2013-06-18, 13:08
Medlem
Kommer Alice att få komma ut i parken och träffa folk på midsommarafton? Dricka kaffe, tala med vem hon vill?.. Eller är hon för "trött". och har hon restriktioner...Har Alice hamnat i ett privat Gulag? Det kan jag säga, att även en dement människa klarar av ett par tre besök a 45-1 timma om dagen..Om denne inte har feber/maginfluensa och är sängliggande dvs. Allt annat är totalt nonsen.
Citera
2013-06-18, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Här bloggar iaf några av Alice Babs vänner officiellt på Internet

http://monicaantonsson.blogspot.com

jasså, monica antonsson är en nära och god vän till alice babs?
ja, där ser man...
Citera
2013-06-18, 14:13
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det här är en besvärlig situation att bedöma. Folk med någon form av demens vet inte alltid sitt eget bästa, och kan ha bestämda önskemål som är direkt farliga för dem själva. Ibland blir man tvungen att stoppa besök för att dementa eljest blir avlurade pengar, till exempel. Just det kan det ju iofs knappast vara fråga om här, både givet vad det handlar om för typ av vänner, och av att Alice har en förvaltare. Å andra sidan är det ett antal högst respektabla människor - varav jag inser att jag har träffat en del -som har gått ut och sagt att detta inte är vad Alice vill, att hon känner sig inspärrad, och att hon visst vill träffa sina gamla vänner. Också donnamanlove:s inlägg verkar trovärdiga, och det faktum att en annan postare i tråden säger sig kunna räkna ut vem h*n är minskar inte trovärdigheten.

Vad man objektivt kan konstatera är att förvaltarens roll i det hela är anmärkningsvärd. En förvaltare ska för det första tillse huvudmannens intresse, och dennes intresse enbart. Det betyder att om man är förvaltare för en åldring måste man hålla armlängds avstånd till arvingarna, och fatta sina beslut oberoende av vad dessa tycker - deras ekonomiska intresse är ju att åldringen spenderar så lite pengar som möjligt, så att så mycket som möjligt blir kvar att ärva. Här sitter uppenbarligen förvaltaren väldigt mycket i samma båt som arvingarna. Det är i sig rent generellt olämpligt.

För det andra är det anmärkningsvärt att besluten om vad Alice orkar och inte orkar i termer av besök inte fattas av medicinsk eller vårdande personal utan på distans av förvaltaren. Jag vet inte om förvaltaren därigenom har klivit över de formella gränserna för sitt förvaltarskap, men det är i vart fall ett synnerligen egendomligt sätt att hantera saken på, som jag inte begriper att det kan vara i huvudmannens intresse. Med tanke på hur svag ställning en person som är satt under förvaltarskap har gentemot sin förvaltare, luktar det påtagligt illa att förvaltaren inte låter någon person som inte sitter i hennes ficka ha någon form av kontakt med henne.
Finns det inte någon "överförvaltare" som vännerna kan vända sig till för en prövning av hur förvaltningen görs, dvs någon annan som kan kolla med Alice att förvaltningen görs i hennes intresse och inte i barnens intresse?
För förmyndare fanns fanns väl förut en överförmyndare som skulle vara något slags tillsynsmyndighet tror jag.
Citera
2013-06-18, 14:58
Medlem
ABs sjukdom enligt Titti, Ola H vaktar dörren: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article16976031.ab
Citera
2013-06-18, 18:48
Medlem
På Expressens löpsida (pappersupplagan dvs., finns mao. ej på Internetupplagan) idag står det att det ska finnas någon "film" som vännerna gjort med ALice Babs som"bevisar" att hon inte alls är dement eller Alzheimerssjuk och att Titti Sjöblom tar strid mot denna film. Någon som läste Expressen idag och kan belysa vad artikeln rörde?
Citera
2013-06-18, 18:53
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
ABs sjukdom enligt Titti, Ola H vaktar dörren: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article16976031.ab
Aftonbladet har rewritat demenscentrum.se
Citat:
(...)
– Hon är så social och när det kommer någon kan hon säga: ”ja dig känner jag igen”. Hon kan verka klar för stunden, Men hon använde all sin energi till att mörka det faktum att hon inte kommer ihåg saker.
Därför har man bestämt att besökare måste anmälas i förväg och godkännas av familjen tillsammans med Alice Babs förvaltare.
– Alla som har en nära anhörig som är sjuk på något sätt och fått flera diagnoser vet ju att det är väldigt jobbigt oavsett om man är en världsstjärna eller inte, men vi vill värna om vår mor på alla sätt, säger Titti Sjöblom till Nöjesbladet.

