Något lite om Anders Helin,s agerande.
" ”Varför ändrade du datum för morddagen från pingstafton till annandag pingst 1984?” frågade Carl-Johan Vahlén.
”Därför att det dök upp ett vittne [arkitekten Ankers] som hade skjutsat Catrine da Costa på söndagen. Det fick jag veta när rättegången börjat”, svarade Helin.
”När fick du veta att några personer uppgav sig ha sett Catrine efter pingsthelgen?” Här handlade det om en serie förhör som försvann och som återfanns långt senare.
”Det fick jag kännedom om för någon månad sedan”, påstod Helin.
Helin bekräftade också tidigare uppgifter att han vid ett tillfälle övervägde att lägga ned åtalet. Det skedde efter hovrättens beslut att försätta läkarna på fri fot efter den första rättegången och återförvisa målet till tingsrätten.
”Ja, då konfererade jag med Riksåklagaren”, som ska ha lämnat ett skriftligt svar till Helin om att fortsätta målet i tingsrätten, eftersom det inte hade framkommit något nytt som kunde ligga till grund för att lägga ner åtalet.
”Hur bedömde du tillförlitligheten i rättsläkaren Jovan Rajs utlåtande?”
”Jag tyckte att det fanns en tyngd i vad han sa”, menade Anders Helin. Men läkarsidan avstod från att närmare pressa Helin om ett brev från den tyske rättsmedicinske experten Klaus Püschel till Rajs och där Püschel skriver att Rajs bör akta sig för att uttala sig ”med säkerhet och utan tvekan” i sitt obduktionsutlåtande.
Rajs påstod inför rätten, förra veckan, att han hade lämnat över det kritiska brevet till Helin. Men det finns misstankar att brevet aldrig kom till åklagarens kännedom och att det inte ens diariefördes på rättsläkarstationen. Idag hade Helin ingen som helst minnesbild av brevet.
Tidigare på onsdagen hördes den tidigare nämndemannen John-Henri Holmberg, som satt med vid den andra omgången i tingsrätten. Domen, inklusive de förödande domskälen, föll efter bara sex arbetsdagar. Holmberg bekräftade nu tidigare uppgifter om varför det var så bråttom.
”Det var en stor rättegång med sex nämndemän och det fanns stundande semestrar. Överläggningen fick inte brytas förrän det fanns en enhällig uppfattning.” "
http://www.stadsholmen.blogspot.se/2009/12/jks-ombud-gjorde-bort-sig-i-ratten.html
Minnesförluster vid lämpliga tillfällen.