Allt för hälsan. Mörkröd med en alkoholhalt på 15 % och ibland mer. Sprängfylld med antioxidanter. Varianterna som exporteras brukar dock ha lägre procentsats.
Och på tal om vinhistoria: In 2004, researchers discovered the remains of vines and sediment that they were able to date back more than 3,000 years to 1200 B.C. [source: Wine Country]. It had been widely accepted that early wines and vines were imported from Mesopotamia. Not so, according to gene traces and tests performed on the Sardinian vines. DNA testing proved that the found grapes in Sardinia are the oldest in the world. http://recipes.howstuffworks.com/food-facts/sardinia-wine-region1.htm
*
Såg nyss dokumentären om Nacka på SVT2. Fantastisk och sorglig. Har börjat se på TV i och med Confederation Cup.
*
Japan har jag inget emot när det gäller fotboll. Sydkorea däremot! 2002!
Men några av mina nära vänner är dock därifrån. De försöker dock undvika det ämnet. Vilket jag låter dem göra…
Hahaha, en skribent på Goal sågar Marchisio något så in i helvete.
Citat:
Now, while that decision to sacrifice a striker was a damning indictment of the quality of Juve's forwards at Conte's disposal, it was also an obvious, tacit admission that Pogba was more worthy of a place in midfield alongside Pirlo and Vidal than Marchisio, who had been moved forward in support of lone striker Mirko Vucinic as a consequence of the tactical rethink.
Marchisio, though, is no trequartista. He does not have the requisite vision, technique or range of passing to play what is a highly-skilled position.
...
For all his failings, Giaccherini made a reasonable fist of the role. Yes, he took the wrong option several times and lost possession in inexplicable circumstances, but the Bianconeri utility man also drifted out to the flanks to good effect, embarked upon a couple of threatening runs and even played a part in Balotelli's winner.
Marchisio, by complete contrast, was virtually anonymous. One could not fault his energy or desire to get involved but, at times, he resembled a headless chicken who had been drinking heavily before his decapitation. He looked lost and confused in an advanced role - and not for the first time.
Det finns delar jag håller med i men det här tycks nästan vara personligt motiverat. Skribenten hyllar också Montolivo som han anser är klart bättre. Vad tycker ni?
Senast redigerad av snillet_1 2013-06-19 kl. 11:09.
Det finns delar jag håller med i men det här tycks nästan vara personligt motiverat. Skribenten hyllar också Montolivo som han anser är klart bättre. Vad tycker ni?
Verkar mest av allt som att skribenten är väldigt förälskad i sin egen förmåga att skriva spetsiga formuleringar.
Vi kan nog alla hålla med om att Marchisio inte är någon trequartista, men jag tolkade i alla fall Prandellis uppställning som att han ville ha två löpare (Marchisio och Giaccherini) kring den något statiske Balotelli som genom sin rörelse skulle skapa alternativ för Pirlo och till en mindre utsträckning Montolivo.
Härligt med vinsnack i tråden. Under den här Serie A-säsongen har jag lärt mig att uppskatta rödvin, och föredrar det nästan mer än öl. Åtminstone till calcio då peronin som säljs på Systembolaget inte är någon favvo. Och Baladin Isaac som Brille brukar häva i sig har jag inte råd med.
Vad vet jag, kanske har jag sämre koll än de flesta ynglingarna här i tråden, men några röda viner som kan vara värda att pröva om man vill lära sig att dricka vin (och inte badar i pengar) är:
- I Filari, 69 kr
- Bolgarello, 75 kr
- Masi, 89 kr
- Raccolto, 89 kr (en bieffekt är dock att man spårar ur i Serie A-matchtrådar)
Bolgarellon drack jag till en svampragú jag gjorde med gnocchi nu i våras. Det blev jäkligt gott.
Allt för hälsan. Mörkröd med en alkoholhalt på 15 % och ibland mer. Sprängfylld med antioxidanter. Varianterna som exporteras brukar dock ha lägre procentsats.
