2013-06-13, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Att bopriserna stiger 8% på 5 månader trots allt ekonomisk oro i omvärlden och trots att ekonomin går sämre är en ganska kraftig bubbelvarning tycker jag...

Nej, eftersom det bara är i en väldigt liten del av Sverige som det är sant.
2013-06-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Nej, eftersom det bara är i en väldigt liten del av Sverige som det är sant.
Sant iofs, men det är bubbelvarning på bostadsrätter i stockholm i alla fall...
2013-06-14, 12:10
Medlem
Osmanvallos avatar
Citat:
Att bopriserna stiger 8% på 5 månader trots allt ekonomisk oro i omvärlden och trots att ekonomin går sämre är en ganska kraftig bubbelvarning tycker jag...

Jo men nu är inte Sverige omvärlden,

I Sverige vet vi bäst och är bäst på allt och vi kommer inte drabbas av någon dum och ihopfantiserad bubbla som andra dumma länder som Danmark och Spanien, så är det bara

Vi har alltid varit bäst på ekonomi och välfärd oavsett hur det går för alla andra dumma länder

Sverige är fantastiskt!
2013-06-16, 10:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Sant iofs, men det är bubbelvarning på bostadsrätter i stockholm i alla fall...

Jag tror snarare det kan vara bubbelvarning på mindre orter med en mer osäker arbetsmarknad. Tillräckligt många har råd med både kontantinsats och räntekostnader. Vi vet att räntorna kommer att vara låga för en lång tid framöver.

Många vill bo i Stockholm och är beredda att betala för sig. Detta samtidigt som folk har mer pengar än någonsin över pga alliansregeringen.

Flera av mina vänner kan med vanliga löner (24-25 000/månad)spara ca 10 000 i månaden. Med ett sådant sparande får man relativt snabbt ihop till en kontantinsats på en bostadsrätt. När fler och fler kan spara kan priserna självklart stiga.

Har vi en bubbla? Nej det är billigt att äga sitt boende trots "rekordpriser".

Man kan heller inte bortse från det skrikande behovet av bostäder, vilket många bubbelförespråkare glömmer bort.
2013-06-16, 11:39
Medlem
tgv23000s avatar
White flight påverkar enormt mycket mer än många tror, det kommer att pressa upp priserna i bra områden 20-30% kommande två åren.
2013-06-16, 12:20
Medlem
fotbollsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
White flight påverkar enormt mycket mer än många tror, det kommer att pressa upp priserna i bra områden 20-30% kommande två åren.
Det tror jag också, de mer centrala delarna av bostadsrätter.
Tragiskt nog är staden jag bor i uppdelad i kanske 3 stora "sämre" områden med mycket invandrare och 3-4 större områden där alla husen är vackra, grönska och bara svenskar där man känner sig trygg.

Jag själv bodde i ett sådant område ett tag men så fort jag kunde köpa bostad så köpte jag i ett bättre område, dvs jag gjorde personligen en medveten white flight, och tro mig det påverkar psyket så mycket bättre. Här är husen och naturen vacker, blonda lugna människor på gator och affärer. Känner mig trygg.

Det kan faktiskt bara skilja 1km på två likartade bostäder som har prisskillnad/fall på -50% för att området är ökänt med invandrare.

De senare tiden med bilbränder i dessa områden spär bara på white flight och det lär väl inte minska.
2013-06-16, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror snarare det kan vara bubbelvarning på mindre orter med en mer osäker arbetsmarknad. Tillräckligt många har råd med både kontantinsats och räntekostnader. Vi vet att räntorna kommer att vara låga för en lång tid framöver.

Nja där har du nog fel på mindre orter är bostäderna fortfarande så billiga att de går att dra runt på A-kassenivåerna.
2013-06-16, 12:50
Medlem
Varför sprack bubblan i Danmark, egentligen? Och i Nederländerna? (det är inte retoriska frågor, jag undrar verkligen)
2013-06-16, 12:52
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Varför sprack bubblan i Danmark, egentligen? Och i Nederländerna? (det är inte retoriska frågor, jag undrar verkligen)
Danmark gjorde väl ungefär samma misstag som Irland. Det byggdes på spekulation, och det köptes lägenheter på spekulation. Priserna i Köpenhamn ökade väl 25-30%/år i flera års tid. Samma sak i Baltikum, Spanien och i viss mån även USA - som dock hade större problem med obefintlig kreditkontroll.

I Sverige byggs ingenting på spekulation, och har inte gjorts sedan slutet på 80-talet. Och spekulationsköpare existerar knappt i Sverige, kanske har det ökat från ett dussin till två dussin nu när man har viss möjlighet att hyra ut till marknadshyra och få 3-5% avkastning på kapital.
Senast redigerad av tgv23000 2013-06-16 kl. 13:03.
2013-06-16, 13:23
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Danmark gjorde väl ungefär samma misstag som Irland. Det byggdes på spekulation, och det köptes lägenheter på spekulation. Priserna i Köpenhamn ökade väl 25-30%/år i flera års tid. Samma sak i Baltikum, Spanien och i viss mån även USA - som dock hade större problem med obefintlig kreditkontroll.

I Sverige byggs ingenting på spekulation, och har inte gjorts sedan slutet på 80-talet. Och spekulationsköpare existerar knappt i Sverige, kanske har det ökat från ett dussin till två dussin nu när man har viss möjlighet att hyra ut till marknadshyra och få 3-5% avkastning på kapital.
Fick mig att komma tänka på Kina.
Är en enorm bostadsbubbla där. Enbart spekulation. Så fort man har pengar så köper man fastigheter. Väldigt vanligt med 1 fastighet att bo i + 2st till som står tomma pga spekulation. Det finns t.om hela bostadsområden på tusentals lägenheter där allt är både tomt och KÖPT, spekulanter.

I Sverige verkar det inte löna sig att köpa, hyra ut och köpa en ny, så det verkar inte vara så utbrett. Däremot köper många med blinda idéen att man får mer när man säljer så man bryr sig inte om de miljoners lån man tar på sig.
2013-06-16, 13:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Håller med här, men gillar inte uttrycket. Det bästa man kan göra är att köpa i ett bra område långt ifrån ghettona och hålla reda på alla nya "up and coming-områden". Det finns inte så många kvar.

Där folk med pengar vill bo kommer priserna att hållas stabila/stiga.
2013-06-16, 13:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det här är också en förklaring till att det knappt byggs några hyresrätter. Det som byggs är alltså nästan bara bostadsrätter.

I bostadsrätter bor man eftersom man måste sköta om sitt hus ihop med sina grannar och inget som egentligen spekuleras så mycket i.

Det finns iof vissa som köper på spekulation i nya projekt i hopp om att sälja lägenheten dyrare vid inflyttning. Men det är svårt att få lån för att köpa flera lägenheter så det är nog inte så troligt att det är så vanligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in