2013-06-17, 23:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marreparre
Nu håller jag tummarna för att Sentio ska chocka.

När kommer Sentio, vet vi det?
2013-06-18, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BumbleTheBee
Instämmer.

Jag försöker inte övertyga några om att rösta på SD idag. Jag låter de upptäcka det själva.

Min uppgift är att fungera som ett bollplank, ge infallsvinklar och problematisera funderingar hos de jag diskuterar med.

Man ska inte hamna i samma fälla som Aftonbladets skribenter eller vänsterextremister och försöka uppfostra folket. Lyssna istället på vad de har att säga, alla bär på en egen historia. Ge de nya infallsvinklar. Lägg fram fakta, men påstå inte att det är en definitiv sanning, bara en annan del av sanningen. Sedan får personen ifråga göra vad hon vill med den nya faktan.

Jag försöker vara så säker i min ståndpunkt att jag försöker låta "motståndaren" övertyga mig om att hon har rätt och jag har fel. Jag försöker förstå, jag försöker visa henne att jag kan ha fel. Och när jag sedan ändå inte byter sida, när jag ändå står fast vid min ursprungliga ståndpunkt så har jag sått ett frö som på sikt kommer gro. Det gäller bara att vattna fröet varsamt och inte tvinga den till att växa ikapp ekarna ute i skogen på en månad.

Med ett lyssnande öra, ödmjukhet och resonlig röst tror jag vi alla kan få SD att växa i den takt de förmår att växa.

Jag tror att Husby gjort att väldigt många FUNDERAR och att vi närmar oss den där tipping pointen då det verkar mer udda och kontroversiellt att vara den där aningslösa dåren som lever i en drömvärld av floskler än att vara kufen som röstar SD. Många som tidigare varit uttalat SD-fientliga av ren slentrian har nog tystnat, vilket är ett nog så viktigt steg. Och hur många människor tycker idag att det är opportunt att i kön på Konsum tala sig varm för etableringen av en mottagning för ensamkommande på den lilla orten?

Sedan kommer man alltid längst genom att vara resonlig, vänlig och långsiktigt optimistisk. Jag har t ex gjort klart för Bergakungen att min målsättning är att få honom att rösta SD 2014 (trots att det finns väldigt mycket internpolitiskt sunk och idémässig valhänthet som gör att det bär emot en del) och jag bedömer att mitt arbete till 60% redan är gjort.
2013-06-18, 01:12
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
När kommer Sentio, vet vi det?

För Maj kom Sentios siffror den 14e. Så den borde kunna trilla in när som helst.
2013-06-18, 01:45
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbleTheBee
Det finns de som är lite besvikna/förvånade över att Husby inte gett någon effekt. Jag tycker egentligen inte det är så konstigt.

De ca 10 % som redan röstar på SD blir desto mer säkra i sitt val i och med Husby. De resterande 90 % har inte lika lätt för att gå över till SD.

Det räcker inte med en enskild (om ändå stor) händelse för att resterande 90 % ska falla över till SDs sida. Det krävs många händelser, stora som små. Det kan vara 10 Husbybravader i ens närhet utan att man går över till SD. Ändå kan det vara ett Moskébygge som får bägaren att rinna över.

Människor är inga enkla varelser. De resonerar inte alltid logiskt. Ibland reagerar de stort på småsaker och reagerar smått på stora saker.

Min gissning är att SD kommer treva runt 10 % nu i sommar. Oavsett hur många våldtäkter som sker, oavsett hur många bilar som bränns eller mord som begås. I höst så kommer någon ny Tintin-gate eller kakmonster att titta fram vilket får 5 % av Sveriges befolkning att ta steget till SDs sida. Det kan verka som att det är det där lilla som får de att ta steget. Kom ihåg: Det är ingen enskild händelse, stora som små, som avgör. Det är summan av alla händelser.

Jag siar att mellan november och januari kommer SD få ett ryck och sedan treva runt 15 %. Och vi kan då "tacka" Husby samt all annan misär som lägger sig över landet likt ett vått täcke.

Sant.

Så fort något händer så är det alltid någon som skriver "där fick SD tiotusen nya röster" eller "det drog upp SD ett par procentenheter".

Men varför skulle folk fungera så? Gör vi det? Ändrade någon här åsikt efter exempelvis Breivik.

