2013-06-16, 15:14
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Fick mig att komma tänka på Kina.
Är en enorm bostadsbubbla där. Enbart spekulation. Så fort man har pengar så köper man fastigheter. Väldigt vanligt med 1 fastighet att bo i + 2st till som står tomma pga spekulation. Det finns t.om hela bostadsområden på tusentals lägenheter där allt är både tomt och KÖPT, spekulanter.

I Sverige verkar det inte löna sig att köpa, hyra ut och köpa en ny, så det verkar inte vara så utbrett. Däremot köper många med blinda idéen att man får mer när man säljer så man bryr sig inte om de miljoners lån man tar på sig.
Vi vanliga svenssons i Sverige kan inte bedömma vad som pågår i Kina, det är för stort, för många, samt värderingar, historia, politik och en ekonomi vi inte förstår, och nyhetsuppgifter vi inte kan lita på eller kontrollera. Exempelvis så kunde kineser förut inte investera i aktier (fortfarande begränsat), och sparkonton på banker, om det ens fanns, så gav de knappt någon ränta alls, samtidigt som inflationen var runt 7-9%, så vad fasicken ska stackars kineser göra med sina surt förvärvade slantar? se dom minska i värde för varje månad som går eller köpa det enda som finns att investera i, och som har ett någorlunda inflationsskydd, nämligen fastigheter o bostäder.

En annan intressant aspekt är att kineser är lite spelgalna, alltså i jämförelse med andra folkslag så är det bevisat i undersökningar att kineser gärna gamblar, och gamblar högt. Varför vet man inte riktigt. Men i princip allt spel o dobbel är förbjudet i Kina.
Senast redigerad av tgv23000 2013-06-16 kl. 15:19.
2013-06-16, 22:37
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollsuger
Det tror jag också, de mer centrala delarna av bostadsrätter.
Tragiskt nog är staden jag bor i uppdelad i kanske 3 stora "sämre" områden med mycket invandrare och 3-4 större områden där alla husen är vackra, grönska och bara svenskar där man känner sig trygg.

Jag själv bodde i ett sådant område ett tag men så fort jag kunde köpa bostad så köpte jag i ett bättre område, dvs jag gjorde personligen en medveten white flight, och tro mig det påverkar psyket så mycket bättre. Här är husen och naturen vacker, blonda lugna människor på gator och affärer. Känner mig trygg.

Det kan faktiskt bara skilja 1km på två likartade bostäder som har prisskillnad/fall på -50% för att området är ökänt med invandrare.

De senare tiden med bilbränder i dessa områden spär bara på white flight och det lär väl inte minska.
Glöm inte att det också börjar bli enorm kvalitetsskillnad på skolor i Sverige och att många skolor tar in på lokalitet, det gäller alltså att bo nära en bra skola. Ditt bostadsköp kommer avgöra dina barns framtid. Det blir precis som i USA, förhoppningsvis inte som Brasilien, men några miljoner fler araber och negrer så är vi där, sedan Mellanöstern/Afrika standard på allt i samhället.
2013-06-18, 09:38
Medlem
Gargameliks avatar
Nya bopris-rekord:
http://www.di.se/artiklar/2013/6/18/nytt-prisrekord-pa-bostader/

Med denna takt är det ca +14% på årsbasis, är tämligen säker på att att det är fackens deal med SEB som slår igenom, 2% ränta für alles.
2013-06-18, 09:58
Bannlyst
Det är ju en rätt liten ökning på priserna. Vad är det för typ av ekonomi som ska driva den här svaga ekonomin årtionden framöver? Bilhandlare på blocket och rumänska rot-snickare? Löneutvecklingen är svag och fastighetspriserna är låga relativt till ränteläget, Det här är ju i strukturen rena recessionsekonomin. klart som sjutton att vi har haft arbetslöshetproblematik sedan finanskrisen på 90-talet när landet står stilla.

Svenskt näringsliv rapporterar ju att det enda som svensk ekonomi står stadigt på nu är hushållens konsumtion. Kan ju inte vara ett universalrecept för femtio år framåt?
Senast redigerad av RyttarVM1990 2013-06-18 kl. 10:08.
2013-06-18, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror snarare det kan vara bubbelvarning på mindre orter med en mer osäker arbetsmarknad. Tillräckligt många har råd med både kontantinsats och räntekostnader. Vi vet att räntorna kommer att vara låga för en lång tid framöver.

