2013-08-14, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gants
Jag har ändrat på din CV kolla spoilern så ser du att den lite omstrukturerad. Sen rekommenderar jag att du kollar runt nätet hur andra har gjort. Själv tycker jag att du ska ha punktlistor där du berättar lite kort vad du gjorde på din arbetsplats.
Vad står stjärnorna (*) för?

* står för namnet där jag jobbade. Har lagt till de kurser som är avslutade just nu. Ser det bättre ut nu? Sen så undrar jag om inte egenskaper ska vara i ett CV? Alla brukar väl ha med sina egenskaper i sitt CV?

Citera
2013-08-14, 14:45
Medlem
Tänkte om någon kunde ge lite konstruktiv kritik till mitt personliga brev.

Personligt brev:

Citera
2013-08-14, 16:00
Medlem
Gantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontelover
* står för namnet där jag jobbade. Har lagt till de kurser som är avslutade just nu. Ser det bättre ut nu? Sen så undrar jag om inte egenskaper ska vara i ett CV? Alla brukar väl ha med sina egenskaper i sitt CV?

Nu vet jag inte vad för jobb du söker. Försök minska antal kurser så du har lite mer utav det intressanta. Jag föreslår att du behåller programmering, webbutveckling, datorteknik och kanske entreprenörskap, dessa 4 låter mest intressanta än de vanliga kurserna. Så lite mitt fel att jag inte var tydlig.

Här har du ett skelett utav mitt CV som du kan använda dig utav. Vad det gäller att ha erfarenhet på CV:et så får någon annan svara på det.

Citera
2013-08-14, 17:21
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte vad för jobb du söker. Försök minska antal kurser så du har lite mer utav det intressanta. Jag föreslår att du behåller programmering, webbutveckling, datorteknik och kanske entreprenörskap, dessa 4 låter mest intressanta än de vanliga kurserna. Så lite mitt fel att jag inte var tydlig.

Här har du ett skelett utav mitt CV som du kan använda dig utav. Vad det gäller att ha erfarenhet på CV:et så får någon annan svara på det.

Såhär kanske? Eller vad kan man skriva för "m.m" under Utbildning?

Citera
2013-08-14, 18:49
Medlem
Gantss avatar
Citat:
Såhär kanske? Eller vad kan man skriva för "m.m" under Utbildning?

Ser snyggare ut
Citera
2013-08-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ser snyggare ut

Alright härligt. Är det några grammatiska fel? Brukar inte vara så duktig på att korrekturläsa så om du hittar något fel, säg gärna till
Citera
2013-08-15, 10:48
Medlem
Citat:
Ser det bättre ut nu? Vet inte riktigt vad jag ska svara på denna: "Hur påverkar din noggrannhet och planerandet din flexibilitet?". Har du något förslag på vad jag kan svara på den frågan?

Spoiler:
Curriculum Vitae
Förnamn Efternamn
Personummer

Adress
Postnummer Postort

Telefonummer
Email

Arbetslivserfarenhet
* 2012 Sommarjobb, på * som skötare i 3 veckor. Jag tog tillsammans med en handledare hand om de äldre personerna och hjälpte dem med vardagliga sysslor som t.ex bäddning, hjälpa de upp ur sängen, servera mat, städa deras rum och uppackning av varor. Av denna erfarenhet har jag blivit mer hjälpsam.

Övriga erfarenheter
* Under slutet på 2009 var jag med och grundade spelföreningen * som gick till 1000 medlemmar. Jag började som ekonom men gick sedan över till ordförande. Denna erfarenhet har varit väldigt lärorik för mig och jag tog med mig denna erfarenhet in till gymnasiet. Spelföreningen lades ner i slutet av 2011 på grund av tidsbrist.
* Tekniska färdigheter: HTML, CSS och Microsoft Office. Jag kan HTML och CSS väldigt bra och sedan kan jag hantera Microsoft Office på en grundlig nivå.

Egenskaper
Målinriktad, organiserad och stresstålig. Målinriktad betyder för mig att jag gör tydliga målbilder, fokuserar, hittar drivkraften, löser hinder och börjar jobba. Jag är organiserad för att jag planerar allt jag ska göra vilket leder till mer noggrannhet i mitt arbete. När jag jobbar har jag inga problem med stress, jag kan hantera stress samtidigt som jag utför arbetsuppgifterna utmärkt.

Utbildning
*2011-, Tekniska programmet, * , Stad

Språk
Svenska, modersmål
Engelska, hanterar språket mycket väl i både tal och skrift.

Referens
Referenser lämnas på begäran

Det ser spontant direkt mycket bättre ut!

Jag skulle ta bort att du hade hjälp av handledaren när du arbetade som vårdare, detta tillför inget och är ingen lögn att ta bort det, du utförde uppgifterna om än med stöd. Spelföreningen skriver du endast "lärorik" på, lärorik på vilket sätt? På vilket sätt tog du med dig denna erfarenhet in på gymnasiet? Planerande, effektiv, noggrann, ansvarstagande, förutseende, flexibel eller vilka erfarenheter och egenskaper utvecklade du?

Vad avser du med "grundlig nivå" på Officepaketet?

Vad jag avsåg med noggrann mot flexibilitet är att många noggranna personer har svårt att hantera förändringar och att nya saker händer, de är inte flexibla helt enkelt, varför detta eventuellt kan vara något som är värt att ta upp eller i alla fall fundera över.