Väljare rör sig som trög gele. De blir missnöjda med sitt parti, sen osäkra i sina partisympatier,
sen funderar på nytt parti och därefter kan ett partibyte äga rum.

Stora händelser sätter fart på debatt, och avgör i viss mån vilken vinkel debatten kommer ha. Men genom bytet från ett parti till ett annat är det andra faktorer som är motorn. Nästan alltid sådant som man upplever ofta. Likaså hur man känner för partiledare.

Efter vinterns ökningar så tycks SD ha hämtat in många ur den sista slussen. Dvs de som börjat fundera SD. Tydligen fick medias hets den effekt att det satte fart på alla dessa.

Men nu kanske det inte finns så många väljare kvar i kategorin som funderar på SD. Man "skördade" dem i vintras.

Nu sås istället frön för en ny skörd i framtiden. Kanske Husby fått många missnöjda att bli ännu mer missnöjda med Sina partier, till och med osäkra i sympatierna. Ett år av upplevelser kanske kan få en hel del av dem att börja snegla på SD. Och lagom till valet är sista slussen fylld igen. Ny stor skörd av väljare att skörda.

Så nog tror jag att Husby varit draghjälp för SD. Men det är dags att inse nu, att stora händelser aldrig ger de där skutten i mätningarna. Lika lite som Breivik gav en dipp (då var det etablisemanget som surade förvånat i sina krönikor om att förväntad utdelning uteblev).
2013-06-18, 08:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
JJag har t ex gjort klart för Bergakungen att min målsättning är att få honom att rösta SD 2014 (trots att det finns väldigt mycket internpolitiskt sunk och idémässig valhänthet som gör att det bär emot en del) och jag bedömer att mitt arbete till 60% redan är gjort.

Nu blir det inte så, bland annat därför att ett parti som skall få min röst måste ha (eller vara en del av) en komplett politik, inte bara vara enfrågeinriktat. Dit har SD så långt att gå att det knappast inträffar de närmaste två eller tre valperioderna. Jämför gärna med MP, som inte heller kan påstås vara kompletta, även om de har paxat en av de viktiga framtidsfrågorna, globalt och lokalt.

Ett annat problem för SD är att man klarar av att alarmera, men inte att komma med trovärdiga och acceptabla förslag hur problemet man pekar på skall lösas (jämför även där gärna med MP).

Däremot är det troligare att det sker en gradvis och därmed svårupptäckt attitydförändring hos övriga partier, initierad därför att SD har öppnat diskussionen. Man behöver, som initiator, heller inte ha helt rätt eller helt fel för att detta skall inträffa. Betänk gärna hur SD-proselyter i denna tråd påpekar om och om igen att "2018, så smäller det till - då är väljarna mogna och då har vi etablerat oss". Då bortser man behändigt från att det sker ändamålsenliga förändringar över tid i alla partier, i synnerhet under en period om 10 år.

Jag håller helt med om att om SD skall vara en politisk kraft av betydelse, så måste de nationella tokextremisterna (och de rena idioterna) filtreras bort, som så förtjänstfullt påpekas.
2013-06-18, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Så fort något händer så är det alltid någon som skriver "där fick SD tiotusen nya röster" eller "det drog upp SD ett par procentenheter".

Men varför skulle folk fungera så? Gör vi det? Ändrade någon här åsikt efter exempelvis Breivik.

Väljare rör sig som trög gele. De blir missnöjda med sitt parti, sen osäkra i sina partisympatier,
sen funderar på nytt parti och därefter kan ett partibyte äga rum
.

Stora händelser sätter fart på debatt, och avgör i viss mån vilken vinkel debatten kommer ha. Men genom bytet från ett parti till ett annat är det andra faktorer som är motorn. Nästan alltid sådant som man upplever ofta. Likaså hur man känner för partiledare.

Efter vinterns ökningar så tycks SD ha hämtat in många ur den sista slussen. Dvs de som börjat fundera SD. Tydligen fick medias hets den effekt att det satte fart på alla dessa.

Men nu kanske det inte finns så många väljare kvar i kategorin som funderar på SD. Man "skördade" dem i vintras.

