Citat:
Ursprungligen postat av
MBoudine
Jag har inte bundit mig vid att KJ:s medbrottslingar skulle vara airsoftutövare - det kan vara så men är långt ifrån säkert. Däremot tror jag att miljön där mordet och styckningen skedde med motiv att KJ är bekant med terrängen, här är han på sin egen bakgård, att Fallen Angel-kriget utspelades där och att VB hållits vid liv och inlåst i ett utrymme som tillhör någon av dem som tillsammans med KJ utfört detta och att hon kan ha förts dit för att användas som byte/måltavla. KJ:s och VB:s relation har som framgått i praktiken upphört, undantaget möten när hon nämnde att hon skulle till en kompis för att plugga, och att KJ planerat att döda henne under de former som skedde under ganska lång tid. Jag misstänker att han fann lämplig tidpunkt i samband airsoftspelen 11 maj(?).
Citat:
Ursprungligen postat av
Minutvisaren
Hur får du ihop din teori med att VB bedöms ha avlidit den 4-5 maj?
NSD:
Citat:
- Hon har avlidit av starkt våld mot vitala delar, som begåtts av annan person. Någon gång den 4-5 maj har hon avlidit, säger Ulrika Schönbeck.
Citat:
Ursprungligen postat av
MBoudine
Jag tror inte uppgiften om 4-5 maj är riktig.
Det får du gärna utveckla mer. Vad baserar du detta på?
Rättsläkarens utlåtande insändes till polisen måndagen den 27 maj. I åklagarens anmälan den 31 maj, om häktning på sannolika skäl, anges brottsgrunden
Citat:
"Mord 2013-05-04 -- 2013-05-05 inom Bodens kommun"
Och som jag skrev i föregående inlägg så säger kammaråklagaren att VB har avlidit den 4-5 maj.
Självklart ingår rättsläkarutlåtandet i åklagarens bedömning (vilket inte utesluter att andra faktorer som pekar i samma riktning, även kan ingå i en helhetsbedömning).
Hävdar du att åklagaren skulle dra felaktiga slutsatser av t ex rättsläkarens utlåtande? Eller att det finns risk för att den omvittnat skicklige rättsläkaren
Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Det är skillnad på rättsläkare och rättsläkare. Det är ett speciellt jobb, och många rättsläkare är rätt speciella till personligheten. Susan Sprogöe-Jakobsen har en jäkla erfarenhet med många svåra fall på meritlistan, mycket hög arbetskapacitet, arbetar snabbt och har ett rykte om att bara säga bara hon kan stå för, och inte vara en diva ā la Jovan Rajs.
skulle ha missbedömt tiden?
Även om det i nuläget inte är känt för allmänheten vad åklagaren baserar sin bedömning på så är det rimligt att utgå från att åklagaren inte har angivit en tidpunkt i strid med den rättsmedicinska bedömningen om dödstidpunkten.
Så, hur kommer du fram till att tidpunkten 4-5 maj inte är riktig?