2013-06-24, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
"Psykiatrikern Khristina Smedh, som undersökt 22-åringen, anser att det finns skäl att göra en så kallad stor rättspsykiatrisk undersökning" Källa: NSD.

Men varför en läkare från Umeå kommer upp och gör en sån undersökning bara hippsomhaver på KJ. Baserat på EN undersökning kan man som läkare inte fatta ett sånt stort beslut. Varpå hon kryssade i ansökan "kan ha lidit av en allvarlig psykisk störning".

Det har ju skickats in en ansökan för en såkallad "STOR" rättpsykatrisk undersökning (§7-undersökning). Då Umeåläkaren Khristinas namn finns undertecknad. Känns inte rätt att en läkare som inte arbetar på Öjebyn Rättpsyk, som tillochmed är allmänläkare inom psykiatri gör den ansökan? Varför har hon gjort undersökningen på KJ?

Sen skrev ju en person i tråden som jobbade på rättpsyk i Öjebyn att han mådde bra KJ? Anser enligt hur det ser ut i verkligheten tar längre tid än en undersökning att få fram en persons mående, och om personen lider utav en allvarlig psykisk störning.

Kommer bli intressant att läsa sen när det blir offentliga handlingar detta alltså.

Oj oj oj, du har inte alla på du inte. Man får ju gissa sig till vad du menar när du skriver.

Det har INTE skickats någon ansökan om § 7-undersökning! Den är ju just färdig!

Det har INTE skickats någon ansökan om att göra en STOR rättspsykiatrisk undersökning. Det har givits en rekommendation för den händelse KJ döms för mordet.

Läkaren från Umeå är INTE en allmänläkare inom psykiatrin! Hon är överläkare i allmänpsykiatri som betyder något helt annat!

Läkaren kommer från Umeå därför att det är där Rättsmedicinalverkets Rättspsykiatriska undersökningsenhet ligger (finns på Norrlands Universitetssjukhus i Umeå)!

Där arbetar läkaren som är förordnad av Rättsmedicinalverket som alltså handlägger och genomför den här typen av ärenden.

Har du förstått?
Senast redigerad av dapravda 2013-06-24 kl. 21:31.
Citera
2013-06-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
AS och bipolaritet ligger nära varandra och det är inte ovanligt med samdiagnos. Även adhd.
Samdiagnoser kan alltid förekomma. Däremot har jag aldrig hört om ngn som är bipolär som skulle mörda ngn pga mani. Det är inte så det utvecklas. Personer kan handla gränslöst, dra igång projekt osv men det är en annan bit.
Man kan ibland missförstå och ta fel på en person med AS och en med antisocial personlighets störning men skillnaden är att vid AS har man en förmåga till både empati och skuldkänslor som saknas vid psykopati. Däremot så kan det se ut som om vederbörande inte har det då personer med AS kan ha annorlunda uttryckssätt.

Antisocial personlighetsstörning kan samdiagnosticeras med AS, ad/hd, schizofreni och andra diagnoser.

Hade varit intressant att se dina källor på samdiagnoser ang antisocialpersonlighetsstörning. Aldrig hört talas om det och då har jag jobbat inom det.

Man är kapabel att mörda någon om du är bipolär i ett maniskt/ depressivt tillstånd med psykotiska inslag dvs. Hallucinos,paranoida tankar, vanföreställningar m.m. Dvs kanske vanligt, men inte omöjligt. Psykotiska tankar kan väl driva en människa hur långt som helst om du går omedicinerad under en längre period.
Citera
2013-06-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Oj oj oj, du har inte alla på du inte. Man får ju gissa sig till vad du menar när du skriver.

Det har INTE skickats någon ansökan om § 7-undersökning! Den är ju just färdig!

Det har INTE skickats någon ansökan om att göra en STOR rättspsykiatrisk undersökning. Det har givits en rekommendation för den händelse KJ döms för mordet.

Läkaren från Umeå är INTE en allmänläkare inom psykiatrin! Hon är överläkare i allmänpsykiatri som betyder något helt annat!

