Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-18, 19:27
  #13
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobolle
Ja gjorde att det, men fick "SyntaxError: invalid syntax" på "end=", då jag är precis i början av stadiet av programmering, så har jag väldigt svårt att förstå vad som är rätt och fel...Kanske gör helt fel när jag skriver in koden :S

Jag misstänker att du har fel version av Python. Koden du testar är skriven för Python 3, och jag tror du har Python 2, så du behöver nog uppgradera.
Men som adequate säger, posta koden inom kodtaggar så blir det mycket lättare att hjälpa dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Beskkov
end= kommer troligtvis ge fel pga att end inte är deklarerad.

Nej. end används som ett keyword argument i det här fallet. Det är helt oberoende av ifall en variabel med det namnet är initierad (vilket är det närmaste du kommer "deklarerad" i Python) eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av fueleh
Yes det är samma sak men de har väl tänkt att det blir lättare med 2 vanliga tecken istället för ovanliga ≤ eller nått sånt :P

≤ finns inte i 7-bitars ASCII-tabellen, vilket är vad Python (och typ alla andra språk) använder.
Citera
2013-06-21, 10:44
  #14
Medlem
Kan någon hjälpa med denna , skriver 39 r men de blir fel -.-

Kod:
Vad blir utskriften efter följande rader?
a = "70.0"
r = "39.0"
print(a, "r")
Citera
2013-06-21, 11:24
  #15
Medlem
Kapten.Blaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nick14
Kan någon hjälpa med denna , skriver 39 r men de blir fel -.-

Kod:
Vad blir utskriften efter följande rader?
a = "70.0"
r = "39.0"
print(a, "r")

Varför 39? Variablen r används aldrig. Kolla på värdet i a istället.
Citera
2013-06-21, 12:15
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten.Blau
Varför 39? Variablen r används aldrig. Kolla på värdet i a istället.
Oj menade 70 , jag skriver dvs: 70 r då "r" är att man skriver in bokstaven r men de vblir fotfarande fel
Citera
2013-06-21, 12:26
  #17
Medlem
Kapten.Blaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nick14
Oj menade 70 , jag skriver dvs: 70 r då "r" är att man skriver in bokstaven r men de vblir fotfarande fel

Det andra argumentet till print(), "r" i det här fallet, är separatorn. Ifall du printar flera saker (en lista) så sätts separatorn mellan varje element. Det betyder att det inte kommer skrivas ut något mellanslag. Utan 70, och direkt efter, r.
Citera
2013-06-21, 12:35
  #18
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nick14
Oj menade 70 , jag skriver dvs: 70 r då "r" är att man skriver in bokstaven r men de vblir fotfarande fel

Ja. Fast nu är det ju inte "70" det står i variabeln a... titta på den en gång till.

Citat:
Ursprungligen postat av Kapten.Blau
Det andra argumentet till print(), "r" i det här fallet, är separatorn. Ifall du printar flera saker (en lista) så sätts separatorn mellan varje element. Det betyder att det inte kommer skrivas ut något mellanslag. Utan 70, och direkt efter, r.

Nej. http://docs.python.org/3.3/library/functions.html#print
Citat:
All non-keyword arguments are converted to strings like str() does and written to the stream, separated by sep and followed by end.

Separatorn måste anges som ett keyword argument.
Citera
2013-06-21, 13:31
  #19
Medlem
Kapten.Blaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Nej. http://docs.python.org/3.3/library/functions.html#print
Separatorn måste anges som ett keyword argument.

Oj, då hade jag fel. Sorry.
Citera
2013-06-21, 13:58
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Ja. Fast nu är det ju inte "70" det står i variabeln a... titta på den en gång till.
Tack kollade igen och märkte av att jag glömt ta med .0....
Citera
2013-07-03, 22:07
  #21
Medlem
hjälp på dessa tack

Vilket/vilka av följande kodsnuttar skriver ut alla 75 ord som finns
i listan ”svar”?

