Citat:
Ursprungligen postat av
Laccus
Några insiktsfulla tankar här, men du har fortfarande misslyckats med att förstå att SvP och SD står väldigt, väldigt långt ifrån varandra när det kommer till assimilerings- och integrationsfrågor.
Ditt prat om "realistiska" lösningar stämmer till viss del, varken SD eller SvP kan "realistiskt" förändra någonting, men vad är det man realistiskt vill uträtta? Förstår du hur jag menar? SvP vill inte assimilera invandrare.
Jag utelämnade vissa dimensioner i mitt inlägg, för att det inte skulle bli alltför långt. Men visst, jag vet att det finns en avgrund mellan SD och SvP i fråga om värderingar. Det är inte så enkelt som att man är mer eller mindre radikala anhängare av samma ideologi, utan man har olika ideologier i grunden. Eller åtminstone väldigt olika tolkningar av samma ideologi.
Citat:
SD kan ha ett "positivt" inflytande på opinionen men en SvP:are kanske ser det som ännu mer positivt inflytande på opinionen om SvP får 1%(vilket är orealistiskt i detta val men inte omöjligt på längre sikt) än att SD får 11% istället för 10%. Förstår du?
Hur den invandringskritiska opinionen fördelar sig mellan SD och SvP kommer inte göra nån skillnad, så länge den bara är elva procent stor. Allt hänger alltså på att de folkförrädiska och sioniststyrda Sverigedemokraterna med sin mjukisframtoning lyckas nå fler medelsvenssons, som ju också är mjukisar ur ditt perspektiv sett. För du lär inte lyckas med det och inte heller SvP.
Citat:
Ursprungligen postat av
Medel-IQ
Nja, i SCBs senaste undersökningen hade 0,2% av SDs väljare gått över till något parti utanför riksdagen. Alla andra partier utom ND är extrema invandringsförespråkare förutom ND som är döende. Detta skulle således sannolikt innebära runt 10000 röster på SvP.
Allting kan gå väldigt snabbt. Det finns flera exempel på detta från andra länder. SvPs största problem är nog helt enkelt att få människor medvetna om att partiet existerar. Att man exempelvis är kritiska mot judiskt inflytande är i sig inte nödvändigtvis något hinder mot tillväxt. Senast någon frågade (2007) var det 7% som höll med om att "Judar har för stort inflytande i Sverige!".
http://sv.metapedia.org/wiki/Invandring_och_opinion#Integrationsbarometern
Jag känner till indikationerna på att SvP är på väg att växa till sig. Men som jag skrev: de ökar inte det totala antalet invandringskritiker i Sverige, utan radikaliserar några tusen SD-väljare. Detta i sig kommer inte ändra den förda politiken.
Att det skulle komma ett plötsligt nationalistiskt uppvaknande tror jag när jag ser det. Hitintills har det handlat om ett segt, uthålligt och hyfsat välorganiserat opinionsarbete som efterhand börjat ge vissa resultat. Detta gäller både för SD och SvP.
Citat:
Ursprungligen postat av
Medel-IQ
Du har läst vad SvP skriver om detta?
http://www.svenskarnasparti.se/svp-sd/
Ett ökande SvP kan faktiskt också vara positivt för SD. Om media också måste angripa SvP blir det svårare att upprätthålla fiktionen att SD har en "rasistisk" eller t.o.m. "nazistisk" politik. SD blir också automatiskt relativt mindre "extremt" eftersom SvP nu intagit positionen som det mest "extremistiska" partiet. Dvs om man bestämmer sig att att rösta på SD så är man en måttlig invandringskritiker. "Nej, jag är inte rasist så jag röstar inte på SvP men jag är kritisk mot invandringen så jag röstar på måttliga SD". Så har det förstås varit sedan länge men detta blir uppenbart för alla om SvP blir ett alternativ som inte kan ignoreras.
Jag tror du kan ha rätt i detta. Återstår om SvP kan prestera tillräckligt bra för att bli en motpol på det sätt du beskriver. Jag är osäker på den saken.
Vänligen,
SD-trollet