Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-18, 14:31
  #1
Medlem
Hej sitter och förbereder lite programmering i python innan nu när jag ska börja plugga på universitetet.

Så nu har skolan gjort en förberedelse som man kan testa på! Vilket jag har gjort, men har fastnat vid en uppgift.....

if a <= b:
print("X", end=" ")
print("Y")

Jag ska alltså skriva vad programmet kommer att säga...
Vad betyder tecknet "<=" har aldrig för mig att jag har sett det förut?
Tacksam för hjälp!!
Citera
2013-06-18, 14:33
  #2
Medlem
Timmervargens avatar
mindre eller lika med
Citera
2013-06-18, 14:36
  #3
Avstängd
fuelehs avatar
<= betyder om a är mindre eller likamed b
a < b a mindre än b
a > b a större än b
a<=b a mindre ELLER likamed b
a=>b a större ELLER likamed b


dessa tog fan mig ett tag å lära mig å skilja på
Citera
2013-06-18, 14:39
  #4
Medlem
Förekommer detta bara isf i programmering, för i matematik vad jag vill minnas använder man a ≤ b ?
Citera
2013-06-18, 14:45
  #5
Avstängd
fuelehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobolle
Förekommer detta bara isf i programmering, för i matematik vad jag vill minnas använder man a ≤ b ?

Yes det är samma sak men de har väl tänkt att det blir lättare med 2 vanliga tecken istället för ovanliga ≤ eller nått sånt :P
Citera
2013-06-18, 14:46
  #6
Medlem
Okey, Men säg att a=4 och b=4 skulle då programmet skriva "x, end="???
Citera
2013-06-18, 14:49
  #7
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobolle
Okey, Men säg att a=4 och b=4 skulle då programmet skriva "x, end="???
Testat att köra koden?
Citera
2013-06-18, 14:53
  #8
Medlem
Ja gjorde att det, men fick "SyntaxError: invalid syntax" på "end=", då jag är precis i början av stadiet av programmering, så har jag väldigt svårt att förstå vad som är rätt och fel...Kanske gör helt fel när jag skriver in koden :S
Citera
2013-06-18, 14:57
  #9
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobolle
Ja gjorde att det, men fick "SyntaxError: invalid syntax" på "end=", då jag är precis i början av stadiet av programmering, så har jag väldigt svårt att förstå vad som är rätt och fel...Kanske gör helt fel när jag skriver in koden :S
Posta hela koden, inom kodtaggar, följt av kommandot du skriver för att köra den samt hela felmeddelandet. Sen kan vi hjälpa dig.
Citera
2013-06-18, 14:58
  #10
Medlem
Beskkovs avatar
end= kommer troligtvis ge fel pga att end inte är deklarerad.
Citera
2013-06-18, 15:00
  #11
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beskkov
end= kommer troligtvis ge fel pga att end inte är deklarerad.
Man deklarerar i regel inte i python.
Citera
2013-06-18, 15:15
  #12
Medlem
OddAttachments avatar
Också gjort denna...

Koden i uppgiften ser inte ut som TS postade den utan istället
Kod:
if a <= b:
    print("X", end=" ")
print("Y")

Dvs med indrag på rad 2, vilket är betydelsebärande i Python. Poängen med exemplet är att man ska förstå att satsen på rad 2 utförs endast om villkoret på rad 1 är uppfyllt medan satsen på rad 3 utförs oavsett.

Parametern "end" som använd innebär bara att nästa utmatning kommer att ske efter ett mellanslag på samma rad, ny rad är annars standard.

Koden kommer alltså att mata ut
Kod:
X Y
om villkoret är uppfyllt, annars bara
Kod:
Y

Andra tips till TS är att längst ner i menyn på kurssidan finns en "Programmeringsordlista" som svarar på frågor som vad => betyder och en hel del annat. Dessutom finns ett internt forum på kurssidan som förmodligen ger snabbare och bättre svar på dina frågor om kursen än flashback.
__________________
Senast redigerad av OddAttachment 2013-06-18 kl. 15:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback