neil
Salisbury 2006
2013-06-24, 10:09
Medlem
Citat:
Nu vet vi var vi har dig,genom ditt användande av ordet Holocaust-mytologi.
Din upprördhet visar med all tydlighet på din människosyn.Judar är mindre värda än "herrefolket".

Min människosyn är till att börja med inte topic här, min vän. Än en gång drar du iväg på diverse sidospår och angriper person istället för sak. (Dessutom på ett tarvligt sätt, då jag redan redogjort för min syn i mitt svar till D00rkey i inlägg #2790.) Hur svårt skall det vara att begripa att detta inte är OK? Höj nivån och håll dig till sakfrågorna, så blir miljön här i tråden trevligare för samtliga deltagare och läsare.

Men skall jag nu nedlåta mig till att bemöta ditt tramsande än en gång: Jag anser förstås -- som den gammalmodige svensk jag är, levandes i reformationens och den klassiska upplysningens arv och anda -- att varken tyskar eller judar är något herrefolk jag måste böja knä inför, och ingendera folket önskar jag heller vare sig giftgas eller brandbomber. Att de blev utsatta för dessa "Förintelser" (det ena kanske, det andra helt säkert) är något jag beklagar. Och att jag motsätter mig tramsande kring och trivialisering av offren för den allierade bombterrorn gör mig förstås varken till antisemit, "ond nazist" eller vad detta forums mer fanatiska Holocaust-akolyter nu kan hitta på för gemena beteckningar att slänga på mig.

Citat:
Kom inte med din beskyllning om trams!Exemplet med utomhuskremeringarna i Dresden är tvärtom ett
starkt,oberoende bevis som styrker tillvägagångssättet i Auschwitz.

Det gör det inte alls. Ingen har påstått att utomhuskremeringar i sig skulle vara något omöjligt; i vart fall har inte jag sagt något sådant. Det som har hävdats -- Med rätta, enligt mig, och vi har ju heller inte sett av några bevis för motsatsen -- är att påståenden om bränning av kroppar utan stödbränsle inte är trovärdiga.

Auschwitz-groparna har jag inte fällt någon bestämd dom över så här långt, det skall jag göra när jag läst mer om dessa. Men det låter onekligen konstigt att man kan gräva sådana diken i vattensjuka träskmarker och elda i dem. (Och såvitt jag förstått finns det som vanligt inte tillstymmelsen till fysiska eller dokumentära bevis för dem heller, utan endast vittnesmål.)

Citat:
Dresden kan nog rent vid denna tidpunkt tekniskt ses som ett träsk,eftersom bombningarna totalt förstörde rörsystemen vilket även bidrog till att branden utvecklades till en eldstorm.

Detta får du nog lov att utveckla. På vilket sätt gjorde detta stadens gator och torg till träsk? Hade man så mycket vatten i ledningarna att läckorna fick grundvattnet att stiga till nära marknivån? Det låter ännu mindre sannolikt (dvs. än mer fysiskt omöjligt)än Taubers vittnesbörd.

Citat:
Jag har hittat ett mycket intressant citat som jag nu söker mer info kring:

Prüfer designed crematoria resembling incinerators for animal carcasses, knowing the dead were not to be burned individually or in coffins, nor were ashes to be separated.

Källa: http://www.fpp.co.uk/Auschwitz/Kremas/Topf_family.html

Men vad ser jag, LaurentiusLucidor? Citerar du från den ondskefulle nazistiske Förintelseförnekaren David Irvings hemsida? Där krackelerade allt din falska fasad, din antisemitiske kryptonazist!

Mer allvarligt talat, "likna" i vilket avseende? Bränning med öppen låga var det ju bevisligen inte fråga om. Av artikeln (som väl heller knappast är något väldigt precist vetenskapligt verk) verkar "likheten" mest bestå i att ugnarna var stora nog att bränna mer än en kropp samtidigt, vilket heller ingen tycks bestrida. (Mattogno påstår att det kan vara opraktiskt, men "förnekar" inte möjligheten vad jag kan se.)

