Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
I dagens GP kunde man läsa en intervju med Dan Corneliusson. Förefaller vara en sympatisk man. Han arbetar numera som fastighetsskötare i Göteborg, efter att ha haft en tuff period efter karriären med bland annat en skilsmässa och alkoholproblem. Men det jag mest noterade var att han enligt egen uppgift var "en läkarkontroll från att vara klar för AS Roma", tyvärr skadades han i en match mot Sampdoria då en back vid namn Mannini (har inte tidningen här just nu) tacklade honom sent och åsamkade Corneliusson en knäskada. Trist. Hur stor var han egentligen nere i Como?
Om vi bortser från de riktigt gamla hjältarna (Gre-No-Li, Hamrin, Jeppson osv...) som banade vägen för senare svenskar, så finns det nog inte många som jag skulle placera före Dan Corneliusson.
Ibra, Brolin och Thern genom ren kvalitet och Strömberg genom sin legendstatus. Men sedan kommer han nog i samma andetag, kanske t o m lite före, spelare som Daniel Andersson (Bari), Kenneth Andersson (Bologna), Ingesson (Bari), Schwarz (Fiorentina), kanske Prytz (Hellas). Inte särskilt vetenskapligt utan fritt ur minnet och helt personligt. (Eftersom Kenneth Andersson spelade först med Baggio och sedan med Signori så är han stor i mina ögon.

)
Det är möjligt att Corneliussons minne vårdas extra ömt i Como, eftersom de gjorde fem år i Serie A tillsammans innan de åkte ur under hans sista säsong där 1989, för att sedan endast ha spelat en enda säsong i högsta divisionen?
http://www.youtube.com/watch?v=6Ok1X6-G1J0
Kommer ihåg då han kom till Malmö, redan då gillade han att festa.
Annars är väl Bari svensklaget nr 1? Daniel Andersson, Kenneth Andersson, Ingesson, Osmanovski och Allbäck. Eller?