2013-06-19, 07:39
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardVIII
Nå. Vem här började med perfekt färgmatchning och stiliga accessoarer direkt? Glowbit försöker iallafall.

Med utgångspunkt i att du har en begränsad budget. Kavajen och byxorna kan funka. Skaffa en vit v-ringad tröja, gärna cable knitted, och en vit skjorta att ha under. Till det ett par bruna skor. Bältet byter du ut till något med mindre spänne. Flugan och näsduken lovar du att aldrig bära ihop igen.

Till nästa sommar har du införskaffat en ljus kavaj i linne samt ett par ljusare byxor.

Men snälla vänner, vit tröja ovanpå en vit skjorta.

Nej, välj hellre något med lite mer färg, det finns ju som bekant trevliga färger som inte är mörka och därför passar bra så här års.
Citera
2013-06-19, 14:04
Medlem
EdwardVIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Men snälla vänner, vit tröja ovanpå en vit skjorta.

Nej, välj hellre något med lite mer färg, det finns ju som bekant trevliga färger som inte är mörka och därför passar bra så här års.
Jag var otydlig. Närmast tänkte jag på en crickettröja med ränder kring v-ringningen. Då ser jag inget fel med att ha en vit skjorta under.
Citera
2013-06-19, 14:33
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardVIII
Jag var otydlig. Närmast tänkte jag på en crickettröja med ränder kring v-ringningen. Då ser jag inget fel med att ha en vit skjorta under.

Jag är ju stark motståndare till vit skjorta till annat än klädkod mörk kostym och däröver, men jag inser också att jag är rätt ensam om den ståndpunkten.
Citera
2013-06-19, 15:02
Medlem
GeneraleNnr1s avatar
Men nu undrar jag över plaggen och flugorna jag har vilka ska jag ta? Tänkte mig slips faktiskt, men jag vet inte vilken.. Ta bort detta inlägg så är ni snälla vet inte hur man gör.. Skrev från fel konto
Senast redigerad av GeneraleNnr1 2013-06-19 kl. 15:13.
Citera
2013-06-19, 15:15
Medlem
Men nu undrar jag över plaggen och flugorna jag har vilka ska jag ta? Tänkte mig slips faktiskt, men jag vet inte vilken.. (Rätt konto.. Min bror flashbackar mycket från min dator xD )
Citera
2013-06-19, 17:28
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glowbit
Men nu undrar jag över plaggen och flugorna jag har vilka ska jag ta? Tänkte mig slips faktiskt, men jag vet inte vilken.. (Rätt konto.. Min bror flashbackar mycket från min dator xD )

Ta den blåa slipsen, den den vita näsduken och ett annat skärp.
Jag tycker det är för monotont och tråkigt för midsommar men av alternativen du presenterat är detta det bästa.
Citera
2013-07-09, 17:57
Bannlyst
Vad gör man om man har blivit bjuden till ett bröllop, där kravet på klädsel är en kostym i en färg man ej äger och ej har pengar att köpa innan giftermålet sker?

Jag äger endast en brun kostym, när det är svart som gäller där. Är jag körd?
Citera
2013-07-09, 17:59
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buchno
Vad gör man om man har blivit bjuden till ett bröllop, där kravet på klädsel är en kostym i en färg man ej äger och ej har pengar att köpa innan giftermålet sker?

Jag äger endast en brun kostym, när det är svart som gäller där. Är jag körd?
Är du säker på att svart kostym är ett krav? Kan det tänkas att de menar "mörk kostym" men skrivit "svart kostym" på inbjudningskortet av misstag? Är du osäker är det första du bör göra att fråga vad som egentligen gäller
Citera
2013-07-09, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Är du säker på att svart kostym är ett krav? Kan det tänkas att de menar "mörk kostym" men skrivit "svart kostym" på inbjudningskortet av misstag? Är du osäker är det första du bör göra att fråga vad som egentligen gäller
Som du säger står det "mörk kostym". Dock ingår även en ordförklaring som lyder "mörk kostym innebär alltid mörkblå, mörkgrå eller svart kostym". Då den jag äger är relativt ljus, faller den ej in bland dessa alternativ.

Jag kan emellertid fråga dem om saken, tack för det ganska självklara tipset jag översåg
Citera
2013-07-10, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buchno
Som du säger står det "mörk kostym". Dock ingår även en ordförklaring som lyder "mörk kostym innebär alltid mörkblå, mörkgrå eller svart kostym". Då den jag äger är relativt ljus, faller den ej in bland dessa alternativ.

Jag kan emellertid fråga dem om saken, tack för det ganska självklara tipset jag översåg

Hur gammal är du? En mörk kostym bör ju finnas i en mans garderob, så om det inte är så att du normalt skyr allt med klädkod så kanske det kan vara ide att införskaffa just en mörk kostym?

Ska man vara riktigt petig ska en mörk kostym på bröllop inte vara svart, men få personer skulle se det som etikettsbrott idag. Och inbjudarna gör det ju absolut inte med tanke på den bifogade förklaringen. Med en svart kostym i garderoben har du en ev begravningsklädsel för framtiden fixad med.
Citera
2013-07-12, 13:27
Medlem
Nu vet jag visserligen inte hur mörk en bruna kostymen ifråga är, men brunt är väl inte kategoriskt fel till mörk kostym?
Citera
2013-07-28, 21:47
Medlem
Hur är det med kostymskor med höga skaft till en begravning. Har hyrt en svart kostym, men hade inga skor, så fick låna ett par av en polare, men som har höga skaft, typ upp till ankeln. Aldrig sett sådana kostymskor förut så ingen aning om vad som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in