Tack för bra post!
Här i Sverige har det varit helt annat. Här är det tvärtom så säkert att man inte behöver någon släkt att falla tillbaka på, utan istället har själva samhället som försäkring om någonting skulle gå snett. Jag tror att det bl.a är på grund av detta som många har smått icke-existerande släktförhållanden. Men självklart också p.g.a urbaniseringen - folk bor inte sällan i helt andra landsändar än deras närmaste familjemedlemmar.
Jag tror att det här (med behov av sammanslutning -> sammanslutning) går att tillämpa även på länder som varit kolonier/under andra länders kontroll. Klart att indier uppskattar en stat som styrs av indier mer än svenskar uppskattar en stat som styrs av svenskar, när indier fram till trots allt ganska nyligen var under brittiskt styre och svenskar levt under helt motsatta förhållanden. För ett närmare exempel har vi ju Norge. Där är nationalismen folklig. Jag gissar att det till stor del beror på att de länge saknade självständighet.
Om man sedan kombinerar den här förslappningen med allt annat vi har idag får det självklart stora konsekvenser. Det ena utan det andra är illa nog.
Intressant för övrigt, på tal om social-darwinism, att såna här attribut tillväxer och förtvinar, lite på samma sätt som muskler och immunförsvaret - när det behövs byggs det på, när det är överflödigt rustas det ned. Jag undrar hur mycket som egentligen styrs av icke-genetisk (och även genetisk!) evolution. Det finns historiker som tror (och försök bevisa*) att olika rum i huset till en början bara bestått av vrår eller möbler, t.ex en säng eller badbalja i ett hörn istället för ett sovrum eller en toalett. Sedan när behovet utvidgas eller på andra sätt förändras byggs vrån eller möbeln sakta ut till att till slut omfatta ett eget rum - eller en egen byggnad, stadsdel, stad, ö (Roms brödkorg!): i framtiden kanske (men nu börjar jag väl spåra ur lite?) egna planeter? I slutändan blir det ju som i en kropp, med centraldelar som sköter administrering, rutter som sköter transport av essentiella ämnen, reningsverk, immunförsvar osv osv. Det påminner nästan om ett medvetande.
* bevisen är att vissa möbler i vissa språk (särskilt europeiska) har samma namn som de rum de vanligtvis förknippas med. Så t.ex "spis" och "kök" & "säng" och "sovrum" heter samma sak. Bara indicier, men när man funderar lite över det så känns det snart helt uppenbart.
1 - Historia.
Japaner och kineser förknippar inte nationalism eller konservatism med "ondskan".
2 - Media.
Medan kinesisk media är vinklad till kinas och kinesernas fördel och peppar kineser att arbeta för kollektivet och se ljust på framtiden är västerländsk media motsatt - här handlar medierna i stort sett om att kritisera allt som inte passar in i en verklighetsfrånvänd journalist- och politikerklass' perversa drömsamhälle.
3 - Juden...
... har ett finger med i det mesta. Dock bara ett finger och dock inte i allt.
4 - Splittring.
Väst befinner sig i ett ideologiskt inbördeskrig. Det är män mot kvinnor, arbetsgivare mot arbetstagare, fattiga mot rika, unga mot gamla, nationalister mot internationalister, majoriteter mot minoriteter, osv. Inte konstigt att det inte finns någon samhörighetskänsla.
Bättre det än att det går åt helvete senare, när tillståndet cyklat så långt in i skogen att det aldrig hittar ut igen.
Edit:
Kanske ett par fingrar ändå...
Citat:
Jag tror att det finns en viktigare faktor, och den är att många västerländska befolkningar inte behövt tänka så mycket på gruppsammanhållning och gruppöverlevnad på en lång tid. Åtminstonde inte i jämförelse med många andra folk. Judarna som du nämner har till exempel haft ett mycket större behov av en stark sammanslutning där gruppmedlemmar hjälper varandra. Så även klansamhällenas araber. Ingen grupp - ingenting att falla tillbaka på.Personligen är jag helt övertygad inte bara om att det är så, utan att den är själva roten med bestämd artikel från vilken detta fördärvliga skott har skjutit upp. Just sekulariseringen är väl den process som framför alla andra har verkat för att ersätta kollektiva värderingar (med betoning på gruppsammanhållning och överlevnad) med en dekadant och destruktiv individualism, syftande till hedonism och "självförverkligande" på det allmänna bästas bekostnad. Samtidigt har samma processer ersatt tidigare århundradens idealistiska strävanden med en materialistisk, självisk och roffande liberal-kapitalistisk mentalitet. Båda dessa förändringar i samhällsklimatet är klart negativa för gruppens överlevnad -- då särskilt som den befinner sig i i konkurrens med andra, mindre dekadanta grupper som ser till det gemensamma snarare än det enskilda bästa.
Här i Sverige har det varit helt annat. Här är det tvärtom så säkert att man inte behöver någon släkt att falla tillbaka på, utan istället har själva samhället som försäkring om någonting skulle gå snett. Jag tror att det bl.a är på grund av detta som många har smått icke-existerande släktförhållanden. Men självklart också p.g.a urbaniseringen - folk bor inte sällan i helt andra landsändar än deras närmaste familjemedlemmar.
