2013-06-19, 12:26
Bannlyst
Vilka områden i Sverige har en befolkning som lånar för lite? På vilket sätt kan de bidra till den nominella utvecklingen på fastighetsmarknaden?
2013-06-19, 12:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
90-tals bubblan var väl just en spekulationsbubbla. Den hade till stor del sin grund i den då nyligen avreglerade kreditmarknaden och svenska bankers ovana vid att göra ordentliga kreditbedömningar. Så de skyfflade ut pengar till företag som spekulerade i fastigheter.

Fast de företagen spekulerade inte med privatpersoners villor och bostadsrätter.
De flesta svenssons hade inte köpt på sig flera villor och bostadsrätter för att spekulera på 90-talet.
De flesta svenssons gör inte så i nutid heller.
Ändå kraschade villor och bostadsrätter på 90-talet.
2013-06-19, 12:59
Medlem
Citat:
Låg ränta kan användas för att sätta fart på ekonomin men låg ränta sammanfaller inte med hög inflation. Du kan kolla på vilken korrelationsgraf som helst.

Ja det är fin sund fartig ekonomi på G.

Citat:
Det säger sig själv, har du låg ränta och hög inflation så blir realräntan negativ och banker vill inte låna ut till negativ realränta. Tänk lite.
Spelar det ngn roll? Swedbank säljer bostadsobligationer för 2%. Sen lånar de ut till 3%. De har tjänat 1%.

Citat:
Sedan så fattar jag inte varför du länkar till olika mått på penningmängden. Var det inte inflation du ville prata om? Inflation mäts i förändring i priser inte i förändring i penningmängd då det senare inte är ett vettigt mått till följd av att pengarnas omsättningshastighet inte finns med i beräkningen. Om du ökar penningmängden med 10 000 0000 miljarder men ingen använder pengarna så har du inte heller någon inflation. Det är därför man mäter hur priser förändras.

Men...Om pengarna börjar användas då? Höja räntan gör man väl för att stoppa vidare kreditskapande, inte för att kompensera för gårdagens... Kontentan blir att penningmängden framöver kan minska men inflationen samtidigt öka utan ngn annan förklaring än att man idag skapade flis..

Citat:
Och jag förstår varför du lämnar utbud/efterfrågan då det enkelt och effektivt slår hål på alla dina knäppa påståenden. Varför är folk inte "maxbelånade" i Kungälv t.ex.? Det borde de med din logik vara.
Kan du nämna ngt år de sista 50 som det INTE varit "utbudsbrist"?
Sen måste man kunna betala, om du ska köpa bil går du till din lokale Buggatihadlare. Du har efterfrågan. Det finns ett utbud. Men du har inte råd.... Då får det bli en Seat.
2013-06-19, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man får nog frikoppla bostadspriserna från inflationen. Om du går och handlar i en butik så det går det fortfarande att köpa mjölk för ca 7 kr/liter i vissa affärer. Dessa priser har gällt så länge jag kan minnas. Samma med kläder och alla andra komsumentrelaterade produkter.

Vad gäller bostäder så har dessa ökat i pris pga låga långa räntor, som gör att folk har råd att betala allt högre priser på bostäder.

Man får nog se det hela mer kostnadsmässigt. Vad kostar det att bo idag kontra tidigare när priserna på bostäder var lägre, men räntan hög? Förmodligen har inte kostnaderna ökat så mycket mer än inflationen.

Själv har jag sänkt mina kostnader rejält de senaste åren, vilket gör att jag tycker att bostadsmarknaden känns helt ok prismässigt trots rekordpriser.

Jag tror nog att ganska många delar den uppfattningen, utom folk som är avundsjuka på alla som gjort det rätta och köpt sitt boende istället för att hyra det.

Jesus, ge mig styrka.

Avundsjuka-svamlet mitt i alltihop är en favorit i repris, ett nålstick som inte fungerar. Svenskarna i stor utsträckning bor i eget boende. Men det gör inte alla dessa till att inte ifrågasätta myter som nästan varje dag underhålls av dåliga journalister på SVT.

Inflationen är ökningen av penningmängden. Diskussion görs meningslös när den saboteras med alternativt hemmasnickeri. Då är det politik istället för sakfråga. Att inflationen inte slagit genom i konsumentpriser är irrelevant. Inflationen är fortfarande ökningen av penningmängden. Säg 7,5% i snitt på årsbasis under allians-regeringen och inledningen av skuldkrisen.

