2013-01-22, 21:48
Medlem
Spodes avatar
Skall på en tillställning med klädkod mörk kostym på torsdag. Kan man ha en ullslips eller är det för informellt?

Slipsen jag har i åtanke är av ganska fint ull, så det kanske går bra ändå?

Slips
https://www.dropbox.com/s/6b9qjm214u13zly/Photo%202013-01-04%2017%2045%2037.jpg
Citera
2013-01-23, 06:26
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Skall på en tillställning med klädkod mörk kostym på torsdag. Kan man ha en ullslips eller är det för informellt?

Slipsen jag har i åtanke är av ganska fint ull, så det kanske går bra ändå?

Slips
https://www.dropbox.com/s/6b9qjm214u13zly/Photo%202013-01-04%2017%2045%2037.jpg

Nej, ullslips går inte.
Citera
2013-01-23, 09:35
Medlem
Spodes avatar
Alright, tack!
Citera
2013-01-30, 18:19
Medlem
Mörk kostym på bröllop - kostym eller smoking och inte randig kostym

Jag har blivit bjuden på ett bröllop där det anbefallts mörk kostym. Läste någonstans att det då bara är mörk kostym och inget annat som gäller. Eftersom jag tycker det är tråkigt med svart kostym, ljus skjorta och randig slips (alla kommer ju att ha det) hade jag tänkt ha en nyinköpt smokingkavaj (med slag som på en kostym, alltså inte rundade), svarta slacks, ribbad skjorta och fluga. Är det ignorant mot brudparet?

En kompis har tänkt komma i en svartrandig kostym (inte riktig pinstripe, utan typ 1,5 cm mellan ränderna). Jag har försökt intala honom att det är fel i detta sammanhanget. Magdalena Ribbing säger att det bara är gangsters som har randiga kostymer. Vad säger ni? Går det bort helt?
Citera
2013-01-30, 18:27
Medlem
Skitonds avatar
Mörkblå, mörkgrå eller svart kostym ska du ha, vit skjorta med fluga eller slips.

Du kan inte blanda kostymdelar!
Citera
2013-01-30, 18:29
Medlem
AndrewBernards avatar
Ja, det är respektlöst att inte följa klädkod.

Mörk kostym är inte synonymt med svart kostym.

Ser, t.ex., detta ut som en gangster?
Citera
2013-01-30, 18:34
Medlem
ShogunAssasins avatar
Sammanfogat ämne.

/Moderator
Citera
2013-01-31, 11:13
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasSchmetterling
Jag har blivit bjuden på ett bröllop där det anbefallts mörk kostym. Läste någonstans att det då bara är mörk kostym och inget annat som gäller. Eftersom jag tycker det är tråkigt med svart kostym, ljus skjorta och randig slips (alla kommer ju att ha det) hade jag tänkt ha en nyinköpt smokingkavaj (med slag som på en kostym, alltså inte rundade), svarta slacks, ribbad skjorta och fluga. Är det ignorant mot brudparet?

Om du med ignorant menar ohövligt eller otrevligt är det det, ja. Är det en viss klädkod förväntas du komma i den, dvs. i detta fall antingen mörkgrå eller mörkblå kostym, helst utan mönster, enfärgad sidenslips och svarta skor.

Citat:
En kompis har tänkt komma i en svartrandig kostym (inte riktig pinstripe, utan typ 1,5 cm mellan ränderna). Jag har försökt intala honom att det är fel i detta sammanhanget. Magdalena Ribbing säger att det bara är gangsters som har randiga kostymer. Vad säger ni? Går det bort helt?

Nej, inte bara gangsters går i sådana kostymer, men i detta fall är det fel.
Citera
2013-01-31, 11:55
Medlem
Spodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Om du med ignorant menar ohövligt eller otrevligt är det det, ja. Är det en viss klädkod förväntas du komma i den, dvs. i detta fall antingen mörkgrå eller mörkblå kostym, helst utan mönster, enfärgad sidenslips och svarta skor.

Är enfärgad slips det enda som är acceptabelt till mörk kostym? Det var nyheter för mig.
Citera
2013-01-31, 15:51
Medlem
Tack för alla råd! Det blir mörk kostym, vit skjorta men vilken färg ska jag ha på slipsen för att framstå som en modern och någorlunda modemedveten man?

Dessvärre kan jag inte intala min kompis att inte komma i randig kostym. Det är väl egentligen hans ensak men jag känner ändå ett visst ansvar för att han inte ska framstå som bondlurk. Dessutom är det nonchalant mot brudparet och lite mot oss kompisar.

Såklart är det inte bara gangsters som har randiga kostymer (jag har själv två) men jag tror det var Magdalena Ribbing som sa att det var så. Hon anser också att det bara är gangsters som har svarta skjortor och det är nog mer riktigt än uttalandet om randiga kostymer. Jag associerar också till min pappa som hade (har?) svart skjorta och vit slips enbart på begravningar.
Citera
2013-01-31, 16:14
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Tack för alla råd! Det blir mörk kostym, vit skjorta men vilken färg ska jag ha på slipsen för att framstå som en modern och någorlunda modemedveten man?

Dessvärre kan jag inte intala min kompis att inte komma i randig kostym. Det är väl egentligen hans ensak men jag känner ändå ett visst ansvar för att han inte ska framstå som bondlurk. Dessutom är det nonchalant mot brudparet och lite mot oss kompisar.

Såklart är det inte bara gangsters som har randiga kostymer (jag har själv två) men jag tror det var Magdalena Ribbing som sa att det var så. Hon anser också att det bara är gangsters som har svarta skjortor och det är nog mer riktigt än uttalandet om randiga kostymer. Jag associerar också till min pappa som hade (har?) svart skjorta och vit slips enbart på begravningar.

Vilken färg är det på kostymen?
Citera
2013-01-31, 16:16
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Är enfärgad slips det enda som är acceptabelt till mörk kostym? Det var nyheter för mig.

Jag har fått för mig att det mest korrekta är utan mönster vare sig på kostym, skjorta eller slips. Dock är källäget inte klockrent får jag erkänna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in