2013-06-17, 19:12
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Haha. Nu har förmodligen EXPO och en massa andra feminiserade vänsterfjollor fått nys om undersökningen på Norrköping Nyheter, eftersom V stiger snabbt som attan.

http://www.nt.se/omrostning/Default.aspx?PollID=8628298

"Vi får inte låta rasisterna vinna! Inga rasister på våra gator! Vi gillar olika! Sprid till alla!".

Töntar.

Det gjorde att jag var tvungen att stödrösta på SD, annars brukar jag inte lägga mig i sådana pollar.

F.ö 0% på C.. centern verkar inte ha så många gräsrötter på Östgötaslätten.
2013-06-17, 19:31
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
Eftersom det var invandrare själva som löste kravallerna tror jag inte det blir en positiv effekt för SD, snarare har gemene svensk nu uppfattningen att invandrarna löste problemet mycket bra.

Det handlar i övrigt inte om naivitet, utan om åsiktsskillnader. 90% är emot rasism i sverige, kanske 80, därför röstar dom inte SD, och kommer aldrig göra det..
Alla som inte tycker som 7-klövern är rasister!?
Precis så gick tongångarna i Kommunistiska Sovjetunionen,dom som inte hade samma åsikter som kommunistpartiet var högerextremister.
Sverige är läskigt värre.
2013-06-17, 19:39
Medlem
Medel-IQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Jonson
Vad är egentligen syftet med dessa opinionsundersökningar? Först hävdar SIFO att SD har 7,6%, någon dag senare menar UM att SD har 10,7%. Någon av instituten måste fejka, det är omöjligt annars att två institut kommer till så olika resultat. Det rör sig ju om flera hundra tusen röstande.
Vid telefonundersökningar är idag bortfallet så stort att viktningarna får en enorm betydelse. Viktningarna är gissningar. Ogillar man SD är det bara ge den grupp som svarar SD en låg viktning.
2013-06-17, 20:01
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Eftersom det var invandrare själva som löste kravallerna

Som du kanske sett av kommentarerna är du helt ensam om att ha sett detta.

Det mest korrekta svaret levereras troligen av kulturberikaren Ali al-Djaber, verksam som fritidsledare i ghettot. Enligt honom var detta bara början, och enda anledningen till att kravallerna tog slut var för att orcherna var uttröttade efter 5 dygns upphetsade svinerier. Artikel i Träckspressen idag, sammanfattas här. OBS! Skrämmande läsning:
http://avpixlat.info/2013/06/17/efter-upploppen-muslimsk-fritidsledare-varnar-for-radikaliseringen-av-unga/

- F.G
2013-06-17, 20:30
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Eftersom det var invandrare själva som löste kravallerna tror jag inte det blir en positiv effekt för SD, snarare har gemene svensk nu uppfattningen att invandrarna löste problemet mycket bra.

Det handlar i övrigt inte om naivitet, utan om åsiktsskillnader. 90% är emot rasism i sverige, kanske 80, därför röstar dom inte SD, och kommer aldrig göra det..

Hur får du det till att jag, turken med pizzerian och iraniern i radhuset längre bort här är rasister när vi är överens om att massinvandringen skapar stor oro och splittring i det svenska samhället, och att politikerna borde strama åt inflödat snarast. Det är tiotusentals invandrare som befinner sig i utanförskap pga Alliansens och Rödgrönas massinvandringspolitik. De som redan är här bör få en chans att komma in i det svenska samhället i lugn och ro, utan att det fylls på med ännu mer utanförskap. Om du kallar det rasism använder du ordet fel.

Jag har röstat sjuklöver hela livet, men när det börjar se ut som det gör måste folket sätta ner foten, något som sjuklöverpolitikerna inte vågar göra. Det är det vi ser nu när SD passerat tioprocentsstrecket i opinionsundersökningarna.

Mvh

RingRing
Senast redigerad av RingRing2014 2013-06-17 kl. 20:39.
2013-06-17, 21:37
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Jonson
Vad är egentligen syftet med dessa opinionsundersökningar? Först hävdar SIFO att SD har 7,6%, någon dag senare menar UM att SD har 10,7%. Någon av instituten måste fejka, det är omöjligt annars att två institut kommer till så olika resultat. Det rör sig ju om flera hundra tusen röstande.
Om du frågar 1300-2500 pers. ur lite olika databaser med lite olika frågeställningar och med olika metoder och sen ska sitta och pyssla ihop ett urval som motsvarar befolkningstäthet, stad/land, ålder, kön, socialgrupp så lär du hamna rätt brett mellan de olika instituten.
Bara valet av vad man frågar kommer styra åt olika håll.

