Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag tror snarare det kan vara bubbelvarning på mindre orter med en mer osäker arbetsmarknad. Tillräckligt många har råd med både kontantinsats och räntekostnader. Vi vet att räntorna kommer att vara låga för en lång tid framöver.
Många vill bo i Stockholm och är beredda att betala för sig. Detta samtidigt som folk har mer pengar än någonsin över pga alliansregeringen.
Flera av mina vänner kan med vanliga löner (24-25 000/månad)spara ca 10 000 i månaden. Med ett sådant sparande får man relativt snabbt ihop till en kontantinsats på en bostadsrätt. När fler och fler kan spara kan priserna självklart stiga.
Har vi en bubbla? Nej det är billigt att äga sitt boende trots "rekordpriser".
Man kan heller inte bortse från det skrikande behovet av bostäder, vilket många bubbelförespråkare glömmer bort.
Nej vi glömmer inte bort det. Vi tror inte på det! Ser du vilken skillnaden är?
Räntorna är låga och inflationen därmed hög. Enkel analys. Tacka Gud för att bopriserna fortsätter uppåt, uppåt, uppåt, men det finns inget hållbart i konsumtion så kreditdriven som bostadsmarknaden är.
Du påstår att alliansregeringen gjort att människor "har mer pengar än någonsin". Ta det lite lugnt du, du får ju Sverige att låta som ett land där en revolution ägt rum som gjort det till ett lågskatteparadis. Skulderna ökar i omfattning. DÄR har du den egentliga förklaringen till "mer pengar". Jobbskatteavdraget har tillkommit men torde inte förklara saker och ting nämnvärt. Eller hur stort är avdraget, en månadslön per år, dvs 1/12?
Stockholm, Stockholm, Stockholm, detta eviga huvudstadshelvete som "bobubbla
I SVERIGE" alltid slutar med. Man blir trött för mindre.
Citat:
Ursprungligen postat av
tgv23000
...I Sverige byggs ingenting på spekulation, och har inte gjorts sedan slutet på 80-talet. Och spekulationsköpare existerar knappt i Sverige, kanske har det ökat från ett dussin till två dussin nu när man har viss möjlighet att hyra ut till marknadshyra och få 3-5% avkastning på kapital...
Tillåt mig tvivla å det grövsta för detta påstående, vad grundas det på?