2013-06-17, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Det var just de två dagarna som Catrine skulle berättat om läkarna.

Och vad är det som är så märkligt med det, då? Eller har du vetskap om att det inte kan vara så?
Citera
2013-06-17, 17:10
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Och vad är det som är så märkligt med det, då? Eller har du vetskap om att det inte kan vara så?
Du frågade ju:

Citat:
Om det stämmer, så hade jag fel. Men, det gör henne fortfarande inte till menederska. Eller hur?

Frågan kvarstår, om man nu tror att hon hittat på, varför var det då så viktigt för MS att påstå att hon träffat CdC 3 och 4 juni? Vad är det hon vill framhäva med det? Jag menar, hade det inte räckt med ett datum, då?
Jag vet inte varför det var så viktigt för Marianne att påstå att hon träffat läkarna just de dagarna, varför det var två dagar och inte en.

Och om det hade räckt med ett datum? Tja, träffades de både den 3:e och 4:e så gjorde de ju det, sen om det räckt med ett av datumen? De kanske gillade varandras sällskap så mycket första dagen att de ville träffas dagen efter också...

Men, så här i efterhand hade det kanske varit bättre av Marianne att i så fall skriva att Catrine i mars berättat om läkarna, så hade just den biten i alla fall fortfarande varit förenligt med det vittnesmål hon gav 1984. Men som Eremona skriver angående anledningen till just 3:e och 4:e och inte några andra datum, var ju för att Catrine enligt andra vittnesmål var upptagen med andra saker alla dagar förutom 3:e och 4:e.
Citera
2013-06-17, 17:15
Bannlyst
Citat:
Nu är du ute och spekulerar.

Tingsrätten kunde inte fastslå att mord begåtts, punkt.

De skriver att omständigheter talar starkt för att hon blev bragd om livet, men att det inte kunnat ställas utom varje rimlig tvivel.

De skriver att "redan detta gör att Teet Härm och Thomas Allgèn inte kan fällas till ansvar i målet...".

Att du skriver att tingsrätten skulle resonerat att det 'inte var styrkt att hon blivit mördad, men hade det varit styrkt, ja då hade det varit någon av läkarna'. Ja, vi kan väl säga att jag är tveksam till att tingsrätten skulle resonerat så...

Nej, de kunde inte fastslå det. HO och Styrlin&Nyberg tar upp domen, som jag sagt, och där finns det resonemanget. De kunde inte styrka mord och om de hade kunnat styrka det, så hade de inte kunnat komma fram till vem av läkarna som berövade henne livet, eftersom det var två personer inblandade. Dock fann rätten det styrkt att läkarna hade gjort sig skyldiga till likstyckning. Har kollat nu i HOs bok och på sidorna 191-192 i den står det om det jag talade om här. Att tingsrätten ansåg att styckningen och sättet på vilket kroppen blivit styckad starkt talade för att hon bragts om livet. Och sedan vidare att de inte haft något annat än att fria läkarna för att ha vållat hennes död (mord eller vållande till annans död), med anledning av att det var två personer inblandade.
Citera
2013-06-17, 17:28
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Nej, de kunde inte fastslå det. HO och Styrlin&Nyberg tar upp domen, som jag sagt, och där finns det resonemanget. De kunde inte styrka mord och om de hade kunnat styrka det, så hade de inte kunnat komma fram till vem av läkarna som berövade henne livet, eftersom det var två personer inblandade. Dock fann rätten det styrkt att läkarna hade gjort sig skyldiga till likstyckning. Har kollat nu i HOs bok och på sidorna 191-192 i den står det om det jag talade om här. Att tingsrätten ansåg att styckningen och sättet på vilket kroppen blivit styckad starkt talade för att hon bragts om livet. (1.) Och sedan vidare att de inte haft något annat än att fria läkarna för att ha vållat hennes död (mord eller vållande till annans död), med anledning av att det var två personer inblandade.

Det är korrekt att tingsrätten ansåg att det faktum att hon blivit styckad talade för att hon bragts om livet. Det står däremot inte någonstans att "sättet på vilket kroppen blivit styckad på" talade för att hon bragts om livet. Tingsrätten skriver tvärtom att det genom styckningsförfarandet inte kunnat fastslås att styckningen föregåtts av mord. På den punkten har Hanna Olsson fel, läs själv domen.

1. Då är ju det felaktigt, det måste ju till och med du erkänna. Även om det är i bibe... nej förlåt "Catrine och rättvisan" det står i. Alltså, anledningen till att de friade var inte för att det var två personer inblandade och att man inte kunnat fastslå vem av de två som mördat. Läs själv domen.
Senast redigerad av _Jago_ 2013-06-17 kl. 17:35.
Citera
2013-06-17, 17:33
Bannlyst
Citat:
Du frågade ju:

Jag vet inte varför det var så viktigt för Marianne att påstå att hon träffat läkarna just de dagarna, varför det var två dagar och inte en.

Och om det hade räckt med ett datum? Tja, träffades de både den 3:e och 4:e så gjorde de ju det, sen om det räckt med ett av datumen? De kanske gillade varandras sällskap så mycket första dagen att de ville träffas dagen efter också...

