2013-06-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Det har jag väl inte? Jag sade att din position är intellektuell ärligt d.v.s ''Jag vet inte om Gud finns eller ej'' jämfört med dom som hävda att Gud inte finns.

Så vad säger då detta inlägg om din intellektuella ärlighet? https://www.flashback.org/sp43970109

"Till synes konkluderade jag att det finns tillräcklig bevis för mig personligen att det inte råder några tvivel på Guds existens."

Det låter onekligen som om du vet att gud existerar.
Citera
2013-06-20, 15:23
Bannlyst
Eftersom vi inte KAN veta, så får man gå på känsla. Det viktiga är inte att tro, det viktiga är att VILJA tro.
Citera
2013-06-20, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Eftersom vi inte KAN veta, så får man gå på känsla. Det viktiga är inte att tro, det viktiga är att VILJA tro.

Varför?
Citera
2013-06-20, 15:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vilket naturligvis ledar till att DFSM MÅSTE vara den sanna guden.
Citera
2013-06-20, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så är det säkert för dig
Citera
2013-06-20, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Varför?
Det beror naturligtvis på vad man vill tro på, men att vilja tro på nån slags större mening gör att livet blir lättare för många. Och då blir livet lättare för deras omgivning, osv.
Citera
2013-06-20, 15:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eftersom vi inte KAN veta, så får man gå på känsla.

Citat:

Citat:
Så är det säkert för dig

Det beror på VILKEN typ känslor som användas, vilket subjektivt/objektivt värde man tillskrivar dom och vad känsla-metodologin mere detaljerad består av.
Citera
2013-06-20, 15:39
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Så vad säger då detta inlägg om din intellektuella ärlighet? https://www.flashback.org/sp43970109
"Till synes konkluderade jag att det finns tillräcklig bevis för mig personligen att det inte råder några tvivel på Guds existens."
Det låter onekligen som om du vet att gud existerar.
Nej, det kanske låter så men veta gör jag inte.
Det var ett svar till bogomill som tror att han behärska konsten att läsa andars tankar när han kommenterade min position och att jag till ''synes konkluderade att intellektuell oärlighet är ett bättre verktyg''.
Citera
2013-06-20, 15:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det var ett svar till bogomill som tror att han behärska konsten att läsa andars tankar när han kommenterade min position och att jag till ''synes konkluderade att intellektuell oärlighet är ett bättre verktyg''.

Det finns inga "tankar att läsa" i sånt som detta:

Citat:
Det är bara en liten skara som anser att Gud ingår i kategorin ''extra ordinära påståenden. Fram med extra ordinära bevis på att Gud inte finns.

Som jag redan då påpekade som ett exempel på bevisbörda-jonglerande.
Citera
2013-06-20, 16:05
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Varför skulle det vara intellektuellt oärligt att säga att gud inte finns för den som inte tror på faktorn gud?
Har du motivation för att tvivelaktighet skulle vara ärligare än icke-tro på gud?
För att påståendet finns Gud kräver samma bevisbörda från både som hävda att Gud finns eller inte finns. Och som du säkerligen förstår är det så kan dom som hävda att Gud finns peka på ex. ontologiska gudsbeviset,teologiskaargument, fine tuning argument, universums uppkomst mm.

Föreställ dig detta scenario;

Jag hävda att kalle har varit i samma rum och du påstår att kalle inte har varit i samma rum.
Till att börja med hittar jag kalles jacka i samma rum som evidens 1. Sedan ser jag att hans bil står parkerat utanför vilket också indikera att kalle har varit här. Jag ställer frågan, varför tror du att kalle inte har varit i samma rum? Har du letat överallt? Lycka till med att bevisa att kalle inte har varit där.
Såldes är tvivelaktighet intellektuell ärligare än dom som hävda Gud inte finns.
Citera
2013-06-20, 16:10
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Det finns inga "tankar att läsa" i sånt som detta:
Som jag redan då påpekade som ett exempel på bevisbörda-jonglerande.
På vilket sätt är det ett exempel på att bevisbördan jongleras? Att Gud inte finns är minst lika extraordinära som att hävda Gud finns så hur menar du att det förstnämnda slipper bevisbördan?
Citera
2013-06-20, 16:12
Bannlyst
Citat:
Det beror på VILKEN typ känslor som användas, vilket subjektivt/objektivt värde man tillskrivar dom och vad känsla-metodologin mere detaljerad består av.
KORREKtomundo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in