2013-06-19, 16:57
Medlem
MrFolds avatar
Återstår då i KSP:s alternativa gärningsmannapussel det faktum att KJ (vad vi vet) alltjämt nekar.

Det är givetvis en omständighet att beakta och fundera över. Han förefaller inte ha blivit särskilt pressad de senaste veckorna, knappt några förhör ha hållits. Jag skulle nog finna uppgiften mer intressant om jag visste att han hade utsatts för långa och pressande förhör där han konfronterats med allt bevismaterial i ärendet.

Att man håller fast vid ett nekande genom långa förhör kan förstås tyda på att man är oskyldig. Eller en kallhamrad gangster. Men vi vet alla att det inte saknas exempel från modern, svensk kriminalhistoria på tidigare inte kriminella personer som envist nekat sig igenom även långa förhör. Om man inte har annat än en egen gissning om bevisläget i förundersökningen och vetskapen om att den misstänkte nekar har jag svårt att se att det räcker till en vettig gissning om vederbörandes oskuld.

KSP borde kanske också betänka att frånvaron av långa förhör kanske säger något om det verkliga läget i utredningen? Att polisen redan har så mycket material att det inte brådskar med att försöka få den misstänkte att erkänna. Istället vet man att man kan jobba vidare i ganska stor lugn och ro med att knyta ihop trådar och komplettera utredningen så långt det bara är möjligt utan KJ:s medverkan innan man sätter sig ner och verkligen börjar förhören med honom på allvar. Det är ju också möjligt att han ofrivilligt har gett ifrån sig information om sin delaktighet i dådet under sin häktning. Det finns uppgifter som lämnats i tråden som antyder detta - även om de bör tas med en hyfsat stor nypa salt då det bara rör sig om en källa.
Citera
2013-06-19, 17:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Jag har mina teorier klara för mig redan. Du med alla dina teorier och namnförslag. Vad har du själv för åsikt gällande blodet i hans bil? Är det MK,MB,AN,PE, blablabla som planterat det? Kanske någon ny medhjälpare som du ska ställa fram i rampljuset?

Jag har ingen åsikt om dem, däremot har jag deklarerat fakta kring dem, förslag på hur de kan ha med fallet att göra. Säger inte att de har med saken att göra. Har också föreslagit alternativ till hur blodet kan ha hamnat i KJ bil, det har du troligen läst men tar det igen.

Blodet kan komma från hjälpmedel som har använts vid styckning, vi vet inte i detalj var besudlingarna finns, hur de ser ut, och omfattningen. Men kan också komma från besudlade föremål.

Låt säga att någon besudlar bagageutrymmet i KJ bil, KJ kommer i kontakt med besudlingen som inte syns med blotta ögat, för det vidare till t ex ratten. Det är ett exempel på hur besudlingen kan sprida sig i fordonet. Det kan röra sig om ytterst små mängder, osynliga för blotta ögat, det vet vi ingenting om.
Citera
2013-06-19, 17:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men om åklagaren är så säker på sin sak, rätt man är häktad, varför inte släppa mer av det man har på KJ? Han kan inte göra något åt saken där han sitter. Kan ju knappast störa utredningen om allmänheten får ta del av bl a var i bilen blod hittats och i vilken omfattning.

Jag kan bara se ett enda skäl, det är att antingen så söker man medhjälpare eller medgärningsmän, eller så kan inte åklagaren skapa en gärningsbeskrivning med det hon har vid handen. Hur kan hon då vara så säker på att KJ är skyldig, om hon inte ens vet hur det har gått till. Det kan ju lika gärna vara någon annan som är GM, kan ju inte hellet uteslutas att spåren är planterade.

Jag tror att den häktade är inblandad, troligen GM, men det är inte ställt utom allt rimligt tvivel, inte för mig iaf.

Självklart är det inte ställt utom rimligt tvivel så länge vi inte har någon fällande dom.

I övrigt så tänker du bakvänt. Du sitter och väntar på information tillsammans med oss andra, men åklagaren har inte det minsta intresse eller egentligen ens rätt att släppa information om det inte på något vis gagnar utredningen. Man offentliggör saker i hopp om att få in mer upplysningar från allmänheten. Tror man inte att mer uppgifter av betydelse finns att få in från allmänheten så finns inget skäl att gå ut med info, annat än möjligen ren PR. Där finns säkert skillnader mellan olika åklagare.

