2013-06-16, 23:42
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAL-9000
Är på g att söka jobb i Spanien via en väns kontakt, därför är det personliga brevet lite öppet då jag inte vet exakt vilken restaurang det kan gälla. Det handlar mer om att visa vart jag står och att beskriva min syn på matlagning. Har även ett CV där varje anställning har en egen beskrivning om vad jag sysslat med.

Ser bra ut, har gjort lite korrigeringar i fetstil som du kan se. Dessutom tycker jag du bör överväga att skriva "I am" och "we are" istället för "I'm" och "we're", det anses lite seriösare men är så klart upp till var och en.

Oxford comma är något du skulle kunna använda också, men det är också beroende på ens preferenser.
Citera
2013-06-17, 13:47
Medlem
Fyra20s avatar
Ska söka jobb nu och vill bara vara helt säker på att jag förstår vad innehållet ska vara.

CV = Mina uppgifter, skolgång, erfarenheter i arbetslivet.

Personligt brev = Förklaring varför jag passar för jobbet och vad jag kan bidra med.

Något som fattas?
Citera
2013-06-17, 17:59
Medlem
Fyra20s avatar

Skulle vilja ha lite åsikter och råd om vad som behövs ändras, är det personliga brevet alldeles för kort?
Citera
2013-06-17, 21:16
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyra20
[spoiler]Skulle vilja ha lite åsikter och råd om vad som behövs ändras, är det personliga brevet alldeles för kort?

Datumet på CVt ser jag ingen anledning till. CVt är inte fy skam, ganska standard, jag hade givit kortare beskrivningar på varje jobb och sett till att fått med allt på en sida.

Det personliga brevet känns för kort och alldeles för generellt. Försök snappa upp vad det är de söker efter i annonsen och anpassa brevet där efter. Börja gärna med "Hej! Jag heter X Y, är Z år gammal och vill visa mitt intresse för tjänsten som bla bla bla" eller något annat. Nu vet man ju inte vad du heter förän i slutet och åldern står inte med. Jag kör alltid åldern i det personliga brevet och inte i CVt.
Citera
2013-06-19, 20:04
Medlem
HAL-9000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Ser bra ut, har gjort lite korrigeringar i fetstil som du kan se. Dessutom tycker jag du bör överväga att skriva "I am" och "we are" istället för "I'm" och "we're", det anses lite seriösare men är så klart upp till var och en.

Oxford comma är något du skulle kunna använda också, men det är också beroende på ens preferenser.

Tack, det blev nog ett par fel när jag klistrade in den. Har valt att hålla ett informellt språk då det känns som att restaurangbranschen är något mer avslappnad överlag, men det kan förstås bli fel beroende på vem som läser det.
Citera
2013-06-20, 10:36
Medlem
Jag behöver översätta mitt CV till Engelska. Någon som är duktig på det? Då jag har sökt ett jobb på Malta och han ville ha mitt CV. Om du kan hjälpa mig att översätta det korrekt, släng iväg ett PM.
Citera
2013-06-20, 12:14
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Hur ska du klara en intervju om du inte ens kan översätta själv?
Citera
2013-06-20, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Hur ska du klara en intervju om du inte ens kan översätta själv?

Jag kan översätta själv men blir inte den perfekta Engelskan då. Mer så jag tänkte. Lite pinsamt och ha massa grammatiska fel.
Citera
2013-06-20, 12:25
Medlem
Hej!

Nu vill jag berätta om mig själv och om varför ni behöver träffa mig. Efter att ha läst er annons vet jag att jag skulle tillföra er arbetsplats precis det ni behöver.

Jag heter Förnamn Efternam och jag bor här i Staden tillsammans med min sambo Elsa och vår dotter Inga, som blir två år i September.

Sedan 2007 har jag jobbat som bagare hos ett företag som heter BagerietAB.

