2010-06-03, 22:40
Medlem
Gregsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mands
Seriöst, jag sa ju trovärdigkälla, det kan ju lika gärna varit du som skrev det där eftersom det inte fanns nån källförteckning.

Hardy Amies om färgen svart:

"Only really suitable for dark Latin types."
Citera
2010-06-03, 23:28
Medlem
Awombhawhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregson
Hardy Amies om färgen svart:

"Only really suitable for dark Latin types."

Men det där är ju knappast en stilregel, eller menar du att man egentligen bör svara "Svarta kostymer är endast användbart vid begravingar... utom för mexikaner såklart!" på frågan om svart kostym är acceptabelt?

Det här med svart kostym verkar ha blivit lite överhypat här på Flashback, nu är jag självfallet ingen modeguru men på varenda stilsida jag har kollat på har det skrivits att det är en traditionell regel som är uppluckrad, jag har aldrig hittat en aktuell (om ens gammal) länk som påstår att svart kostym är tabu och endast för begravning.
Med tanke på hur ofta man ser svarta kostymer även bland välklädda män, och knappast bara på 18-åriga umeå-bor som tar studenten så tror jag att man kan sätta på sig en begravningskostym utan att skämmas alltför mycket, sålänge ens umgängeskrets inte består av en massa 85-åriga stilhitlers.

Det känns lite som de som proklamerar för att man inte ska ha på sig bruna skor efter kl. 18 på kvällen...
Citera
2010-06-04, 00:09
Medlem
Gullegubbens avatar
Det där med bruna skor syftar inte på skorna utan på hela klädseln, det vill säga att till middagen byter man om till mörk kostym eller smoking.
Citera
2010-06-04, 00:13
Medlem
Endemisks avatar
Om vi tar det hela ur en synvinkel där vi inte alls bryr oss om etikett och klädvett, så måste jag säga att det ändå ser fördjävligt ut med svart kostym på jobbet. Skulle få ganska negativa vibbar av en ekonom med en sådan!
Citera
2010-06-04, 00:27
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nej för fan!

De killar i min klass som skall bära kostym har inte en svart kostym, varför vill man ens ta på en svart kostym? För att få spontaninbjudningar till begravningar? Jag har varit med några vänner som letade kostym, i affärerna säger expediterna att svart säljer som smör i solsken, är det automatiskt rätt då? Efter att jag läst tråden där studentkläder behandlas har jag utvecklat ett större och större hat mot de individer som har svart kostym på sig om de inte är på begravning, ungdomar som vuxna.

Bara för att 90 % går på försäljarnas snack betyder inte det att dessa 90 % har rätt. För mig är det inte viktigt att sticka ut pga. kostymfärg, det är inte därför jag har en grå, jag har en grå för att det är mer korrekt.

Du verkar ha fått en del om bakfoten när du läst i Student-tråden. Man har inte en grå för att det är mer korrekt än en svart, utan för att den, tillsammans med en väl vald skjorta och slips, ger ett mycket mer propert och snyggt intryck än en svart, som ofta faller på tygkvalitet och mismatching. Att svart är fel färg, är egentligen ett mindre argument för en grå/blå.

Att du har utvecklat ett större och större hat för att du att läst om saker i en tråd gör dig inte mer upplyst, snarare ett tecken på klassiskt "nyrik-beteende". Stil är inte bara att klä sig rätt, utan även att inte vara arrogant.

Men, vi propagerar för samma sak, även om vi har olika argument för det.

Mitt bidrag till tråden blir att grå och blå kostym är ett bättre köp än svart, då de passar till fler skjortkombinationer och tillfällen. Korrekthetens vara eller inte vara kan ju få hållas inom student-tråden.
Citera
2010-06-04, 08:22
Medlem
Pörrs avatar
Jag kan väl ta på mig en hel del av ansvaret för den hetsjakt som är på svarta kostymer. Dock ska sägas att det inte är den svarta kostymen i sig det är fel på (har själv ett par stycken svarta som jag använder titt som tätt, dock aldrig i formella sammanhang) utan på inställningen att småttingarna köper en svart kostym som sin enda kostym, "eftersom det är svart man ska ha".

