2013-06-18, 15:54
Medlem
Ett intressant inlägg i debatten

http://avpixlat.info/2013/06/17/last-men-inte-forstatt/#more-62058
Citera
2013-06-18, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Men du är ju själv uppenbarligen en desinformatör då du erkänt att ditt stöd till massinvandring beror på att du vill urholka välfärden, du VILL med andra ord att invandring ska vara en förlust för Sverige.
Du är säkerligen medveten om vilken ekonomisk förlust massinvandringen är för Sverige och börjar bli nervös att fasaden rasar nu.
Ska du verkligen snacka om sektbeteende då du alltid vinklar invandringen till en fördel, oavsett om det rör sig om anarkokapitalisters förhoppningar att urholka välfärden, eller mångkulturalisters förhoppningar om att den BIDRAR till välfärden och är en ekonomisk vinst?

Jag tror snarare att du inte riktigt förstått vad jag sagt överhuvudtaget. Om det urholkar välfärdsstaten är det bara ett vidare argument emot välfärdsstaten, om det inte urholkar välfärdsstaten finns det inget riktigt argument emot det annat än "öööh, de är bruna och jag gillar dem inte för att jag har ingen utbildning och det är invandrarnas fel att mitt liv är skit", typ så, så går det ju i verkligheten i huvudet på dessa människor.

Ja, flashback har ett oroväckande sektbeteende i de populistiska strömmarna på detta forum som tror att allting ner till trafikstoppningar kan förklaras av invandring. Finns ingen propotion eller vett, läs hur enormt osaklig kritiken är av denna vetenskapliga rapport i den här tråden bara. De flesta är emot resultatet och stöttar varandra i att vara emot resultatet utan att förstå en rad eller ens läst en rad av det som står i rapporten. Då är man en sektmedlem och inte en tänkande människa.

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
En totalundersökning innebär att vi har data för samtliga i den grupp som vi vill undersöka.

Att vi har samplat en representativ grupp menar du. Svårt att veta vad du menar eftersom det inte är ett riktigt begrepp.

Citat:
Jag påstår att det är svårt att få ett representativt urval vid en enkätundersökning, när det handlar om invandrare.

Jag håller med, och studien tar upp detta. Man har undersamplat nettoskatteinbetalare vet man med säkerhet, eftersom dessa ökat till stor del i Sverige sedan 2004 - därmed har sysselsättningsgraden ökat bland invandrare.

Citat:
Jag vet inte hur enkätundersökningen är genomförd. Med mindre än att vi känner till den saken vet vi inte om dataunderlaget är pålitligt.

Då kan du inte anta att de undersamplat nettobidragstagare.

Citat:
Du gjorde ett antagande om att jag gjorde ett antagande om att invandrare får mer i bidrag än de betalar i skatt. Detta antagande var felaktigt. Att förneka att du gjorde antagandet är också felaktigt.

Du gör ju det antagandet fortfarande... så. Du antar att man undersamplat dessa personer. Så du antar att de existerar. Studien själv påpekar att man troligtvis gjort motsatsen.
Senast redigerad av Visf 2013-06-18 kl. 17:04.
Citera
2013-06-18, 18:59
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Tyskland har den överlägset sämsta invandringen som uppnår en nettoförlust på -2.32 % av deras BNP, detta beror mycket på att deras invandrare har börjat bli gamla och belastar välfärdssystemet hårdare genom pension. Tyskland har drygt dubbelt så många invandrare i pensionsålder (64+ år) än Sverige, vad händer när våra invandrare blir äldre och berättigas pension? Källa: Tabell 3.7. på sidan 159 och tabell 3.A1.1. på sidan 171.