Ange de eller det alternativ som är korrekt.


n = 0
sum = ""
while n < 75:
sum += svar[n]
n += 1
print(sum)

n = 1
sum = svar[0]
while n < 75:
sum += svar[n]
n += 1
print(sum)

n = 1
while n < 75:
print(svar[n], end=" ")
n += 1

n = 0
sum = ""
while n <= 75:
sum += svar[n]
n += 1
print(sum)

n = 0
while n < 75:
sum = svar[n]
print(sum, end=" ")
n += 1

2:

Vilket/vilka av följande kodsnuttar läser in 31 ord till listan

”namn”?


k = 0
while k < 31:
namn[k] = input(”Ge ord: ”)
k += 1

k = 0
while k < 31:
s1 = input(”Ge ord: ”)
namn[k] = s1
k += 1

k = 1
while k < 31:
namn[k] = input(”Ge ord: ”)
k += 1

k = 0
while k <= 31:
namn[k] = input(”Ge ord: ”)
k += 1


k = 0
while k < 31:
namn[k] = input(”Ge ord: ”)
k += 1

3:Hur skriver man ut elementet på platsen med index nr j i listan namn (och endast det elementet)?

Svar: print()

4:Anta att vi har tillgång till en modul med namnet "math". Bland alla funktioner finns funktionen smallest som kan användas till att returnera minsta tal. Skriv ett program med ett möjligt anrop till funktionen smallest om man vet att smallest tar 2 parametrar och alla parametrar är av typen tal.


from math import *
smallest(6.0, 12.0)

from math import
smallest(6.0, 12.0)

from math import *
smallest(6.0, 12.0, 0)

smallest(6.0, 12.0)

5:Hur tilldelar man elementet på platsen med index m i listan bilar värdet 367?

Svar:
Citera
2013-07-04, 00:12
  #22
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
hjälp på dessa tack

Nej. Forumet är inte till för att göra dina läxor åt dig. Beskriv vad du gjort, var du stött på problem, och exakt vad du behöver hjälp att förstå.

Och använd kodtaggar när du postar kod.
Citera
2013-07-05, 17:34
  #23
Medlem
@Mofasti

Har hamnat på samma och har problem med fråga 2&3 vilken av följande kodsnuttar bla bla, har du lyckats med den än?
Citera
2013-07-11, 15:14
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sterlinkarcher
@Mofasti

Har hamnat på samma och har problem med fråga 2&3 vilken av följande kodsnuttar bla bla, har du lyckats med den än?

Kod:
k = 0 
while k < 31: 
namn[k] = input(”Ge ord: ”) 
k += 1

k = 0 
while k < 31: 
s1 = input(”Ge ord: ”) 
namn[k] = s1 
k += 1

k = 1 
while k < 31: 
namn[k] = input(”Ge ord: ”) 
k += 1

k = 0 
while k <= 31: 
namn[k] = input(”Ge ord: ”) 
k += 1

k = 0 
while k < 31: 
namn[k] = input(”Ge ord: ”) 
k += 1
Några råd på vägen...i all välmening...att programmera är att lära sig förstå viktiga skillnader i programspråket man kikar på. Redan alternativens uppbyggnad ger faktiskt fingervisningar om vilka koncept man vill att ni, eleverna, ska fundera över.

I ovanstående fall. "Ska man stoppa på 31 eller på 30?" - det ser man på k>=31 eller k>31 i ena fallet så...ja vaddå? Och i det andra så...ja vaddå?

Dessutom ser man att k tilldelas ett eller 0. Hm...vad får det för tankar, hos dig, som ska fatta liksom. Det är ju det vi talar om. Att få ett facit på en programmeringsuppgift ger inget. Men råd på vilken väg man ska vandra ger något. Vill jag påstå.

Annars tror jag man ska ägna sig åt - ursäkta - något annat eller allvarligt fundera på det i alla fall. Varför säger jag så? Jo, för att programmering är just det, att tillverka saker av saker som inte setts förut. Att förstå programspråkens olika typer av strukturer på data såväl som på program.

Att förstå grundläggande datorlära torde vara steg ett. Alltså vad är namn[0]? Vad är det? En vektor. Just det. Vad är en vektor? Tja...det får man liksom komma på själv, en egen karta över hur man ser på just namn[0], namn[1]..., namn[n-1], namn[n].

Vet man det, till en början, så spelar det faktiskt ingen roll vilket programspråk man pysslar med. Det är lite ; som ska vara på rätt plats, det är lite - i Pythons fall, vilket jag faller på då och då... - betydelsebärande att kod som ser ut så här:
Kod:
if i = 0:
  print "kalle"
print "olle
skiljer sig markant från beteende av
Kod:
if i = 0:
print "kalle"
print "olle
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback