2013-06-20, 16:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
På vilket sätt är det ett exempel på att bevisbördan jongleras? Att Gud inte finns är minst lika extraordinära som att hävda Gud finns så hur menar du att det förstnämnda slipper bevisbördan?

Du kanske först skulle försöka förstå vad bevisbörda är, när den tillämpas och vilka kriterier som är relevante.
Citera
2013-06-20, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Mitt svar beror inte på du svarar, ville bara se vad du tycker. Vi ska ju ha en diskussion och inte en monolog, eller hur? Nåväl, vad vill jag komma fram till? Jag ville komma fram till att en första orsak, som inte själv blev orsakad, MÅSTE finnas. Varför den måste finnas kan vi diskutera om du vill, men inget tvång

Hur vet du att den måste finnas?
Folk har inga problem att tänka sig en evig framtid. Varför skulle det isf vara så otänkbart med en evig dåtid?
Citera
2013-06-20, 21:08
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Hur vet du att den måste finnas?
Folk har inga problem att tänka sig en evig framtid. Varför skulle det isf vara så otänkbart med en evig dåtid?
Därför att BB inte ger det för vårt universum och vår realitet.
Citera
2013-06-20, 21:15
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
För att påståendet finns Gud kräver samma bevisbörda från både som hävda att Gud finns eller inte finns.

Nope, du har säkert hört den förut: http://en.wikipedia.org/wiki/Russell%27s_teapot
Citera
2013-06-20, 21:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Nja, om man vridar och vändar på det utan att ha förstått det, då kanske.
Citera
2013-06-20, 21:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nja, om man vridar och vändar på det utan att ha förstått det, då kanske.
Möjligt jag missförstår vad du menar men:
Nej utan en rumtid ingen tid.
Utanför vår realitet blir det metafysik.

Det vi inte kan påvisa empiriskt hamnar utanför vetenskapen och då dess definition av vad som är universum.
Citera
2013-06-20, 21:22
Avslutad
Citat:

Kan inte BB vara ett resultat av en tidigare big crunch menar du?

*edit*
Om du definierar vårt universum som det universum som "skapades" av BB så ger jag dig en poäng. Men det är isf inte ett argument emot min poäng
Citera
2013-06-20, 21:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Kan inte BB vara ett resultat av en tidigare big crunch menar du?
Inget tyder på det.

Personligen har jag lite svårt att acceptera det men det tex Penrose förespråkar faller inte i god jord hos många kosmologer utan snarare verkar det vara en unik händelse och den kommer expandera i all oändlighet.

Edit:
Det som evt ligger utanför universum blir endast metafysik eller lösningar som faller ut från inflationsteorin. Inget vi någinsin kan empiriskt belägga.
Senast redigerad av MeanME 2013-06-20 kl. 21:29.
Citera
2013-06-20, 21:31
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Inget tyder på det.

Personligen har jag lite svårt att acceptera det men det tex Penrose förespråkar faller inte i god jord hos många kosmologer utan snarare verkar det vara en unik händelse och den kommer expandera i all oändlighet.

Nja, kan inte riktigt hålla med om det. Eftersom det ser ut som om det fanns en början, så finns det med högsta sannorlikhet ett slut också. Accelerationen av det expanderande universum kommer förmodligen att slita sönder det universum vi ser i dag. Typ, "The big rip".
Citera
2013-06-20, 21:35
Avslutad
Citat:
Inget tyder på det.

Bara för att vi inte kan få grepp på det, betyder inte att det inte finns.

Det ser ser ut som att det kan expandera i all oändlighet, med den datan vi sitter på idag men det betyder inte att det är så.

Den dag universum expanderat så pass att man inte längre ser andra galaxer, så är det lätt för en varelse som tittar ut i rymden att dra slutsatsen att dennes galax är den enda. Detta som exempel för att påvisa att det vi ser inte nödvändigtvis leder in oss till rätt slutsatser om sanningen.

Men du har svårt att greppa en evig dåtid och föredrar en start utan orsak. Hur får reconcillierar du din tanke, som jag inte tycker lämnar färre frågor obesvarade? Pratar du om att något skapades ur ingenting på något vis, av någon anledning?
Citera
2013-06-20, 21:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Nja, kan inte riktigt hålla med om det. Eftersom det ser ut som om det fanns en början, så finns det med högsta sannorlikhet ett slut också. Accelerationen av det expanderande universum kommer förmodligen att slita sönder det universum vi ser i dag. Typ, "The big rip".
Antaganden som det inte finns någon grund för idag.
Man kan ju försöka komma på vad mörkenegi är till att börja med innan man drar några slutsatser kring detta.
Citera
2013-06-20, 21:44
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Antaganden som det inte finns någon grund för idag.

Det beror på. Tror du själv det fanns en början? Filosofiskt sett så har all början ett slut.

Citat:
Man kan ju försöka komma på vad mörkenegi är till att börja med innan man drar några slutsatser kring detta.

Mörk energi, mörk materia. Tja, det finns en hel del att spåna på. Jag ska inte hi-jacka den här tråden med det så om du vill kan du PM'a, om inte så låt oss gå tillbaka till "Varför tror du på Gud?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in