Citat:
Ursprungligen postat av
JoyForFools
Det har diskuterats om en eventuell medhjälpare till styckning och efterstäd.
Inte ens om min bäste vän eller en nära familjemedlem kom till mig och bad
om hjälp att stycka och göra sig av med ett mordoffer skulle jag ställa upp.
Tror inte många skulle det. Vissa dysfunctionella individer eller någon under
hot skulle kanske de, men de flesta skulle inte.
Så antingen var han själv hela vägen eller så var eventuell(a) medgärningsman/
män med hela vägen.
Bara spekulationer men med lite logik. Många här verkar duktiga i hur människor
reagerar i vissa situationer. Kan någon säga vad som verkar mest troligt av det jag skrev.
Det finns ett parallellfall där en kille hugger ihjäl grannflickan, brorsan ombeds hjälpa till att flytta på flickan, städa upp osv. Han blir hotad, hjälper till att flytta på flickan, men springer sedan och låser in sig på dass och ringer polisen. Så skulle alla vanliga människor reagera, och jag förutsätter att KJs familj är helt vanliga individer, liksom alla runt honom, med undantag för någon som eventuellt har samma "upptäckarlusta" och samma brist på konsekvenstänkande, empatilöshet med mera. Jag tror att KJ är unik i sitt sätt att vara, få kan vara som honom, hittills har vi inte hittat någon som är i närheten, även om vissa med morbida intressen kan väcka frågor.
Jag tror att KJ ville vara ensam om det här, det han gör, gör han själv, efter eget huvud. Det här får man försöka ha i minnet. Hans skapelser, experimenterande och dokumenterande gör han själv. Han är ingen gruppmänniska på den punkten, och i krigslekarna lufsade han runt, för att sedan sticka hem utan att delta i den sociala gemenskapen. Det sista spelet han deltog i hade gett honom hybris. Han kallade sig "commander", antagligen för att han, bara han, visste vad han var kapabel till, då.