Förhoppningen är att fler får upp ögonen för att svart är fel som färg rent etikettsmässigt, men även att svart är en färg som väldigt få män av nordiskt ursprung passar i. Det skär sig allt som oftast ngt fruktansvärt mot oss som inte har några naturliga svarta färger i oss.

Så det så.
Citera
2010-06-04, 11:05
Medlem
Mandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag kan väl ta på mig en hel del av ansvaret för den hetsjakt som är på svarta kostymer. Dock ska sägas att det inte är den svarta kostymen i sig det är fel på (har själv ett par stycken svarta som jag använder titt som tätt, dock aldrig i formella sammanhang) utan på inställningen att småttingarna köper en svart kostym som sin enda kostym, "eftersom det är svart man ska ha".

Förhoppningen är att fler får upp ögonen för att svart är fel som färg rent etikettsmässigt, men även att svart är en färg som väldigt få män av nordiskt ursprung passar i. Det skär sig allt som oftast ngt fruktansvärt mot oss som inte har några naturliga svarta färger i oss.

Så det så.
Jag håller med om att blå o grå är snyggare färg.
Men om jag har fattat rätt så finns det ingen regel som säger att använda svart utanför begravningar är helt fel, det är bara era åsikter i "klädsel inför studenten" tråden?
Citera
2010-06-04, 11:07
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mands
Jag håller med om att blå o grå är snyggare färg.
Men om jag har fattat rätt så finns det ingen regel som säger att använda svart utanför begravningar är helt fel, det är bara era åsikter i "klädsel inför studenten" tråden?

Regler och regler. Nej, det gör det inte. Men jag skulle säga att bland de initierade kostymbärarna är det i stort sett uteslutet att bära svart kostym.
Citera
2010-06-04, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RangerDanger
Går i tankarna om ett kostymköp. Vill använda kostymen till framtida festligheter såsom bröllop, sittningar, middagar eller dylikt. Det är då färgvalet jag behöver hjälp med. Det står mellan marin/mörkblå eller en svart kostym. Men eftersom jag inte är säker på vilken som är säkrast kort vill jag ha eran hjälp.

Sen en liten fråga till. Funkar ljusblå skjorta till en marinblå/mörkblå kostym?

Tycker svart är grymt snyggt dvs en svart kostym och en svart skjorta utan någon slips:
http://www.theage.com.au/ffximage/2007/04/26/st_Clooney_narrowweb__300x347,0.jpg

En scen från filmen "My best friend's girlfriend" där han har en sådan:
http://www.youtube.com/watch?v=p5o-OQa-S98

Sen så kan du ju köpa till en vit skjorta och en slips såklart för att ha vid extra speciella tillfällen såsom bröllop, begravningar eller liknande.

Mvh
Senast redigerad av peter.gillberg 2010-06-04 kl. 13:18.
Citera
2010-06-04, 13:23
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
Tycker svart är grymt snyggt dvs en svart kostym och en svart skjorta utan någon slips:
http://www.theage.com.au/ffximage/2007/04/26/st_Clooney_narrowweb__300x347,0.jpg

En scen från filmen "My best friend's girlfriend" där han har en sådan:
http://www.youtube.com/watch?v=p5o-OQa-S98

Sen så kan du ju köpa till en vit skjorta och en slips såklart för att ha vid extra speciella tillfällen såsom bröllop, begravningar eller liknande.

Mvh
Svart kostym bär man på begravning, alternativt bakom lyckta dörrar på något kontor. Svart skjorta bär man aldrig såvida man inte heter Johnny Cash

Bara ett tips.
Citera
2010-06-04, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin
Svart kostym bär man på begravning, alternativt bakom lyckta dörrar på något kontor. Svart skjorta bär man aldrig såvida man inte heter Johnny Cash

Bara ett tips.

och varför skulle man inte kunna göra det?
Citera
2010-06-04, 15:47
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
och varför skulle man inte kunna göra det?

För att det ser fruktansvärt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in