2013-06-18, 10:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Hur får du ihop din teori med att VB bedöms ha avlidit den 4-5 maj?

NSD:

Jag tror inte uppgiften om 4-5 maj är riktig.
Citera
2013-06-18, 10:56
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vid en häktning räcker det med att åklagaren påstår det sannolikaste brottsdatum utan att det behöver bevisas. Och att VB inte levde efter den 5:e är de allra flesta överens om är det sannolikaste.

Jo, jag vet.

Ja, att hon levde efter den 5:e är nog inte troligt och stöds förmodligen inte heller av den rättsmedicinska undersökningen, såvitt vi känner till, dock kan hon ha mördats senare under natten.

Men jag sätter mina pengar på att hon var död runt klockan 21 den 4:e.
Citera
2013-06-18, 11:01
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Att tänderna per automatik faller av när ett lik ruttnar stämmer ju inte. På varenda museum världen över finns mängder av kranier från diverse gravar och annat, som alla har merparten av sina tänder kvar, en del t o m hela uppsättningar. Richard III, vars kvarlevor hittades under en p-plats i England, hade kvar i stort sett varenda tand i överkäken. Och han dräptes och begravdes för 528 år sen

Det är möjligt att det inte sker med automatik, utan att de istället sammansvetsas med käken med åren på något vänster, är inte medicinskt kunnig så vet inte processen, bara vet vad jag tagit del av i andra mordfall och där har det ibland framkommit att det skett tandlossning.
Citera
2013-06-18, 11:02
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Vaffan dillar du om cinnabar ?

Jag vet exakt om vem hur vad o varför polisanmälningarna uppstod.
Hade jag velat hade jag hängt ut nämnden på alla dom inblandade också.

Men jag är klokare än så. Och du behöver inte tro på mig

Jag är bodensare och känner olika personer som kan verifiera o dementera många delar av hela denna tråden. Jag har god insyn i VBs karatelag, jag vet vem snubben som sprang på mjösjöberget som tipsade i efterlyst om en massa fåglar där men som tipset inte prioriterades, jag är arbetskollega till ett nyckelvittne i utredningen vilket uppgifter inte har nått media, jag har en gemensam vän med VBs ex pojkvän och även KJs exflickvän. Jag har fått veta vad polisen "frågar" efter i sina polisförhör.

Jag vet vem AB är och en hel del av hans bravader. Jag vet även om vem Jocke f*rsell är och även hans syster som vart ihop med en gammal vän till mig.

A nu var inte tanken att sitta o försöka bevisa något för någon i tråden. Ville vara poängtera att
jag har koll på mkt, inte allt. Men mkt

På vilket sätt är personen ett nyckelvittne? Jag menar, har personen sett något eller hört något som vi i tråden inte vet?

När var VB tillsammans med exet? När var KJ tillsammans med exet?

Vad frågar polisen efter?
Citera
2013-06-18, 11:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Har den ofällde mannen medbrottslingar?

Ja det tror jag, det är min teori.

Citat:
Vad är mest sannolikt:

Mordet sker enligt något sorts filmiskt komplicerat schema i ett komplicerat spel med många dunkla komponenter?

Mordet sker i stunden, kanske premediterat, pga. t.ex. ett avvisande som utlöser det? Styckningen blir ett sätt att dölja dådet och/eller ett sätt att uttrycka ytterligare vrede mot offret?

Tror inget av ovanstående bär sannolikhetens prägel i någon större utsträckning. Styckningen döljer ingenting och de återfunna kroppsdelarna tror jag var tänkta att brännas tillsammans med ödehuset.

Jag betvivlar att handlingen utförts som en spontan ingivelse i vredesmod. Tror det här styckmordet är överlagt och planerat ganska långt i förväg av 2-3 inblandade.

Citat:
De flesta verkliga mord, inte på film alltså, är mer analoga med det senare alternativet] Visserligen inte så fantasiinspirerande, och mer "smutsigt, tarvligt och nedslående", men mer verkligt alltså.

Jag tror det handlade om att leva ut sina fantasier hos dem som utförde det.

Citat:
Och det där med verklighet är väl en bra idé vid verkligt, faktiskt polisarbete?