Som sagt, mycket bättre men kan bli ännu bättre. =)
Citera
2013-08-15, 10:52
Medlem
Citat:

Jag anser absolut att egenskaperna kan vara med i ditt CV, så länge det är avskalat och konkret. Däremot är det totalförbud på att ha med information om pojk-/flickvän, djur och dylikt... Allt som står måste vara relevant och konkret, dina egenskaper är som regel relevanta för arbetsgivaren.
Citera
2013-08-15, 10:59
Medlem
Citat:

Spoiler:
Namn
Adress
Telefon
Email

Utbildning
XXX skola, program (mån år - mån år)
- Vad programmet fokuserar på
- Urval av kurser
- m.m

YYY skola, program
- Vad programmet fokuserar på
- Urval av kurser
- m.m

Arbetserfarenhet och Praktiseringar
XXX jobb, position (mån år - mån år)
- Uppgift

YYY jobb, position (mån år - mån år)
- Uppgift

ZZZ jobb, position (mån år - mån år)
- Uppgift

Kunskaper Övrigt
Språk:
Datorkunskaper:
Intressen:

Jag anser att du i ditt skelett missat det mest fundamentala och det arbetsgivare som regelefterfrågar, var har detta gett och hur hjälper det deras företag. "Jag städade" säger betydligt mindre än "Jag arbetade med lokalvård vilket gav många goda erfarenheter, jag är noggrann, prestigelös och ansvarstagande." (Exemplet kan givetvis utvecklas ytterligare, men för att visa principen.)

Gällande just nationella gymnasieprogram så vet jag inte hur mycket dessa måste specificeras, de flesta vet på ett ungefär vad dessa innehåller. Möjligen då istället specificera valda inriktningar och projektarbete/gymnasiearbete.
Citera
2013-08-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slowie
Tänkte om någon kunde ge lite konstruktiv kritik till mitt personliga brev.

Personligt brev:

Spoiler:
Jag söker härmed tjänsten som (tjänst), (stad), (företag). Mitt namn är ***** ******, jag är 20 år och tog studenten i juni 2012 från tekniska programmet med inriktning IT på (Gymnasium). Utbildningen har passat mig bra då jag har haft möjlighet att kombinera tekniska ämnen med samhällsvetenskapliga ämnen. Jag trivdes med att studera både vad gäller de teoretiska ämnena och den sociala delen med skolkamrater.
Mitt stora intresse är teknik och data, vilket visar sig både i mitt val av utbildning och mitt fritidsintresse.

Jag bor tillsammans med min familj i (område) i (stad). Min familj består av mamma, pappa och min syster. På min fritid sportar jag en del och umgås med mina vänner. Ett av mina stora intressen är idrott och jag har sedan jag var sju år idrottat. Genom att ha spelat fotboll under många år har jag fått flera erfarenheter såväl sportsliga som med kamratrelationer och att ta ansvar. Jag upplever själv att jag har förmåga att se möjligheter och har en vilja att finna lösningar. Eftersom jag trivs i mötet med andra människor ser jag också fördelar med att samarbeta i team. Dynamiken i samarbete med andra ger mig en vilja att utvecklas och komma framåt i mina uppgifter. Jag trivs både med att ta eget ansvar och att samarbeta
Som person är jag social, lugn och engagerad. Jag är uppmärksam, tycker om att lära mig nya saker och mina vänner säger att jag har humor.
Jag tror att jag skulle kunna bli en tillgång för Er. Ser fram emot att höra från Er angående ett personligt möte. Skulle Ni ha några frågor eller funderingar så tveka inte att kontakta mig.

Med vänliga hälsningar

Jag är ledsen, men jag säger bara nej, nej, nej. Bra rubriksättning, så det är bra.
Sedan går det fel, du bör utgå från arbetsgivaren och inte dig. Att du är 20 år är negativt som regel, så stryk detta. Sitt namn är inte relevant, det framkommer ändå. Inte ett ord om man du kan bidra med eller varför någon skall anställa dig? Du skriver att du trivdes med teoretiska ämnen, är det ett teoretiskt arbete du söker? Ni lär väl ha gjort en hel del praktiskt på en IT-utbildning? Vad spelar det din arbetsgivare för roll att du har en syster?

Du skriver att du tror att du skulle kunna bli en stor tillgång, detta känns väldigt märkligt när du inte någonstans skrivit vad du kan bidra med. Det om fotboll är bra, men på vilket sätt har fotbollen lärt din ansvar? Du trycket mycket på samarbetet, är detta relevant för arbetet du söker? Du skriver att du även kan ta personligt ansvar, när var och hur?

Du bör även gå igenom språket, du har missat minst en punkt och har enligt mig tveksamma styckeindelningar.

Vad har du gjort året sedan du tog studenten?
Citera
2013-08-15, 14:00
Medlem
Hur får man till ett CV?

Hur får man till ett CV när man aldrig har jobbat?
Jag är 20 år, hoppat av gymnasiet och har nu ett par daghundar som jag går ut med, men det är svartjobb så det kanske inte ska skrivas med?
Förutom det har jag inga arbetsmeriter.
Citera
2013-08-15, 14:13
Medlem
Om du skriver in dig på arbetsförmedlingen får du den hjälp du behöver för att skriva ett CV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in