Citat:
Ursprungligen postat av
saftad_burk
Det är inte dina förklaringar som är bristfälliga. Det är din läsförståelse. Möjligen din tankeförmåga.
Jag beskriver ett problem helt klart och tydligt och förtydligar det sedan ytterligare. Ändå missuppfattar du gång på gång frågeställningen. "Måste turisterna känna till lagen för att den ska existera?" besvaras t.ex med en rad påståenden som inte har det minsta lilla med frågan att göra. Jag frågar inte: "Kan turisterna känna till att lagen existerar utan att få det berättat eller bevisat för sig?" eller "Måste turisterna känna till lagen för att kunna följa den?" utan "Måste turisterna känna till lagen för att den ska existera?"
Ja, ok. Ursäkta. Var jävligt trött igår. Håller med om att mina svar var ofokuserade. Ett mer korrekt svaret är: att det visst kan finnas en övernaturlig lag, men att relativismen inte bryr sig om sådana eventuella sanningar, så länge de inte kan bevisas. Relativismen koncentrerar sig på det som går att bevisa.
Hypoteser som inte går att bevisa är i ett relativistiskt perspektiv subjektiva, tills de kan bevisas.
Citat:
Samma sak med resten av posten. Enkla frågor som "Kan majoriteten rösta fram ett felaktigt beslut?" besvaras med svammel om konsensus, relativism, utdaterade mått - och så vidare.
Återigen håller jag med att mitt svar var dåligt. Jag utgick nämligen ifrån att din fråga var smartare än vad den var.
Personer som inte förstår premisserna bakom ideal objektivitet framtagen av människor, kan naturligtvis inte göra den rättvisa. Om man inte förstår de axiom som matematiken använder sig av, så kan man naturligtvis räkna eller mäta, relativt fel.
Man kan däremot inte räkna/mäta absolut fel eftersom man inte kan mäta/räkna absolut rätt. Eller tror du att matteläraren kan räkna ut ett exakt obestridlig mått på cirkeln?
Det är precis samma förutsättningar för den framröstade lagen. De som inte förstår lagen och dess överenskommelse kan naturligtvis tolka den, relativt fel.
Din fråga kan därför ställas även om lagen. Om det är ett visst antal personer tolkar lagen relativt fel och utför en omröstning: blir deras omröstning då objektiv, i relation till en lagman som är väl bekant med lagens premisser och därmed tolkar den relativt rätt? Svaret blir även då nej, eftersom den ursprungliga lagens premisser gäller, och därför får de som är utbildade och bäst känner till dess premisser tolkningsföreträde, så länge det är sagt att lagen ska gälla.
Citat:
Läs min tidigare post igen och lägg märke till att exemplen inte utspelar sig i lustiga hittepåvärldar där de matematiska reglerna eller någonting alls är annorlunda jämfört med vår världs. Matteläraren använder obestridliga matematiska bevis, inte utdaterade metoder - och så vidare.
Det jag försökte visa var att även matematiken använder sig av idealiteter som är påhittade av människor, t.ex, måttenheter och andra axiom som talet pi, som i någon mån måste idealiseras för att kunna användas. Dessa idealiteter går att "rösta" bort för att införa nya idealiteter, som är lika objektiva.
Men om man inte förstår idealiterna som röstats fram kan man givetvis inte använda dem korrekt. När man gör fel, så gör man fel, även i den relativa världen. Det är därför som det är korrekt att kalla den relativa överenskommelsen för objektiv.