Många vill bo i Stockholm och är beredda att betala för sig. Detta samtidigt som folk har mer pengar än någonsin över pga alliansregeringen.

Flera av mina vänner kan med vanliga löner (24-25 000/månad)spara ca 10 000 i månaden. Med ett sådant sparande får man relativt snabbt ihop till en kontantinsats på en bostadsrätt. När fler och fler kan spara kan priserna självklart stiga.

Har vi en bubbla? Nej det är billigt att äga sitt boende trots "rekordpriser".

Man kan heller inte bortse från det skrikande behovet av bostäder, vilket många bubbelförespråkare glömmer bort.

Nej vi glömmer inte bort det. Vi tror inte på det! Ser du vilken skillnaden är?

Räntorna är låga och inflationen därmed hög. Enkel analys. Tacka Gud för att bopriserna fortsätter uppåt, uppåt, uppåt, men det finns inget hållbart i konsumtion så kreditdriven som bostadsmarknaden är.

Du påstår att alliansregeringen gjort att människor "har mer pengar än någonsin". Ta det lite lugnt du, du får ju Sverige att låta som ett land där en revolution ägt rum som gjort det till ett lågskatteparadis. Skulderna ökar i omfattning. DÄR har du den egentliga förklaringen till "mer pengar". Jobbskatteavdraget har tillkommit men torde inte förklara saker och ting nämnvärt. Eller hur stort är avdraget, en månadslön per år, dvs 1/12?

Stockholm, Stockholm, Stockholm, detta eviga huvudstadshelvete som "bobubbla I SVERIGE" alltid slutar med. Man blir trött för mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
...I Sverige byggs ingenting på spekulation, och har inte gjorts sedan slutet på 80-talet. Och spekulationsköpare existerar knappt i Sverige, kanske har det ökat från ett dussin till två dussin nu när man har viss möjlighet att hyra ut till marknadshyra och få 3-5% avkastning på kapital...

Tillåt mig tvivla å det grövsta för detta påstående, vad grundas det på?
2013-06-18, 10:39
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

Du tror inte på att det finns ett behov av bostäder i t.ex. Stockholm?

Citat:
Räntorna är låga och inflationen därmed hög. Enkel analys.

Inte bara en enkel analys, en totalt felaktig analys.

Citat:
Tacka Gud för att bopriserna fortsätter uppåt, uppåt, uppåt, men det finns inget hållbart i konsumtion så kreditdriven som bostadsmarknaden är.

Du påstår att alliansregeringen gjort att människor "har mer pengar än någonsin". Ta det lite lugnt du, du får ju Sverige att låta som ett land där en revolution ägt rum som gjort det till ett lågskatteparadis. Skulderna ökar i omfattning. DÄR har du den egentliga förklaringen till "mer pengar". Jobbskatteavdraget har tillkommit men torde inte förklara saker och ting nämnvärt. Eller hur stort är avdraget, en månadslön per år, dvs 1/12?

Stockholm, Stockholm, Stockholm, detta eviga huvudstadshelvete som "bobubbla I SVERIGE" alltid slutar med. Man blir trött för mindre.

Så gott som hela prisökningen går ju att förklara med förändringar i fundamenta såsom ökad disponibel inkomst, lägre räntekostnader o.s.v. En extra månadslön är en rätt stor förändring t.ex.

Citat:
Tillåt mig tvivla å det grövsta för detta påstående, vad grundas det på?

Han påstod flera saker, vilken var det du tvivlade på?
2013-06-18, 10:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du kan ju testa själv och sätta ut en annons på blocket för att kolla intresset för bostäder i sthlmsområdet. Jag lova att du kommer att få MÅNGA svar.

Citat:
Räntorna är låga och inflationen därmed hög. Enkel analys. Tacka Gud för att bopriserna fortsätter uppåt, uppåt, uppåt, men det finns inget hållbart i konsumtion så kreditdriven som bostadsmarknaden är.
Nej inflationen är låg och därför kan räntorna vara fortsatt låga. Vid hög inflation måste räntorna höjas för att kompensera för inflationen och begränsa den till målet på 2%.