I intervjun med demenscentrum.se beskriver hon hur hon själv märker av sin mammas demens:
– Likaså kan hon säga att: ”mina barn bryr sig inte, jag är så ensam och de är aldrig här”, när vi kanske varit där flera dagar i rad, säger hon.
– Jag har själv varit med om att hon klagat över att min syster aldrig besöker henne. ”Men Lilleba var ju här igår, ni åt räkor, säger jag” och då säger hon: ”javisst, det var trevligt”.
Ibland blir situationerna dråpliga:
– Nu nyligen talade vi om prinsessbröllopet. Då sa hon att: ”ja, tänk att jag var med i kyrkan, de fraktade dit mig i sängen”. Visst var väl prinsessan vacker, sa vi då, berättar hon för sajten.
Jag har fetat lite ovan.

Källan ligger här: http://www.demenscentrum.se/Leva-med-demens/Berattelser/Titti-Sjoblom-berattar-om-sin-folkkara-mammas-sjukdom/
Citat:
(...)
Alice Babs och hennes make flyttade tillbaks till Sverige 2005. De bodde i en egen lägenhet, där Alice bodde ensam sedan maken dog 2011.

– Mamma vände helt på dygnet, hon såg det mesta i nattsvart och hennes logik fungerade inte som förr. Man kunde förklara en sak femton gånger och så sa hon den sextonde att jaha, men det där har ingen sagt förut… Hon klarade inte heller av att planera och beställa färdtjänst till exempel.

Vi sa att hon inte klarat flytten så bra, inte tänkte vi på att det kunde handla om demens, säger Titti Sjöblom.

Hon var ängslig, barrikaderade innerdörrarna mot inbrott och fick vanföreställningar som att det varit en yxman i rummet p å natten. Hon hade börjat få svårt att gå och tala samtidigt.

(...)

Boendet slog larm om att Alice Babs inte mådde bra efter besöken. Förvaltaren har därför i samråd med läkarna satt en restriktion för besöken som innebär att den som vill hälsa på ska kontakta familjen först.

– Hon är så social och när det kommer någon kan hon säga, ja dig känner jag igen… säger Titti Sjöblom. Hon kan verka klar för stunden, Men hon använde all sin energi till att mörka det faktum att hon inte kommer ihåg saker.
(...)

Många känner sig trampade på tårna för att de inte längre kan gå i svängdörr till Alice? Andra hakar på för att de behöver mer dramatik i sina egna liv?

Citera
2013-06-18, 19:04
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Många känner sig trampade på tårna för att de inte längre kan gå i svängdörr till Alice? Andra hakar på för att de behöver mer dramatik i sina egna liv?
Kanske det. Å andra sidan har vi bara Tittis ord att gå efter. Som vanligt kan man tillägga. Vi vet inte om Titti är en begåvad sagoberätterska eller en hängiven dotter. Kan vara vilket som.
Citera
2013-06-18, 20:02
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Jag har fetat lite ovan.

Källan ligger här: http://www.demenscentrum.se/Leva-med-demens/Berattelser/Titti-Sjoblom-berattar-om-sin-folkkara-mammas-sjukdom/

Det har inte varit något spring där dagarna i ända, inte ens i närheten av det. Folks liv kretsar inte runt Alice. Hon är kapabel till att säga ja eller nej själv och har aldrig haft svårt för det. Vill man komma på besök tar man självklart inte för givet att hon ska stå där med öppna armar för att det råkar passa en annan då, utan man frågar. Vill hon inte besöker man inte, helt enkelt.

Att hon inte mår bra enligt henne själv räcker som svar eftersom det givetvis är upp till henne själv att avgöra hur hon mår.
Citera
2013-06-18, 20:58
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Det har inte varit något spring där dagarna i ända, inte ens i närheten av det. Folks liv kretsar inte runt Alice. Hon är kapabel till att säga ja eller nej själv och har aldrig haft svårt för det. Vill man komma på besök tar man självklart inte för givet att hon ska stå där med öppna armar för att det råkar passa en annan då, utan man frågar. Vill hon inte besöker man inte, helt enkelt.

Att hon inte mår bra enligt henne själv räcker som svar eftersom det givetvis är upp till henne själv att avgöra hur hon mår.
Att Alice förr kanske inte hade svårt att säga nej har inte så stort förklaringsvärde till vad hon säger idag.

Titti och demenscentrum.se har levererat en hel del konkreta påståenden:
Citat:
I slutet av januari i år gjordes en grundlig demensutredning. Att det dröjde beror på att en demensdiagnos inte kan ställas förrän det har gått sex månader. Diagnosen blev Alzheimers sjukdom och vaskulär demens, blanddemens. Det fanns inget tvivel om demensdiagnosen, sjukdomen var så pass långt gången. Hon har gått igenom alla tester flera gånger och alla har pekat på samma resultat.

– Själv förstår inte mamma att hon har demens. Hon är inte orienterad i tid och rum. Till exempel trodde hon att vi åkt ner i källaren när hon var på ett helt annat sjukhus. Hon tror ibland att hon bor i Vasastan där hon var som liten, ibland att hon är i Helsingborg där hon aldrig bott.