Och på tal om vinhistoria: In 2004, researchers discovered the remains of vines and sediment that they were able to date back more than 3,000 years to 1200 B.C. [source: Wine Country]. It had been widely accepted that early wines and vines were imported from Mesopotamia. Not so, according to gene traces and tests performed on the Sardinian vines. DNA testing proved that the found grapes in Sardinia are the oldest in the world. http://recipes.howstuffworks.com/food-facts/sardinia-wine-region1.htm
*
Såg nyss dokumentären om Nacka på SVT2. Fantastisk och sorglig. Har börjat se på TV i och med Confederation Cup.
*
Japan har jag inget emot när det gäller fotboll. Sydkorea däremot! 2002!
Men några av mina nära vänner är dock därifrån. De försöker dock undvika det ämnet. Vilket jag låter dem göra…
Mina kunskaper om den italienska fotbollen är inte särskilt bred eller djup, men har bestämt mig för att agera stödsupporter åt ett eller ett par lag kommande säsong och undrar vilka ni tycker att jag borde följa lite extra?
Jag älskar även snygga matchtröjor så kan tänka mig att sympatisera med något lag utifrån det. Upp till er experter att upplysa en oupplyst man! Jag återkommer om 24 timmar och ska då ha försökt läsa på lite själv om jag hinner.
Är inte val i Cagliari förrän 2016, men det har i dagarna varit val i Assemini. Det är grannkommunen där Cagliari har sin träningsanläggning. Mario Puddu från Movimento 5 Stelle vann med 70 % av rösterna. M5S går i princip till val med ”Vaffanculo!” och en enorm dos av politikerförakt, och Puddu hade den goda stilkänslan att cykla till första dagen på det nya jobbet iförd retro cagliaritröja med nummer 11 dvs Gigi Riva.
Cellino nappade såklart direkt och de slängde gemensamt fram tanken att man kanske skulle kunna bygga Karalis i Assemini?
I samma intervju (fast inte översatt till engelska) som Cellino dillade om att han mött underbara människor bakom galler, så berättade han också att han tänkte rösta på Bustianu Cumpostu. En sardisk nationalist. https://www.youtube.com/watch?v=oJ4O45XMELg
Jag vet att jag skriver för mycket om Cagliari, men samtidigt så hamnar vi i en situation där denna information förmodligen är omöjlig att finna på svenska, jävligt svår kanske omöjlig på engelska och faktiskt svårt som fan även på italienska. Flashback borde vara stället och eftersom situationen hänger intensivt samman med klubben Cagliari Calcio så är denna tråd ett ypperligt tillfälle att vidga vyerna. Som vanligt speglar il Calcio samhället i stort. (Milano, dvs Italiens finansiella centrum, har ekonomiska problem och försöker locka till sig pengar utifrån, medan Rom, dvs Italiens politiska centrum, gör taffliga förändringar som inte är förankrade hos allmänheten.)
Crescendot nås förmodligen imorgon, då det borde bli klart om Cagliari får använda Is Arenas nästa säsong. När det väl är på plats hoppas jag att jag kan koncentrera mina stackars förvirrade hjärnceller på Calcio.
Jag köper ju mycket veteranbilstidningar. I senaste numret av Klassiker var där ett stort reportage om FIAT-ledaren & Juventus-ikonen Gianni Agnelli. L'avvocato (advokaten) kallad. Han hade ju en status & berömmelse som en kunglighet. En sofistikerad playboy som gillade fotboll, bilar, kläder & kvinnor. Han satt väl alltid med i Juves styrelse men var bara president under några år även om han kanske är den profil som är mest förknippad med klubben.
Hans farfar Giovanni är alltså grundare av FIAT & hans far Edoardo var den som byggde upp Juventus till ett mästarlag. Gianni gick in stenhårt i rollen som ledare för FIAT & ville helst köra märkets modeller även om han var landets rikaste man. Han fick därför flera modeller specialbyggda för att kunna hålla en lyxigare flärd men ändå vara märket trogen. Just nu pågår en utställning i Turin med hans bilar.
"Året är 1966. Du är nytillträdd vd för ett av världens största bilföretag & dessutom barnbarn till bolagets grundare. Du har ett gediget rykte som jetsettare & är van vid att alltid ha det bästa. Dina fickpengar tar aldrig slut & du skulle utan problem kunna beställa dussintals av världens dyraste bilar. Det är bara en hake - du kan inte bli sedd i något annat än en FIAT. Du beställer en mörkblå FIAT 125."
Ja, FIAT 125 var faktiskt Agnellis favoritbil. Han körde förresten så fort att livvakterna tvingades utbilda sig för att hänga med. Många tänker sig kanske 125an som en polsk gammal skitbil då den fortsatte tillverkas i Polen ända till kommunismen föll 1991. Man tyckte väl inte att det gick att marknadsföra en så uråldrig modell i en marknadsekonomi. Lite lustigt att fattiga polska bönder hackade runt i samma bil som playboy-legenden Agnelli. Men ok, 1967 var det väl en cool bil. Knappast 1991.
Som stilikon var han vida berömd & har utsetts till en av tidernas bäst klädda män. Han gick också hem hos damerna & uttalade bla det berömda citatet: "-Det finns män som pratar om kvinnor & det finns män som pratar med kvinnor. Jag tillhör det senare. Ändå var han inte rädd för hårt & skitigt jobb. Under kriget hade han kunnat hålla sig undan men valde att åka med ett pansarregemente till östfronten där han blev sårad två gånger. Sen blev han flyttad till Nordafrika där han blev skjuten i armen på en bar av en tysk. Ja, bråket handlade om en kvinna. Barslagsmål om brudar mitt under kriget alltså! Vafan, kuken måste ju ha sitt också ( ). När han insåg vart galenskapen barkade började han dock samarbeta med de allierade istället.
Den här bilden var rätt passande då det faktiskt är just en mörkblå FIAT 125 i bakgrunden. Hans eleganta stil framgår tydligt. Är rätt säker på att bilden är tagen på taket till Lingotto-fabriken i Turin där man har en testbana på taket.
Vi skulle kanske reda ut familjen Agnelli. Jag har lätt för att blanda ihop dem, bla finns det en gammal italiensk tradition att döpa sonen efter farfar vilket skapar en del krångel.
Giovanni Agnelli grundade alltså FIAT 1899.
Hans son Edoardo Agnelli blev ledare för Juventus då familjen köpte klubben 1923. Han lät även bygga en arena som hette Corso Marsiglia som var den första i landet byggd i betong. Klubben blev då mycket framgångsrik & vann flera scudetto här. När Stadio Olimpico byggdes till VM 1934 flyttade man dock dit. Den hette då Stadio Mussolini. Rörigt det här med arenorna, Delle Alpi byggdes till VM-90 & blev sedan Juventus Stadium. Corso Marsiglia revs redan 1939 faktiskt. Edoardo dog redan 1935 i en flygolycka. Celebriteter brukade ju alltid dö i flygolyckor.
Gianni Agnelli hette egentligen Giovanni efter farfar men kallades Gianni. Död 2003.
Giannis son döptes till Edoardo Agnelli. Han fann sig aldrig till rätta med kändisskapet & ville inte engagera sig i familjens affärer utan sökte sig istället till religionen & var mer intresserad av den spirituella världen. Tog självmord år 2000.
Umberto Agnelli är alltså bror till Gianni. Även han i ledningen för både FIAT & Juventus. Dog 2004.
Andrea Agnelli är Umbertos son & alltså president för Juventus idag.
John Elkann är barnbarn till Gianni & leder FIAT idag. Det är hans bror Lapo Elkann som gjort sig känd som en dåre med diverse upptåg med droger & transvestiter. Vetefan vad han gör idag.
Fick för mig att börja pilla lite i min alltför ostrukturerade bokhylla och hittade ett dammigt exemplar av "Gentlemannen" skriven av Bernhard Roetzel, sannolikt en studentpresent eller dylikt. Började bläddra lite i boken men det gick inte många sidor innan Gianni Agnelli nämndes, faktum är att han figurerar på ett flertal ställen i boken, kom då att tänka på Vivolis inlägg om Gianni Agnelli samt presentation av familjen Agnelli. Så här skrivs det om honom gällande sättet att bära klocka:
"Gianni Agnelli bar som många italienare sin klocka över skjortmanschetten, förmodligen för att när som helst bekvämt kunna avläsa urtavlan. Säkert inte för att han ville skryta med sin klocka, för den som var så rik som han hade inget behov av att demonstrera storleken på sina inkomster med hjälp av en klocka."
Gianni Agnelli måste vara en av få personer som framgångsrikt burit klockan på det sättet? I hans fall trumfar funktionaliteten och bekvämligheten de konventionella stilregler som förslavar oss andra (pöbeln).
____
Kikade på dokumentären om Nacka Skoglund, tack för tipset Brille68. Mycket välgjord med många intressanta intervjuer och trevliga filmsnuttar från hans karriär. Hade inte alls särskilt bra koll på Nacka och har nog underskattat hans storhet. Av dokumentären att döma verkar han ha varit en av de verkligt stora i Inter under 50-talet, kanske överhuvudtaget. Därför tyckte jag det var lite trist när han "skeppades" iväg av Inter-ledningen, om det nu var så. Så tar man väl inte hand om sina gamla hjältar? Var ju samma sak med laget som vann trippeln 2010.
Tyckte även dokumentären bjöd på lite humor, särskilt efter ca. 16 min då Sten Ahlner säger att Nacka "inte var så noga vilka han valde som s.k. polare" och de två efterföljande personerna som intervjuas var och en stolt hävdar att dom minsann var Nackas bästis.
Trist slut på en, vad det verkar, fin persons karriär och liv.
Senast redigerad av Pellebelle 2013-06-19 kl. 20:58.
Mina kunskaper om den italienska fotbollen är inte särskilt bred eller djup, men har bestämt mig för att agera stödsupporter åt ett eller ett par lag kommande säsong och undrar vilka ni tycker att jag borde följa lite extra?
Jag älskar även snygga matchtröjor så kan tänka mig att sympatisera med något lag utifrån det. Upp till er experter att upplysa en oupplyst man! Jag återkommer om 24 timmar och ska då ha försökt läsa på lite själv om jag hinner.
Trevlig midsommar! Saluti
Genoas bortatröjor nästa år är, som vi tidigare konstaterat vi tråden, värda ett hedersomnämnande.
"Gianni Agnelli bar som många italienare sin klocka över skjortmanschetten, förmodligen för att när som helst bekvämt kunna avläsa urtavlan. Säkert inte för att han ville skryta med sin klocka, för den som var så rik som han hade inget behov av att demonstrera storleken på sina inkomster med hjälp av en klocka."
Gianni Agnelli måste vara en av få personer som framgångsrikt burit klockan på det sättet? I hans fall trumfar funktionaliteten och bekvämligheten de konventionella stilregler som förslavar oss andra (pöbeln).
...
Sprezzatura! "A certain nonchalance, so as to conceal all art and make whatever one does or says appear to be without effort and almost without any thought about it"
Känns så onödigt, inget emot Gattuso som person, men hans tränaregenskaper ifrågasätter jag. Med en rutinerad tränare är det raka vägen upp till Serie A igen, men nu väljer Zamparini att gambla om framtiden. Det enda positiva med detta är att vi möjligtvis får se Gattuso ryta på sina spelare på plan i egenskap av spelande tränare.
Härligt med vinsnack i tråden. Under den här Serie A-säsongen har jag lärt mig att uppskatta rödvin, och föredrar det nästan mer än öl. Åtminstone till calcio då peronin som säljs på Systembolaget inte är någon favvo. Och Baladin Isaac som Brille brukar häva i sig har jag inte råd med.
Vad vet jag, kanske har jag sämre koll än de flesta ynglingarna här i tråden, men några röda viner som kan vara värda att pröva om man vill lära sig att dricka vin (och inte badar i pengar) är:
- I Filari, 69 kr
- Bolgarello, 75 kr
- Masi, 89 kr
- Raccolto, 89 kr (en bieffekt är dock att man spårar ur i Serie A-matchtrådar)
Bolgarellon drack jag till en svampragú jag gjorde med gnocchi nu i våras. Det blev jäkligt gott.
Pirlo, mannen som symboliserar Calcio, kan naturligtvis sitt vin också…