Polisen befinner sig i verkligheten, sedan kommer det an på hur polisen uppfattar verkligheten och besitter förmåga att tänka "utanför boxen", dvs inte alltid slaviskt följa instruktionerna i Polishögskolans manual.
Senast redigerad av MBoudine 2013-06-18 kl. 11:54.
Citera
2013-06-18, 11:45
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag har inte bundit mig vid att KJ:s medbrottslingar skulle vara airsoftutövare - det kan vara så men är långt ifrån säkert. Däremot tror jag att miljön där mordet och styckningen skedde med motiv att KJ är bekant med terrängen, här är han på sin egen bakgård, att Fallen Angel-kriget utspelades där och att VB hållits vid liv och inlåst i ett utrymme som tillhör någon av dem som tillsammans med KJ utfört detta och att hon kan ha förts dit för att användas som byte/måltavla. KJ:s och VB:s relation har som framgått i praktiken upphört, undantaget möten när hon nämnde att hon skulle till en kompis för att plugga, och att KJ planerat att döda henne under de former som skedde under ganska lång tid. Jag misstänker att han fann lämplig tidpunkt i samband airsoftspelen 11 maj(?).
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Hur får du ihop din teori med att VB bedöms ha avlidit den 4-5 maj?

NSD:
Citat:
- Hon har avlidit av starkt våld mot vitala delar, som begåtts av annan person. Någon gång den 4-5 maj har hon avlidit, säger Ulrika Schönbeck.
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror inte uppgiften om 4-5 maj är riktig.

Det får du gärna utveckla mer. Vad baserar du detta på?

Rättsläkarens utlåtande insändes till polisen måndagen den 27 maj. I åklagarens anmälan den 31 maj, om häktning på sannolika skäl, anges brottsgrunden
Citat:
"Mord 2013-05-04 -- 2013-05-05 inom Bodens kommun"
Och som jag skrev i föregående inlägg så säger kammaråklagaren att VB har avlidit den 4-5 maj.

Självklart ingår rättsläkarutlåtandet i åklagarens bedömning (vilket inte utesluter att andra faktorer som pekar i samma riktning, även kan ingå i en helhetsbedömning).

Hävdar du att åklagaren skulle dra felaktiga slutsatser av t ex rättsläkarens utlåtande? Eller att det finns risk för att den omvittnat skicklige rättsläkaren
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är skillnad på rättsläkare och rättsläkare. Det är ett speciellt jobb, och många rättsläkare är rätt speciella till personligheten. Susan Sprogöe-Jakobsen har en jäkla erfarenhet med många svåra fall på meritlistan, mycket hög arbetskapacitet, arbetar snabbt och har ett rykte om att bara säga bara hon kan stå för, och inte vara en diva ā la Jovan Rajs.

skulle ha missbedömt tiden?

Även om det i nuläget inte är känt för allmänheten vad åklagaren baserar sin bedömning på så är det rimligt att utgå från att åklagaren inte har angivit en tidpunkt i strid med den rättsmedicinska bedömningen om dödstidpunkten.

Så, hur kommer du fram till att tidpunkten 4-5 maj inte är riktig?
Citera
2013-06-18, 11:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är i och för sig korrekt att vi inte har sett belägg för att det gick att konstatera en exakt dödsdag som enbart omfattar 4-5 maj. Även om det är sannolikt att de ska klara av att tidsbetämma åtminstone på ett par dagar när kroppen hittades bara två veckor senare.

Annars kan man ju säga den 4:e eller något av de nästkommande dagarna, om osäkerhet råder.

Det kan vara så enkelt att man vet när döden måste ha inträffat genom att man har t ex. vittnesuppgifter och annan bevisning som stödjer slutsatsen, jag menar bara att dödsdagen troligen inte enbart konstateras genom en obduktion och analys på SKL. Troligen är det analyssvar i kombination med annat som gör att man kan säga 4-5 maj, så tror jag.
Citera
2013-06-18, 12:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Varför skulle han ha styckmördat VB?
Finns flera med samma bakgrund som han i staden Boden? Visst att han är en idiot, men det låter ologiskt bara för att hans syrra bor granne med KJ så skulle han vara den skyldiga.