Så att tro att något av instituten är "rätt" är bara lönlöst, de är sammantaget ett finger i luften på vart trenden pekar.
2013-06-17, 21:39
Medlem
Svithjods avatar
Citat:

För några år sedan var det 98% sen 95 % nu är det 90 % vad är det efter valet 2014? 85%? valet 2018? 75 %? valet 2022? 60 %?
2013-06-17, 22:29
Medlem
BumbleTheBees avatar
Det finns de som är lite besvikna/förvånade över att Husby inte gett någon effekt. Jag tycker egentligen inte det är så konstigt.

De ca 10 % som redan röstar på SD blir desto mer säkra i sitt val i och med Husby. De resterande 90 % har inte lika lätt för att gå över till SD.

Det räcker inte med en enskild (om ändå stor) händelse för att resterande 90 % ska falla över till SDs sida. Det krävs många händelser, stora som små. Det kan vara 10 Husbybravader i ens närhet utan att man går över till SD. Ändå kan det vara ett Moskébygge som får bägaren att rinna över.

Människor är inga enkla varelser. De resonerar inte alltid logiskt. Ibland reagerar de stort på småsaker och reagerar smått på stora saker.

Min gissning är att SD kommer treva runt 10 % nu i sommar. Oavsett hur många våldtäkter som sker, oavsett hur många bilar som bränns eller mord som begås. I höst så kommer någon ny Tintin-gate eller kakmonster att titta fram vilket får 5 % av Sveriges befolkning att ta steget till SDs sida. Det kan verka som att det är det där lilla som får de att ta steget. Kom ihåg: Det är ingen enskild händelse, stora som små, som avgör. Det är summan av alla händelser.

Jag siar att mellan november och januari kommer SD få ett ryck och sedan treva runt 15 %. Och vi kan då "tacka" Husby samt all annan misär som lägger sig över landet likt ett vått täcke.
2013-06-17, 22:34
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbleTheBee
Det finns de som är lite besvikna/förvånade över att Husby inte gett någon effekt. Jag tycker egentligen inte det är så konstigt.

De ca 10 % som redan röstar på SD blir desto mer säkra i sitt val i och med Husby. De resterande 90 % har inte lika lätt för att gå över till SD.

Det räcker inte med en enskild (om ändå stor) händelse för att resterande 90 % ska falla över till SDs sida. Det krävs många händelser, stora som små. Det kan vara 10 Husbybravader i ens närhet utan att man går över till SD. Ändå kan det vara ett Moskébygge som får bägaren att rinna över.

Människor är inga enkla varelser. De resonerar inte alltid logiskt. Ibland reagerar de stort på småsaker och reagerar smått på stora saker.

Min gissning är att SD kommer treva runt 10 % nu i sommar. Oavsett hur många våldtäkter som sker, oavsett hur många bilar som bränns eller mord som begås. I höst så kommer någon ny Tintin-gate eller kakmonster att titta fram vilket får 5 % av Sveriges befolkning att ta steget till SDs sida. Det kan verka som att det är det där lilla som får de att ta steget. Kom ihåg: Det är ingen enskild händelse, stora som små, som avgör. Det är summan av alla händelser.

Jag siar att mellan november och januari kommer SD få ett ryck och sedan treva runt 15 %. Och vi kan då "tacka" Husby samt all annan misär som lägger sig över landet likt ett vått täcke.
Sen får man komma ihåg att det inte är helt lätt att upptäcka en skiftning i sympatier p.g.a saker som Husby, om ytterligare 150.000st ? har SD som alternativ efter Husby så vill det till de "träffas" av undersökningarna och det är långt ifrån säkert.
Sen håller jag med dig, det är säkerligen flera hundratusen väljare som är närmare att rösta på SD idag än vad det var 1 januari och med nya oroligheter så kommer fler och fler göra slag i saken och fler komma närmare SD fållan i sitt tänkande.
2013-06-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BumbleTheBee

Det här tror jag är ett av de mer insiktsfulla inläggen i tråden. All den negativa rapportering som sker kring invandring blir likt droppen som urholkar stenen. När steget över till SD slutligen tas kan det vara en detalj, kanske ett citat i en intervju eller en kommentar på arbetsplatsen, som blir utlösare för det som redan byggts upp inombords.