Inflation råder samtidigt som konsumtionen faller. Inte konstigt alls, inflation förstör besparingar och köpkraft och med det följer tråkiga konsekvenser. Men då dyker det alltid upp en tomte som tvärtom påstår att inflation får "hjulen att snurra" vilket är en seglivad myt...i Sverige, inte i Tyskland.

Se CarlitBrigante som påstår att inflationen är låg även efter att jag överbevisat denne om motsatsen. I samma veva som det påstås att inflationen är låg heter det att "låg ränta stimulerar" (men o nej, inflationen är låg (tala om att säga emot sig själv)). Det är riksbankernas budskap det, eliten, auktoriterna, makten. Rätt är det inte. Det är fel. Det är bedrägeri.

Citat:
Låg ränta kan användas för att sätta fart på ekonomin men låg ränta sammanfaller inte med hög inflation. Du kan kolla på vilken korrelationsgraf som helst...Du borde bli heligt förbannad på din egen okunnighet istället.

Komplett bull. Och du är i behov av att bilda dig om vad inflation är för någonting. KPI kan man ta och köra upp i arslet på någon eller ge till en tiggare runt hörnet. Tiggaren kommer dock att bli kränkt av den "gåvan".

Man kan mäta hur priser ändras om man vill förvilla. Det är en del i propaganda-arbetet, som uppenbart funkat ypperligt på dig. Detta har gjort dig till en lydig tjänare, och som sådan passar du bra in i Sverige eller i USA eller i Sovjet också för den delen, när det begav sig. Får se när du blir upplyst, om det någonsin sker.

Bara mätningen av förändringen av penningmängden gäller och jag undrar vilken dag det blir när statliga myndigheter slutar upp med att publicera sådant. För mycket sanning är ju besvärlig att hantera.
2013-06-19, 13:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jesus, ge mig styrka.

Avundsjuka-svamlet mitt i alltihop är en favorit i repris, ett nålstick som inte fungerar. Svenskarna i stor utsträckning bor i eget boende. Men det gör inte alla dessa till att inte ifrågasätta myter som nästan varje dag underhålls av dåliga journalister på SVT.
Hmm ja vad skulle det annars bero på att antalet domedagsprofter ökar i takt med att bostadspriserna stiger?

Citat:
Inflationen är ökningen av penningmängden. Diskussion görs meningslös när den saboteras med alternativt hemmasnickeri. Då är det politik istället för sakfråga. Att inflationen inte slagit genom i konsumentpriser är irrelevant. Inflationen är fortfarande ökningen av penningmängden. Säg 7,5% i snitt på årsbasis under allians-regeringen och inledningen av skuldkrisen.
Det är bra att du har bättre koll än riksbanken! Du borde sikta på att bli nästa Stefan Ingves du som vet saker vi andra inte vet.

Citat:
Inflation råder samtidigt som konsumtionen faller. Inte konstigt alls, inflation förstör besparingar och köpkraft och med det följer tråkiga konsekvenser. Men då dyker det alltid upp en tomte som tvärtom påstår att inflation får "hjulen att snurra" vilket är en seglivad myt...i Sverige, inte i Tyskland.
Själv använder jag realtillgångar som gör att jag åker med automatiskt när jag äger min bostadsrätt. Dom som inte är med hamnar längre och längre ifrån alla som köpt sitt boende rent ekonomiskt. Inflation behöver inte vara dåligt.

Citat:
Se CarlitBrigante som påstår att inflationen är låg även efter att jag överbevisat denne om motsatsen. I samma veva som det påstås att inflationen är låg heter det att "låg ränta stimulerar" (men o nej, inflationen är låg (tala om att säga emot sig själv)). Det är riksbankernas budskap det, eliten, auktoriterna, makten. Rätt är det inte. Det är fel. Det är bedrägeri.
Jag tror att det du säger är rent bedrägeri.
2013-06-19, 13:31
Bannlyst
Citat:
...Men du, höga räntor är ett tecken på HÖG inflation inte LÅG. Bostadspriserna sätts fortfarande av helt vanliga marknadsmekanismer och som vi nyss såg i en tidigare länk så amorterar de flesta.

...Det är många fler som vill ha en lägenhet i Stockholm än det finns lägenheter. Vad händer då med priserna? Hur kan du säga att det inte finns någon anledning?

Lögner i ovanstående. Amorteringskultur råder ej. Amorteringsplanerna blir längre och skulderna ökar istället för minskar. "Vanliga marknadsmekanismer" my ass. Kreditgivningen möjliggörs inte av utlåning av besparingar. Penningmängden ökar ju, vi har inflation.

