En grej som jag tycker är roligt och intressant är se över hur en framtida drömmercato kan se ut för de italienska storklubbarna. Så vad behöver egentligen
Juventus?
Det är ganska självklart vid det här laget att den sista pusselbiten som fattas är en anfallare av yppersta världsklass. Llorente är ju redan klar och kan säkert göra bra ifrån sig i Juventuströjan, men jag tror inte att man nöjer sig där. Flera namn har florerat i pressen, och mest snack har det nog varit kring Luis Suarez, Jovetic och Alexis Sànchez. Jag tycker dock att
Edinson Cavani är den som hade passat allra bäst i Juventus med sin näsa för mål och otroliga kämpaglöd. Det hade varit häftigt och också lite banbrytande att se två anfallare som Llorente och Cavani samarbeta. Lite som "Le Due Torri" i Bologna (Kennet Andersson och Klas Ingesson).
Utöver en anfallare tror jag också att en reserv till mittbackspositionen hade kunnat vara välbehövligt. Visst, Cáceres och Marrone är duktiga, men Cáceres räknas nog främst som en reserv till Lichtsteiner, och Marrone skall ju egentligen spela i en registaroll.
Andrea Poli kommer nog att ansluta även han.
Milan?
Milan är först och främst i behov av en mittback av hög klass. Mexés och Zapata i all ära, men det behövs åtminstone ett starkare namn än så. Två finfina alternativ hade varit Angelo Ogbonna eller Davide Astori.
Javier Pastore drömmer om att en dag få bära Milandressen, jag inbillar mig dessutom att han inte trivs alltför bra i den franska huvudstaden. Kevin Prince Boateng skall bara inte bära den så åtrovärda tian, ypperligt tillfälle för Pastore att ta över.
Det kan också vara så att det behövs ett till namn till mittfältet då jag tror att det kan bli så att Boateng lämnar i sommar. Montolivo är självskriven, likaså bör De Jong vara när han är skadefri. Andrea Poli hade varit intressant att se även i Milan, annars tror jag att Kevin Strootman hade kunnat uträtta stordåd i rossoneri.
Inter?
Inter och Morratti har oerhört mycket att ta tag i. Många spelare lär lämna i sommar, det kan och bör vara en stor renovering på gång. Vad som behövs allra mest är en ledargestalt på mittfältet som man märkt en sådan oerhörd avsaknad av sedan Thiago Motta lämnade. Två intressanta namn hade varit Pedro Obiang och Radja Nainggolan. Det är svårt att veta ifall Guarin kommer finnas kvar i klubben efter sommaren, men blir det så att man väljer att sälja colombianen kommer det finnas en hel del pengar till att inskaffa nytt material och då tycker jag personligen att Inter skall försöka slå till med en värvning av
Samir Nasri som inte gjort speciellt mycket väsen ifrån sig i Manchester City.
Mauro Icardi lär med största säkerhet vara en Interspelare för säsongen 13/14. Intressant värvning, men kanske inte på den positionen man behöver förstärka allra mest då man redan sitter på en förvisso gammal och skadedrabbad, men ändå sylvass Milito samt den ständigt underskattade Palacio.
Marco Andreolli kommer till 99% värvas in som ett alternativ till försvaret, dessutom är han egen produkt vilket är en fördel i Europacupspel. Även Campagnaro från Napoli sägs ansluta.
Roma?
Roma har enligt mig ett ganska komplett lag , det som saknas är snarare en tydlig spelidé och en tillräckligt skicklig och rutinerad manager (ANCELOTTI). Men trots allt så har Balzaretti floppat rejält och frågan är om det inte behövs ett nytt namn till vänsterbacken. Criscito lär vilja vända hem till Italien snart, frågan är om han ser Roma som ett mer intressant alternativ än Inter, Milan eller Juventus.
En värvning som många romanisti drömmer om att se, och som dessutom inte på något sätt är orealistisk då dels spelaren ifråga är uttalad romanista, samt att han dessutom valt att inte förlänga kontraktet med Ajax, det är så klart dansken
Christian Eriksen jag talar om. Ett hett namn för samtliga europeiska storklubbar och nog lär det vara ett budkrig in i det sista, men att han faktiskt sympatiserar så starkt med Roma kan komma att vara till en stor fördel.
Det har annars ryktats om en del namn till offensiven då allt tyder på att den bipolära galningen Osvaldo kommer att lämna den eviga staden efter säsongen. Själv anser jag att man skall satsa fullt ut på Mattia Destro, morgondagens Vieri, men givetvis vore det bara dumt att tacka nej till ett namn som Luis Muriel. Det hade dock varit bra med ett alternativ att ta in då man självklart inte kan leva på Destro hela säsongen, här tror jag att Rolando Bianchi hade varit den ultimata spelaren att ta in.
En personlig favorit sedan tiden i Parma är Daniele Dessena. Tidigare mycket lovande spelare, men nog har han blivit lite bortglömd på senare år?
Napoli?
Förmodligen, och det tar emot att säga, en ersättare till Cavani som kan bli väldigt svår att hålla kvar, inte bara i Napoli utan även i Serie A. Real Madrid, pengar och titlar, självklart är något som kan tilltala uruguayen. Det har varit en del galna rykten om ersättare till anfallet, först var det Balotelli som skulle komma, och nu har det även pratats om Zlatan Ibrahimovic. Ingen av dem känns som realistiska värvningar (framförallt inte Balotelli som nu fått en nyckelroll i Milan), då känns spelare som Muriel, Icardi, Quagliarella bra mycket mer troliga. En drömersättare hade annars kunnat vara urstarke brassen
Leandro Damiao. Hugo Campagnaro sägs lämna för Inter och då måste självklart ett nytt starkt namn hämtas in till backlinjen. Pengar kommer att finnas efter en eventuell Cavaniförsäljning, och lyckas inte Milan knipa honom hade Davide Astori varit ett utmärkt alternativ.
Edit 1: Med "komplett lag" menar jag inte på något sätt att Roma har ligans bästa lag, eller är ett helt färdigt bygge för den delen utan snarare att man sitter på en 9-10 spelare som känns självskrivna för startelvan.
Edit 2: Det ser ju så klart lite konstigt ut att först skriva att Cavani borde gå till Juventus för att sedan några stycken under påpeka att han förmodligen kommer hamna i Real Madrid. Jag vill ju så klart att Cavani skall stanna i Italien, allra helst i Napoli, men jag tror tyvärr att risken är stor att ett erbjudande från Real Madrid lockar för mycket, både för De Laurentiis och Cavani. Som jag påpekade tycker jag däremot att han är som klippt och skuren för Contes rörliga fotboll.