Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2013-06-25, 14:13
Medlem
Nickelodions avatar
Jag hittar inget på engelska bara spanska men igår startade Arcadio Díaz Tejera ett arbete i Parliamentary Assembly of the Council of Europe, PACE, med syfte att skydda sådana som läcker information om brott som staten begår. Ska gå till omröstning om några månader.

Han nämner t.ex. Wikileaks arbete som han inte tycker har skadat någon, och Manning som han tycker utsatts för, minst sagt, opassande behandling.

Sådant som PACE föreslår blir ofta senare beslut i Europaparlamentet.

På spanska: http://www.europapress.es/internacional/noticia-pace-estima-personas-filtren-delitos-estado-deberian-estar-protegidos-represalias-2013062419 3123.html
Citera
2013-06-25, 14:24
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ett kort svar: massavlyssning/övervakning förtjänar att kritiseras oavsett vem som utför den. Däremot tror jag att hela samhället - i alla avseenden - har gått för långt så den är nog oundviklig. Genom tekniken finns ju all information någonstans. I praktiken handlar det bara om att samla ihop och sammanställa den. Och hur förhindrar man att det görs på ett sätt man ogillar?

Jag kan tycka att en whistleblower absolut kan vara en person som kan ha behov av asyl. Jag har inte heller sagt något om Snowden i det avseendet. Det jag tycker är absurt är dock att en person som är för frihet och öppenhet lierar sig med en diktatur, en högst diskutabel demokrati och ett land med allvarliga demokratiproblem. Enligt min uppfattning borde en person som hyser en stark åsikt om demokrati och öppenhet söka sig till sådana platser, inte till länder som censurerar pressen och förföljer oliktänkande.

Jag tycker svaret var lite slingrigt, men jag tolkar det som "nej, jag skulle inte kritisera en rysk/kinesisk visselblåsare som söker asyl i USA/UK, men jag kritiserar Snowden eftersom han sökt asyl/fått skydd i tvivelaktiga länder."
Då undrar jag, skulle Snowden istället sökt asyl i det västland han har avslöjat (UK) eller dess nära allierade? Skulle han inte sökt asyl alls?
Vidare: var det fel av ES att alls vistas i Hong Kong och Ryssland? Vi vet ju ännu inte i vilken grad han "lierat sig med" dessa länder - bevisbördan för ett sådant påstående torde ligga på dig. Det är möjligt att han lierat sig med dem, men vi vet bara att han vistats i Hong Kong och (kanske) rest till Ryssland.
Citera
2013-06-25, 14:26
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Hörru lilla blå. Ecuador gav inte JA asyl pga sexbrott. Du gör comeback och gör fiasko omedelbart.

Finns ju inget annat. Resten är fria fantasier och spekulationer från Assange. Sist jag kollade så är inte det heller asylskäl.

Tipsa alla misstänkta sexbrottslingar om att de ska springa in på Ecuadors ambassad och söka asyl. Bara att fantisera ihop en liten historia så borde det vara klappat och klart, eller kan det kanske vara så att det var ett undantag just för Assange?

Pajasasyl var ordet.
Citera
2013-06-25, 14:31
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz
Men varför slängde inte CIA in Assange i bakluckan på en Mercedes och flög hem han i ett CIA plan a la egyptierna...ja men det är ju roligare att spekulerar som du än att se den gråa verkligheten det kan jag hålla med dig om.

Poängen är ju den att Assange gått omkring som både en friman och icke fri väldigt länge utan att USA visat nått intresse för karln. Nån gång bör ju till och med han inse trots sin fåfänga att USA tyvärr kanske inte bryr sig om honom.

http://www.nytimes.com/2013/06/25/world/europe/wikileaks-back-in-news-never-left-us-radar.html?pagewanted=1&seid=auto&smid=tw-nytmedia&_r=0

"Assange, Back in News, Never Left U.S. Radar"
"But the United States government had not forgotten about him. Interviews with government agents, prosecutors and others familiar with the WikiLeaks investigation, as well as an examination of court documents, suggest that Mr. Assange and WikiLeaks are being investigated by several government agencies, along with a grand jury that has subpoenaed witnesses. "
Citera
2013-06-25, 14:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Jag pratar, som sagt var, om de vedertagna grunderna för asyl. Du vet de som finns fastslagna via FN. Assange uppfyller inte dessa på något som helst sätt. Han har fått pajasasyl av PR-skäl. Att vara misstänkt för sexbrott är liksom inte skäl för asyl, trodde du det på fullt allvar

Snowden å andra sidan kan mycket väl ha rätt till asyl. Det återstår att se.

