2013-06-28, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Advokaten har sagt att det inte finns skäl för fortsatt häktning iom att försvaret har motsatt sig det. Annars skulle det inte bli en ny förhandling.

Rätten ska ompröva beslutet var fjortonde dag oavsett vad advokaten säger.
Citera
2013-06-28, 11:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Rätten ska ompröva beslutet var fjortonde dag oavsett vad advokaten säger.
Försvaret kan medge fortsatt häktning. Då blir det ingen förhandling.
Citera
2013-06-28, 11:09
Medlem
MrFolds avatar
[quote=harket|44087397]
Citat:
NSD: Nya bevis pressar 22-åringen

Får en liten känsla av att advokaten verkar mer tveksam till KJs oskyldighet...

Ja, tonen är i varje fall nedstämd betydligt jämfört med hur det lät i början.
Citera
2013-06-28, 11:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tycker det låter som lite dålig utredarsvenska, typ som att säga "det här lite olika bitar vi jobbar med". Hon vill vara vag i sitt uttalande och då blir det ett lite konstigt ord som "delar"

Vi kan naturligtvis göra en spekulationslista över vilken typ av bevis det kan röra sig om, men vi kommer inte att kunna spekulera fram rätt svar ändå.

Jag håller med dig, men här vrider och vänder vi på varenda sten. Självklart kan det handla om att man har kunnat dra en säker slutsats med hjälp av spår och annan bevisning, t ex att VB har bragts om livet i KJ bostad, då kan det i sig utgöra en del av bevisningen för att KJ har med mordet att göra.
Citera
2013-06-28, 11:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Försvaret kan medge fortsatt häktning. Då blir det ingen förhandling.

Ni har nog lite rätt bägge två. Det står så här i RB 24 kap 18§:

Citat:
18 § Då rätten beslutar om häktning skall, om inte åtal redan har väckts, rätten sätta ut den tid, inom vilken åtal skall väckas. Tiden får inte bestämmas längre än vad som är oundgängligen nödvändigt.
Är den utsatta tiden otillräcklig, får rätten medge förlängning av tiden, om detta begärs före tidens utgång. Den misstänkte eller hans försvarare skall om möjligt beredas tillfälle att yttra sig.
Väcks inte åtal inom två veckor, skall rätten, så länge den misstänkte är häktad och till dess åtal har väckts, med högst två veckors mellanrum hålla ny förhandling i häktningsfrågan och därvid särskilt se till att utredningen bedrivs så skyndsamt som möjligt. Är det med hänsyn till utredningen eller av annan anledning uppenbart att förhandling inom nu angiven tid skulle vara utan betydelse, får rätten bestämma längre tids mellanrum.

Jag tolkar det sista stycket som att man i fall där exempelvis den häktade inte motsätter sig fortsatt häktning så kan tidsintervallen göras längre. I formell mening är det dock en förhandling i rätten som sker - även om parterna inte är närvarande eller inte har något att erinra - och rätten meddelar sen beslut om förlängd häktning som ett resultat av denna "förhandling".
Citera
2013-06-28, 11:21
Moderator
OYs avatar
Om man tittar ovanför fönstret så sitter det ett järn monterat där.

http://i.imgur.com/B5J4Yh5.jpg

Har ju resonerats kring om det är möjligt att baxa in en kropp i huset eller inte. Det där järnet och ett rep, hissa upp? Kan det vara en möjlighet, ens troligt?
Citera
2013-06-28, 11:27
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det handlar enligt en källa inte om blod, utan om vissa andra "delar” som ska kunna kopplas till 22-åringen.

Här talar man om delar, inte saker, föremål eller tillhörigheter? Delar av/från vem? Hår, hud, naglar, händer, vad kan det vara man pratar om?