Citat:
Jag undrar just om det står något i manualen till luftvärnskanonen FlaK 88 att den får användas mot stridsvagnar som befinner sig på marken?

http://www.lonesentry.com/manuals/88mm-antiaircraft-gun/sighting-and-fire-control-equipment.html
Citat:
CHAPTER 4
SIGHTING AND FIRE CONTROL EQUIPMENT

Section I
INTRODUCTION

73. INTRODUCTION.

a. The sighting and fire control equipment for the 8.8 cm Flak 18 or 36 varies, depending on the use to which the weapon is put. The gun may be used for direct fire as in antitank work, for indirect fire, or for antiaircraft fire.

[ . . . ]

Ditt undvikande svar tar jag däremot som ett klart och tydligt "Nej". Men den saken var förstås väntad, frågan var ju retorisk.

Citat:
Att kroppar brinner för "egen maskin" utan särskilt mycket tillförsel utav yttre bränslen när de väl börjat brinna är ett väldokumenterat faktum.

Vem eller vilka har dokumenterat det, under vilka omständigheter? Och vilken är hans/deras förklaring till de termodynamiska invändningar som rests mot detta? Hur erhålls tillräcklig energi för en sådan förbränning ur människokroppens egna reserver?

Brinna en stund kan en antänd kropp under rätt omständigheter göra, det är helt riktigt. Men någon kremering blir det inte tal om. I ett exempel som Dr Tinnitus var snäll nog att bidra med blev det ju ganska mycket kvar till och med av en fettrik kvinna som fick brinna i väl syresatt eld under många timmar, och där var det ju dessutom stödbränsle tillsatt i form av litervis med tändvätska.
2013-06-24, 10:33
Medlem
Citat:
Undersöker som sagt denna fråga angående de öppna lågorna och ugnarnas konstruktion.

Ett mycket lovvärt initiativ, fortsätt med det. Och du får förstås gärna meddela mig om vad du hittar, jag är som sagt mycket intresserad av att försöka få fram sanningen om dessa saker.

Citat:
Enligt Mattogno rengjordes alltså ugnarna under ca 4 timmar per dygn.

När de användes som mest kunde man nog tidvis komma upp i en sådan takt. Fast självklart har inte Mattogno hävdat att man nödvändigtvis höll det tempot hela tiden.

Citat:
Här har vi en detaljerad listning på vilka krematorier som var aktiva under perioden mellan mars-december 1943:

http://www.nizkor.org/hweb/camps/aus...-analysis.html

Enligt dessa siffror skulle det vara möjligt att kremera en halv miljon människor över en period på 10 månader även om ugnarna enbart var aktiva under en 12-timmarsperiod!

Ja, men siffrorna i UseNet-inlägget som Nizkor anför är ju fria fantasier, eftersom de inte bygger på realistiska tekniska uppskattningar utan enbart på vittgående extrapoleringar utifrån obekräftade vittnesuppgifter. (Till på köpet från Tauber, som annars bland annat pratade om självförbrännande kroppar och att man ibland eldade med extra feta lik så att det skulle slå upp extra stora lågor ur skorstenarna, för att signalera till de anglosaxiska spaningsflygarna . . . ) De saknar naturligtvis allt bevisvärde.

Ugnarnas totala kapacitet under längre perioder är ett vanskligt ämne som jag ännu inte vill uttala mig om med alltför stor precision, då jag vet för litet för att kunna göra det med säkerhet. Men Mattogno har skrivit en större teknisk monografi om Auschwitz, som bland annat ingående behandlar krematorierna och deras verksamhet; den kanske innehåller mer definitiva svar. Auschwitz: The Case for Sanity finns för den vetgirige tillgänglig att ladda hem gratis med den generöse upphovsrättsinnehavarens goda vilja, bland annat på Archive.org:

http://archive.org/details/CarloMattognoAuschwitzTheCaseForSanity2010

Citat:
Jag har inte sagt något om någon medeltemp.Däremot visade jag på att skillnad i kremeringstemperatur enbart ger en tidsskillnad på 6 minuter.