Tyvärr är det svårt att utesluta Fjollträsk (jag bor här om nu folk tror annat) ur diskussionen. Men detta är ett land stort som Kalifornien där endast en del av Uppland påstås ha någon sorts särskilt stor dragningskraft. Men vilken är den ekonomiska motorn? Denna fundamenta har folk svårt att peka på vilken den är. Jag förstår att det inte är enkelt, jag undrar själv.

CarlitBrigante förstår ännu inte att låga räntor ger hög inflation. I Sverige märks det på kreditgivningens omfattning, bostadsprisernas utveckling, att besparingar tappar i värde, att framtida välstånd försvinner (vi diskuterar nu pensionsålder vid 75, nästa steg kan bli pension vid 85, till slut kan vi glömma pension överhuvudtaget). Livbolagen har svårt med att få vettig avkastning. Bromsar i pensionssystem slår redan till.

Vad som behövs för att kuva inflationen, det är höga räntor. Inflationen är nu cirka 7,5%. Det finns ett val om man verkligen bryr sig om framtida välstånd. Men vi ska ta oss genom en skärseld även om en massa tomtar tror att man kan undvika detta mha "stimulanser".

Ryssarna försökte men de gav upp 1991, blåste ut all skit och började på ny kula. Förutsättningen för att lyckas stavades marknadsekonomi, inte "stimulanser". Väst har inte lärt sig mycket av Sovjet. Väst är snarare inne på ett sådant vägval.
2013-06-19, 13:38
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Hmm ja vad skulle det annars bero på att antalet domedagsprofter ökar i takt med att bostadspriserna stiger?

För att det börjar bli pinsamt uppenbart för de flesta att bostadsmarknaden är ett luftslott vid det här laget. Har man betalat av merparten av sin bostad behöver man aldrig oroa sig, utan bubblan gäller de nötter som tagit amorteringsfria lån, alternativt har så långa amorteringstider att de kommer vara skuldsatta för livet, och hävstångseffekten gör lidandet oändligt mycket värre vid ett prisfall.

Min högst personliga teori är att vi kommer se ett regimskifte i nästa val och där kommer bubblan spricka. Så ni bolånetorskar med amorteringsfria lån har lite mer än ett år på er att rädda det som räddas kan.
2013-06-19, 13:45
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Lögner i ovanstående. Amorteringskultur råder ej. Amorteringsplanerna blir längre och skulderna ökar istället för minskar. "Vanliga marknadsmekanismer" my ass. Kreditgivningen möjliggörs inte av utlåning av besparingar. Penningmängden ökar ju, vi har inflation.

Tyvärr är det svårt att utesluta Fjollträsk (jag bor här om nu folk tror annat) ur diskussionen. Men detta är ett land stort som Kalifornien där endast en del av Uppland påstås ha någon sorts särskilt stor dragningskraft. Men vilken är den ekonomiska motorn? Denna fundamenta har folk svårt att peka på vilken den är. Jag förstår att det inte är enkelt, jag undrar själv.

CarlitBrigante förstår ännu inte att låga räntor ger hög inflation. I Sverige märks det på kreditgivningens omfattning, bostadsprisernas utveckling, att besparingar tappar i värde, att framtida välstånd försvinner (vi diskuterar nu pensionsålder vid 75, nästa steg kan bli pension vid 85, till slut kan vi glömma pension överhuvudtaget). Livbolagen har svårt med att få vettig avkastning. Bromsar i pensionssystem slår redan till.

Vad som behövs för att kuva inflationen, det är höga räntor. Inflationen är nu cirka 7,5%. Det finns ett val om man verkligen bryr sig om framtida välstånd. Men vi ska ta oss genom en skärseld även om en massa tomtar tror att man kan undvika detta mha "stimulanser".

Ryssarna försökte men de gav upp 1991, blåste ut all skit och började på ny kula. Förutsättningen för att lyckas stavades marknadsekonomi, inte "stimulanser". Väst har inte lärt sig mycket av Sovjet. Väst är snarare inne på ett sådant vägval.