VB kroppsdelar med spår av KJ?
Det kan t ex vara spår på de olika kroppsdelarna som visar hur kroppen har styckats/söndertrasats. Man kan ha funnit färgfragment på kroppsdelarna som härrör från mt:s lilla egenhet att kamouflagefärga sina egna ben; styckade han i bara kalsongerna kan detta vara en möjlighet. Samma färgfragment (eller färgburkar) kan sedan också ha hittats i såväl bil som sommarstuga. - Men detta var bara ett litet exempel bland hundratalet andra kopplingar man kan ha funnit. Det är ju heller inte uteslutet att mt lämnat spår i form av teckningar eller sparade foton av styckade kroppar; det kan ha funnits rester av VB:s tillhörigheter i en liten askhög intill sommarstugan, kvarstående spår på en avspolad presenning, knivar med specialtandning vars avtryck återkommer på offret, ev. mönster på kroppen identiska med material i mt:s ägo, ett undangömt smycke tillhörande VB som mt ansett sig vilja behålla, dna eller hår från VB på ett par handskar, etc.
Citera
2013-06-28, 11:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Du tror med andra ord på att KJ är inblandad i alla fall?

Absolut. I något avseende är han inblandaad. Troligen i GM-rollen tillsammans med någon/några andra. Vad tror du ?
Citera
2013-06-28, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ni har nog lite rätt bägge två. Det står så här i RB 24 kap 18§:

Jag tolkar det sista stycket som att man i fall där exempelvis den häktade inte motsätter sig fortsatt häktning så kan tidsintervallen göras längre. I formell mening är det dock en förhandling i rätten som sker - även om parterna inte är närvarande eller inte har något att erinra - och rätten meddelar sen beslut om förlängd häktning som ett resultat av denna "förhandling".

M*ts A*lm gick med på att sitta häktad en period. Då hoppades en fjortondagarsperiod över och det blev sedan efter det en ny förhandling.
Citera
2013-06-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Absolut. I något avseende är han inblandaad. Troligen i GM-rollen tillsammans med någon/några andra. Vad tror du ?
Jag tror att KJ är ensam GM. Det är otroligt vilken styrka som mobiliseras i tex ett raseri. Möjligen, ngn annan hjälpt till med styckningen...men troligtvis har KJ gjort det själv också. Jag tror inte han skulle lita så pass att han involverade ngn annan.
Citera
2013-06-28, 11:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om man tittar ovanför fönstret så sitter det ett järn monterat där.

http://i.imgur.com/B5J4Yh5.jpg

Har ju resonerats kring om det är möjligt att baxa in en kropp i huset eller inte. Det där järnet och ett rep, hissa upp? Kan det vara en möjlighet, ens troligt?
Visst är det möjligt att baxa in en kropp genom fönsteröppningen - men till vad nytta när man lika gärna temporärt kunnat lagra kroppen genom att skjuta in den under huset? Om du syftar på ev. tortyr el. likn. så borde ju i så fall styckningsplatsen ha återfunnits i närheten. - Spår efter en kropp (äv. oblodig) indragen genom fönstret skulle förmodligen också ha hittats vid teknikernas undersökning efter att benfynden anträffats.
Citera
2013-06-28, 12:01
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
Finns inte badkar är det som framkommit i tråden. (då borde det finnas blodspår i vattenlåset)

Brukar inte bry mig att kommentera, men seriöst, sluta sitt å snacka som att du har nåt facit i hand och som att du vet vad utredarna vet. Det är bara idiotiskt jobbigt att sitta och läsa.
Spekulera i all ära, men att du sitter och "vet" saker är det INGEN som vill läsa.

Jag kan se på vissa om dom är friska i huvudet eller inte, och KJ ser inte frisk ut, heller inte den bloggande tjejen som skär sig själv som inte kunde välja mellan kibba och kaj, ser man bilder på VB så ser hon också ut att vara lite udda.
De flesta som vi fått se bilder på under denna tråd-tid ser lite handikappade och eller utvecklingsstörda ut.

Undra om pappan är en *ats al* (*m) pappa, som det framstod i det fallet.
När folk säger att "dom e snälla, normala, bla bla" så borde vi andra höja ögonbrynen, det är sällan det stämmer i dessa sammanhang.

Det syns att KJ inte är en person som faller innanför ramarna för en, vad de flesta anser vara, normal människa.
Ser ni inte samma som jag ser?

Du borde ha avstått från att kommentera detta också, du har uppenbarligen ingen aning om det här. Dessutom UglyBastard; Att se sjuk i huvudet ut är inte detsamma som att konstaterat faktiskt vara sjuk i huvudet. Det har jag berättat för dig tidigare, men jag kan ta det en gång till så kanske du hajjar- KJ har en psykisk störning, är förmodligen psykopat, men han är inte psykiskt sjuk. Fattar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in