Läkaren kommer från Umeå därför att det är där Rättsmedicinalverkets Rättspsykiatriska undersökningsenhet ligger (finns på Norrlands Universitetssjukhus i Umeå)!

Där arbetar läkaren som är förordnad av Rättsmedicinalverket som alltså handlägger och genomför den här typen av ärenden.

Har du förstått?

Japp några sidor bakåt )
Citera
2013-06-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hänger inte riktigt med på ditt resonemang, vilket resultat? Du säger också avståndet mellan GM hem och gärningsplatsen och talar om offrets bostadsadress, hur menar du?

Intressant, så utveckla gärna.
Lite trött men ska försöka
Enligt denna teori: Resultaten tydde också på att avståndet mellan gärningspersonens hem och gärningsplatsen är kortare i de fall där individen bedöms lida av en allvarlig psykisk störning till skillnad från de fall där individen inte bedömts lida av en allvarlig psykisk störning.

Om inte annat framkommer så tror jag inte lägenheten är brottsplatsen. Jag tänker att VB påträffades inte så långt ifrån KJ:s hemtrakter som han känner till bra. Avståndet till stugan och även föräldrahemmet är väl inte så långt borta... Eller har jag fel?
Jag tror KJ valde denna plats vid ödehuset eftersom han hade hos kännedom och det var också vad han psykiska begränsning klarade av. Han har uppvisat svårigheter att planera och organisera och har enligt advokaten svårt att hålla ordning hemma och inget tyder på att han städat lägenheten noggrant.

Jag tänker att skulle KJ vara vid sina fulla sinnets bruk och begått detta brott utan psykisk störning s skulle han inte ha placerat VB i närheten av där han bor. Han skulle tänka mer planerat och logiskt och rimligtvis köra långt bort gör att dumpa kroppen. Istället slarvar han och ställer två underben i ett ödehuset som om han vill att hans hantverk ska beskådas. Detta tycker jag tyder mer på en sjuk människa med oförmåga till planering än en som har blivit avbruten mitt i handhavandet.

Att han var med själv och sökte, dessutom som ledare, tycker jag tyder på att han velat försäkra sig var MPS varit och sedan då det var dags tror jag han ville vara med och hitta fynden i ett försök att verka oskyldig. Jag tror styckplatsen är en plats KAj känner bra, och att den kan vara mellan där VB hittades och föräldrahemmet alt stugan.
Citera
2013-06-24, 21:44
Medlem
Citat:
Hade varit intressant att se dina källor på samdiagnoser ang antisocialpersonlighetsstörning. Aldrig hört talas om det och då har jag jobbat inom det.

Man är kapabel att mörda någon om du är bipolär i ett maniskt/ depressivt tillstånd med psykotiska inslag dvs. Hallucinos,paranoida tankar, vanföreställningar m.m. Dvs kanske vanligt, men inte omöjligt. Psykotiska tankar kan väl driva en människa hur långt som helst om du går omedicinerad under en längre period.
Räcker det med över trettio års erfarenhet inom psykiatri men framför allt NEP? Utb, profession och erfarenhet på olika sätt. Orkar inte just idag leta fram källor men Sam diagnoser är vanligare än vad många tror.
Det är sällsynt att personer blir så maniska idag att de begår mord då de flesta medicineras i ett relativt tidigt skede i sitt liv.
Schizofreni kan ge starka vanföreställningar och en rejäl verklighets frånvändning få det är svårt att skilja på verklighet och fantasi. Det är just det sista som jag tror KJ har problem med.

Vanligt är att ett barn eller tonåring har uppvisat en beteende störning i tidigare ålder, uppförande störning om idag populärt kallas trotssyndrom. När de blir äldre och denna störning fortgår så kan ev antisocial personlighetsstörning sättas, men då krävs att vissa kriterier uppfylls.
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-06-24 kl. 22:00.
Citera
2013-06-24, 21:48
Medlem
Ok här är en mkt bra sida om anti social personlighetsstörning som jag tycker visar att en person med denna diagnos kan mkt väl ha andra diagnoser också