Nej, du har visat att man hävdar detta på Holocaust History Project. Huruvida någon annan visat att så verkligen är fallet är i dagsläget oklart, men då jag läst andra uppgifter håller jag det för mindre troligt. Väl att märka ger inte heller hemsidan något citat från sin källa, utan bara ett sidnummer, vilket genast verkar litet misstänkt på denna annars ganska så citatglada sida.

Men får jag se att den brittiska kremeringskonferensens gubbar verkligen har sagt detta skall jag förstås genast medge detta, samt försöka reda ut hur det passar ihop med andra uppgifter (bland annat då förstås Mattognos).

Citat:
Källkritik är avgörande när det gäller information tagen från nätet,jag ska kolla upp om jag hittar någon helt oberoende källa!

Ibland tycks vi trots våra små meningsskiljaktigheter helt och hållet kunna hålla med varandra. Detta är ett sådant tillfälle. Goda och kloka ord, och jag önskar dig naturligtvis all framgång i det sökandet.
2013-06-24, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babord
Enligt revisionisterna skall Belzec ha transiterat hundratusentals judar till andra orter och arbetsläger.

Även de många gravutgrävningar i Belzec som under åren företagits, talar emellertid för att nästan alla stannat på platsen, d.v.s. avlivats där.

Det finns väl inte tillräckliga bevis för att fälla någon dom åt endera hållet, om jag minns rätt? Det står klart att gravar finns i Belzec, men veterligen har ännu ingen visat att det skulle röra sig om hundratusentals döda som ligger i dem. Även i ett transitläger kan ju mindre mängder människor ha omkommit av diverse orsaker, särskilt om de fick en hård behandling av SS-personalen.

Den flitige Mattogno har även skrivit en bok om Belzec, som jag dock inte läst än; i den tycks han ägna en del utrymme också åt dessa undersökningar:

Citat:
Chapter IV: Bełżec in Polish Archeological Research (1997 to 1999), p. 71

The Mass Graves, p. 71
Comparison of Research Results with Testimonies and Judicial Findings, p. 74
2.1. Testimonies, p. 74
2.2. First Judicial Findings, p. 74
2.3. The Location of the Mass Graves, p. 75
Uncovering the Corpses, p. 76
3.1. The Findings and Claims of Andrzej Kola, p. 76
3.2. The Polish Findings of 1945, p. 79
3.3. Significance of Corpses Present, p. 81
Compatibility of Archeological Research Results with the ‘Extermination Camp’ Thesis, p. 82
4.1. Cremation of the Corpses, p. 82
4.2. Capacity of the Graves, p. 85
4.3. Wood Requirements, p. 85
4.4. Duration of the Cremations, p. 86
4.5. The Ash, p. 86
4.6. The Soil Removed from the Graves, p. 87
4.7. Actual Surface Area of the Graves, p. 88
4.8. Density of Corpses in the Graves, p. 90
4.9. Reasons for Cremation, p. 91
http://vho.org/GB/Books/b/

Citat:
http://www.holocaustresearchproject.org/ar/modern/archreview.html belyser detta, jag citerar litet här:

"1997
Investigations with Metal Detector:With the use of a metal detector, a sweep was made of the Ramp area which produced important results. The most significant find was the lid of a silver cigarette case bearing on the inside the inscription: Max Munk, Wien 27. In all probability, the cigarette case belonged to a Max Munk, born in Vienna in 1892, and deported to Theresienstadt via Prague on 17 December 1941 on transport ‘N’. From Theresienstadt, a Max Munk was deported on transport ‘Ag’ to the transit ghetto in Piaski, near Lublin, on 1 April 1942. Max Munk would have been one of the early victims of Beùýec. This cigarette case is the first evidence that Jews from Vienna had ended up in Beùýec.

[ . . . ]

It may be possible during future investigations at Belzec to estimate at least an approximate number of corpses once contained in the 33 mass graves, based on the known number of corpses exhumed from mass graves at other sites: Katyn, Kharkhov, Miednoje, etc. and the contents and cubic capacity of these graves."

