2013-07-01, 22:27
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Då är alltså frågan. Varför mördades och styckades BO?
1. Islam?
2. Satanism?
3. Asperger?

Eller ren och skär nyfikenhet...hur känns det. Hur ser det ut. Vad är jag kapabel till.
Citera
2013-07-01, 22:31
Medlem
engultomats avatar
Citat:
1. Islam?
2. Satanism?
3. Asperger?

Jag tror inte det är pga. Islam (tog du upp det som alternativ pga KJ hade gillat någon Jihad-länk?). Satanism tror jag inte heller är anledning till det, jag tror inte KJ var aktiv inom den grenen. Finns det ens något (förutom folk som är vän med honom på Facebook/hans grannar och deras vänner/hans fasters kusins barn osv) som kopplar honom direkt till något som har med satanism att göra? Har inte hängt med så mycket på det spåret, har han skrivit om satanism eller liknande eller hur uppstod de rykten?

Asperger.. Mer troligt (om vi utgår från att KJ är GM), men jag tror det ligger ytterligare psykisk störning/sjukdom bakom för att han ska kunna ha utfört detta mord. Jag tror inte att mordet var planerat (också en anledning till att jag uteslutar punkt ett och två i din lista).
Citera
2013-07-01, 22:53
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag tror att bara i två islamiska länder (Saudiarabien och emiraten) hugger man den biten av handen som fingrar sitter om någon har stulit något. Resten är lögner.

Edit, Och som Quarrel skrev man hugger av bara en hand inte båda.
OT, men menar du att de endast kapar fingrarna? Men vad visar då alla youtube-klipp med människors armar kapade vid handleden?
Citera
2013-07-01, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
OT, men menar du att de endast kapar fingrarna? Men vad visar då alla youtube-klipp med människors armar kapade vid handleden?
Jag har läst deras reglar som gäller stöld. Länk gärna en klipp där de hugger en tjuvs hand.
Citera
2013-07-01, 23:13
Medlem
mercys avatar
Citat:
1. Islam?
2. Satanism?
3. Asperger?

kanske nr:
4. Ren och skär ONDSKA
Citera
2013-07-01, 23:27
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
kanske nr:
4. Ren och skär ONDSKA

Nja eller svår psykisk sjukdom under uppsegling... (Jag skrev det där punkt 1-3-inlägget med en smula ironi och desillusion...)

Jag grubblar lite över det här med att KJ var (i stort sett) nykterist. Det är ju extremt ovanligt i den åldern. Var det så att han visste med sig att han blir "psyco" av alkohol? Kan ju tänka sig att hans KBT-mor var insatt i hans problematik/störning och kanske lyckats få honom att undvika alkohol.
Om man har asperger och andra störningar kanske man äter någon slags medicin som reagerar dåligt med alkohol?
Just lördagen 4/5 sågs han ju bära på en systempåse.

En gång i min ungdom var jag tillsammans några månader med en man som inte drack alkohol. En gång fick jag med honom ut på en bar där jag "fick i honom" ett eller två glas. Personlighetsförändring som hette duga! (Aggressiv, uppförde sig schizofrent m.m).
Citera
2013-07-01, 23:32
Medlem
Citat:
1. Islam?
2. Satanism?
3. Asperger?
Först måste jag tidliggöra att jag är ateist och objektiv mellan olika religioner. I islam är styckning av döda kroppar förbjuden. Asperger är ingen anledning för att vara orsak till styckning.

EDIT, Nu förstod jag ironin i ditt inlägg men det var lite försent.
Senast redigerad av matematiker 2013-07-01 kl. 23:41.
Citera
2013-07-01, 23:38
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Har det kommit fram att hur lång borde stickföremålen varit?
Jag tror inte att det har läckt ut. Åklagaren sa bara att det var ett eggvasst vapen som orsakat stickskadorna.
Journalisten frågade om hon kunde säga vad för slags vapen det gällde, men där var det stopp.
Citera
2013-07-02, 01:12
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Eller ren och skär nyfikenhet...hur känns det. Hur ser det ut. Vad är jag kapabel till.

Ja, och jag undrar lite kring KJs mentala mognad. Ett litet barn kan förstöra en sak, "öppna den", för att kolla hur den ser ut inuti. Dissekera grejer. Det här brukar ungar som ägnar sig åt sånt sluta med efter en viss ålder, men KJ har fortsatt "upptäcka" och "testa", lite som på ett barns nivå.

Jag tror att KJ inte ens behöver vara "ond", han var bara nyfiken, ja. Har även på den punkten gått från att tro på "ondska" till helgalen nyfikenhet. Han kanske "iakttog" djuren som dog, kanske dissekerade han dem också?
Citera
2013-07-02, 01:14
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det är de avhuggna händerna, den här typ av mord har förekommit i andra länder där händer och huvud huggits bort och det har varit religiöst betingad.
Det är orsaken att jag anser att det är en utlandsfödd som begått mordet.

Det här med demoner var en skröna som jag drog tidigare.

Vilken religion tänker du på nu? Och vad har du för belägg för det är vanligt förekommande att "utlandsfödda" idkar just detta sätt?

Var kommer du själv ifrån, med tanke på din grammatik? Bor du i Boden?

Du är en pajas i alla trådar jag finner dig i.
Citera
2013-07-02, 01:21
Medlem
Läste att den idealiska mordplatsen är en plats som man kan lämna snabbt om man har planerat ett avancerat mord. Stämmer detta med de mordplatser som kommit på fråga? Detta är utifrån mordet var planerat.

Jag tror det var i stundens hetta och ingen planering skedde. Möjligtvis styckningen. Var skulle den ideala styckplatsen vara som man kan lämna snabbt?
Citera
2013-07-02, 01:21
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Det har diskuterats om en eventuell medhjälpare till styckning och efterstäd.
Inte ens om min bäste vän eller en nära familjemedlem kom till mig och bad
om hjälp att stycka och göra sig av med ett mordoffer skulle jag ställa upp.
Tror inte många skulle det. Vissa dysfunctionella individer eller någon under
hot skulle kanske de, men de flesta skulle inte.
Så antingen var han själv hela vägen eller så var eventuell(a) medgärningsman/
män med hela vägen.
Bara spekulationer men med lite logik. Många här verkar duktiga i hur människor
reagerar i vissa situationer. Kan någon säga vad som verkar mest troligt av det jag skrev.

Det finns ett parallellfall där en kille hugger ihjäl grannflickan, brorsan ombeds hjälpa till att flytta på flickan, städa upp osv. Han blir hotad, hjälper till att flytta på flickan, men springer sedan och låser in sig på dass och ringer polisen. Så skulle alla vanliga människor reagera, och jag förutsätter att KJs familj är helt vanliga individer, liksom alla runt honom, med undantag för någon som eventuellt har samma "upptäckarlusta" och samma brist på konsekvenstänkande, empatilöshet med mera. Jag tror att KJ är unik i sitt sätt att vara, få kan vara som honom, hittills har vi inte hittat någon som är i närheten, även om vissa med morbida intressen kan väcka frågor.

Jag tror att KJ ville vara ensam om det här, det han gör, gör han själv, efter eget huvud. Det här får man försöka ha i minnet. Hans skapelser, experimenterande och dokumenterande gör han själv. Han är ingen gruppmänniska på den punkten, och i krigslekarna lufsade han runt, för att sedan sticka hem utan att delta i den sociala gemenskapen. Det sista spelet han deltog i hade gett honom hybris. Han kallade sig "commander", antagligen för att han, bara han, visste vad han var kapabel till, då.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-07-02 kl. 01:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in