Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-18, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Håller med dig angående propaganda, men det märkliga är ju att du gärna referera till Borgnäs, Hanna Olsson och den där eländiga uppsatsen som Styrlin och Nyberg skrev ( man ser verkligen vilken som är pappa till alstret, Christian Diesen), där har du verkligen propaganda maskiner.

Fast Styrlin,s och Nyberg,s försök är ju bara skrattretande, det värsta var nog det pompösa förordet
om varför de skrev eländet.

Jag tror att du får skaffa dig andra och bättre husgudar om du ska förstå fallet.

Jag refererar till dessa personer, för att jag tycker det de säger/skriver stämmer överens med mina egna tankar om fallet.

Skulle PL, Agell, Socialstyrelsens rättsliga råd och ni läkarvänner vara "bättre husgudar"?
Jo, hade ni varit det, så hade jag säkert stått på er sida beträffande skuldfrågan. Så, är
det sista i ditt inlägg här taskig humor eller humor på högsta nivå?
Citera
2013-06-18, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Det står däremot inte någonstans att "sättet på vilket kroppen blivit styckad på" talade för att hon bragts om livet.

Lustigt, för exakt samma sak står med i Styckmordsmålet. Och båda ser ut att ha kopierat domen och resonemanget kring domslutet och domskälen rakt av.

Och så här har jag uppfattat det om motiveringen till frikännandet (återigen):

Även om utredningen visat på att man kunnat anse att styckningen föregåtts av mord, så fanns det inte tillräckligt med underlag för tingsrätten att dra en sådan slutsats. Så, redan där hade tingsrätten haft att frikänna läkarna från mord. Och om mord hade styrkts, så hade det varit svårt för tingsrätten att bedöma vem av läkarna som dödat henne - ensam eller tillsammans och i samråd med varandra - och det är följden av att två personer är inblandade.
Citera
2013-06-18, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Fantasierna blir ju bara värre och värre...

Ska bara tillägga med att säga: Hur i h-e kan ni snacka om "fantasier", när ni inte ens vet om läkarna är oskyldiga? Det är verkligen i djärvaste laget, må jag säga. Jag menar, det är väl en sak att kritisera rättshanteringen, rättsröta och bristande rättssäkerhet, ja, oavsett om läkarna är skyldiga eller inte. Det kan jag förstå bättre. Men, att vara så jävla bergsäkra på, som ni verkar vara, att läkarna är fullt och totalt oskyldiga...det har jag däremot mycket svårare att förstå.
Citera
2013-06-18, 01:03
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Lustigt, för exakt samma sak står med i Styckmordsmålet. Och båda ser ut att ha kopierat domen och resonemanget kring domslutet och domskälen rakt av.

Och så här har jag uppfattat det om motiveringen till frikännandet (återigen):

Även om utredningen visat på att man kunnat anse att styckningen föregåtts av mord, så fanns det inte tillräckligt med underlag för tingsrätten att dra en sådan slutsats. Så, redan där hade tingsrätten haft att frikänna läkarna från mord. Och om mord hade styrkts, så hade det varit svårt för tingsrätten att bedöma vem av läkarna som dödat henne - ensam eller tillsammans och i samråd med varandra - och det är följden av att två personer är inblandade.
Det blir lite luddigt när du kopierar text från andra ställen utan att ange att du kopierar. Som nu.

Den fetstilta meningen är ju talande för att personen som skrivit den vill utpeka läkarna som mördare trots att de friades från just mord. Hur kan tingsrätten (eller personen som skrivit texten) veta att läkarna var närvarande när Catrine i så fall mördades?

Tingsrätten skriver att man inte vet när eller hur da Costa mördades - men man vet att det i alla fall var någon av läkarna (man kunde inte bedöma vilken av dem)?
Senast redigerad av _Jago_ 2013-06-18 kl. 01:05.
Citera
2013-06-18, 01:10
Bannlyst
Citat:
Om tingsrätten inte kunnat visa att mord begåtts; då kan tingsrätten omöjligen hävda att man 'friar på grund av att man inte kan fastställa vem av de två som mördat henne'. Det faller på sin egen orimlighet.