Det här var oerhört intressant tycker jag! Om vi gör det oemotsägliga antagandet att våra invandrare likt de i Tyskland kommer bli äldre, och att åldersfördelningen för invandrare i Sverige kommer gå mot Tyskland: vad innebär då det? Jo, rimligtvis måste vi också gå mot ett underskott på närmare -2.32% av BNP då Sverige och Tyskland är länder som är mycket lika vad gäller välfärd o.s.v. Och det finns dessutom ingenting som säger att 2,32 % av BNP skulle vara något maxtak. Det är fullt möjligt att det blir ännu värre, i synnerhet då Tyskland är ett avsevärt större land med 80 miljoner invånare och Sverige tar emot bisarra mängder immigranter i förhållande till sin storlek.

Sveriges BNP var 2012: 3562 miljarder kronor, observera att BNP inte är detsamma som statsbudget, det här är inte pengar som Reinfeldt har att betala välfärd med. 3562 * 0,0232 = 82,6. Den reella kostnaden för hela invandringen när Sverige nått samma åldersfördelning som Tyskland är alltså ca 83 miljarder kronor varje år. Och då ska man komma ihåg att här som sagt inkluderas nordbor, hemvändande svenskar o.s.v. som lyfter snittet. Vad invandringen från tredje världen kostar kan man bara gissa. Källa BNP: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/

Angående statsbudgeten, d.v.s de pengar som Reinfeldt faktiskt kan spendera så var den för 2013: 829,6 miljarder. Källa: http://www.regeringen.se/sb/d/2548/a/198875. Således kan man roa sig med att veta att hela invandringen, när vi ofrånkomligen hamnar i samma sits som Tyskland gällande åldersstruktur, kommer att sluka 10% av alla våra skattemedel, och det är med OECDs mycket tvivelaktiga beräkning. För utomeuroeiska invandrare när alla poster räknats med så kommer det inte se roligt ut, då är vi sannolikt uppe på närmare 15%, en bra bit över 100 miljarder. De pengarna skulle vi istället kunna använda till att tredubbla all utbildning och och universitetsforskning som sker i Sverige. Eller köpa två extra försvarsmakter, med samma storlek som den vi har nu; eller varför inte dubblera både hela sjukvården och hela rättsväsendet?

Citat:
[*]Återflyttande svenskar inkluderas i gruppen "invandrare", detta ger ett sken om att invandringen inte är lika kostsam (speciellt med tanke på att denna grupp är väldigt stor) som den verkligen är.

Ja just det är mycket intressant. Jag har inte statistik på hur många det är, men jag vill minnas att det rör sig om en skaplig mängd. Någon får gärna verifiera det med en källa.

Det är dock högst rimligt att tro att de återflyttade bidrar med minst lika mycket som infödda svenskar. Förmodligen bidrar de mer, med tanke på att de svenskar som flyttar utomlands troligtvis inte är Benny och Rolle på a-kassa eller städjobb, utan förmodligen i huvudsak akademiker och universitetsstuderande - vilka är de som har enklast att röra på sig, och oftast redan jobbar på globala företag eller universitet med kontakter som underlättar en flytt avsevärt.
Senast redigerad av El Capitano 2013-06-18 kl. 19:19.
Citera
2013-06-18, 22:26
Medlem

Det är knappast någon nyhet att dagens unga ej kommer få ut sina statliga pensioner. Det är därför många med mig har tagit flyttlasset västerut och blivit norska medborgare. Då har vi iaf en oljefond att luta oss mot Att norska kvinnor är väldigt vackra är bara en bonus
Citera
2013-06-18, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det här var oerhört intressant tycker jag! Om vi gör det oemotsägliga antagandet att våra invandrare likt de i Tyskland kommer bli äldre, och att åldersfördelningen för invandrare i Sverige kommer gå mot Tyskland: vad innebär då det? Jo, rimligtvis måste vi också gå mot ett underskott på närmare -2.32% av BNP då Sverige och Tyskland är länder som är mycket lika vad gäller välfärd o.s.v. Och det finns dessutom ingenting som säger att 2,32 % av BNP skulle vara något maxtak. Det är fullt möjligt att det blir ännu värre, i synnerhet då Tyskland är ett avsevärt större land med 80 miljoner invånare och Sverige tar emot bisarra mängder immigranter i förhållande till sin storlek.

Sveriges BNP var 2012: 3562 miljarder kronor, observera att BNP inte är detsamma som statsbudget, det här är inte pengar som Reinfeldt har att betala välfärd med. 3562 * 0,0232 = 82,6. Den reella kostnaden för hela invandringen när Sverige nått samma åldersfördelning som Tyskland är alltså ca 83 miljarder kronor varje år. Och då ska man komma ihåg att här som sagt inkluderas nordbor, hemvändande svenskar o.s.v. som lyfter snittet. Vad invandringen från tredje världen kostar kan man bara gissa. Källa BNP: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/

Angående statsbudgeten, d.v.s de pengar som Reinfeldt faktiskt kan spendera så var den för 2013: 829,6 miljarder. Källa: http://www.regeringen.se/sb/d/2548/a/198875. Således kan man roa sig med att veta att hela invandringen, när vi ofrånkomligen hamnar i samma sits som Tyskland gällande åldersstruktur, kommer att sluka 10% av alla våra skattemedel, och det är med OECDs mycket tvivelaktiga beräkning. För utomeuroeiska invandrare när alla poster räknats med så kommer det inte se roligt ut, då är vi sannolikt uppe på närmare 15%, en bra bit över 100 miljarder. De pengarna skulle vi istället kunna använda till att tredubbla all utbildning och och universitetsforskning som sker i Sverige. Eller köpa två extra försvarsmakter, med samma storlek som den vi har nu; eller varför inte dubblera både hela sjukvården och hela rättsväsendet?

Ja just det är mycket intressant. Jag har inte statistik på hur många det är, men jag vill minnas att det rör sig om en skaplig mängd. Någon får gärna verifiera det med en källa.

Det är dock högst rimligt att tro att de återflyttade bidrar med minst lika mycket som infödda svenskar. Förmodligen bidrar de mer, med tanke på att de svenskar som flyttar utomlands troligtvis inte är Benny och Rolle på a-kassa eller städjobb, utan förmodligen i huvudsak akademiker och universitetsstuderande - vilka är de som har enklast att röra på sig, och oftast redan jobbar på globala företag eller universitet med kontakter som underlättar en flytt avsevärt.

Den svenska välfärden har aldrig varit ett helt hållbart system. Alla borde ha accepterat detta och nöjt sig med en lite sämre men hållbar välfärd. Nu går politikerna all-in med att förvandla allting till ett pyramidspel där det ska fyllas på med så många invandrare att en ohållbar välfärd kan hållas uppe.

Pyramidspel kan fungera och skjuta problemen på framtiden om det vore så att de som fyller på underifrån faktiskt bidrar med någonting. Nu bygger vi ett enormt pyramidspel där svenskarna på toppen skickar pengarna till botten av pyramiden, därmed får vi absolut inga av fördelarna med pyramidspelet men alla framtida nackdelar som garanterat kommer få samhället att kollapsa.

Pyramidspel kollapsar alltid för eller senare. Välfärdspyramiden som Reinfeldt bygger kommer kollapsa innan det ens kommit igång. Han har väl några år till han kan inkassera alla fördelarna med att vara toppolitiker innan allt kollapsar och det verkar han ju vara nöjd med.