Jag tror att det här (med behov av sammanslutning -> sammanslutning) går att tillämpa även på länder som varit kolonier/under andra länders kontroll. Klart att indier uppskattar en stat som styrs av indier mer än svenskar uppskattar en stat som styrs av svenskar, när indier fram till trots allt ganska nyligen var under brittiskt styre och svenskar levt under helt motsatta förhållanden. För ett närmare exempel har vi ju Norge. Där är nationalismen folklig. Jag gissar att det till stor del beror på att de länge saknade självständighet.
Om man sedan kombinerar den här förslappningen med allt annat vi har idag får det självklart stora konsekvenser. Det ena utan det andra är illa nog.
Intressant för övrigt, på tal om social-darwinism, att såna här attribut tillväxer och förtvinar, lite på samma sätt som muskler och immunförsvaret - när det behövs byggs det på, när det är överflödigt rustas det ned. Jag undrar hur mycket som egentligen styrs av icke-genetisk (och även genetisk!) evolution. Det finns historiker som tror (och försök bevisa*) att olika rum i huset till en början bara bestått av vrår eller möbler, t.ex en säng eller badbalja i ett hörn istället för ett sovrum eller en toalett. Sedan när behovet utvidgas eller på andra sätt förändras byggs vrån eller möbeln sakta ut till att till slut omfatta ett eget rum - eller en egen byggnad, stadsdel, stad, ö (Roms brödkorg!): i framtiden kanske (men nu börjar jag väl spåra ur lite?) egna planeter? I slutändan blir det ju som i en kropp, med centraldelar som sköter administrering, rutter som sköter transport av essentiella ämnen, reningsverk, immunförsvar osv osv. Det påminner nästan om ett medvetande.
* bevisen är att vissa möbler i vissa språk (särskilt europeiska) har samma namn som de rum de vanligtvis förknippas med. Så t.ex "spis" och "kök" & "säng" och "sovrum" heter samma sak. Bara indicier, men när man funderar lite över det så känns det snart helt uppenbart.
Citat:
Jag skulle vilja lägga till majoritetsbefolkningen i resten av världen med tror jag. De flesta har nog tagits bakifrån, på ett eller annat sätt. Skillnaden är att det var här i väst monstret föddes, och det är här det tömt sin tarm längst. Men kanske inte mest obehindrat. Se Kongo. Kapitalisttoppar som Rotschilds sponsrade projektet, och det är kapitalisttopparna och karriärister som blev rika på't.
I vilken grad det handlar om medvetna respektive omedvetna processer, och vilka grupper som ligger bakom, är väl en ytterst invecklad fråga. Men man kan mycket enkelt se vem det är som drabbas av dem: Den vita majoritetsbefolkningen i Europa och Amerika.
Citat:
Skrev lite om det ovan. Har ett par till punkter att tillägga. Utan inbördes ordning.
Just detta är synnerligen tänkvärt: Det finns ingen filosofi i andra samhällen som motsvarar den dekadant individualistiska liberal-kapitalismen som idag har vår världsdel i ett järngrepp. Ser man till exempel till Japan eller Kina är de länderna inte extremt religiösa, men de är inte heller sekulära i vår mening. Rasande fundamentalistiska predikanter är få, men folkflertalet håller likväl fast vid sed och tradition och har inte utvecklat vår skadliga Gordon Gecko-mentalitet. Man kan ju fråga sig varför det är så, och varför det är just vi som är så utsatta . . . ?
1 - Historia.
Japaner och kineser förknippar inte nationalism eller konservatism med "ondskan".
2 - Media.
Medan kinesisk media är vinklad till kinas och kinesernas fördel och peppar kineser att arbeta för kollektivet och se ljust på framtiden är västerländsk media motsatt - här handlar medierna i stort sett om att kritisera allt som inte passar in i en verklighetsfrånvänd journalist- och politikerklass' perversa drömsamhälle.
3 - Juden...
... har ett finger med i det mesta. Dock bara ett finger och dock inte i allt.
4 - Splittring.
Väst befinner sig i ett ideologiskt inbördeskrig. Det är män mot kvinnor, arbetsgivare mot arbetstagare, fattiga mot rika, unga mot gamla, nationalister mot internationalister, majoriteter mot minoriteter, osv. Inte konstigt att det inte finns någon samhörighetskänsla.
Citat:
Förmodligen är det lika bra. Önskar nästan att allt kunde gå åt helvete redan idag, så att folk blev tvungna att prioritera lite. "Ska jag använda mina pengar på hemelektronik eller någonting?" & "Ska mina skattepengar gå till somalier och genusvetare eller någonting annat?"
Att så tvivelslöst är fallet är hur som helst något som borde bekymra oss. Men eftersom vår solidaritet redan är så upplöst som den är, är det få som tänker på vad deras individualism kommer att innebära för framtida generationer.
Bättre det än att det går åt helvete senare, när tillståndet cyklat så långt in i skogen att det aldrig hittar ut igen.
Edit:
Kanske ett par fingrar ändå...
Senast redigerad av saftad_burk 2013-06-18 kl. 02:15.
Senast redigerad av saftad_burk 2013-06-18 kl. 02:15.