Det vi som SD-sympatisörer kan bidra med är att alltid ge ett lugnt och sansat intryck. Hur vi uttrycker saker är egentligen mindre viktigt än vad vi uttrycker. Vi bör eftersträva att personifiera det sunda förnuftet, resonligheten och det balanserade sinnelaget. Då blir det lättare för personer att ansluta sig till oss.

Vänligen,
SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-06-17 kl. 22:42.
2013-06-17, 22:47
Medlem
BumbleTheBees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Det vi som SD-sympatisörer kan bidra med är att alltid ge ett lugnt och sansat intryck. Hur vi uttrycker saker är egentligen mindre viktigt än vad vi uttrycker. Vi bör eftersträva att personifiera det sunda förnuftet, resonligheten och det balanserade sinnelaget. Då blir det lättare för personer att ansluta sig till oss.

Vänligen,
SD-trollet

Instämmer.

Jag försöker inte övertyga några om att rösta på SD idag. Jag låter de upptäcka det själva.

Min uppgift är att fungera som ett bollplank, ge infallsvinklar och problematisera funderingar hos de jag diskuterar med.

Man ska inte hamna i samma fälla som Aftonbladets skribenter eller vänsterextremister och försöka uppfostra folket. Lyssna istället på vad de har att säga, alla bär på en egen historia. Ge de nya infallsvinklar. Lägg fram fakta, men påstå inte att det är en definitiv sanning, bara en annan del av sanningen. Sedan får personen ifråga göra vad hon vill med den nya faktan.

Jag försöker vara så säker i min ståndpunkt att jag försöker låta "motståndaren" övertyga mig om att hon har rätt och jag har fel. Jag försöker förstå, jag försöker visa henne att jag kan ha fel. Och när jag sedan ändå inte byter sida, när jag ändå står fast vid min ursprungliga ståndpunkt så har jag sått ett frö som på sikt kommer gro. Det gäller bara att vattna fröet varsamt och inte tvinga den till att växa ikapp ekarna ute i skogen på en månad.

Med ett lyssnande öra, ödmjukhet och resonlig röst tror jag vi alla kan få SD att växa i den takt de förmår att växa.
2013-06-17, 22:50
Medlem
marreparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Som du kanske sett av kommentarerna är du helt ensam om att ha sett detta.

Det mest korrekta svaret levereras troligen av kulturberikaren Ali al-Djaber, verksam som fritidsledare i ghettot. Enligt honom var detta bara början, och enda anledningen till att kravallerna tog slut var för att orcherna var uttröttade efter 5 dygns upphetsade svinerier. Artikel i Träckspressen idag, sammanfattas här. OBS! Skrämmande läsning:
http://avpixlat.info/2013/06/17/efter-upploppen-muslimsk-fritidsledare-varnar-for-radikaliseringen-av-unga/

- F.G

"– Upploppen för en månad sen var bara en försmak av det som kommer att drabba Sverige. Ungdomar som känner utanförskap och radikaliserade unga är en tickande bomb, säger han.

Ali pekar på tre riskgrupper:

Ungdomar i trångbodda familjer - och de är många - som har svårt att vistas hemma för att göra egna aktiviteter eller plugga.

Ungdomar, vars föräldrar är långtidsarbetslösa, som saknar hopp om framtiden.

Ungdomar som är födda i Sverige, men som inte känner tillhörighet till det svenska samhället."
-------------------------------------------------------------

Ja, vad säger man. Det är inte konstigt att SD tagit mycket mark bland väljarna, såhär kan det inte få se ut. Politikerna däremot, gömmer sig ute i villaträdgårdarna och bryr sig bara om sitt svartkaklade kök, att gräsmattan är i topptrim och att ungarna hålls så långt från de invandrartäta förorterna som möjligt.

Bra artikel med klarsynta iaktagelser från Ali. Han verkar vara en klippa ute i förorten, men jobbar i motvind.
Senast redigerad av marreparre 2013-06-17 kl. 23:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in