Vad skulle motivet vara?
Umgås han ens med syrran?

Nu tror jag inte att det är så, men med samma syfte som KJ hävdar att VB lämnade lägenheten för att verka oskyldig så kan KJ granne hävda att hon såg VB lämna KJ lägenhet, eller åtminstone såg henne i området. Kanske har den där brodern till KJ granne något med saken att göra, inte otänkbart iaf. Hans bil(rätta om fel) har setts nära fyndplatsen för någon dag sedan, vad gjorde den där?

För en missbrukare eller annan person med skumrask i bagaget torde det inte vara något större problem att öppna ett fordon och besudla det med kroppsvätskor. Varför missade polisen en fläck på loftgången, den fanns kanske inte där när polisen gjorde första undersökningen av KJ lägenhet.

Förtydligar, jag tror inte att det är så, men fullt möjligt att KJ inte är mördaren, åtminstone inte ensam inblandad. Och vi känner inte till mer än att KJ bil hade spår av VB, samt att ytterligare fyndplats/ställe har kopplingen VB-KJ, kanske handlar det om fläcken i loftgången.

EDIT;Skriken som ett vittne berättar om kan lika gärna handla om att KJ granne eller dennes gäster för kvällen drar in VB i lägenheten strax efter att VB lämnat KJ, eller så var KJ och VB också inne hos grannen. Det är ett alternativ om man inte hittat spår i KJ lägenhet.
Senast redigerad av OY 2013-06-18 kl. 12:12.
Citera
2013-06-18, 12:35
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Det är här källgranskning kommer in, hur vet vi att källorna inte har fått sina uppgifter från samma källa och hur vet vi att den ursprungliga källan har förstahandsinformation och inte i sin tur har fått information från andra källor?

Dessutom så bör man även väga in att när ett lik ruttnar så faller tänderna av, håret lossnar och skinnet löses upp/släpper. Hur långt förruttnelsestadiet gått i detta fall är svårt att säga, i vissa fall går det fortare och i andra fall tar det längre tid.

I Alm fallet så hittades kroppen drygt en och en halv månad efter mordet, där låg tänderna lösa på marken, håret hade lossnat med mera.

Jag väljer att tro på den här uppgiften. Har Schönbeck kommenterat uppgiften om detta i något sammanhang ? I så fall, hur löd den kommentaren ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-06-18 kl. 12:53.
Citera
2013-06-18, 12:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jo, jag vet.

Ja, att hon levde efter den 5:e är nog inte troligt och stöds förmodligen inte heller av den rättsmedicinska undersökningen, såvitt vi känner till, dock kan hon ha mördats senare under natten.

Men jag sätter mina pengar på att hon var död runt klockan 21 den 4:e.
Vissa tror att hon kan ha dött den 11:e. Det motsägs av åklagarens påstående. Om rättsmedicin har fastställt tidigaste dödsdatum till den 4:e eller tidigare tror jag inte att dödsdatum kan vara den 11:e. Lite noggrannare koll på intervall för dödsfall finns nog.
Citera
2013-06-18, 13:03
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vissa tror att hon kan ha dött den 11:e. Det motsägs av åklagarens påstående. Om rättsmedicin har fastställt tidigaste dödsdatum till den 4:e eller tidigare tror jag inte att dödsdatum kan vara den 11:e. Lite noggrannare koll på intervall för dödsfall finns nog.

Det vore nog väldigt unikt om man missbedömde dödsdagen med en hel vecka, när liket bara var 16 dagar gammalt högst.
Citera
2013-06-18, 14:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det vore nog väldigt unikt om man missbedömde dödsdagen med en hel vecka, när liket bara var 16 dagar gammalt högst.

Rättsentomologi, används det i Sverige i svårbestämda fall eller tar man hjälp av utländsk expertis? Jag har ingen susning om hur man i Sverige fastställer när döden inträffade och noggrannheten. Vet bara att tillämpning av rättsentomologi är vanligare i USA, har iaf varit så tidigare.

Vad jag förstått så är det inte så lätt alla gånger att fastställa när döden inträffade, så hur pass pålitlig är tidsuppgiften 4-5/5 om enbart SKL analys ligger till grund för slutsatsen i det här fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in