2013-06-19, 16:21
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Hm, glöm inte blodet i bilen. Hur det kan ha kommit dit.

Edit: Antingen är KJ gm eller så är det planterat, finns inga andra alternativ enligt mig. Näsblod etc - osannolikt.

Jadu, jag hoppas att vi får veta mer snart! Näsblod tror jag inte heller på, det låter för osannolikt
Citera
2013-06-19, 16:24
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Hm, glöm inte blodet i bilen. Hur det kan ha kommit dit.

Edit: Antingen är KJ gm eller så är det planterat, finns inga andra alternativ enligt mig. Näsblod etc - osannolikt.

Planterat blodet? Snacka om långsökt. Rätt man sitter där han sitter. Sedan kan man undra hur klena KJ lyckades med allting själv.
Citera
2013-06-19, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Planterat blodet? Snacka om långsökt. Rätt man sitter där han sitter. Sedan kan man undra hur klena KJ lyckades med allting själv.

Det får vi reda på när erkännandet kommer ut.
Citera
2013-06-19, 16:31
Medlem
ME077s avatar
Citat:

Ja det är långsökt att blodet skulle vara planterat. Tycker att mycket i allt detta är långsökt. Tänk vad vi alla i tråden trodde från början när hon försvann - gått vilse, självmord och allt annat. Ingen av oss kunde väl föreställa oss ett styckmord, ovanligt makabert dessutom.
Sen tycker jag inte att man ska underskatta AN´s hat. Men samtidigt inte heller KJ´s psykiska sjukdom.
Citera
2013-06-19, 16:38
Medlem
Citat:

Många har hakat upp sig på blodfyndet i bilen, men som sagt, VB och KJ har haft ett förhållande som KJ själv har avslutat - inte VB. Det kan finnas bra anledningar till varför blodet hittats i bilen. Det kan vara på papper, klädesplagg, eller som fingeravtryck av VB själv. Det kan också vara att de hittat mycket blod av VB i bilen, så pass mycket att det inte går att prata bort. Frågan är då - skulle inte det ha kommit ut i sådana fall? Blodfyndet är antagligen av mindre mängd och kan förklaras realistiskt. Det är inte fynden som talar för KJ som GM- det är fynden som ännu inte hittats som talar emot KJ som GM.
Citera
2013-06-19, 16:40
Moderator
OYs avatar
Citat:

Lite svårt att ta intryck av din inställning när man läser det här tänkvärda inlägget.

Citat:
2013-05-28, 00:12 #16060
Konservativ-Man

Nej, knappast troligt...

Men å andra sidan, om någon hade berättat för dig om att det fanns en liten kristen församling i en mindre by i Sverige där en "mesig" pastor tidigare hade mördat sin fru med en hammare i badkaret och senare "hade ihop det" med några riktigt tjusiga kvinnliga församlingsmedlemmar samtidigt som han duperade en ung vacker barnflicka så att hon skaffade ett skjutvapen i Stockholm och sedan återvände till byn för att skjuta någon/några andra församlingsmedlemmar, hade du trott att det var troligt? (Knutby-fallet)

Kanske som ett halvtaskigt filmmanus, men knappast verklighet...

Det är osannolikt att det osannolika aldrig inträffar...

Nu tror jag i och för sig inte att AN kört ihjäl VB och sedan fått någon annan att stycka kroppen.

(Fast man kan ju aldrig veta...)
Citera
2013-06-19, 16:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Som det ser ut idag har FUL inte hittat övertygande bevisning i något av de tidigare avspärrade fastigheterna man har inte hittat mordplats eller mordvapen, det ända man har hittat är blodbesudlingar i bilen. Detta är anmärkningsvärt med tanke på att killen suttit häktad i snart en månad. Mycket talar för en annan GM, lite talar för KJ.

Du låter ju nästan som Lagro. Kan du förklara på vilken grund du drar dessa slutsatser? Jag kan inte komma på någon annan än att du har läst FU:n (vilket verkar otroligt osannolikt) eller utgår från att sådana fynd skulle ha offentliggjorts av åklagaren. Även det senare verkar ju vara en märklig slutsats med tanke på förundersökningsekretessen och att åklagaren sagt att man av utredningstekniska skäl kommer att vara MYCKET restriktiv med att offentliggöra information om utredningen i det här läget.

