Resultat: .
0%
röster
2013-06-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Sprezzatura! "A certain nonchalance, so as to conceal all art and make whatever one does or says appear to be without effort and almost without any thought about it"
Trevligt uttryck, stämmer ju på pricken. En viss Sprezzatura-effekt bör kunna erhållas med god framförhållning känns det som.
2013-06-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Trevligt uttryck, stämmer ju på pricken. En viss Sprezzatura-effekt bör kunna erhållas med god framförhållning känns det som.
Krävs ett enormt självförtroende att klara av det. Sekunden som det ser ängsligt utstuderat ut så faller allt samman. Krävs nog nästan att man är född in i det, eller en relativt lång tid av den livsstilen.

Man måste kunna reglerna för att få lov att bryta dem, som min svensklärare påminde om då jag började meningar med ”och” då jag skrev uppsatser i grundskolan.

Och på tal om Agnelli och Juventus, så har väl även Lapo det, även om han ibland kan upplevas vara på gränsen:
http://www.moderngentlemanmagazine.com/wp-content/uploads/2013/04/sprezzatura-lapo-elkan.jpg
Senast redigerad av Brille68 2013-06-19 kl. 22:55.
2013-06-19, 22:39
Medlem
snillet_1s avatar
Hur pålitliga är Il Messaggero?

Citat:
According to Il Messaggero, Roma have offered the player €1.6 million a year and Cagliari five players as part of the deal.

The five players that Roma have allegedly offered up are Federico Viviani, Luca Antei, Valerio Verre, Matteo Politano and Paolo Frascatore.

http://forzaitalianfootball.com/2013/06/roma-offer-five-players-for-cagliari-midfielder/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Låter som ett riktigt stolligt rykte.
Senast redigerad av snillet_1 2013-06-19 kl. 22:44.
2013-06-19, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Hur pålitliga är Il Messaggero?

http://forzaitalianfootball.com/2013/06/roma-offer-five-players-for-cagliari-midfielder/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Låter som ett riktigt stolligt rykte.
Cellino har varit i Milano och snickesnackat med Inter. Och Roma och Inter är inblandade i ett anbudskrig.

Samtidigt har Cellino gått ut med:
“I won’t sell anyone, maybe Agazzi. If I sell Nainggolan I make 15 million euros, but I risk the Serie A which is worth 45 million euros. Do you think that is convincing?”

Om han menar det eller vill pressa upp priset ytterligare?

Oerhört mycket beror på var de spelar. Om nästa säsong spelas på Is Arenas, tror jag att Nainggolan är kvar.
2013-06-19, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkpark
Buona sera!

Mina kunskaper om den italienska fotbollen är inte särskilt bred eller djup, men har bestämt mig för att agera stödsupporter åt ett eller ett par lag kommande säsong och undrar vilka ni tycker att jag borde följa lite extra?
Jag älskar även snygga matchtröjor så kan tänka mig att sympatisera med något lag utifrån det. Upp till er experter att upplysa en oupplyst man! Jag återkommer om 24 timmar och ska då ha försökt läsa på lite själv om jag hinner.

Trevlig midsommar! Saluti
Om vi enbart ska utgå ifrån snygga tröjor är det Sampdoria du ska hålla på. Dessutom är det en stor rival till hela Calcio-trådens hatlag; Genoa.

Vore kul med en supporter till Hellas Verona eller Atalanta. Två lag med hängivna supportrar, som inte lämnar någon oberörd. Här spelar givetvis din politiska hållning in.

Ge fan i Chievo och Sassoulo, ocharmigare lag får man leta efter. Förvisso behöver de alla supportrar de kan få.

Serie A-Lag som redan är mer eller mindre representerade i tråden: Lazio, Napoli, Cagliari, Udinese, Juventus, Inter, Milan, Parma och Roma.
2013-06-19, 23:59
Medlem
David.s avatar
Även om Palermo lämnat skutan så behöver man ju inte flytta sig så extremt långt för att ändå ha ett hyvens gäng att hålla lite extra på. Palermo var ju under en av alla Delio Rossi-perioder förmodligen hela forats hobbylag, men av någon anledning har fokuset hamnat att längre och längre norrut. (spä inte på det här nu Viwil...)