Eller så sålde kanske Max Munk sin tändare på någon pantbank eller liknande i Wien, och så köpte en österrikisk SS-man den och råkade tappa den i Belzec? Det är förstås omöjligt för oss att veta.

Men det vore otvivelaktigt önskvärt att man fick företa en ordentlig och noggrann utgrävning av alla de påstådda massagravarna i Belzec. Då skulle man inte behöva "gissa" sig fram till hur många kroppar det "kan" tänkas ligga där, utan då skulle man få fram svaret svart på vitt och alla frågetecken skulle sopas bort. Detta finns det dock reaktionära krafter som förhindrar, som inte är intresserade av att sanningen kommer fram.
Senast redigerad av Menschenkind 2013-06-24 kl. 10:43.
2013-06-24, 10:48
Medlem
Citat:
Visst!Du blundar när revisionisterna påstår att judarna dog i världshistoriens enda 100%-dödliga tyfusepidemier,men reagerar när jag och d00rkey skämtsamt undrar om vi skulle kunna förneka Dresdenbombningarna på samma vis som revisionisterna förnekar förintelsen.

Vilka "revisionister" är det som "påstår att [alla?] judarna dog i världshistoriens enda 100%-dödliga tyfusepidemier"? Varken från Graf, Mattogno, Rudolf eller någon av de andra "tungviktarna" på ämnet har jag hört något sådant. Det är förvisso sant att jag långtifrån läst igenom hela deras samlade verk, så jag kan förstås ha missat det. Men överlag brukar de gubbarna ha mycket bättre argument än sådana karikatyrer. Tyfus omtalas som en av flera faktorer som tillsammans orsakade överdödlighet i den judiska populationen under flera års tid.

Att både judar och andra dog av tyfus och andra epidemiska sjukdomar i tyska läger är väl annars inget som någon forskare betvivlar, vare sig på den "revisionistiska" eller den "troende" sidan? Det finns ju tydliga dokumentära belägg för att SS och lägerledningen var väl medvetna om dessa allvarliga epidemier och tog till krafttag för att minska deras skadeverkningar:

http://www.ihr.org/jhr/v18/v18n3p-4_Weber.html
Citat:
Combatting Typhus at Auschwitz

In each German concentration camp, including Auschwitz, a "garrison physician" (Standortarzt) was responsible, together with the other medical personnel, for implementing, coordinating and supervising hygiene and sanitary measures. At Auschwitz during this period, the "garrison physician," or chief medical officer, was SS Hauptsturmführer (captain) Dr. Eduard Wirths. By all accounts, including the surviving wartime documents, he was a dedicated, kindly, and good-natured man who capably and conscientiously carried out his demanding duties in the large camp.

When typhus broke out in the Auschwitz camp for the first time in the summer of 1942, the German authorities there responded resolutely. In an effort to halt the disease, Commandant Rudolf Höss ordered a full-scale quarantine (vollständige Lagersperre) of the camp in July 1942. SS men and their families were not allowed to leave the camp area. As the epidemic continued to spread, Höss ordered further measures, including delousing actions with Zyklon, a prohibition against SS men and their families eating uncooked fruits and vegetables, disinfections of living quarters, obligatory vaccinations, and further restrictions on movement. Special "louse inspection" units were organized, and those who failed to observe the anti-lice measures were punished.

On July 22, 1942, an official in the central Berlin office responsible for concentration camp administration (WVHA) radioed Auschwitz: "I hereby give permission for a five ton truck to go from Auschwitz to Dessau and back, in order to pick up gas [Zyklon] for gassing of the camp, to fight the epidemic that has broken out." This was just one of several such deliveries.

