Citat:
Ursprungligen postat av
DreamTwister
Då kan du väl kritiskt granska USAs fullkomligt löjliga budgetunderskott? Och kritiskt granska upphovet till kriget i Irak?
Jag tror inte många anser att det blivit krig om Irak var en storproducent av morötter isf olja

Det går att inflatera bort hälften av USAs budgetunderskott på 20 år med låg inflation säg 2% och konstanta utgifter. Med en något högre inflationstakt så går det fortare liksom att USAs skatteintäkter kan komma att öka utan höjda skatter.
Det är nog onekligen jobbigt att vara amerikan och vara beroende av en fientligt inställd större oljeproducent, även om tex. Iraks anledning till att anfalla kuwait oftast beskrivs som ett försök att smita från just sitt budgetunderskott och skulder samt förstås beroendet av västvärlden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tulpanpernilla
I programmen som gick i tre avsnitt så intervjuvades f.d statsledare och huvudaktörer som var inblandade i soppan. T.om med Blair var rätt öppen med sitt misstag.
Vad vill du att de ska säga?, tänk om de skulle sagt "eftersom vi följde lagen och internationella avtal så var vi tvungna att anfalla Irak med syftet att byta ut SH regim mot en folkvald Irakiska regim. Det skulle onekligen blivit livat.
Citat:
Ursprungligen postat av
longbow4y
Och hur viktigt tror du det är för USA att euron inte lyckas konkurrera med USD som världshandelsvaluta?
Tror du det är en slump att euron sedan bankerna imploderade i USA 2008 varit föremål för hårt tryck och förtal främst av företrädare från USA.
USA.s värsta mardröm vore att Europa och Euron blev starka. Högre räntor skulle USA inte ha råd med med varför de måste hålla nere räntan dvs den ekonomiska aktiviteten utanför USA.
Tror du det är en slump att Dumbshit berg "bara" lyckades förstöra WL material om Bank of America?.
Förstört säger vissa men det kan också vara det materialet som gör USA så hemskt paranoida.
Det pågår ett globalt ekonomikrig om du missat det. Huvudinblandade är USA-EU-Kina-Japan.
1. Det handlar väl om reservvalutor, breton woods mm. Men sådant kommer inte att ske så länge marknaden anser att dollarn sköts (tex. att inflationen är kring 1-3%) och inte så länge som EU och Europa är som det just nu är. Eftersom Euron är som det är så skulle alltså USA, rent teoretiskt kunna sköta sig sämre, men så har inte skett.
2. Som alla är väldigt beroende av varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nickelodion
Jag håller med där ... så jag kollade lite och fann lite nytt också
Sen hittade jag att "The missing Billions" tydligen användes som betalning i 100$-sedlar till de olika sidorna för att de temporärt skulle låta bli skjuta på USA-soldaterna. Men den strategin fungerade visst bara så länge sedlarna typ dalade ner från skyn ....
2. Att få igång ekonomin är ibland jobbigt. Standardknepet brukar annars vara att anställa de där soldaterna eller att helt enkelt utnämna deras boss till lokal ställföreträdare för ockupationsstyrkorna och ge dem befogenhet att tex. på ett formellt korrekt vis beskatta fordonstrafik gentemot att de upprätthåller lag och ordning på ett formellt korrekt vis.
3. Sedan finns det säkert massor med folk som ogillar både lag&rätt och USA samt tycker att det vore prima ifall tex. USA förlorar något pga. att de följer lag&rätt alternativt att de skippar lag&rätt med allt vad som följer. Ett påhitt om billioner usa dollar skulle förstås påverka USAs förmåga att samarbeta med Irakierna negativt och definitivt innebära att tex. nästa krigsherre föreslår att han ska få dollarsedlarna fint packeterade eller tex. att en massa Irakier skulle börja skjuta på amerikanarna i tron att de skulle börja bomba dem sedlar....
Så det där kommer nog inte från någon god människa ifall du förstår vad jag menar. Faktum är att det är en klassiker i FN sammanhang att akta sig för sådana transaktioner för ifall du gör fel så kommer problemen aldrig att sluta.
Men ni kan kanske hitta lite på wikileaks kablar som motsäger det här, jag har inte kollat.