Catania har ju tangerat sitt rekord med säsongens åttondeplacering & har hemma på Stadio Angelo Massimino (sicket namn) ett väldigt fint tryck - även på läktarna. Bland fördelarna har man fotbollsspelaren Francesco Lodi, presidenten Antonino Pulvirenti och elefanten på klubbemblemet. En av nackdelarna är ju att man några gånger per säsong blir rånade på öppen gata av storklubbarna från norr och som tifoso säkerligen upplever fullständig misär. Men man får ju åtminstone chansen till att få känna lite, det är väl alltid värt något. Dessutom får man en anledning att åka till Sicilien, vilket man nog inte ska underskatta. Beroende på höstens spelschema tänkte jag själv planera in en resa dit.

Dock ska man passa sig när Juventus väl är på besök. Det finns nämligen en tydlig hierarki mellan de båda klubbarna som domare ofta är väldigt tydliga med att påpeka.

http://www.youtube.com/watch?v=1j02O2GlEVg
2013-06-20, 10:39
Medlem
4-3!

Vafan, verkar ha varit en skön match med kniven mot strupen. Men försvaret? Barzagli? Darrig ännu engång även om jag förstår det som att han kanske inte var sämst i försvaret denna gång. Men från att ha imponerat i Serie A till detta? Och på motsatt håll går Giaccherini, De Rossi och Giovinco.

Tror att det har framgått under de senaste åren vad jag tycker om Giovinco. Många som har gjort det till en sport på senare tid att skriva skit om honom, men jag tycker att han klär i nummer 10.

Juventus klantade till övergången mellan Del Piero och Giovinco, även om Conte har försökt att rädda situationen.

Om han används rätt så bildar han ett skönt par med framförallt Balotelli.

Ska försöka hitta matchen, så jag kan se den i efterhand. Kanske nöjer mig med ett sammandrag . Under tiden kunde kanske ni som faktiskt såg spektaklet utveckla vafan som hände.
2013-06-20, 12:10
Medlem
Citat:
4-3!

Vafan, verkar ha varit en skön match med kniven mot strupen. Men försvaret? Barzagli? Darrig ännu engång även om jag förstår det som att han kanske inte var sämst i försvaret denna gång. Men från att ha imponerat i Serie A till detta? Och på motsatt håll går Giaccherini, De Rossi och Giovinco.

Tror att det har framgått under de senaste åren vad jag tycker om Giovinco. Många som har gjort det till en sport på senare tid att skriva skit om honom, men jag tycker att han klär i nummer 10.

Juventus klantade till övergången mellan Del Piero och Giovinco, även om Conte har försökt att rädda situationen.

Om han används rätt så bildar han ett skönt par med framförallt Balotelli.

Ska försöka hitta matchen, så jag kan se den i efterhand. Kanske nöjer mig med ett sammandrag . Under tiden kunde kanske ni som faktiskt såg spektaklet utveckla vafan som hände.
Japan totalt överlägsna, spelade en helt otrolig anfallsfotboll. Tror aldrig jag sett Italien vara så utspelat någonsin. Men Italien fann ett sätt att vinna ändå, vilket tyder på en jäkla moral.

Hela matchen finns garanterat på svtplay, och rekommenderas varmt. En av de bästa fotbollsmatcher jag sett de senaste åren.
2013-06-20, 12:20
Medlem
motvalls avatar
Citat:
4-3!

En märklig tillställning, en tveksam straff (Japan) och en felaktig (Italien), klar japansk dominans 75% av matchen där de till stora delar spelade ut Italien med sitt snabba, rörliga och fina passningsspel. Men så fort Gli Azzurri fick till något riktigt anfall eller fast situation så vek det japanska försvaret ner sig totalt.

Maggio och Aquilani var katastrofer och byttes ut ganska snabbt, Giovinco en stor injektion när han kom in och utan en viss skäggig man från Breciatrakterna hade det blivit torsk. Hur försvaret fungerade behöver du nog bara se resultatet för att förstå.

Ska man vara ärlig, jag anser mig vara relativt objektiv med en lätt lutning åt de blå, så hade Italien ren tur som vann. Eller rättare sagt, bedrövligt försvarsspel av två lag, där Japans var sämst. Men en riktigt kul match att se!
2013-06-20, 14:17
Medlem
folkparks avatar
Citat:
Genoas bortatröjor nästa år är, som vi tidigare konstaterat vi tråden, värda ett hedersomnämnande.

http://1.bp.blogspot.com/-BrEdKXp3K9E/UR7O7eoEvCI/AAAAAAAAEOc/KbnsJ4OEzUs/s1600/Genoa2013Away100yearsShirt-1.jpg
http://www.footyheadlines.com/2013/02/genoa-100-years-special-away-gk-shirts.html

Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Om vi enbart ska utgå ifrån snygga tröjor är det Sampdoria du ska hålla på. Dessutom är det en stor rival till hela Calcio-trådens hatlag; Genoa.