Det är väl ingen vettig människa som tror att Assange givits asyl på grund av svenska sexbrottsmisstankar? Det handlade ju om riskerna för vidareutlämning till USA. Du är en pajas om du tror något annat.

Sen vet jag inte, kanske ogrundade sexanklagelser, eller tvivelaktiga sexanklagelser i ett sorgligt dysfunktionellt rättssystem, borde vara grund för asyl. Finns det allvarliga misstankar att rättssystemet missbrukas för andra syften så ...

En idé som varit uppe är ju att det rör sig om någon form av diskriminering från det svenska rättssystemets sida, eftersom man behandlat AAs och SWs sexanklagelser på ett otypiskt sätt, till men för den misstänkliggjorde. En klok människa med sund självbevarelsedrift är då försiktig och söker asyl, eftersom något annat verkar ligga bakom. Det svenska rättssystemet är alltför opålitligt, inte minst med sin fritt lössläppta bevisföring där allt är tillåtet. Till och med fejkade kondomer. Vilken vettig människa skulle känna förtroende för hur Sverige skött fallet? Nog anar man ugglor i mossen.

USA valde naturligtvis Sverige för att sätta dit JA på grund av vårt lands USA-lojalitet och fria bevisföring. Dessutom pratas i Sverige ett språk som bara en liten bråkdel av jordens befolkning förstår eller nånsin kommer att idas lära sig, vilket underlättar hemlighetsmakeriet. Saker går förlorade i översättningar, till exempel när Ny ger helt olika versioner för svensk och brittisk publik om huruvuda hon i förväg bestämt sig för att avse att åtala eller ej.

Hade det rört sig om sexanklagelser skulle förhör ha skett i London för länge sen, och AA och SW varit angelägna om att så skulle ske. Nu är det enda syftet med de skenbara sexanklagelserna att få Assange till SVerige, trots att åklagaren en gång i tiden var mycket noga med att vänta tills han lämnat landet innan hon ens ville ha med honom att göra. Allt för att hans incheckade bagage skulle kunna stjälas på Arlanda. På vilket sätt hade det med sexanklagelserna att göra? Just ingenting. Det handlar inte om sexanklagelser, det handlar om mygel och manipulation och kontroll. Därför är asylen rimlig och bör respekteras, även av en pajas som du.
Senast redigerad av outoftheblue 2013-06-25 kl. 14:51.
Citera
2013-06-25, 14:45
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ett kort svar: massavlyssning/övervakning förtjänar att kritiseras oavsett vem som utför den. Däremot tror jag att hela samhället - i alla avseenden - har gått för långt så den är nog oundviklig. Genom tekniken finns ju all information någonstans. I praktiken handlar det bara om att samla ihop och sammanställa den. Och hur förhindrar man att det görs på ett sätt man ogillar?

Massövervakning oundviklig? Du verkar ha gett upp på förhand. Lite grann som Torbjörn Tännsjö i en tragisk artikel nyligen.

Var Stasis övervakning av tyska medborgare också "oundviklig"? Men Stasi stoppades ju faktiskt genom att medborgarna tröttnade på att leva i ett repressivt övervakningssystem. Du känner kanske till att Stasiarkiven stormades av ilskna medborgare 1989?Med rätta! Stasi samlade ändå bara in en bråkdel av den info som NSA samlar in i USA och som GCHQ samlar in i UK. Varför skall vi finna oss i att utsättas för Stasi i kubik?