Om svenskar med relativ hög lön inte kunnat hålla uppe välfärden, hur tänker man då när man tror att bidrag och låginkomstagare ska kunna hålla välfärden uppe på ett hållbart sätt? Man blir nästan arg när man hör någon som tror att invandrare ska rädda välfärden.
Citera
2013-06-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Ja, flashback har ett oroväckande sektbeteende i de populistiska strömmarna på detta forum som tror att allting ner till trafikstoppningar kan förklaras av invandring. Finns ingen propotion eller vett,.
Kan du komma med något exempel där någon påstått att trafikstockningar beror på invandringen?
Att invandrare gör trafiken farligare är en annan sak, det finns statistik som stödjer detta faktum.
Citera
2013-06-19, 00:22
Medlem
Den verkliga kostnadsposten för invandringen är omätbar, den går inte att urskilja så enkelt. Vad kostar segregationen och all den kriminalitet det medför? Vad kostar alla kravaller, uppbrända bilar? Vad kostar alla tolkar i rättsväsendet, SFI-lärare och skolväktare? Vad kostar särskilda utbildningar för lärare, sjukvårdspersonal, poliser etc för att handskas med främmande kulturers egenheter? Vad kostar en grillkväll med muslimsk korv i Rosengård? Vad kostar DO? INGET av detta, som bara är en tusendel av alla indirekta kostnader massinvandringen för med sig, räknas inte in i den offentliga statistiken inkl OECDs skruvade rapport som bortser från bl a pensioner (wtf?). Invandring är ekonomisk positiv om de som flyttar in producerar mer per capita än den infödda befolkningen, hur kan någon tro att så är fallet när man tittar på arbetslöshetsstatistiken? Hur kan man å ena sidan gnälla om att kommuner som tar emot många har slut på resurser och behöver mer från skattebetalarna och hur invandrare diskrimineras, samtidigt som man ställer sig bakom (Ullenhag) denna patetiska rubriksättning av en i sig patetisk undersökning? Tror media och politiker att människor är fullständigt dumma i huvudet?
Senast redigerad av Nascor 2013-06-19 kl. 00:25.
Citera
2013-06-19, 00:31
Medlem
zirres avatar
Måste vara den mest vinklade rapporten jag läst på väldigt länge. Hur kan man lägga alla invadrare under samma grupp? Helt åt skogen! Känns det är lite skillnad på en ingenjör från Tyskland som börjar jobba för BAE sytems eller en afrikan som varken kan skriva eller läsa vid ankomst till Sverige.

Man blir fan mörkrädd hur media väljer att gå ut med detta

Bra inlägg Bitsocker!

Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Länk till rapporten i sin helhet genom en preview.

En massa bra text.
Senast redigerad av zirre 2013-06-19 kl. 00:38.
Citera
2013-06-19, 01:12
Medlem
MoLoKs avatar
[quote=El Capitano|
[/QUOTE]

SCBs befolkningsframskrivningar brukar (brukade?) ha statistik över detta.

15% (15.300) av de som invandrade 2012 var födda i Sverige.

Att jämföra med ca 45% (ca 45.000) som var födda i låg/medel-HDI-länder utanför EU.

sid 15, http://www.scb.se/Statistik/BE/BE0401/2013I60/BE0401_2013I60_SM_BE18SM1301.pdf

Se även sid 17 för intressanta siffror och diagram. Det ser inte roligt ut...
Citera
2013-06-19, 11:12
Bannlyst
Ursprungligen postat av Visf
Ja, flashback har ett oroväckande sektbeteende i de populistiska strömmarna på detta forum som tror att allting ner till trafikstoppningar kan förklaras av invandring. Finns ingen propotion eller vett,.

- Alltså, du måste skämta med mig? Klart som fan att trafiken påverkas av invandringen. Eller menar du att vägarna endast används av etniska svenskar?

Fan, ni låtsasliberaler har knarkat för mycket. Ni är inte ens på samma planet.
Citera
2013-06-19, 12:52
Medlem
Skunken666s avatar
Skickade nyss följande mail till H*nrik B*ors på DN.

Självklart kommer jag att publicera eventuellt svar här...
Citera
2013-06-19, 13:30
Medlem
Kavalleristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Skickade nyss följande mail till H*nrik B*ors på DN.

Självklart kommer jag att publicera eventuellt svar här...

Skicka också till redaktören så att det blir pinsamt för henrik när bossen får samma brev. Bossen kanske blir arg på Henrik att han drar tidningen i smutsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in