2013-06-23, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxirius
Ser jobb på en advokatbyrå ut som tv-serien "Suits", alltså ganska likt det man får höra i investment banking-tråden, du kan bli inkallad mitt på natten, personer som skriker åt dig, jobbar du inte övertid varje dag i veckan under det första året så blir du sparkad, osv. Det kanske bara är så i utlandet, men finns det någon sanning i det hela?

Ja, det finns en del sanning i det.
Citera
2013-06-23, 19:31
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxirius
Ser jobb på en advokatbyrå ut som tv-serien "Suits", alltså ganska likt det man får höra i investment banking-tråden, du kan bli inkallad mitt på natten, personer som skriker åt dig, jobbar du inte övertid varje dag i veckan under det första året så blir du sparkad, osv. Det kanske bara är så i utlandet, men finns det någon sanning i det hela?

Som du säkert skrivit i något tentasvar, "det beror på"....

Dels vad är det för byrå du söker dig till, stor, medel, mindre affärsjuridisk byrå? Det finns många variabler hur mycket du arbetar eller vad du kommer att uppleva. Och det är skillnad, en biträdande jurist kanske snittar 50 timmar i veckan medan andra bitisar kör en 70 timmar. Vilken delägare kommer du att arbeta mot? Kommer du arbeta mer i grupp som på MSA eller flyga mer solo mot specifika mål/för din delägare?

Och någonstans bland sena kvällar och deadlines lär du få svaret om dels området men också om sättet att arbeta är något för dig
Citera
2013-06-23, 20:28
Medlem
Till den första delkursen i Lund, Introduktion till juridiken, ska man tydligen ha tre böcker. Det examinerande momentet ger inga poäng, och det finns därför inga skäl att prestera. Behöver man verkligen köpa alla tre böcker? Resonerar jag korrekt angående delkursen?
Senast redigerad av Extremborgaren 2013-06-23 kl. 20:29. Anledning: felskrivning
Citera
2013-06-23, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremborgaren
Till den första delkursen i Lund, Introduktion till juridiken, ska man tydligen ha tre böcker. Det examinerande momentet ger inga poäng, och det finns därför inga skäl att prestera. Behöver man verkligen köpa alla tre böcker? Resonerar jag korrekt angående delkursen?
Mitt råd är att skippa alla tre.
Citera
2013-06-23, 21:59
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremborgaren
Två frågor dyker upp för en blivande juriststudent som kommer direkt från arbetslivet; var har du fått reda på info om litteraturen och poängen? Måste man tillskansa sig den här typen av info för att inte vara helt lost eller löser sig allt när terminen börjar?
Citera
2013-06-23, 22:03
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
Två frågor dyker upp för en blivande juriststudent som kommer direkt från arbetslivet; var har du fått reda på info om litteraturen och poängen? Måste man tillskansa sig den här typen av info för att inte vara helt lost eller löser sig allt när terminen börjar?

Stressa inte upp dig inför ditt kommande äventyr på juristprogrammet, kommer vara en grym resa (med betoning på att vissa terminer rent ut sagt är grymma oavsett lärosäte)... Men gå in på aktuellt universitet/institution - där finns säkerligen den information du söker alternativt finns föregående års studieplan att få tag på. Tyvärr lär ju institutionerna vara stängda till augusti så där lär du inte få någon hjälp. Men oavsett vad du finner så kommer det lösa sig senast i samband med inskrivningen.

Lycka till
Citera
2013-06-23, 22:23
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Har 1.55 på HP och planen är att börja plugga juridik i Uppsala till hösten. Någon mer som ska börja i höst? Något man bör tänka på eller något man bör förbereda sig med (har noll erfarenhet av juridik)?
Citera
2013-06-23, 22:36
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Har 1.55 på HP och planen är att börja plugga juridik i Uppsala till hösten. Någon mer som ska börja i höst? Något man bör tänka på eller något man bör förbereda sig med (har noll erfarenhet av juridik)?

Ligg inte runt för mycket första veckorna.
Citera
2013-06-23, 22:51
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ligg inte runt för mycket första veckorna.

Jag har redan studerat på högskola i två år i Uppsala så har förhoppningsvis kommit förbi den fasen!
Citera
2013-06-23, 23:05
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Jag har redan studerat på högskola i två år i Uppsala så har förhoppningsvis kommit förbi den fasen!

Om du verkligen vill vara ambitiös kan du ju alltid köpa en grundläggande bok och läsa igenom innan (Malmqvists civilrätt förslagsvis). Men det är verkligen inte nödvändigt. Ingen av dina kursare kommer heller ha någon koll, och det förväntas inte.

För programmet som helhet är mitt bästa studietips att försöka få struktur på pluggandet tidigt. Inte de mytomspunna 8h/dag, men gör jobbet och läsningen väl uppdelat och i tid helt enkelt. Jag läser i Stockholm där vi har fler tentor och - tror jag - mindre undervisning, men samma råd lär vara gott i Uppsala.
Citera
2013-06-24, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av douchetard
Tycker du kan komma tillbaka och länka till källa! Jag och 100-tals andra jurister med pågränsen-betyg lever på hoppet att du inte bara drog en rak lögn! Sorry att jag lät aggressiv i förra inlägget, men har nyligen lämnat in ex-arbete och vill så gärna inte hamna i norrbotten eller värmland och all info jag fått de 10 000 ggr jag pratat med jönköping är att det som står i "på väg in i juridikens finrum" är det enda gällande. Det enda undantaget är några TR i sthlm-området där alla har toppbetyg och intervju tydligen är utslagsgivande (jag är inte aktuell för dessa och bad inte om mer info).

Betygen utgör såklart stommen men: "Värderingen utgår från examensbeviset och kan byggas på med påslag för andra meriter såsom andra akademiska kurser än de som ingår i jur kandexamen eller en juristexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100) omfattande 270 högskolepoäng och praktiskt arbete med juridisk inriktning."*

* http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-i-Sveriges-Domstolar/Arbetsomraden/Notarie/Meritvardering/
Citera
2013-06-24, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av douchetard
Tycker du kan komma tillbaka och länka till källa! Jag och 100-tals andra jurister med pågränsen-betyg lever på hoppet att du inte bara drog en rak lögn! Sorry att jag lät aggressiv i förra inlägget, men har nyligen lämnat in ex-arbete och vill så gärna inte hamna i norrbotten eller värmland och all info jag fått de 10 000 ggr jag pratat med jönköping är att det som står i "på väg in i juridikens finrum" är det enda gällande. Det enda undantaget är några TR i sthlm-området där alla har toppbetyg och intervju tydligen är utslagsgivande (jag är inte aktuell för dessa och bad inte om mer info).

Ergo: Om du läser till extrakurser efter examen och skaffar dig erfarenheter av juridiskt arbete så finns det möjligheter. Varför ringer du inte till domstolsverket och frågar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in