Därmed inte sagt att det inte kan pågå spaning på personer man tror kan vara inblandade. Det kan det absolut göra. Men jag hävdar att inget tyder på att det MÅSTE vara så.
Citera
2013-06-19, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du låter ju nästan som Lagro. Kan du förklara på vilken grund du drar dessa slutsatser? Jag kan inte komma på någon annan än att du har läst FU:n (vilket verkar otroligt osannolikt) eller utgår från att sådana fynd skulle ha offentliggjorts av åklagaren. Även det senare verkar ju vara en märklig slutsats med tanke på förundersökningsekretessen och att åklagaren sagt att man av utredningstekniska skäl kommer att vara MYCKET restriktiv med att offentliggöra information om utredningen i det här läget.

Jag kan inte se hur någon seriös person som INTE har tillgång till FU:n skulle kunna göra en faktaunderbyggd bedömning av målet som ändar upp i slutsatsen "mycket talar för en annan GM". Det är bara en i huvudsak emotionell uppfattning du har, fast du inte verkar klara av att erkänna det ens för dig själv. Precis som i Pierre Nilsson-fallet med andra ord.

Nej, jag har inte läst FU eller SKL svar för den delen heller. Däremot har media och ÅK kommit ut med information om blodbesudlingar/fynd i KJ's bil. Vi vet dock inte hur mycket blod som hänsyftas. Jag antar att blodfyndet är av mindre mängd eftersom ÅK/polis gått ut och sagt att man fortfarande letar efter mordplats och styckningsplats. Det är alltså ett resultat sammantaget av de uppgifter som gjorts av blodfynden i KJ's bil som gjort att jag uteslutit bil, hem, föräldrahem som mordplats, jag vet dock inte om sommarstugan fortfarande är avspärrad eller inte. Eftersom både media och ÅK gått ut med blodfynden samt att KJ's advokat uttalat sig på så sätt att dessa fynd kan förklaras logiskt, ser jag uppgiften om blodfynden som mindre besudlingar i bilen.

Ja, mycket talar för en annan GM än KJ, avsaknaden av fynd ger mig en oroande signal av att fel person sitter häktad. Jag resonerar att hade KJ gjort detta hade man redan hittat mordplats, styckningsplats och mordvapen. Jag har min teori klar för mig och den är helt i linje med de fakta som officiellt framkommit i bla. media. Jag fortsätter att tro på alternativa GM för i min värld finns det utrymme för det.

Pierre Nilsson har f.ö. ingenting med detta att göra och jag förstår inte varför du fortsätter att påpeka om det fallet, det är inte första gången du försöker dra upp den historien, varför gör du det?
Citera
2013-06-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaston666
Ni som var med MSPs sök där även Kj var med, kan det vara så att
KJs konstiga beteende berodde på att han ville att VB skulle hittas
utan att avslöja att han viste vart hon var?

Självklart kan det ha varit så
Citera
2013-06-19, 17:16
Medlem
Citat:
Haha du låter ju nästan som försvarsadvokaten.

Vi är nog alla medvetna om att ett blodfynd i en bil inte ensamt kan fälla KJ i en rättegång. De flesta inser nog sannolikt det som vad jag vet bara du, Lagro och försvarsadvokaten (härligt gäng ) blundar för: Att i realiteten är det inte särskilt sannolikt på en fläck att en mördad persons blod "råkar" finnas i bakluckan på en misstänkt gärningsmans bil av en ren slump. Folk brukar inte gå omkring och stänka blod i andras bilar. Finns det sen enligt tidningens "källa med god insyn i utrednngen" ytterligare blodfynd i bilen som är oberoende av det första så blir det ännu mer osannolikt.

Den ende som "hakat upp sig" på något här är du på din alternativa gärningsmannahypotes.

Jag kommer att fortsätta att haka upp mig på alternativ GM eftersom det finns utrymme för det. Hur kan du påstå att han är GM med det lilla information av fakta som framkommit officiellt av utredningen? Du säger emot dig själv
Citera
2013-06-19, 17:20
Medlem
ME077s avatar
Nu vet jag inte om jag tänker fel bara pga grym frustration över att inte få någon info om utredningen. Men som jag fattar det har dom ingen koll på mordplats, styckplats, mordvapen, motiv, händelseförlopp eller ev medgärningsmän. De säger att de inte får ihop det, och de vill försöka att pussla ihop saker och kunna klargöra varför hon mördades.
Varför i h-e får vi ingen info?!!!! så de kan få lite hjälp menar jag... All information stör väl ändå inte utredningen?!
Senast redigerad av ME077 2013-06-19 kl. 17:52. Anledning: glömde
Citera
2013-06-19, 17:25
Medlem
Citat:
Du låter ju nästan som Lagro. Kan du förklara på vilken grund du drar dessa slutsatser? Jag kan inte komma på någon annan än att du har läst FU:n (vilket verkar otroligt osannolikt) eller utgår från att sådana fynd skulle ha offentliggjorts av åklagaren. Även det senare verkar ju vara en märklig slutsats med tanke på förundersökningsekretessen och att åklagaren sagt att man av utredningstekniska skäl kommer att vara MYCKET restriktiv med att offentliggöra information om utredningen i det här läget.

