Citat:
Om den är sann så är den objektiv. Vi kan, imo, prata om hypotetiska objektiva moraliska sanningar ifall vi introducerar ett övermänskligt moraliskt koncept (detta kan du se i naturrätten, hos t.ex. John Locke eller Lysander Spooner i olika utformningar). När vi inte introducerar ett övermänskligt moraliskt koncept så ser jag inte riktigt hur en moralisk utsaga kan hävdas vara en objektiv sanning (detta kan du se hos t.ex. Stirner eller Nietzsche).
Citat:
Nej, moralisk relativism är inte det samma som moralisk subjektivism. En moralisk relativism som är erkänd, nedskriven och bevisbar är moralisk relativ objektivism.
Har det ö.h.t. någon relevans för ifall en moralisk utsaga är sann eller falsk i objektiv mening? Jag ser inte hur detta skulle kunna vara fallet (dvs att en värderings korrekthet eller inkorrekthet skulle vara beroende av t.ex. erkännande och nedskrivning). Den relativa objektivism du talar om blir mest ett annat namn för subjektivism, där man vill ge en viss subjektiv åsikt högre status än andra.
Citat:
Ja, men om den enda bevisbara uppfattning om vad som är rätt och fel kommer från människan, så borde väl just den, vara den objektiva
Nej, detta har ingen som helst påverkan på ifall en moralisk utsaga verkligen är korrekt eller inkorrekt. Det innebär att vi kan uttala oss om var moraliska utsagor verkar komma ifrån, om vi inte blandar in en "högre makt", och leder oss således till att tro att de är subjektiva.
Citat:
Den subjektiva moralen borde väl även vara den enskildes moral, som skiljer sig från majoritetens, objektivt erkända moral
Nej, jag ser ingen skillnad på den enskildes moral och flera andra enskildas moral (dvs majoritetens). Den ena är inte mer eller mindre riktig än den andra enligt någon måttstock som vi har att tillgå om vi inte introducerar en hypotetisk övermänsklig sådan. Det är som att säga att glass är godare än läsk, ifall 52% av en given grupp anser det. Det följer dock inte att detta är korrekt för de resterande 48% bara för att dessa 52% tycker det - att glass är godare än läsk är således inte en objektiv sanning som gäller för alla människor, utan en subjektiv åsikt som innehas av en majoritet av dem där en minoritet tycker något annat utan att för detta ha "fel" i någon objektiv mening. De tycker annorlunda, visst, men hur ska du visa att de har fel och som människor egentligen måste tycka att glass är godare?
Citat:
Jag förstår att du argumenterar från en möjlig absolut moral, men vad är det för vits när den inte går att bevisa.
Nja, jag argumenterar inte ifrån någon moral här egentligen, utan redogör för de alternativ som skulle vara möjliga med en övermänsklig moralisk måttstock av något slag och utan densamma.
Citat:
Skapar det inte större problem att försöka instifta en absolut moral som inte går att bevisa, snarare än att vi använder oss av en moral som känns rätt för oss, även om alla inte kommer att vara överens om den.
Definitivt, jag är av åsikten att moral är en privat angelägenhet där likasinnade får söka sig till varandra och skapa sina egna samarbetsformer efter sina egna preferenser. Jag är av den subjektiva åsikten att en människas frihet bör vara så stor som möjligt utan att inskränka på andra människors frihet (jämlik frihet, så som formulerad av Benjamin R. Tucker), där de själva bestämmer vilka regler som ska omfatta dem. Men jag vill inte gärna påstå att detta är något annat än min subjektiva åsikt.
Min tolkning är denna. Under senmedeltid och renässans skedde rätt så omfattande ekonomiska förändringar i samhället som gjorde att det blev lättare för handelsmän att bli rika. Man upptäckte nya handelsrutter, nya länder, nya kontinenter - chanserna för kommers blev många gånger fler än de varit tidigare, och många gånger fler blev rika. Inte bara för att det plötsligt uppkom nya jobbtillfällen utan också för att de ännu inte hade införlivats i skråväsenden osv. Vem som helst kunde köpa delar i ett handelsskepp och antingen (med lite tur) få tillbaks mångfaldigt mer. Traditionella jobb var det svårare med - med långa lärlingstider (ibland tills dess mästaren dog), omröstning om man skulle få öppna eget (och eftersom andra skråmedlemmar inte ville ha för mycket konkurrens var det ganska svårt att få tillstånd) och så vidare och så vidare.
Håller för övrigt med om det du skrev om moral & om det där att förändring är viktigare för dem som har det kasst än dem som har det bra