Hos BagerietAB arbetade jag mycket som bagarkille ute hos slutkund, där jag gjorde felsökning på A, B, C, D och utrustning kring detta, bland annat. Jag har alltid varit en problemlösare och jag nöjer mig aldrig förrän jag löst kundens problem. Givetvis tycker jag också mycket om att vara till hjälp och stöd, så att kunden alltid får känna sig nöjd med såväl resultat som bemötande.

Ni skriver att ni behöver någon som är flexibel och stresstålig. Jag är en person som trivs allra bäst när det är hög arbetsbelastning. När jag tidigare jobbade i butik fick kollegorna ofta komma och hämta mig för att jag glömt att gå på lunch eller gå hem.

Som person är jag mycket kreativ, effektiv, envis och noggrann. Om något inte fungerar hittar jag alltid en lösning och om något går sönder ser jag till att laga det. Jag har en hög kapacitet att ta till mig ny information och hitta svar på det jag söker.

Jag är också social, lugn och eftertänksam. Jag står sällan i centrum, men jag har inga problem med att hävda mig i sociala sammanhang. På fritiden ägnar jag mycket tid och energi åt datorer och teknologi i olika former och är således välbevandrad i såväl hårdvara som mjukvara.

Jag ser fram emot att höra från er och att få komma och träffa er i person. Jag är som sagt övertygad om att jag skulle tillföra mer än det ni frågar efter och att vi kan etablera ett långsiktigt samarbete.

Med vänlig hälsning,
Förnamn Efternamn

Nån som har nån liten feedback?
Citera
2013-06-20, 12:35
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewehey
Nu vill jag berätta om mig själv och om varför ni behöver träffa mig. Efter att ha läst er annons vet jag att jag skulle tillföra er arbetsplats precis det ni behöver.

Det hade jag skrivit om, det står inte vilket jobb du söker eller vad det är de behöver eller hur du matchar de kraven. Det där kan gälla vilket jobb som och ansökan blir därmed inte specifik för det jobbet. Anpassa hela ansökan lite mer efter just det jobbet.

Sedan skulle jag slå ihop stycket "Sedan 2007..." med stycket efter.

Jag hade även skrivit min ålder kring namnet. Åldern på barnet hade jag inte skrivit.

Jag har aldrig varit ett stort fan av att inte presentera mig i första stycket, men det är nog en smaksak. Jag hade därför skrivit "Jag heter..." efter först (efter "Hej!" i eget stycke) och sedan haft "nu vill jag..." efter i samma stycke.

Annars är det en bra ansökan.
Citera
2013-06-20, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Det hade jag skrivit om, det står inte vilket jobb du söker eller vad det är de behöver eller hur du matchar de kraven. Det där kan gälla vilket jobb som och ansökan blir därmed inte specifik för det jobbet. Anpassa hela ansökan lite mer efter just det jobbet.

Sedan skulle jag slå ihop stycket "Sedan 2007..." med stycket efter.

Jag hade även skrivit min ålder kring namnet. Åldern på barnet hade jag inte skrivit.

Jag har aldrig varit ett stort fan av att inte presentera mig i första stycket, men det är nog en smaksak. Jag hade därför skrivit "Jag heter..." efter först (efter "Hej!" i eget stycke) och sedan haft "nu vill jag..." efter i samma stycke.

Annars är det en bra ansökan.

Tack, har alltid svårt att bedömma vad som låter bra och inte.

Hej!

Jag heter Förnamn Efternam och är 66 år. Jag bor här i Staden tillsammans med min sambo Elsa och vår dotter Inga.
Nu vill jag berätta om mig själv och om varför ni behöver träffa mig. Jag har läst er annons “SupportTekniker Microsoft”. Eftersom jag jobbat mycket med Z vet jag att jag skulle tillföra er arbetsplats precis det ni behöver. ..
Citera
2013-06-20, 13:16
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Mmm, fast du kan ju skriva mer "jag läste precis en platsannons angånende en tjänst som xxx och blev genast inresserad" eller något sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in