Läs vidare här för mer info:

http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Aktuell-prognos-for-reporanta-inflation-och-BNP/

Citat:

OM folk får behålla mer pengar av lönen blir det mer pengar att spendera på boende självfallet. Och ja det stämmer:

En kompis köpte på toppen runt 2007 med sin sambo och har sedan dess lyckats halvera lånen sedan dess (maxbelånad till 95% av marknadsvärdet) med en högst normal inkomstnivå för båda.

Hur kan du förklara det? Har vi då en bubbla? Knappast....

Citat:

Ingen bubbla där inte....
2013-06-18, 13:03
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
En kompis köpte på toppen runt 2007 med sin sambo och har sedan dess lyckats halvera lånen sedan dess (maxbelånad till 95% av marknadsvärdet) med en högst normal inkomstnivå för båda.
Torp i Småland för 500k är inte riktigt problemet, genomsnittlig amorteringstid på 200 år i Stockholm är problemet.
2013-06-18, 13:07
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Så gott som hela prisökningen går ju att förklara med förändringar i fundamenta såsom ökad disponibel inkomst, lägre räntekostnader o.s.v. En extra månadslön är en rätt stor förändring t.ex.
Fundamentan är att skulderna ökat/ökar i princip helt linjärt med prisökningarna, prisökningarna är alltså helt skulddriven eftersom det bara blivit billigare och billigare att låna och att "lån" slutat vara just lån. Man hyr några miljoner av banken för att kunna vinna en budgivning.
2013-06-18, 13:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Torp i Småland för 500k är inte riktigt problemet, genomsnittlig amorteringstid på 200 år i Stockholm är problemet.

Ja fast det här är inget torp i småland utan en vanlig bostadsrätt i närförort till stockholm.

Trots höga priser och normal lön har min kompis+sambo lyckats amortera ner sina lån till hälften med vanliga löner.

Om vanligt folk har råd att att halvera ett miljonlån på bara några år så förstår jag inte riktigt bekymret med "höga priser".

Sedan behöver man inte göra sig av med alla lån heller. Det är helt poänglöst. Det viktigaste är att man har en bra bas i sin lägenhet och en buffert vid eventuell service/reparation.

Att folk inte amorterar är självklart inte bra. Det är i praktiken så att man får lånen delvis betalda idag (genom ränteavdrag och extremt låga räntor), men man måste amortera. Gör man inte det är man torsk när räntorna börja stiga, vilket dom garanterat kommer att göra i framtiden.

Däremot är det inte så dumt att utnyttja situationen och köpa sig en bostadsrätt som man amorterar kraftigt på medan räntan är låg.
2013-06-18, 13:12
Medlem
Skyddet mot arbetslöshet är relativt gott här i Sverige, det finns också fortfarande ett högt tryck av folk som söker bostad och som gärna vill höja sin standard. Bostadsbubblan är inte så stor ur denna synvinkel då bostadsbristen ännu är stor.

Kärnan är låneräntorna. De är så löjligt låga numera tillsammans med att det inte finns några amorteringskrav att folk i princip (iallafall två vuxna som har fast anställning och tjänar 40+ plus) kan låna åtskilliga miljoner kr innan deras ekonomi brister.

Jag tror därför att om löneutvecklingen är god, låneräntan fortsätter vara löjligt låg och att bostadsbristen fortsätter att vara skriande, så kommer bostäderna att fortsätta öka i pris med tvåsiffriga belopp varje år.

Då är frågan när det spricker?

Inget årtal, detta kan pågå hur länge som helst egentligen. Vi lånar av framtiden ganska så fräckt redan nu och det är våra kommande generationer som får betala priset. Ungdomarna redan idag genom att de skuldsätter sig å det grövsta medan generationen som är över 40-45 år berikar sig nåt helt otroligt.

Men det spricker i samma ögonblick räntan går upp och folk faktiskt måste betala för alla de pengar de har lånat.
2013-06-18, 13:31
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Fundamentan är att skulderna ökat/ökar i princip helt linjärt med prisökningarna, prisökningarna är alltså helt skulddriven eftersom det bara blivit billigare och billigare att låna och att "lån" slutat vara just lån. Man hyr några miljoner av banken för att kunna vinna en budgivning.

Då kan alltså prisökningarna förklaras med lägre ränta. Då är det ju inte en bostadsbubbla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in