Jag kan inte se hur någon seriös person som INTE har tillgång till FU:n skulle kunna göra en faktaunderbyggd bedömning av målet som ändar upp i slutsatsen "mycket talar för en annan GM". Det är bara en i huvudsak emotionell uppfattning du har, fast du inte verkar klara av att erkänna det ens för dig själv. Precis som i Pierre Nilsson-fallet med andra ord.
Citera
2013-06-19, 16:47
Medlem
Ni som var med MSPs sök där även Kj var med, kan det vara så att
KJs konstiga beteende berodde på att han ville att VB skulle hittas
utan att avslöja att han viste vart hon var?
Citera
2013-06-19, 16:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Många har hakat upp sig på blodfyndet i bilen, men som sagt, VB och KJ har haft ett förhållande som KJ själv har avslutat - inte VB. Det kan finnas bra anledningar till varför blodet hittats i bilen. Det kan vara på papper, klädesplagg, eller som fingeravtryck av VB själv. Det kan också vara att de hittat mycket blod av VB i bilen, så pass mycket att det inte går att prata bort. Frågan är då - skulle inte det ha kommit ut i sådana fall? Blodfyndet är antagligen av mindre mängd och kan förklaras realistiskt. Det är inte fynden som talar för KJ som GM- det är fynden som ännu inte hittats som talar emot KJ som GM.

Haha du låter ju nästan som försvarsadvokaten.

Vi är nog alla medvetna om att ett blodfynd i en bil inte ensamt kan fälla KJ i en rättegång. De flesta inser nog sannolikt det som vad jag vet bara du, Lagro och försvarsadvokaten (härligt gäng ) blundar för: Att i realiteten är det inte särskilt sannolikt på en fläck att en mördad persons blod "råkar" finnas i bakluckan på en misstänkt gärningsmans bil av en ren slump. Folk brukar inte gå omkring och stänka blod i andras bilar. Finns det sen enligt tidningens "källa med god insyn i utrednngen" ytterligare blodfynd i bilen som är oberoende av det första så blir det ännu mer osannolikt.

Den ende som "hakat upp sig" på något här är du på din alternativa gärningsmannahypotes.
Citera
2013-06-19, 16:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du låter ju nästan som Lagro. Kan du förklara på vilken grund du drar dessa slutsatser? Jag kan inte komma på någon annan än att du har läst FU:n (vilket verkar otroligt osannolikt) eller utgår från att sådana fynd skulle ha offentliggjorts av åklagaren. Även det senare verkar ju vara en märklig slutsats med tanke på förundersökningsekretessen och att åklagaren sagt att man av utredningstekniska skäl kommer att vara MYCKET restriktiv med att offentliggöra information om utredningen i det här läget.

Jag kan inte se hur någon seriös person som INTE har tillgång till FU:n skulle kunna göra en faktaunderbyggd bedömning av målet som ändar upp i slutsatsen "mycket talar för en annan GM". Det är bara en i huvudsak emotionell uppfattning du har, fast du inte verkar klara av att erkänna det ens för dig själv. Precis som i Pierre Nilsson-fallet med andra ord.

Men om åklagaren är så säker på sin sak, rätt man är häktad, varför inte släppa mer av det man har på KJ? Han kan inte göra något åt saken där han sitter. Kan ju knappast störa utredningen om allmänheten får ta del av bl a var i bilen blod hittats och i vilken omfattning.

Jag kan bara se ett enda skäl, det är att antingen så söker man medhjälpare eller medgärningsmän, eller så kan inte åklagaren skapa en gärningsbeskrivning med det hon har vid handen. Hur kan hon då vara så säker på att KJ är skyldig, om hon inte ens vet hur det har gått till. Det kan ju lika gärna vara någon annan som är GM, kan ju inte hellet uteslutas att spåren är planterade.

Jag tror att den häktade är inblandad, troligen GM, men det är inte ställt utom allt rimligt tvivel, inte för mig iaf.
Citera
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Har ställt denna fråga tidigare i tråden men fick inget svar. Kan rättsläkaren se ungefär hur länge VB varit död innan styckning? När kom pappan hem från utomlandsresan, var det omkring 11/5? (Om det nu är en sann uppgift).

Ja, utan tvekan. Det börjar hända saker ganska snabbt med en död kropp. Likfläckarna uppstår först. Blodet samlas i kroppens nedre delar oavsett om den ligger på rygg eller mage. Blodet bildar typiska, blåröda missfärgningar i huden. Om kroppen flyttats kort efter döden ändrar även likfläckarna läge. Det i sig betyder att misstanke om brott kan föreligga. Förruttnelseprocessen startar 2-3 dagar efter döden. Då bildas nätliknande, blågröna missfärgningar, först på bukhuden. Missfärgningarna sprider sig sedan över hela kroppen.
Alla som är intresserade av att veta mer bör absolut lusläsa bifogade pdf.fil - Kurskompendium i rättsmedicin.

http://pingpong.ki.se/public/pp/public_courses/course05717/published/1348836019892/resourceId/3966992/content/infoweb/node-1666779/Kurskompendium%20i%20Rattsmedicin.pdf
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Lite svårt att ta intryck av din inställning när man läser det här tänkvärda inlägget.

Jag har mina teorier klara för mig redan. Du med alla dina teorier och namnförslag. Vad har du själv för åsikt gällande blodet i hans bil? Är det MK,MB,AN,PE, blablabla som planterat det? Kanske någon ny medhjälpare som du ska ställa fram i rampljuset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in