Nu sås istället frön för en ny skörd i framtiden. Kanske Husby fått många missnöjda att bli ännu mer missnöjda med Sina partier, till och med osäkra i sympatierna. Ett år av upplevelser kanske kan få en hel del av dem att börja snegla på SD. Och lagom till valet är sista slussen fylld igen. Ny stor skörd av väljare att skörda.

Så nog tror jag att Husby varit draghjälp för SD. Men det är dags att inse nu, att stora händelser aldrig ger de där skutten i mätningarna. Lika lite som Breivik gav en dipp (då var det etablisemanget som surade förvånat i sina krönikor om att förväntad utdelning uteblev).

1. Ett känt fenomen inom politiken är händelseminne. Väljarnas händelseminne är förhållandevis kort såvida de inte fått en riktig dagsedel av fysisk, social eller ekonomisk karaktär. Det är förstås möjligt att vad som skrivs är sant men händelseminnet är inte längre än några veckor/månader. Ett sätt att förstärka händelseminnet är genom att ständigt påminna om händelsen på olika vis under lång tid. Toblerone skandalen är en klassiker där sådant genomförts. Tillslut så är tv-reklamen eller "toblerone kastning" tillräckligt för att påminna om tidigare skandaler.

2. Breivik är inte sammankopplad med Sd även om vissa massmedier försökte på sig det. Breivik är inte någon röstmagnet för svenska högerextrema partier och sett till hans rättegång så var det nog inte avsikten heller. Breivik verkar officiellt ha drivit någon form av våldskampanj i termer av ett fiktivt korståg. Tar man en titt på realiteten så inser man att han nog snarare drevs av en kombination av hämnd/hat begär och att kampanjen verkar ha varit strategiskt riktad mot det norska socialdemokratiska partiet och avser att förorsaka skada långtidsmässigt genom att slå ut deras odling av artificiella politiker. Massmedias skriverier om Breivik skulle pga. rapporteringen eventuellt kunnat medföra ett tapp på 1-2% för Sd i samband med dådet och rättegången.

3. Det är möjligt. Men pollsen är ganska dåliga på att identifiera sådana rörelser på grund av att pollsen rent generellt består av av "paneler" och inte av såkallade slumpmässiga urval. Det finns alltså inga som helst vetenskapliga eller matematiska garantier för att pollsen ska ge ett korrekt svar ens inom ramarna för statistisk signifikans eller de osäkerhetsintervall som "undersökarna" presenterar. Detta gäller i princip alla företag och i synnerhet SCB.

4. De mest trögrörliga väljarna är sannolikt äldre väljare på landsbygden. Dessa är samtidigt något av en av Sd:s primära måltavlor trots att det inte verkar som att Sd prickat det målet än. Givetvis måste Sd precis som alla andra partier visa vad de går för även i den dagliga driften av kommuner, landsting mm. Detta har väl bara skett i Södra delarna av landet, där det verkar som att Sd fått "med beröm godkänt" av väljarna i val efter val.

5. När det gäller val och resultatet blir som tex. i det sista riksdagsvalet så ska man veta att 20-25% av de röstberättigade inte brydde sig om att gå till valförrättningarna eller ens skicka postvägen. Så när valförrättningen kommer fram till att ett parti fått 10% så har det i själva verket fått 7.5-8%. Detta innebär att landets ojämförligt största tredje parti är "soffliggarna" men innebär även att samtliga partier säkerligen kan förbättra sina valresultatet rejält. När det gäller händelsebaserade väljarförflyttningar så är den delen av väljarkåren, som styrs av typ massmediehändelser som inte medför reella krigsrubriker runt 10-15% av totalen. Vad gäller polls så brukar sådana som genomförs i hela populationer i Sverige ha bortfall kring 60-80%. Detta innebär att osäkerheterna är ofantligt mycket större än vad som rapporteras av tex. SCB och de andra utförarna.

6. Massmedias hets mot allt verkar ta allt absurdare proportioner. Dagens nyheter fick mig idag att känna mig provocerad även fast jag betraktade mig som närmast immun mot sådant vid det här laget. Sammanfattning:
a. Vi ska "dismantle" USAs enda finansiella kontrollinstitutioner.
b. Satsningar....
c. "The germans".
d. Ett stilfoto på ett välfungerande område där områdets enda (1/1000) utgör majoriteten.
e. Lite påhitt om folkkära politiker.
f. "JFK".
"Dagens provokation" kanske borde vara ett förslag på namnbyte avseende denna tidning.

