Citat:
Ursprungligen postat av
TAXIDRIVER020
Det är lugnt.
Visst är det så människor strävar i grund efter samma basala förutsättning, bara en liten skara fantisera om förfall.
men upplever du verkligen att reformivriga tankar avtar konstant nu menar jag inte bara religiösa utan allmänt? tycker mig höra ekot av alltfler ytterkantsröster.
Jag ser dessa reaktioner som en reaktion på att reformeringen av samhället sker kontinuerligt och att den är ostoppbar sett över längre tidsepoker. När man känner sin position hotad då reagerar man, ju mer hotad man känner sig desto mera reagerar man.
Att leva under tvång och efter restriktioner det vill ingen människa, det är emot vår natur.
Vi kan acceptera det under en tid om det finns skäl som gör att deras konsekvenser är bra mer allvarliga än det tvång och de restriktioner vi tvingas till för att undvika detta.
Exempel är tex en smärtsam operation utan bedövning för att rädda livet på oss.
Leva efter en sträng religion för att slippa en evig förbannelse.
Idag krymper arenan för olika gudar allt mer med vetenskapens framsteg, om abiogenesin lyckas visa på hur livet uppkom finns det inte så stor plats kvar för teismen att existera på då många/alla använder en typ av "God of gaps" argumentation för att rättfärdiga dess existens.
Så med ökad kunskap ser människor detta med och börjar fundera över vad religionen egentligen hävdar, man får en distans till den och väljer att ifrågasätta absurda påståenden kring andra människors tro och deras intentioner som egna ledare ger, likväl de absurditeter den egna ger för sin egna tro.
Kommer ta lång tid innan det slagit igenom globalt men det kommer att göras, vad än fundamentalister i alla läger tycker om den saken.