Massövervakningen av alla och envar, skyldiga som oskyldiga, skall dras fram i ljuset, som Snowden och Assange har gjort. Det är första steget för att stoppa den. Eller hur?
Senast redigerad av trenterx 2013-06-25 kl. 14:54.
Citera
2013-06-25, 14:46
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Finns ju inget annat. Resten är fria fantasier och spekulationer från Assange. Sist jag kollade så är inte det heller asylskäl.

Tipsa alla misstänkta sexbrottslingar om att de ska springa in på Ecuadors ambassad och söka asyl. Bara att fantisera ihop en liten historia så borde det vara klappat och klart, eller kan det kanske vara så att det var ett undantag just för Assange?

Pajasasyl var ordet.

Det var nog just vad det var, undantag för Assange p.g.a. skillnader mot de tänkta fall du talar om. Om jag minns rätt från Ecuadors skäl bestod skillnaden från andra sexbrottsmisstänkta i att han uppenbart riskerade utlämning till Usa, samt att svenska rättsväsendet säger sig söka honom för förhör men inte utför förhör när möjligheten gavs, en i Ecuadors ögon mycket märklig omständighet. Dessa förhållanden gjorde att han behandlades annorlunda än random sexbrottsling som går in på Ecuadors ambassad med en liten fantasihistoria.

Om det var rätt eller fel av Ecuador att ge asyl kan diskuteras och du har all rätt att anse att det var fel, men din liknelse är som synes av ovanstående hellöjlig. Innan du säger att Assanges fruktan för utlämning till USA är fria fantasier ber jag dig läsa den här artikeln från New York Times (känd nätextremistisk foliehatt-tidning): http://www.nytimes.com/2013/06/25/world/europe/wikileaks-back-in-news-never-left-us-radar.html?pagewanted=all
Citera
2013-06-25, 14:46
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är väl ingen vettig människa som tror att Assange givits asyl på grund av svenska sexbrottsmisstankar? Det handlade ju om riskerna för vidareutlämning till USA. Du är en pajas om du tror något annat.

Han fick alltså asyl p.g.a. fria fantasier. sist jag kollade var inte det heller skäl för asyl.

Citat:
Sen vet jag inte, kanske ogrundade sexanklagelser, eller tvivelaktiga sexanklagelser i ett sorgligt dysfunktionellt rättssystem, borde vara grund för asyl. Finns det allvarliga misstankar att rättssystemet missbrukas för andra syften så ...

En idé som varit uppe är ju att det rör sig om någon form av diskriminering från det svenska rättssystemets sida, eftersom man behandlat AAs och SWs sexanklagelser på ett otypiskt sätt, till men för den misstänkliggjorde. En klok människa med sund självbevarelsedrift är då försiktig och söker asyl, eftersom något annat verkar ligga bakom. Det svenska rättssystemet är alltför opålitligt, inte minst med sin fritt lössläppta bevisföring där allt är tillåtet. Till och med fejkade kondomer. Vilken vettig människa skulle känna förtroende för hur Sverige skött fallet? Nog anar man ugglor i mossen.

USA valde naturligtvis Sverige för att sätta dit JA på grund av vårt lands USA-lojalitet och fria bevisföring. Dessutom pratas i Sverige ett språk som bara en liten bråkdel av jordens befolkning förstår eller nånsin kommer att idas lära sig, vilket underlättar hemlighetsmakeriet. Saker går förlorade i översättningar, till exempel när Ny ger helt olika versioner för svensk och brittisk publik om huruvuda hon i förväg bestämt sig för att avse att åtala eller ej.

Hade det rört sig om sexanklagelser skulle förhör ha skett i London för länge se, och AA och SW varit angelägna om att så skulle ske. Nu är det enda syftet med de skenbara sexanklagelserna att få Assange till SVerige, trots att åklagaren en gång i tiden var mycket noga med att vänta tills han lämnat landet innan hon ens ville ha med honom att göra. Allt för att hans incheckade bagage skulle kunna stjälas på Arlanda. På vilket sätt hade det med sexanklagelserna att göra? Just ingenting. Det handlar inte om sexanklagelser, det handlar om mygel och manipulation och kontroll. Därför är asylen rimlig och bör respekteras, även av en pajas som du.