7. Det är väl främst i Husby som folk är missnöjda sett till kravallerna. Därutöver verkar diverse vänsterextrema organisationer varit i farten och helt enkelt försökt skapa en bild av upplopp lite varstans. Alternativt helt enkelt misskalkylerat mängden missnöje i landet och trott att det var avsevärt större än vad det var. Det är nog som så att Sd måste visa att de kan mer än lansera en politik mot "kulturförändring". Tex. verkar det inte som att det finns några praktiska förslag för hur de ekonomiska systemen ska fungera även om Sd tidigare har skrivit om folkhemmet.

8. Man ska inte tro på allt man läser i MSM. Man kan jämföra mycket av MSMs skriverier med den offentligt tillgängliga 3-dagarskursen i psykologisk krigföring. Det kan vara som så att man helt enkelt väldigt gärna vill se en svensk kopia av Breivik från MSMs sida. Genom att skriva "oh-no ingen effekt på Sd" så hoppas de skära de kollektiva lojalitetsband som de presumtivt tror finns bland mer högerextrema i Sverige. Ifall MSM:s rapportering om Husbykravallerna haft några opinionseffekter så kan det först slutligen avgöras i typ November.

Senast redigerad av BehindRayban 2013-06-18 kl. 08:50.
2013-06-18, 09:34
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Nu blir det inte så, bland annat därför att ett parti som skall få min röst måste ha (eller vara en del av) en komplett politik, inte bara vara enfrågeinriktat. Dit har SD så långt att gå att det knappast inträffar de närmaste två eller tre valperioderna. Jämför gärna med MP, som inte heller kan påstås vara kompletta, även om de har paxat en av de viktiga framtidsfrågorna, globalt och lokalt.

Ett annat problem för SD är att man klarar av att alarmera, men inte att komma med trovärdiga och acceptabla förslag hur problemet man pekar på skall lösas (jämför även där gärna med MP).

Däremot är det troligare att det sker en gradvis och därmed svårupptäckt attitydförändring hos övriga partier, initierad därför att SD har öppnat diskussionen. Man behöver, som initiator, heller inte ha helt rätt eller helt fel för att detta skall inträffa. Betänk gärna hur SD-proselyter i denna tråd påpekar om och om igen att "2018, så smäller det till - då är väljarna mogna och då har vi etablerat oss". Då bortser man behändigt från att det sker ändamålsenliga förändringar över tid i alla partier, i synnerhet under en period om 10 år.

Jag håller helt med om att om SD skall vara en politisk kraft av betydelse, så måste de nationella tokextremisterna (och de rena idioterna) filtreras bort, som så förtjänstfullt påpekas.

Ganska så enig i detta förutom att man måste börja nånstans. Såklart man inte har en helhetslösning som är konkret men det har ju inte dem andra partierna heller anser jag. Inget som fungerar i verkligheten har vi ju sett.
Det som är viktigt tror jag är att få bort dem riktiga rasisterna ur Sd och attrahera fler invandrare för oftast så tror jag invandrare är modigare och rösta på det dem tycker är bra och inte följa media och smutskastning så som svensson gör.
2013-06-18, 13:30
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Du verkar ju vara en begåvad människa och inom dig vet du dessutom att massinvandringen till Sverige har varit skadlig och bara kommer att bli värre.

Om du verkligen vill göra någonting åt detta och inte bara titta på, finns det bara ett rimligt alternativ idag. Det är att rösta på Sverigedemokraterna.

Det "värsta" som skulle kunna hända om SD får säg 25% i valet 2014, är att de blir ett stödparti åt vänster- eller högerblocket. Med den beröringsångest som finns kring SD, så skulle det realpolitiskt innebära att SD får igenom ett kraftfullt begränsa invandringspaket och kanske mer pengar till polis och försvar. Det eller de regeringspartier som skulle regera Sverige skulle bestämma i resten av frågorna. SD skulle ge med sig på alla andra punkter för att få igenom sin (enligt dig) enfrågeinriktade politik.

