2013-04-26, 23:33
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Beror hur länge körkortet dras in. Om det 12 månader eller lägre, så behövs enbart ansökan om körkorttillstånd med läkarintyg.

Om tiden är 13 månader eller mer, så måste nytt körprov samt körkorttillstånd ordnas.
Skulle du kunna slänga med en källa på det? Står ju att det är återkallat i domen, i mina öron låter det som att man får tillbaka det om man kan visa att man är ren... men sen är jag ju inte direkt juridiskt insatt i ämnet.
Citera
2013-04-27, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
Skulle du kunna slänga med en källa på det? Står ju att det är återkallat i domen, i mina öron låter det som att man får tillbaka det om man kan visa att man är ren... men sen är jag ju inte direkt juridiskt insatt i ämnet.

Körkortslagen, kapitel 5.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.HTM
Citera
2013-04-27, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simp00
Tja!

Låt oss säga att jag har haft ett körkort i sverige (svensk medborgare) men det har blivit återkallat , jag har dock kvar körkortet.
om jag nu skulle använda detta kortet att köra bil i norge med och skulle bli stoppad i en vanlig rutin kontroll och dem av någon anledning bestämmer sig för att kolla upp om körortet är giltigt.

är detta möjlig för norska polisen att kolla upp svenska föraruppgifter?

Dom måste ringa till Sverige.
Citera
2013-04-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zonedisk
Hur är det egentligen, kan kortet ryka helt om jag blir tagen? Jag är en mycket gasglad människa, men jag gasar bara på ordentligt då inga andra människors liv kan vara inblandade.

Är det tomt i omkörningsfil men trafik i högerfil håller jag mig max 29kmh snabbare än lagen tillåter, dels för att slippa bli av med kortet tillfälligt och dels för att det känns onödigt med tanke på andra trafikanter. Om det dock är en helt tom, stor och fin väg (ofta på nätter) då inte en jävel är i närheten drar jag gärna upp i 220+. Vet att det blir stora böter, men vad innebär detta för mitt körkort? Vet att straffet stiger med hastigheten och om man är av med kortet i mer än 12 månader måste man ta om det. Men hur länge ryker det i sådanna hastigheter, på en helt tom motorväg utan ett annat fordon i sikte? Vad blir det för konsekvenser i övrigt? Grov vårdslöshet i trafik? Fängelse? Ja, vad händer egentligen?

Man kan inte bli dömd för (grov) vårdslöshet i trafik genom att bara köra fort. Polisen drar till med det när någon stoppas för att "skrämmas" alt.okunskap. Den maximala spärrtiden för hastighetsöverträdelse om man inte har något annat på sig är 8 månader.Man kan aldrig behöva ta om ett körkort p.g.a hastighetsöverträdelse om man inte har prövotid. 81 km/h för fort och där över ger 8 månader.
Citera
2013-05-28, 19:43
Medlem
bananabears avatar
Hej!

Har precis skaffat behörighet A2 och funderar lite kring prövotid.

Hittade lite information på lagen.nu; 18 § För ett körkort som utfärdats efter godkänt förarprov gäller en prövotid av två år från dagen för provet. Om körkortshavaren redan har ett giltigt körkort med annan behörighet, ska prövotiden endast omfatta vad som kan återstå av prövotiden för det äldre körkortet.

Betyder det att om jag haft körkort för bil i nu fyra år, så får jag aldrig mer en prövotid, även på andra fordon?
Eller har jag missuppfattat?
Citera
2013-05-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananabear
Hej!

Har precis skaffat behörighet A2 och funderar lite kring prövotid.

Hittade lite information på lagen.nu; 18 § För ett körkort som utfärdats efter godkänt förarprov gäller en prövotid av två år från dagen för provet. Om körkortshavaren redan har ett giltigt körkort med annan behörighet, ska prövotiden endast omfatta vad som kan återstå av prövotiden för det äldre körkortet.

Betyder det att om jag haft körkort för bil i nu fyra år, så får jag aldrig mer en prövotid, även på andra fordon?
Eller har jag missuppfattat?

Korrekt. Prövotid gäller bara de två första åren även om det omfattade en annan behörighet.
Citera
2013-06-23, 12:58
Medlem
Grooms avatar
Om jag är ertappad av trafiksäkerhetskamera för att köra 4 km för fort (på en 90-väg), ska jag räkna med garanterat böter?
Citera
2013-06-23, 23:04
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Om jag är ertappad av trafiksäkerhetskamera för att köra 4 km för fort (på en 90-väg), ska jag räkna med garanterat böter?

Har de blivit säkrare nu? Förut så var det ett avdrag på 6 km/h?

Men om det finns en bild, som identifierar er. Så är det penningbot på 1 500 kr.
Citera
2013-06-24, 00:01
Medlem
Grooms avatar
känns överdrivet mellan 1-4 km/h :/ Hur kan de vara så petiga?
Speciellt om det sker första gången.
Citera
2013-06-24, 10:43
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
känns överdrivet mellan 1-4 km/h :/ Hur kan de vara så petiga?
Speciellt om det sker första gången.

Det är upp till den enskilda polismannen, de är möjligt för dem att välja skriva rapporteftergift istället.

Men då detta är en hastighetskontroll med huvudfokus på hastighet, så är det mindre troligt. Dessa sitter även vid datorn och gör bedömningen.

Om, de dock ser på bilden att man inte har de säkerhetsbältet som är föreskrivet för fordonet, så kanske de inte bryr sig om den delen, dock, då det är en hastighetskontroll som är huvudfokus med övervakningen.

På senare år så är inte hastighetsöverträdelser lika tillåtet som förut, nu räcker det ofta med 1 km/h (efter säkerhetsavdrag).
Citera
2013-07-03, 00:59
Medlem
Vet inte om någon är aktiv i den här tråden längre, men ger det ett försök iallafall.

Vad menas egentligen med prövtid? Som jag har förstått det - jag får göra om utbildningarna och förarprovet, så fort jag gör något brott i trafiken? Eller är det bara när det blir indraget?

Alltså om en person utan prövotid åker fast för fortkörning och bara får böter, får jag böter och av med körkortet istället då?

Känner mig lite dum, men men...
Citera
2013-07-03, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Suktarn
Vet inte om någon är aktiv i den här tråden längre, men ger det ett försök iallafall.

Vad menas egentligen med prövtid? Som jag har förstått det - jag får göra om utbildningarna och förarprovet, så fort jag gör något brott i trafiken? Eller är det bara när det blir indraget?

Alltså om en person utan prövotid åker fast för fortkörning och bara får böter, får jag böter och av med körkortet istället då?

Känner mig lite dum, men men...
Prövotiden kan man säga är om du förlorar kortet så måste du ta om det medans en person utan prövotid får tillbaka det senare.
Du KAN förlora kortet om du kör för fort, det är väl 30 över? Att förenkla, om brottet du begår innebär indraget körkort så måste du ta om det.

edit
när vi ändå är igång, om man tar körkort för moped får man prövotid 2 år? Innebär det 0 års prövotid när man tar B kort (18 år)? Och vet någon vilka trafikförseelser som ger indraget körkort?
Senast redigerad av anonymkristenidiot 2013-07-03 kl. 01:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in