2013-06-20, 13:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Håller du med att denna dikotomi är sann: antingen så finns det en ABSOLUT Skapare eller finns det ingen?

Den är sann.
Antingen det ena eller det andra, ja.

Sen då? Det är här du får problem att komma med påståenden...
Citera
2013-06-20, 13:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Håller du med att denna dikotomi är sann: antingen så finns det en ABSOLUT Skapare eller finns det ingen?

Observera att jag inte har namngett skaparen, jag talar endast om en ABSOLUT Skapare. Vill du namne honom som DFSM så har jag inget emot det.

Vad är detta "absolute"? En sorts helt oförståelig abstrakt 'primary cause'?

Och vad vill du ha den till? För att ge retorisk pseudo-belägg för metafysiska positivism?
Citera
2013-06-20, 13:27
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latexxxss
Som ämnet lyder, varför tror du på Gud? Och vad är Gud för dig?

Jag tror på Gud. Gud är för mig en kraft, kraften som skapade oss, jorden som vi känner den, universum, ja allt. Denna kraft vill ha en personlig relation till var och en av oss men samtidigt så tvingar den ingen.

Varför jag tror på Gud kan jag faktiskt inte helt svara på. I min uppväxt och fram till 23-24 års åldern trodde jag inte på Gud. Ingen i min familj var troende och ingen av mina vänner.
Jag ville ha bevis för denna entitet och missade att bevisen faktiskt finns runt omkring oss, inom oss, utanför oss 24/7.

Men något hände. Jag började fundera och känna mer. Lita på att det faktiskt finns en personlig Gud som vill oss väl och något i mig lossnade/föll på plats.
Idag vet jag att vad jag sökt under mina vilsnare år under min uppväxt var just denna Gud. Det känner jag idag av hela mitt väsen. Jag känner mig lugn, trygg och stark i detta.

Sen har jag absolut inget intresse av att bevisa något för någon annan eller evangelisera min tro. Allas vägar till Gud är unik. Vissa blundar en livstid för det uppenbara andra går det enklare för men tillslut tror jag alla på något sätt får en relation till Gud.

Jag tror på Gud och Jesus och har idag inga problem med att säga detta och kalla mig kristen. Men oj vilken tid och resa det har tagit/varit dit!
Citera
2013-06-20, 13:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Sen har jag absolut inget intresse av att bevisa något för någon annan eller evangelisera min tro. Allas vägar till Gud är unik. Vissa blundar en livstid för det uppenbara andra går det enklare för men tillslut tror jag alla på något sätt får en relation till Gud.

Men det är ju precis det du gör här ... evangeliserar.
Citera
2013-06-20, 13:32
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Jag svarar på TS frågeställning.
Citera
2013-06-20, 13:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Observera att jag inte har namngett skaparen, jag talar endast om en ABSOLUT Skapare. Vill du namne honom som DFSM så har jag inget emot det.

Antingen 1 eller allting? Ja visst. Problemet uppstår när du säger antingen 1 eller 2. Med reservation för hur du menar absolut skapare. Kanske det kan finnas olika sorters skapare som alternativ?
Senast redigerad av Sepiritz 2013-06-20 kl. 13:42.
Citera
2013-06-20, 13:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Jag svarar på TS frågeställning.

Du gör mera än det, eftersom du genom att säga emot dig själv går utanför frågan och insinuerar att du VET.
Citera
2013-06-20, 14:13
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Citat:

Den är sann.
Antingen det ena eller det andra, ja.

Sen då? Det är här du får problem att komma med påståenden...

De kan alltså inte ske samtidigt, antingen det ena eller det andra. Nu när vi håller med att att de inte kan ske samtidigt är nästa frågan:

Är denna dikotomi sann: antingen finns en ABSOLUT Skapare eller ett evigt kosmos?
Citera
2013-06-20, 14:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
De kan alltså inte ske samtidigt, antingen det ena eller det andra. Nu när vi håller med att att de inte kan ske samtidigt är nästa frågan:

Är denna dikotomi sann: antingen finns en ABSOLUT Skapare eller ett evigt kosmos?

Du har ännu inte preciserad vilken typ av absolut skapare du refererar till .... eller varför .... i ditt nitiska försök på att återföra debatten till dumfråga-nivån.
Citera
2013-06-20, 14:18
Avslutad
Citat:

Den diktomin däremot, är falsk.

Din tur.
Citera
2013-06-20, 14:23
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Citat:
Antingen 1 eller allting? Ja visst. Problemet uppstår när du säger antingen 1 eller 2. Med reservation för hur du menar absolut skapare. Kanske det kan finnas olika sorters skapare som alternativ?

Låt mig säga såhär istället, det kanske blir tydligare:

Antingen finns en första orsak, som inte själv blev orsakad, eller så finns det ingen. Håller du med att denna dikotomi är sann?
Citera
2013-06-20, 14:25
Avslutad
Citat:
Antingen finns en första orsak, som inte själv blev orsakad, eller så finns det ingen. Håller du med att denna dikotomi är sann?

Ja, den är sann.

Sluta dansa runt i ringen och kom till poängen snart...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in