Ja, men om tingsrätten hade gjort den bedömningen, så hade de ändå haft att frikänna läkarna och anledningen hade då varit att det var två inblandade (jämför med Lindome-fallet).
Citera
2013-06-18, 01:11
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Snälla du, kan du tänka till lite ?
Ett barn på 12-13 månader minns en specifik händelse i ca två månader, ett barn 18 månader minns i närmare 6 månader, kurvan går stadigt uppåt vad gäller minnesförmågan

Den lilla flickan var väl äldre än 18 månader då hon började berätta om jag har fattat det hela rätt?
Vi kan därför med viss säkerhet anta att hon kunde minnas händelser ännu längre tillbaka än 6 månader, minnesförmågan ökar ju som bekant med åldern.

Frågan är om du kan räkna

Nu har du ju gått bort dig helt.

Fattar du inte själv hur fel du har?
Citera
2013-06-18, 01:13
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ja, men om tingsrätten hade gjort den bedömningen, så hade de ändå haft att frikänna läkarna och anledningen hade då varit att det var två inblandade (jämför med Lindome-fallet).
Nej, anledningen hade inte varit att det var två inblandade. Du (eller personen som skrev den texten) har gjort en felaktig tolkning.

Hur vet tingsrätten, i så fall, att läkarna ens är inblandade i hennes död?
Citera
2013-06-18, 01:17
Bannlyst
Citat:
Det blir lite luddigt när du kopierar text från andra ställen utan att ange att du kopierar. Som nu.

Den fetstilta meningen är ju talande för att personen som skrivit den vill utpeka läkarna som mördare trots att de friades från just mord. Hur kan tingsrätten (eller personen som skrivit texten) veta att läkarna var närvarande när Catrine i så fall mördades?

Tingsrätten skriver att man inte vet när eller hur da Costa mördades - men man vet att det i alla fall var någon av läkarna (man kunde inte bedöma vilken av dem)?

Jag kopierade inte det 100% ordagrant, men innebörden är inte desto mindre densamma.

Ja, det stämmer att tingsrätten inte vet när och hur, men stödjer sig på uppgifter från Rajs (att CdC dödats och styckats i nära anslutning till sitt försvinnande) och en botaniker (som gjorde bedömningen att säckarna på FP2 placerats där två månader tidigare + - två veckor och finner det rimligt/sannolikt.
Citera
2013-06-18, 01:21
Bannlyst
Citat:
Nej, anledningen hade inte varit att det var två inblandade. Du (eller personen som skrev den texten) har gjort en felaktig tolkning.

Tingsrättens resonemang är att de finner det föga sannolikt att läkarna bara stött på CdC någonstans helt apropå och hon bara dött, så där bara, och de sedan börjat stycka hennes kropp. Lägg därtill att tingsrätten hade funnit det överbevisat om att läkarna styckat kroppen.
Citera
2013-06-18, 01:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Får väl upprepa mig då du inte verkar vilja svara:

Var ser du något som bevisar att ett barn på 17 månader kan minnas en händelse (en lång sådan dessutom) och berätta om den i detalj mer än ett år efteråt?

Att mamman var psykiskt instabil är ju uppenbart för alla som läst vad hon sagt både på fyllan och i nyktert tillstånd.

Hon trodde själv att hon kanske var psyksjuk, bara det är ett tecken på att hon inte var i psykisk balans.

Du ska få en chans till att svara Claude, vad har mamman sagt på fyllan ?
Hade mamman alkolholproblem och var hon psykiskt instabil ?
Då påstår ju så mycket så det vore fint om du kunde styrka dina påståenden på något sätt eller kan du inte det ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-06-18 kl. 01:52.
Citera
2013-06-18, 01:29
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Jag kopierade inte det 100% ordagrant, men innebörden är inte desto mindre densamma.

Ja, det stämmer att tingsrätten inte vet när och hur, men stödjer sig på uppgifter från Rajs (att CdC dödats och styckats i nära anslutning till sitt försvinnande) och en botaniker (som gjorde bedömningen att säckarna på FP2 placerats där två månader tidigare + - två veckor och finner det rimligt/sannolikt.
Vi pratar om mordet.

Du menar alltså att tingsrätten inte kunnat fastslå att hon blivit mördad. Men hade man kunnat fastslå det hade det varit någon av läkarna som gjort det?

Citat:
Tingsrättens resonemang är att de finner det föga sannolikt att läkarna bara stött på CdC någonstans helt apropå och hon bara dött, så där bara, och de sedan börjat stycka hennes kropp. Lägg därtill att tingsrätten hade funnit det överbevisat om att läkarna styckat kroppen.
Det där är bara dina egna spekulationer och har ingenting med domen att göra.
Citera
2013-06-18, 01:31
Bannlyst
Citat:

Jag kan inte få det till något annat. Vilken tolkning har du gjort, då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in