Ja som sagt var: http://uppfatta.com/wp-content/uploads/2012/01/nyord11samuel-foliehatth%C3%B6.png
Citera
2013-06-25, 14:52
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Det var nog just vad det var, undantag för Assange p.g.a. skillnader mot de tänkta fall du talar om. Om jag minns rätt från Ecuadors skäl bestod skillnaden från andra sexbrottsmisstänkta i att han uppenbart riskerade utlämning till Usa, samt att svenska rättsväsendet säger sig söka honom för förhör men inte utför förhör när möjligheten gavs, en i Ecuadors ögon mycket märklig omständighet. Dessa förhållanden gjorde att han behandlades annorlunda än random sexbrottsling som går in på Ecuadors ambassad med en liten fantasihistoria.

Om det var rätt eller fel av Ecuador att ge asyl kan diskuteras och du har all rätt att anse att det var fel, men din liknelse är som synes av ovanstående hellöjlig. Innan du säger att Assanges fruktan för utlämning till USA är fria fantasier ber jag dig läsa den här artikeln från New York Times (känd nätextremistisk foliehatt-tidning): http://www.nytimes.com/2013/06/25/world/europe/wikileaks-back-in-news-never-left-us-radar.html?pagewanted=all

Uppenbart? På vilket sätt är det uppenbart? Det är ju bara något han har fantiserat ihop. Men ok, så en misstänkt sexbrottsling ska bege sig till Ecuadors ambassad och säga att de är rädda för att bli utlämnade till USA så får de asyl? Suveränt.

Tror du att det är en slump att alla svenska folkrättare som har uttalat sig säger att hans påstådda rädsla för att bli vidareutlämnad till USA är ogrundad? Det är ett så pass löjligt svepskäl så jag fattar inte varför någon tar det på allvar. Hade de velat ha honom utlämnad så hade de kunnat begära det innan han blev misstänkt. Men då var han inte "rädd" utan kunde turnera runt. Rädslan uppstod först när han blev misstänkt för brott, vilken jäkla slump
Citera
2013-06-25, 14:58
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Uppenbart? På vilket sätt är det uppenbart? Det är ju bara något han har fantiserat ihop. Men ok, så en misstänkt sexbrottsling ska bege sig till Ecuadors ambassad och säga att de är rädda för att bli utlämnade till USA så får de asyl? Suveränt.

Tror du att det är en slump att alla svenska folkrättare som har uttalat sig säger att hans påstådda rädsla för att bli vidareutlämnad till USA är ogrundad? Det är ett så pass löjligt svepskäl så jag fattar inte varför någon tar det på allvar. Hade de velat ha honom utlämnad så hade de kunnat begära det innan han blev misstänkt. Men då var han inte "rädd" utan kunde turnera runt. Rädslan uppstod först när han blev misstänkt för brott, vilken jäkla slump

Ecuador uppfattade det som uppenbart. Kanske var det mer osannolikt än de trodde, kanske inte. Ingen idag tror att det vore helt omöjligt, även om det kanske inte vore helt lagligt. Det inkluderar New York Times-journalisten jag länkade till ovan.
Citera
2013-06-25, 15:04
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Han fick alltså asyl p.g.a. fria fantasier. sist jag kollade var inte det heller skäl för asyl.

Det var nog bra länge sedan Du kollade något då. Det finns ett sealed indictment mot Assange och en Grand Jury i Virginia som förbereder en rättsprocess. De senaste dagarnas utveckling gör det väl än mer klart att USA vill lägga vantarna på Assange.

Dra inte ner diskussionen till sandlådenivå.
Citera
2013-06-25, 15:04
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Ecuador uppfattade det som uppenbart. Kanske var det mer osannolikt än de trodde, kanske inte. Ingen idag tror att det vore helt omöjligt, även om det kanske inte vore helt lagligt. Det inkluderar New York Times-journalisten jag länkade till ovan.

Ecuador gjorde det för att det för dem var rätt sak att göra ur ett politiskt perspektiv, PR som sagt var. Det är den enda anledningen. Det är ju inte direkt så att Ecuador styrs av en regim med stort rättspatos eller dylikt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in