Men, så här i efterhand hade det kanske varit bättre av Marianne att i så fall skriva att Catrine i mars berättat om läkarna, så hade just den biten i alla fall fortfarande varit förenligt med det vittnesmål hon gav 1984. Men som Eremona skriver angående anledningen till just 3:e och 4:e och inte några andra datum, var ju för att Catrine enligt andra vittnesmål var upptagen med andra saker alla dagar förutom 3:e och 4:e.

Jag mindes sedan tidigare att MS skrivit i dagboken för 1984 att hon haft CdC övernattande hos sig 3/6 och jag hade mina aningar om vad du hade i kikaren. Hon har sagt att det kan "diffa på någon dag" i menedsförhören, som hölls i början av 2000-talet, och att det händer att hon fyller i dagboken i efterhand, beroende på om hon har tillgång till den eller inte för stunden och då kan det bli fel datummässigt.

Och hur skulle MS kunnat veta att CdC varit i Ösmo 3-4/6? Är inte det väldigt långsökt? Hur skulle hon ha kommit över dessa uppgifter? Eller tro du att hon bara hafsade dit något i dagboken för den 3/6 (det råkade bara bli just detta datum, liksom), bara för att ge sken av att CdC överhuvudtaget umgåtts med henne? Eller menar du på att HO försett henne med uppgifter från FUP/slasken, i avsikt att få det att se ut som att CdC aldrig varit i Ösmo, utan hemma hos henne? Ja, i syfte att misstänkliggöra läkarna ännu mer?
Citera
2013-06-17, 17:48
Bannlyst
Citat:
Det är korrekt att tingsrätten ansåg att det faktum att hon blivit styckad talade för att hon bragts om livet. Det står däremot inte någonstans att "sättet på vilket kroppen blivit styckad på" talade för att hon bragts om livet. Tingsrätten skriver tvärtom att det genom styckningsförfarandet inte kunnat fastslås att styckningen föregåtts av mord. På den punkten har Hanna Olsson fel, läs själv domen.

1. Då är ju det felaktigt, det måste ju till och med du erkänna. Även om det är i bibe... nej förlåt "Catrine och rättvisan" det står i. Alltså, anledningen till att de friade var inte för att det var två personer inblandade och att man inte kunnat fastslå vem av de två som mördat. Läs själv domen.

HO har ju både kursiverat och fetat texten från domen (ser inte alls fejkat ut) och samma sak står dessutom i uppsatsen Styckmordsmålet. Ja, att mycket talar för att hon har bragts om livet som är att betrakta som mord, grov misshandel eller grovt vållande till annans död och sedan det där om att de inte kan fällas för att ha vållat hennes död, då två är inblandade (Det är följden av att två personer är inblandade). Christian Diesen (som varit handledare för uppsatsförfattarna Styrlin och Nyberg) har ju haft tillgång till domen, i egenskap av någon form av juristgubbe, och han och HO skulle alltså ha manipulerat texten i domen, eller?
Citera
2013-06-17, 17:52
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Får väl upprepa mig då du inte verkar vilja svara:

Var ser du något som bevisar att ett barn på 17 månader kan minnas en händelse (en lång sådan dessutom) och berätta om den i detalj mer än ett år efteråt?

Att mamman var psykiskt instabil är ju uppenbart för alla som läst vad hon sagt både på fyllan och i nyktert tillstånd.

Hon trodde själv att hon kanske var psyksjuk, bara det är ett tecken på att hon inte var i psykisk balans.

Och vad har mamman sagt på "fyllan" då ?
Du har kanske någon länk ?
Citera
2013-06-17, 17:56
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
HO har ju både kursiverat och fetat texten från domen (ser inte alls fejkat ut) och samma sak står dessutom i uppsatsen Styckmordsmålet. Ja, att mycket talar för att hon har bragts om livet som är att betrakta som mord, grov misshandel eller grovt vållande till annans död och sedan det där om att de inte kan fällas för att ha vållat hennes död, då två är inblandade (Det är följden av att två personer är inblandade). Christian Diesen (som varit handledare för uppsatsförfattarna Styrlin och Nyberg) har ju haft tillgång till domen, i egenskap av någon form av juristgubbe, och han och HO skulle alltså ha manipulerat texten i domen, eller?
Jag har domen framför mig, och jag har också läst sidorna i Catrine och rättvisan du hänvisar till.

Du har feltolkat texten. Men det blir ju lätt så när man går efter vad någon annan skrivit och inte har något att backa upp det med.

Det som visar att du feltolkat texten/domen är följande.

Om tingsrätten inte kunnat visa att mord begåtts; då kan tingsrätten omöjligen hävda att man 'friar på grund av att man inte kan fastställa vem av de två som mördat henne'. Det faller på sin egen orimlighet.
Senast redigerad av _Jago_ 2013-06-17 kl. 18:07.
Citera
2013-06-17, 17:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
De dömes inte för nånting. Inte mord, inte styckning, inte incest (gällde bara Thomas). Att ngn styckar ett lik utan att mörda personen ifråga är såklart bara osannolikt, inte omöjligt. En personlighetsstörd, kvinnoföraktande cyniker kan självklart stycka, städa bort en kvinna som dött av en överdos, och om någon lämnar värden efter sig (pengar, knark, föremål, whatever) kan det ske ett postmortemstyckmordsrån, dvs man plundrar den döda personen och styckar kroppen.