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=238&Psykopati

Och här är en bra artikel i läkartidningen

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=3987
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-06-24 kl. 22:01.
Citera
2013-06-24, 22:01
Medlem
PowerOfThinkings avatar
Citat:
Räcker det med över trettio års erfarenhet inom psykiatri men framför allt NEP? Utb, profession och erfarenhet på olika sätt. Orkar inte just idag leta fram källor men Sam diagnoser är vanligare än vad många tror.
Det är sällsynt att personer blir så maniska idag att de begår mord då de flesta medicineras i ett relativt tidigt skede i sitt liv.
Schizofreni kan ge starka vanföreställningar och en rejäl verklighets frånvändning få det är svårt att skilja på verklighet och fantasi. Det är just det sista som jag tror KJ har problem med.

Jag jobbar inte i psychiatrin, men har varit vittne till en hel del. Det är nog lite individuellt det där med aggressivitet, vaneföreställningar osv i ett maniskt skov. Det jag vittnat om hade kunnat gått mycket illa, men personen i fråga blev stoppad av flera personer samtidigt och fick en stor portion lugnande - han blev nedsövd på stället som ett vilddjur. Så vad jag vill komma fram till är att; visst kan någon med bipolar disorder döda, av rent hysteriskt beteende, har personen mycket kraft, desto farligare är det, så det är jag helt säker på att det existerar mördare som är bipolar.
Det går inte att generalisera, det är min opinion.

Edit: Personen som blev nedsövd; Bipoär
Senast redigerad av PowerOfThinking 2013-06-24 kl. 22:03.
Citera
2013-06-24, 22:01
Medlem
Citat:
Ok här är en mkt bra sida om anti social personlighetsstörning som jag tycker visar att en person med denna diagnos kan mkt väl ha andra diagnoser också

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=238&Psykopati

Och här är en bra artikel i läkarutbildningen

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=3987

Tack för länkarna. Den från läkartidningen var en informativ och bra sida
Citera
2013-06-24, 22:04
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Man kan ibland missförstå och ta fel på en person med AS och en med antisocial personlighets störning men skillnaden är att vid AS har man en förmåga till både empati och skuldkänslor som saknas vid psykopati. Däremot så kan det se ut som om vederbörande inte har det då personer med AS kan ha annorlunda uttryckssätt.

Antisocial personlighetsstörning kan samdiagnosticeras med AS

Hmm, hur går det här ihop? Alltså, hur är det med förmågan till empati och skuldkänslor vid en sådan kombinerad diagnos?
Citera
2013-06-24, 22:07
Medlem
Citat:
Tack för länkarna. Den från läkartidningen var en informativ och bra sida
Ja visst var den
Vilka tankar på ev störningar får du av den information som finns om KJ?
Jobbade i min ungdom på schizofren avd och var med och mötte de som kom in och som just debuterat med denna sjukdom och upplevde att flera hade kraftiga vanföreställningar där fantasi och verklighet flöt ihop. Idag är jag mer inriktad på NEP.
Citera
2013-06-24, 22:12
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
ett efterbrottsbeteende med avsaknad av forensiskt medvetande.

Betyder?
Citera
2013-06-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Hmm, hur går det här ihop? Alltså, hur är det med förmågan till empati och skuldkänslor vid en sådan kombinerad diagnos?
Skrev det tiigare...då blir det problem. Men då kanske personen ifråga var feldiagnosticerad eller har utvecklat en antisocial personlighetsstörning efter en uttalad beteendestörning eller trotssyndrom. Det är först på senare år som diagnosticeringen har förfinats och än finns det mkt att göra på den fronten.

I AS diagnosen finns en svårighet med det sociala samspelet, men då man arbetar med personer med AS så märks tydligt att både empati och skamkänslor finns, men dessa kan ta sig uttryck på helt andra sätt och det är inte alltid man observerar detta och förstår beteendet rätt.

Den som har psykopati kan spela och se ut som om de har empati och känslor och skam osv, men de har det i själva verket inte. Den som har AS spelar inte ett spel på samma sätt. Detta sker ofta på ett omedvetet plan men kan också vara mkt manipulativt. Skillnaden med AS och autism är att man låser sig vid en uppfattning och har svårt med förändring.
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-06-24 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in