2013-06-20, 14:28
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
De kan alltså inte ske samtidigt, antingen det ena eller det andra. Nu när vi håller med att att de inte kan ske samtidigt är nästa frågan:

Är denna dikotomi sann: antingen finns en ABSOLUT Skapare eller ett evigt kosmos?
Den diktomin däremot, är falsk.

Din tur.

Okej, du tycker att den är falsk. Du menar alltså att det finns flera alternativ? Syftar du till flera Skapare som annat alternativ?

Låt mig säga såhär istället:

Är denna dikotomi sann: antingen finns en/flera Skapare eller ett evigt kosmos?
Citera
2013-06-20, 14:30
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har ännu inte preciserad vilken typ av absolut skapare du refererar till .... eller varför .... i ditt nitiska försök på att återföra debatten till dumfråga-nivån.

Vad jag menar med den absoluta skaparen är en Skaparen som är den första orsaken som själv inte blev orsakad.
Citera
2013-06-20, 14:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Antingen finns en första orsak, som inte själv blev orsakad, eller så finns det ingen. Håller du med att denna dikotomi är sann?

Och vilken typ av kausalitet kan tillämpas om 'the primary cause' påstås vara metafysisk?

Din bondförnufts-metafysiska metodologi har kanske ett svar?
Citera
2013-06-20, 14:34
Avslutad
Citat:
Okej, du tycker att den är falsk. Du menar alltså att det finns flera alternativ? Syftar du till flera Skapare som annat alternativ?
Ja, det öppnar upp för flera alternativ, därför blir den falsk.

Citat:

Denna är fortfarande falsk, ja.
Citera
2013-06-20, 14:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad jag menar med den absoluta skaparen är en Skaparen som är den första orsaken som själv inte blev orsakad.

Se mitt inlägg # 663.
Citera
2013-06-20, 14:52
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Citat:
Antingen finns en första orsak, som inte själv blev orsakad, eller så finns det ingen. Håller du med att denna dikotomi är sann?

Ja, den är sann.

Sluta dansa runt i ringen och kom till poängen snart...

Ha inte bråttom, kommer till poängen snart.

Du anser alltså att denna dikotomi är sann. Det menas alltså att dessa två alternativ inte kan vara sanna samtidigt, det är bara ett alternativ som är sant. Vilket alternativ tycker du låter mest rimlig och varför?
Citera
2013-06-20, 14:56
Medlem
Citat:

Vi vet för lite om kosmos för att kunna ge ett säkert svar, man kan givetvis börja anta saker. Men till vilken nytta?
Citera
2013-06-20, 14:59
Avslutad
Citat:
Ha inte bråttom, kommer till poängen snart.

Du anser alltså att denna dikotomi är sann. Det menas alltså att dessa två alternativ inte kan vara sanna samtidigt, det är bara ett alternativ som är sant. Vilket alternativ tycker du låter mest rimlig och varför?

Vad jag tror är rimligt och varför är irrelevant. Om din poäng är beroende av mig på något sätt, och jag håller tyst så har du ingen poäng.

Din tur.
Citera
2013-06-20, 15:05
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ok.
Att erkänna att du är intellektuellt oärlig, var det ärligaste jag sett från din sida. Dock ingen jag kommer diskutera vidare med, av förklarliga anledningar.
Det har jag väl inte? Jag sade att din position är intellektuell ärligt d.v.s ''Jag vet inte om Gud finns eller ej'' jämfört med dom som hävda att Gud inte finns.
Citera
2013-06-20, 15:09
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Det har jag väl inte? Jag sade att din position är intellektuell ärligt d.v.s ''Jag vet inte om Gud finns eller ej'' jämfört med dom som hävda att Gud inte finns.
Varför skulle det vara intellektuellt oärligt att säga att gud inte finns för den som inte tror på faktorn gud?

Har du motivation för att tvivelaktighet skulle vara ärligare än icke-tro på gud?
Citera
2013-06-20, 15:13
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Vad jag tror är rimligt och varför är irrelevant. Om din poäng är beroende av mig på något sätt, och jag håller tyst så har du ingen poäng.

Din tur.

Mitt svar beror inte på du svarar, ville bara se vad du tycker. Vi ska ju ha en diskussion och inte en monolog, eller hur? Nåväl, vad vill jag komma fram till? Jag ville komma fram till att en första orsak, som inte själv blev orsakad, MÅSTE finnas. Varför den måste finnas kan vi diskutera om du vill, men inget tvång
Citera
2013-06-20, 15:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Mitt svar beror inte på du svarar, ville bara se vad du tycker. Vi ska ju ha en diskussion och inte en monolog, eller hur? Nåväl, vad vill jag komma fram till? Jag ville komma fram till att en första orsak, som inte själv blev orsakad, MÅSTE finnas. Varför den måste finnas kan vi diskutera om du vill, men inget tvång

Kan du inte komme till saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in