Torde finnas många morbida varianter Jag har aldrig fattat varför många tycker att det är omöjligt att stycka en kropp utan föregående mord. Efter justitiemordet frågade alla "var fick de kroppen ifrån om de inte mördade Catrine?" Om man utgår från att läkarna styckade kroppen (vilket inget juridiskt och vettigt tyder på) så kan ju Catrine ha dött på massor av sätt ... om man tror att läkarna är såna as som de påstods vara, då är det väl lät att inbilla sig att läkarna snabbstädade, fraktade bort "fnasket som råkade dö". Från början har denna story marinerats i myter, men när det gäller hur läkarna fick tag i liket, då tar fantasin tydligen slut. Skitkonstigt. Det måste tyligen ha skett ett mord, punkt slut. Visst, Catrine blev antagligen mördad, men ngn tillstymmelse till bevis har aldrig funnits.

Personligen - som amatörgrävare - gissar jag att Catrines kropp plundrades. Hon var mkt förtjust i smycken, armband och krimskrams, men inga ringar hittades någonsin, varken på händerna eller i säckarna. Jag har noga läst polisprotokollen, och det står inget om hittade smycken. Catrine ägde ett eller flera armband (hon köpte ett armband kort före döden), och man behöver verkligen inte avlägsna ett armband eller flera för genomföra denna styckning. Händerna fanns kvar, så eventuella smycken borde inte tagits bort av ID-skäl.

Catrine kan ha dött genom en olyckshändelse, det behöver inte nödvändighetsvis ha varit något mord (dödsorsaken kunde aldrig fastställas) men själva styckningen har ju otvetydigt ägt rum, rätten skrev ju i sina domskäl att det är ställt utom allt rimligt tvivel att de anklagade har styckat Catrines kropp.

Om dom nu har gjort sig skyldiga till styckningen så då är det väl helt i sin ordning att dom blev av med sina läkarleg eller ?

Jag bara frågar nu och undrar inte minst
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-06-17 kl. 18:01.
Citera
2013-06-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Catrine kan ha dött genom en olyckshändelse, det behöver inte nödvändighetsvis ha varit något mord (dödsorsaken kunde aldrig fastställas) men själva styckningen har ju otvetydigt ägt rum, rätten skrev ju i sina domskäl att det är ställt utom allt rimligt tvivel att de anklagade har styckat Catrines kropp.

Om dom nu har gjort sig skyldiga till styckningen så då är det väl helt i sin ordning att dom blev av med sina läkarleg eller ?

Jag bara frågar nu och undrar inte minst

Det finns två läger i synen på skuldfrågan om jag förstått det rätt. De som tror på Hanna Olsson och bebisaras imponerande minnesförmåga. Och så finns det Borgnäs som verkar tro att fyra personer är skyldiga (minst). Problemet som uppstått är att dom som som "argumenterar" för T och T skuld ibland lutar sig mot Hanna Olsson/tron på bebisar och ibland på Borgnäs trots att de två är oförenliga.
Citera
2013-06-17, 18:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det finns två läger i synen på skuldfrågan om jag förstått det rätt. De som tror på Hanna Olsson och bebisaras imponerande minnesförmåga. Och så finns det Borgnäs som verkar tro att fyra personer är skyldiga (minst). Problemet som uppstått är att dom som som "argumenterar" för T och T skuld ibland lutar sig mot Hanna Olsson/tron på bebisar och ibland på Borgnäs trots att de två är oförenliga.

Du har fått det hela helt om bakfoten precis som vanligt

Hur ställer du dig till det faktum att läkarna blev av med sina läkarleg då?
Var det rätt att dessa drogs in ?
Citera
2013-06-17, 18:16
Bannlyst
Citat:
Jag har domen framför mig, och jag har också läst sidorna i Catrine och rättvisan du hänvisar till.

Du har feltolkat texten. Men det blir ju lätt så när man går efter vad någon annan skrivit och inte har något att backa upp det med.

Det som visar att du feltolkat texten/domen är följande.

Om tingsrätten inte kunnat visa att mord begåtts; då kan tingsrätten omöjligen hävda att man 'friar på grund av att man inte kan fastställa vem av de två som mördat henne'. Det faller på sin egen rimlighet.

Även om man hade kunnat anse att ett mord begåtts på grundval av utredningsmaterialet, så hade det inte funnits tillräckligt med underlag för tingsrätten att kunna dra en sådan slutsats. Ja, ungefär så står det i uppsatsen.

Lindome-fallet hade ju en likartad problematik, med två åtalade, eller hur? Skillnaden var väl att i detta fall kunde de fastställa dödsorsaken. Ja, det förmodar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in