Skulle detta vara så dåligt? Är det egentligen inte det du vill? Att SD skulle få över 50% och kunna regera landet med sin (enligt dig) enfrågepolitik är helt osannolikt. Att rösta är taktik. Med din röst kan du knuffa politiken i en önskvärd riktning. Så har t.ex. vänstersossar t.ex. röstat på vänsterpartiet och VPK för att markera att de vill ha ett rött socialdemokraterna vid makten. Så röstar massor av människor på miljöpartiet för att markera att de tycker att miljön är viktig.

Personligen resonerar jag exakt så. Jag skulle egentligen inte vilja ha SD med regeringsmakt - de är alldeles för högskattepolitiska för min smak. Men jag skulle kunna tänka mig en mer gammelmoderat regering med stöd från SD. Det tror jag skulle bli perfekt under rådande omständigheter.

Skulle SD minska eller inte öka tillräckligt mycket så kommer såväl allians som opposition att fortsätta med den ansvarslösa invandringspolitiken. Och med nästa djupare lågkonjunktur kommer förortskravallerna våren 2013 att vara rena dagisleken mot vad som kommer. Och du kommer vara en av de som medveten om problemen stod och såg på och lät allting hända.

Svälj stoltheten. Rösta på SD 2014.
2013-06-18, 13:34
Medlem
Kan vi få en sammanställning, lik den tidigare, för när i månaden vi förväntas få varje instituts rapport?
2013-06-18, 13:54
Medlem
Fula Gubbens avatar
Det blev nog en viss, fördröjd Breivik-effekt trots allt. På samma sätt tror jag att det kommer att bli en viss, fördröjd Husby-effekt. Som beskrivs ovan, så börjar folk som tidigare inte brytt sig att fundera, när större händelser inträffar. Detta är första steget mot ett uppvaknande ur PK-fantasin och in i verkligheten. Denna process tar tid, och det är bara en viss andel som går hela vägen till insikt. Upprepas händelserna, och det kommer de att göra, så ökar både andelen realister och tempot i deras uppvaknande.

Stora, tidigare ej skådade händelser har sin egen speciella bana genom samhällsmedvetandet. T ex blev det akut PK-hysteri i Sverige efter "9/11"--en mycket oväntad utveckling kan man tycka.

- F.G
2013-06-18, 14:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Stora, tidigare ej skådade händelser har sin egen speciella bana genom samhällsmedvetandet. T ex blev det akut PK-hysteri i Sverige efter "9/11"--en mycket oväntad utveckling kan man tycka.
Just detta fenomen är värt att notera, för det påverkar möjligtvis opinionen på oväntade sätt.
När blatten skallade ihjäl tanten på parkeringsplatsen i Landskrona, vad gör man då. Jo man anordnar en demonstration mot rasism.
Liknande saker har utspelat sig på andra ställen.

Jag undrar om inte dessa jippon gör mer skada än nytta för PK-sidan, folk blir helt enkelt förbannade för att man på ett sånt vidrigt sätt i princip ger sitt stöd till gärningsmännen. Dvs. själva händelsen påverar opinionen i SD-vänlig riktning, men dessa motdemonstartionen påverkar nog ännu fler åt SD-hållet. Vilket naturligtvis inte var meningen.

Dom som deltar i dessa demonstrationer är ju främst blattar samt diverse vänsteflummare & batikhäxor som ändå är förlorade i ideologisk mening. Batikhäxorna skulle inte ändra uppfattning ens om dom själv blev könsstympade med tvång av en somalisk milis. Dom skull bara lägga huvudet på sned, vara förstående & möjligt vis skylla på kolonialförtryck eller liknande.
2013-06-18, 14:07
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Det blev nog en viss, fördröjd Breivik-effekt trots allt. På samma sätt tror jag att det kommer att bli en viss, fördröjd Husby-effekt. Som beskrivs ovan, så börjar folk som tidigare inte brytt sig att fundera, när större händelser inträffar. Detta är första steget mot ett uppvaknande ur PK-fantasin och in i verkligheten. Denna process tar tid, och det är bara en viss andel som går hela vägen till insikt. Upprepas händelserna, och det kommer de att göra, så ökar både andelen realister och tempot i deras uppvaknande.

- F.G

Jag tycker att man har sett SD i media relativt lite trots Husby-kravallerna. Detta kan kanske vara en av anledningarna till att SD inte kommer med någon ökning. Tidigare har SD ökat när man fått mycket uppmärksamhet i media. Jag tror inte att händelsen i sig genererar en massa SD-röster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in