Jag kan inte se hur någon seriös person som INTE har tillgång till FU:n skulle kunna göra en faktaunderbyggd bedömning av målet som ändar upp i slutsatsen "mycket talar för en annan GM". Det är bara en i huvudsak emotionell uppfattning du har, fast du inte verkar klara av att erkänna det ens för dig själv. Precis som i Pierre Nilsson-fallet med andra ord.

Läs rätt, du har väldigt lätt för att missförstå och vill gärna trycka till andra i tråden. jag vet inte varför du hela tiden måste hävda dig, mindrevärdskomplex?

Om jag vänder på frågan, hur kan du vara så övertygad om att KJ är ensam GM? Du har ingen som helst insyn i utredningen och har precis lika mycket fakta som vi andra deltagare i tråden.
Jag påstår att med det fakta vi har idag finns det utrymme för en annan GM.
Citera
2013-06-19, 17:35
Medlem
ME077s avatar
När tror ni den lilla psykutredningen av KJ är klar, och lär resultatet bli offentligt?

Sen undrar jag ifall det handlar om 1 eller 2 olika blodfynd från bilen. Ryktades om blod på en tröja. Låg tröjan i bagageutrymmet kanske?

"I bilen låg bland annat militärkläder, ett par handskar och en kartong till ett soft-airgunvapen."
Citera
2013-06-19, 17:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillrpick
Ni är ju helt rökta allihop....

Att en hund skulle bita i en el-sladd och detta skulle rendera till dess död. Jag häpnar av avsaknaden av intelligens!
En hund i storleken av en råtta skulle ev lyckas med det. En normalstor hund får i bästa fall en stöt och ryggar sedan. --En råtta krampar och kan därför avlida. Hittepå-historia o jag någonsin hört ngt liknande.....
Du tror alltså inte att mt har haft en liten valp med dolt hjärtfel vilken trots att den varit utrustad med skottsäker kamouflageväst - och utan att mt ens hunnit införskaffa en hundkorg - avlider av en elektrisk bitchock, och detta endast några månader innan husse sys in som misstänkt för ett styckmord och då avger en orimlig förklaring till hur offrets blod hamnat i hans bagageutrymme..?
Citera
2013-06-19, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Nu vet jag inte om jag tänker fel bara pga grym frustration över att inte få någon info om utredningen. Men som jag fattar det har dom ingen koll på mordplats, styckplats, mordvapen, motiv, händelseförlopp eller ev medgärningsmän. De säger att de inte får ihop det, och de vill försöka att pussla ihop saker och kunna klargöra varför hon mördades.
Varför i h-e får vi ingen info?!!!! All information stör väl ändå inte utredningen?!
De sa att de hade ingen misstänkt heller trots att de hade span på KJ samt mt 50 åringen.
Jag tror de vet mycket mer än vad de vill säga. Media är organet som ska ta reda på sådana här händelser. Åklagarna är inte skyldiga att redovisa allting.
Citera
2013-06-19, 17:55
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har ingen åsikt om dem, däremot har jag deklarerat fakta kring dem, förslag på hur de kan ha med fallet att göra. Säger inte att de har med saken att göra. Har också föreslagit alternativ till hur blodet kan ha hamnat i KJ bil, det har du troligen läst men tar det igen.

Blodet kan komma från hjälpmedel som har använts vid styckning, vi vet inte i detalj var besudlingarna finns, hur de ser ut, och omfattningen. Men kan också komma från besudlade föremål.

Låt säga att någon besudlar bagageutrymmet i KJ bil, KJ kommer i kontakt med besudlingen som inte syns med blotta ögat, för det vidare till t ex ratten. Det är ett exempel på hur besudlingen kan sprida sig i fordonet. Det kan röra sig om ytterst små mängder, osynliga för blotta ögat, det vet vi ingenting om.

Ja jag har läst det. Spekulera på du om det. Kanske du hade haft rätt om det vore något annat fall. Sannolikheten för att någon av naturliga skäl lämnar blodspår efter sig i bagaget på någon annans bil är liten. Det har säkert polisen koll på. KJ vet helt säkert varför hennes blod fanns där. Så han kniper käft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in