Men herregud vilket jävla svammel!! Hur många foliehattar har du på dej? Och hur tjocka väggar är det i jordkällaren du bor i ?? Vore intressant o höra vad du tror om prisutvecklingen på bostadsrätter i Sthlm kommande 1-2 åren, istället för nån jävla foliehattsmonolog.
2013-06-19, 14:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
För att det börjar bli pinsamt uppenbart för de flesta att bostadsmarknaden är ett luftslott vid det här laget. Har man betalat av merparten av sin bostad behöver man aldrig oroa sig, utan bubblan gäller de nötter som tagit amorteringsfria lån, alternativt har så långa amorteringstider att de kommer vara skuldsatta för livet, och hävstångseffekten gör lidandet oändligt mycket värre vid ett prisfall.
hehe ja men när kommer priskorrigeringen? Två fulla bussar kommer körandes till sthlm varje dag och alla måste ha någonstans att bo. Betalningsviljan är betydligt högre än kostadsnivån på att köpa på andrahandsmarknaden.

Nej jag ser inget prisfall i min kikare. Jag fortsätter att amortera på mina lån och bor billigare och billigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Min högst personliga teori är att vi kommer se ett regimskifte i nästa val och där kommer bubblan spricka. Så ni bolånetorskar med amorteringsfria lån har lite mer än ett år på er att rädda det som räddas kan.
Jaha så sosseriet vill krascha marknaden?
2013-06-19, 14:30
Medlem
Citat:
hehe ja men när kommer priskorrigeringen? Två fulla bussar kommer körandes till sthlm varje dag och alla måste ha någonstans att bo. Betalningsviljan är betydligt högre än kostadsnivån på att köpa på andrahandsmarknaden.

Nej jag ser inget prisfall i min kikare. Jag fortsätter att amortera på mina lån och bor billigare och billigare.

Jaha så sosseriet vill krascha marknaden?

Vi kan nog räkna med en sosse-ledd regering efter nästa val och jag skulle tro att samtliga våra politiker är medvetna om att vi har ohållbara bostadspriser och skuldsättningsnivåer i vissa områden. Om nu sossarna gör analysen att det inte går att upprätthålla dagens priser i fyra år (en hel mandatperiod) till genom ökad skuldsättning hos naiva medborgare så är det ju lika bra att punktera bubblan snabbt och skylla på alliansen och Borgs "Pippi Långstrump"-ekonomi som drevs av lånefinansierad konsumtion.

Efter valet kommer antagligen besked om en återinförd fastighetsskatt och sänkta ränteavdrag från år 2015. Med stor sannolikhet kommer alliansen redan i höst införa amorteringskrav genom myndighetsbeslut (vilket utreds för närvarande). Dessa parametrar kommer tillsammans att sänka priserna ordentligt i många områden och sedan får vi leva med ett politiskt käbbel om vems fel det var att vi hade en bostadsbubbla.
2013-06-19, 15:22
Medlem
Citat:
Bara mätningen av förändringen av penningmängden gäller och jag undrar vilken dag det blir när statliga myndigheter slutar upp med att publicera sådant. För mycket sanning är ju besvärlig att hantera.

Problemet är att man inte kan mäta penningmängden på något självklart sätt, det är en definitionsfråga vad som egentligen är pengar och vad som ska räknas in utöver den monetära basen. Inflationstakten blir okänd om vi inte kan tydligt definiera hur stor penningmängden egentligen är. Vad tycker du själv att man ska mäta? M3?
2013-06-19, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Men herregud vilket jävla svammel!! Hur många foliehattar har du på dej? Och hur tjocka väggar är det i jordkällaren du bor i ?? Vore intressant o höra vad du tror om prisutvecklingen på bostadsrätter i Sthlm kommande 1-2 åren, istället för nån jävla foliehattsmonolog.

Slutar vi inte någon gång att prata om huvudstadshelvetet så önskar jag att stadfan sjunker ned i mälaren och försvinner för gott. Det är verkligen lite fjoll med Stockholm, något smått....bögigt över alltihop. Industriområden och hamnar försvinner till förmån för bostadsrätter där dwet är ljust och fräscht. D-a larv och jag störs av gästerna på caféerna. Vad kan dessa människor egentligen, vilka kunskaper kan de om möjligt besitta?

Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Problemet är att man inte kan mäta penningmängden på något självklart sätt, det är en definitionsfråga vad som egentligen är pengar och vad som ska räknas in utöver den monetära basen. Inflationstakten blir okänd om vi inte kan tydligt definiera hur stor penningmängden egentligen är. Vad tycker du själv att man ska mäta? M3?

Har själv aldrig sett något problem. Utvecklingen i kvantitet av sedlar och mynt, inlåning och utlåning, det är inflation istället för något politiskt tillrättalagt som bara påstås vara ett mått på detsamma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in