Vore kul med en supporter till Hellas Verona eller Atalanta. Två lag med hängivna supportrar, som inte lämnar någon oberörd. Här spelar givetvis din politiska hållning in.

Ge fan i Chievo och Sassoulo, ocharmigare lag får man leta efter. Förvisso behöver de alla supportrar de kan få.

Serie A-Lag som redan är mer eller mindre representerade i tråden: Lazio, Napoli, Cagliari, Udinese, Juventus, Inter, Milan, Parma och Roma.

Varför hatar ni i tråden Genoa? Hellas vet jag är på den politiska högerkanten är Atalanta också det? Vet iaf att jag INTE kommer stödja Livorno eller Bologna, mest av mitt politiska förakt mot vänstern Då kan nog Hellas ligga riktigt bra till!

Parmas tröjor är ju sjukt snyggam de ligger väldigt bra till för att jag ska stödja dem! http://www.footyheadlines.com/2013/06/parma-13-14-2013-14-home-away-and-third.html

Sampdorias är också granna, faktiskt något av de snyggaste ställen jag någonsin sett. Hur är det annars med support till Fiorentina, Torino och Catania?
2013-06-20, 15:14
Medlem
David.s avatar
Citat:
Varför hatar ni i tråden Genoa? Hellas vet jag är på den politiska högerkanten är Atalanta också det? Vet iaf att jag INTE kommer stödja Livorno eller Bologna, mest av mitt politiska förakt mot vänstern Då kan nog Hellas ligga riktigt bra till!

Parmas tröjor är ju sjukt snyggam de ligger väldigt bra till för att jag ska stödja dem! http://www.footyheadlines.com/2013/06/parma-13-14-2013-14-home-away-and-third.html

Sampdorias är också granna, faktiskt något av de snyggaste ställen jag någonsin sett. Hur är det annars med support till Fiorentina, Torino och Catania?

Jag har aldrig förstått varför man inte ska prata om pengar, religion eller politik vid middagsbordet eller fotbollsforat (Riposa in pace, Fula Gubben) och har eftersökt en Fredrik Segerfeldt-capo å det grövsta de senaste åren. Det är möjligt att Bocia, dvs. il capo i Atalanta, också gillar frihet men han känns ändå en aning för tvivelaktig för att få basunera ut mitt budskap.

Vivoli förklarade det galant i någon av matchtrådarna när vi tog upp ämnet:

Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Det är kanske egentligen överdrivet att fotbollens läktare generellt skulle vara förknippade med extrempolitik. De flesta som dras in i fotbollens värld lockas ju av spelets drama & kulturen kring fotbollen. Gruppdynamiken är triggande & när folk samlas för att ta ut sin inneboende ilska & sina frustrationer så blir det en "fuck off-attityd". Huliganismen är en effekt av det här.

Det är en sport som engagerar & det är en sport för de breda massorna, präglad av arbetarklass.

Att liberala värderingar inte fått någon framträdande roll när man analyserar huliganer beror ju på att fotbollen varit stor under 1900-talet & då har den liberala politiska linjen varit så stark att den varit allena rådande som modell för väst. Det är liksom etablissemanget. De som försöker väcka uppmärksamhet på läktarna står mot etablissemanget.

Hade fotbollen varit stor under 1800-talet hade det nog varit annorlunda. Då hade vi nog sett huligangrupper som basunerat ut Franska revolutionens budskap & ställt till med kaos vid matcher.

Friheten på barrikaderna:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Eu..._le_peuple.jpg

Nåja. Liberta per gli ultras! är ju trots etablissemangstillhörigheten rätt effektfullt att skandera ut. Alltid något.
2013-06-20, 15:25
Medlem
Villons avatar
Citat:

Parmas tröjor är snygga i teorin, precis på samma sätt som klubben är det. Men sen i verkligheten, när det gnetas runt på ett Ennio Tardini en regnig dag i december i jakt på ytterliggare en nedre mitten-placering så känns det bara segt. Man zonar ut.

Den mest minnesvärda matchen med Parma inblandat jag sett på senare år var den mot Palermo för två säsonger sedan, som man inte såg, då dimman låg så orimligt tät.

Det som annars slår mig med den där bilden är alltså att Alessandro Lucarelli fortfarande är aktiv, och satsar mot ytterligare en säsong? Han fyller trots allt 36 i år, och kändes gammal redan när man gick upp från Serie B senast.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in