But these measures proved inadequate. Even as the camp's hospital blocks were overcrowded with typhus victims, the disease continued to claim many lives. In early December 1942, SS camp physician Dr. Wirths spoke at a meeting that had been called to address the typhus crisis. Reflecting the seriousness of the occasion, the attendees included local and regional government officials, military officers, and important civilian figures. Wirths reported optimistically that

three large disinfestation, shower and sauna facilities can be put into operation right now, specifically two facilities for the inmates and one for SS troop members. The capacity of these facilities is some 3,000 to 4,000 persons per 24 hours.

The central WVHA office in Berlin-Oranienburg, which was responsible for the SS concentration camp system, sent a secret directive on December 28, 1942, to every concentration camp, including Auschwitz and Majdanek (Lublin). After sharply criticizing the high death rate, it ordered that

camp physicians must use all means at their disposal to significantly reduce the death rate in the various camps.... The camp doctors must supervise more often than in the past the nutrition of the prisoners and, in cooperation with the administration, submit improvement recommendations to the camp commandants.... The camp doctors are to see to it that the working conditions at the various labor places are improved as much as possible.

The directive concluded: "The Reichsführer SS [Himmler] has ordered that the death rate absolutely must be reduced."

Richard Glücks, head of the SS agency that supervised the concentration camps, informed the various camp commandants in January 1943: "As I have already pointed out, every means must be used to lower the death rate in the camp."

Citat:
Du borde ta en titt på vad dina meningsfränder här inne skriver innan du hissar dem till skyarna.
Skolls: "stick och slicka juderöv någon annanstans" låter väl som den ljuvaste lyrik i dina öron?

Sköll har väl aldrig jag höjt till skyarna häromkring? Faktiskt har vi nog bara språkats vid någon enstaka gång över huvud taget -- Och den gången var vi inte överens om bland annat mord i gaskamrar och massakerartade arkebuseringar av judar. (Jag menade att de senare sannolikt ägt rum, och att kanske även de förra, medan Sköll ansåg annorlunda.) Så "meningsfränder" är vi väl knappast -- Han är en mycket mer radikal "förnekare" än vad jag kan sägas vara med den "bästa" vilja. (Även om förstås sådana trosvissa figurer som Dr Tinnitus ser oss båda som lika sataniska kättare, då ingendera av oss förbehållslöst underkastar sig de gängse Shoah-dogmerna.)

Ett sådant uttryck som du nämner hör hur som helst inte till god ton, och är förstås ingenting som jag ställer mig bakom. Kan man inte argumentera utan sådana barnsligheter är det bara sin egen omognad man uppvisar.

Jag känner dock inte till sammanhanget här; är det möjligt att någon provocerade Sköll genom personangrepp, passiv-aggressivt beteende eller något annat slags ovidkommande trams, som vissa skribenter här har för vana att göra? Det ursäktar förstås inte hans övertramp om så skulle vara fallet, men det gör det dock mer förståeligt.
Senast redigerad av Menschenkind 2013-06-24 kl. 10:55.
2013-06-24, 14:52
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menschenkind
Men det låter onekligen konstigt att man kan gräva sådana diken i vattensjuka träskmarker och elda i dem. (Och såvitt jag förstått finns det som vanligt inte tillstymmelsen till fysiska eller dokumentära bevis för dem heller, utan endast vittnesmål.)
Nej, och fotografier är naturligtvis i sann revisionistisk anda förfalskade allihopa.
Tror du att du skulle kunna acceptera ett dokument, brev eller vittnesmål om dessa diken/gropar utan att misstänkliggöra dem? Tror du det?
Varför misstänkliggör du utomhusbränningar i Auschwitz men inte i Dresden?

/VV
2013-06-25, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Nej, och fotografier är naturligtvis i sann revisionistisk anda förfalskade allihopa.

Åtminstone ett berömt falskt foto finns det väl som vitt och brett påståtts föreställa utomhuskremeringar i Auschwitz?

http://www.heretical.com/walendy/fakes.html

Citat:
Tror du att du skulle kunna acceptera ett dokument, brev eller vittnesmål om dessa diken/gropar utan att misstänkliggöra dem? Tror du det?