Citat:
– Hon är så social och när det kommer någon kan hon säga: ”ja dig känner jag igen”. Hon kan verka klar för stunden, Men hon använde all sin energi till att mörka det faktum att hon inte kommer ihåg saker.
Citat:
Hon var ängslig, barrikaderade innerdörrarna mot inbrott och fick vanföreställningar som att det varit en yxman i rummet p å natten. Hon hade börjat få svårt att gå och tala samtidigt.

Konflikten verkar röra sig mycket kring hur många besök Alice mår bra av. Här är ett påstående:
Citat:
Boendet slog larm om att Alice Babs inte mådde bra efter besöken.

Är man dement och är inne i en fas där man inte vill eller kan inse det så blir man ofta frustrerad och deprimerad. Det kan ta sig uttryck på en mängd sätt. Det är sorgligt för alla inblandade.
Citera
2013-06-18, 21:04
Medlem
Citat:
Jag har fetat lite ovan.

Jag ser inte hur det ovan, om det är sant, skulle innebära att hon behöver avskärmas?

Min farmor fick en stroke, återhämtade sig men hamnade på vårdhemmet. Blev aldrig riktigt "klar" igen. Hon hade klarare stunder och hon hade helt virriga stunder. Ena sekunden var hon med i matchen, nästa var hon tillbaka i barndomen. Ibland skulle hon gå och fiska i bäcken (som inte fanns), en annan gång satt hon och tittade i tidningen för att se om hon fastnat på bild i tidningen under 1a maj paraden (som hon inte varit med i).

Hon kände igen de flesta, men det kunde ta en stund innan poletten trillade ner. Och hon kunde glömt vem det var 10 minuter senare.

Två av barnen besökte henne dagligen, hon umgicks på vårdboendet med mer folk än hon någonsin gjort, när hon fyllde år firades hon av hela släkten. Ja hon blev jättetrött av födelsedagsfirandet, men pratade om det glimtvis i många år.

Ett halvår innan hon dog tog två av barnen med henne på en resa 60 mil norrut upp till barndomstrakterna. Hon pratade ofta om den resan, att det varit som en saga.

Så, förvirrad, desillusionerad, lätt att bli trött osv - varför är det skäl att isolera en människa? Endera finns det mer i det medicinskt, eller så ligger en hund begraven.

Låsta rums-/lägenhetsdörrar som den boende inte själv kan låsa upp är för övrigt inte tillåtet (lagligt) på ett äldreboende, oavsett om personen är dement eller ej.
Citera
2013-06-18, 21:17
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Jag ser inte hur det ovan, om det är sant, skulle innebära att hon behöver avskärmas?
Man (familj+förmyndare+servicehemmet) verkar vara överens om att Alice inte är kapabel att avgöra själv angående besök. Boendet har kanske också frånsagt sig att ta ständiga beslut.

En krets utanför familjen är iaf missnöjd med lösningen.

Betänk möjligheten att Alice mörkar sin demens med alla till buds stående medel. Hur mycket tar det på krafterna? Och att hennes tillstånd kan gå en del besökare besökare förbi?

Citat:
Ursprungligen postat av Vial
(...)

Så, förvirrad, desillusionerad, lätt att bli trött osv - varför är det skäl att isolera en människa? Endera finns det mer i det medicinskt, eller så ligger en hund begraven.

Låsta rums-/lägenhetsdörrar som den boende inte själv kan låsa upp är för övrigt inte tillåtet (lagligt) på ett äldreboende, oavsett om personen är dement eller ej.
Det kan ju möjligen handla om ngt mer än vad som kommit fram. Nåt som är ännu svårare att ta upp. En stalker?
Citera
2013-06-18, 21:43
Medlem
Citat:
Man (familj+förmyndare+servicehemmet) verkar vara överens om att Alice inte är kapabel att avgöra själv angående besök. Boendet har kanske också frånsagt sig att ta ständiga beslut.

En krets utanför familjen är iaf missnöjd med lösningen.

Betänk möjligheten att Alice mörkar sin demens med alla till buds stående medel. Hur mycket tar det på krafterna? Och att hennes tillstånd kan gå en del besökare besökare förbi?

Det kan ju möjligen handla om ngt mer än vad som kommit fram. Nåt som är ännu svårare att ta upp. En stalker?

Eller att demensen innebär mer, som de inte vill ska bli offentligt. Tänker på vad någon skrev om att de ville att folk skulle minnas AB som hon var. Hon kan ju ha blöjor eller liknande, alltså sådana anledningar.

Att det skulle ta så på krafterna att så många utestängs, det köper jag dock inte. Det är dessutom inte riktigt ett beslut som kan fattas av annan än behandlande läkare. Dock kan det naturligtvis vara så att man beslutat begränsa antalet besökare till nära anhöriga, men då skulle det ju gå att säga det.

Jag tycker något stinker i det här, och dotterns uttalanden gör inte saken bättre, det känns som det utelämnas något som sagt?

Sen ang febrilt försöka dölja - är AB såpass dement som det påstås av dottern i intervjun, så lär det knappast gå någon nämndvärd ork åt att försöka mörka demensen, för AB är då inte medveten om den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in