Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Man får nog frikoppla bostadspriserna från inflationen. Om du går och handlar i en butik så det går det fortfarande att köpa mjölk för ca 7 kr/liter i vissa affärer. Dessa priser har gällt så länge jag kan minnas. Samma med kläder och alla andra komsumentrelaterade produkter.
Vad gäller bostäder så har dessa ökat i pris pga låga långa räntor, som gör att folk har råd att betala allt högre priser på bostäder.
Man får nog se det hela mer kostnadsmässigt. Vad kostar det att bo idag kontra tidigare när priserna på bostäder var lägre, men räntan hög? Förmodligen har inte kostnaderna ökat så mycket mer än inflationen.
Själv har jag sänkt mina kostnader rejält de senaste åren, vilket gör att jag tycker att bostadsmarknaden känns helt ok prismässigt trots rekordpriser.
Jag tror nog att ganska många delar den uppfattningen, utom folk som är avundsjuka på alla som gjort det rätta och köpt sitt boende istället för att hyra det.
Jesus, ge mig styrka.
Avundsjuka-svamlet mitt i alltihop är en favorit i repris, ett nålstick som inte fungerar. Svenskarna i stor utsträckning bor i eget boende. Men det gör inte alla dessa till att inte ifrågasätta myter som nästan varje dag underhålls av dåliga journalister på SVT.
Inflationen är ökningen av penningmängden. Diskussion görs meningslös när den saboteras med alternativt hemmasnickeri. Då är det politik istället för sakfråga. Att inflationen inte slagit genom i konsumentpriser är irrelevant. Inflationen är fortfarande ökningen av penningmängden. Säg 7,5% i snitt på årsbasis under allians-regeringen och inledningen av skuldkrisen.
Inflation råder samtidigt som konsumtionen faller. Inte konstigt alls, inflation förstör besparingar och köpkraft och med det följer tråkiga konsekvenser. Men då dyker det alltid upp en tomte som tvärtom påstår att inflation får "hjulen att snurra" vilket är en seglivad myt...i Sverige, inte i Tyskland.
Se CarlitBrigante som påstår att inflationen är låg även efter att jag överbevisat denne om motsatsen. I samma veva som det påstås att inflationen är låg heter det att "låg ränta stimulerar" (men o nej, inflationen är låg (tala om att säga emot sig själv)). Det är riksbankernas budskap det, eliten, auktoriterna, makten. Rätt är det inte. Det är fel. Det är bedrägeri.
Citat:
Ursprungligen postat av
CarlitoBrigante
Låg ränta kan användas för att sätta fart på ekonomin men låg ränta sammanfaller inte med hög inflation. Du kan kolla på vilken korrelationsgraf som helst...Du borde bli heligt förbannad på din egen okunnighet istället.
Komplett bull. Och du är i behov av att bilda dig om vad inflation är för någonting. KPI kan man ta och köra upp i arslet på någon eller ge till en tiggare runt hörnet. Tiggaren kommer dock att bli kränkt av den "gåvan".
Man kan mäta hur priser ändras om man vill förvilla. Det är en del i propaganda-arbetet, som uppenbart funkat ypperligt på dig. Detta har gjort dig till en lydig tjänare, och som sådan passar du bra in i Sverige eller i USA eller i Sovjet också för den delen, när det begav sig. Får se när du blir upplyst, om det någonsin sker.
Bara mätningen av förändringen av penningmängden gäller och jag undrar vilken dag det blir när statliga myndigheter slutar upp med att publicera sådant. För mycket sanning är ju besvärlig att hantera.