Om du med "utan att misstänkliggöra" menar "helt okritiskt" är svaret förstås nej. Alla historiska källor skall alltid utvärderas, och måste bedömas extra kritiskt och med extra stor försiktighet när det gäller en så politiserad fråga som "Förintelsen" och dess annex.

Däremot försöker jag som bäst att inte falla i det andra diket heller. Även vittnesmål är historiska källor, och om de inte påstår saker som är uppenbart osanna eller orimliga (i meningen stridande mot kända historiska fakta, accepterade naturvetenskapliga lagar eller sunda förnuftet) avfärdar jag dem inte rakt av, även om jag vanligen inte tar dem som bevis för att något inträffat i tveksamma frågor. Jag påminner här än en gång om att jag -- till skillnad från många utpräglade "revisionister" här i detta forum -- ännu inte har avskrivit gaskamrarna, fastän dessa tycks påtagligt osannolika och det inte finns tillstymmelsen till bevis för att sådana användes, utan enbart vittnesmål.

Citat:
Varför misstänkliggör du utomhusbränningar i Auschwitz men inte i Dresden?

Till att börja med kräver fallet Dresden inte att det grävs tre meter djupa gropar i träskmark att stapla ved och döda judar i för att brännas. Bara detta gör att det låter mycket rimligare i mina öron.

Men jag har som sagt inte definitivt avfärdat dessa "gropar" ännu; jag känner att jag bör läsa mer om dem innan jag bestämmer mig.
2013-06-25, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menschenkind
Åtminstone ett berömt falskt foto finns det väl som vitt och brett påståtts föreställa utomhuskremeringar i Auschwitz?

http://www.heretical.com/walendy/fakes.html

Exakt hur vet du att det fotot är falskt och omöjligt kan visa det som det sägs visa?

Är du fotoexpert? Har du vetskap om hur detta foto togs, ljusförhållanden och exponeringsvärden? Vet du vad fotos negativ eller papperskopia har genomgått innan det blivit spritt i media etc?

Kan du påvisa vad som är fel med kortet? Och är av sådan art att det inte kan finnas liknade fenomen på andra kort som är bekräftade att vara äkta men avbildar andra saker?
2013-06-26, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Exakt hur vet du att det fotot är falskt och omöjligt kan visa det som det sägs visa?

Är du fotoexpert? Har du vetskap om hur detta foto togs, ljusförhållanden och exponeringsvärden? Vet du vad fotos negativ eller papperskopia har genomgått innan det blivit spritt i media etc?

Kan du påvisa vad som är fel med kortet? Och är av sådan art att det inte kan finnas liknade fenomen på andra kort som är bekräftade att vara äkta men avbildar andra saker?

Det är ganska enkelt att se att någon fifflat med det här fotot, såvida man inte är en djupt troende holohoaxare dvs. Udo Wallendy går igenom detta i Dissecting the Holocaust, s 253-254.

Citat:
Illustration 13 allegedly shows the open-air cremation of victims of mass gassing in crematorium V in Birkenau, as photographed from a window of crematorium V.39 And in fact the fence in the background and the forest beyond do approximate the site as it was at that time. One of the air photos available today also shows some traces of smoke at the location in question.40 It is thus possible that this picture is based on a genuine photo. Some details of illustration 13, how- ever, give grounds for suspicion. There is, for example, the figure standing in the left background, appearing as little more than an outline and leaning on a stick. Since all the other figures in this picture are brightly illuminated by the sun, this inexplicably dark and shapeless figure does not fit in. The shapes of the alleged corpses are also strange, especially those enlarged in illustration 14. Presumably, therefore, the desired ‘truth’ was given a boost here by adding bodies and workers to turn a real fire into a cremation scene. But even if the picture were genuine: what does it show? Are the bodies shown those of victims of gassing or of a typhus epidemic? Anyway, the fact that the smoke wallows along ground level shows that there is no height to a pyre and air photos show no pits.41 Thus it might be that this photo simply shows the burning of lice infested clothes of inmates who died of typhus.

http://www.vho.org/GB/Books/dth/fndgcffor.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in